Hvilket system skal jeg vælge til salg? (de 5 mest populære)
Er du på udkig efter det perfekte system til at styrke dit salg og få din virksomhed til at blomstre?
Fortvivl ej. Vi har samlet en liste over de 5 mest populære salgssystemer, der hjælper dig med at holde styr på dine kunder, automatisere salgsprocesser og meget mere. Bias-disclaimer: Vores favorit HubSpot er selvfølgelig med på listen, men det er der flere grunde til! Læs med og find ud af, hvordan salgssystemerne kan hjælpe dig med at sætte turbo på dit salg.
Bliv klogere på inbound sales i HubSpot
Du kan også læse mere om HubSpot i sin helhed her.
De fem mest populære systemer til salg
1. HubSpot Sales Hub: Brugervenlighed og perfekt samspil med marketing og kundeservice
HubSpot er en sværvægter i salgssystemernes verden. Den brugervenlige platform og de mange integrationsmuligheder gør HubSpot til et effektivt værktøj til at håndtere og automatisere din salgsproces. HubSpot Sales Hub hjælper dig med at fokusere på alt fra leadgenerering og kvalificering til lukning af aftaler og øget kundeloyalitet.
HubSpot Sales Hub tilbyder funktioner som pipeline- og aftalestyring, automatiserede salgssekvenser, opkald- og e-mail-tracking og ikke mindst udvidede rapporterings- og analyseværktøjer. Det giver dig og dit salgsteam de nødvendige ressourcer til at blive mere effektive og nå jeres salgsmål.
HubSpot understøtter et gnidningsfrit samspil mellem marketing og kundeservice, hvilket yderligere styrker dine salgsindsatser. Med en bred vifte af løsninger til rådighed (Marketing Hub og Service Hub), der passer til dine behov og dit budget, kan HubSpot hjælpe dig med at optimere din virksomheds salgsindsats og øge din bundlinje.
2. Salesforce: Et alsidigt værktøj til salg
Salesforce er et populært og alsidigt salgssystem, hvor du kan styre og automatisere din salgsproces. Platformen er kendt for sin fleksibilitet, skalerbarhed og omfattende funktionalitet, der imødekommer forskellige virksomheders behov og størrelser.
Salesforce har en række funktioner og en bred vifte af tilpasningsmuligheder til dig, der ønsker en komplet løsning til salg.
3. Microsoft Dynamics 365: Sammenkobling af forretningsapplikationer
Microsoft Dynamics 365 er en samling af forretningsapplikationer, der inkluderer CRM og ERP, som kan hjælpe dig med at håndtere en lang række elementer i din forretning. Det integreres let med andre Microsoft-produkter (såsom Office 365 og Power BI), som giver mulighed for at holde styr på dine kunder og optimere din salgsproces samt at specialudvikle en række elementer.
Den helt store fordel ved Microscoft Dynamics 365 er de mange tilpasningsmuligheder. Bruger I allerede Microsofts økosystem, og er I en stor virksomhed, der har ressourcer til at specialprogammere, kan Microsoft Dynamics 365 være en god mulighed for at få det hele til at spille sammen.
4. Zoho: Enkelthed og funktionalitet
Zoho er en brugervenlig løsning, der tilbyder en bred vifte af funktioner til at administrere salg, markedsføring og kundeservice. I Zoho CRM kan du tilkøbe en række muligheder, der kan hjælpe dig med at optimere salgsprocesser, generere leads og analysere salgsdata. Zoho en solid løsning til virksomheder, der ønsker en enkel og effektiv måde at styre deres salg på.
5. Pipedrive: Fokus på salg og pipeline management
Pipedrive er et CRM-system designet specielt til at hjælpe salgsteams med at styre deres salgsprocesser og -pipeline mere effektivt. Med en intuitiv brugerflade og værktøjer til at spore og analysere salgsaktiviteter, hjælper Pipedrive dig med at holde styr på dine leads, kundeemner og aftaler. Det er en god løsning til virksomheder, der ønsker et salgsfokuseret CRM-system, men ikke har brug for marketingfunktioner, kundeservice og andre ting, der kan binde hele kunderejsen sammen.
Derfor er HubSpot (i vores optik) det bedste redskab til salg
De forskellige salgssystemer har hver især deres styrker og svagheder, og det er selvfølgelig individuelt fra virksomhed til virksomhed, hvilket system der passer bedst. Vi er som tidligere disclaimet svært glade for HubSpot, og derfor skal du selvfølgelig også have vores argumenter for, hvorfor det ifølge os er det bedste digitale redskab til salg.
1. Brugervenlighed og hurtig implementering
Enkelhed: HubSpot er kendt for sin brugervenlighed og intuitive brugerflade. På trods af de mange funktioner minder brugerfladerne i deres opbygning og brugeroplevelse om hinanden. Når først du har knækket koden til ét område i HubSpot, vil du derfor snildt kunne afkode det næste. Det betyder, at både salgsteamet og ledelsen kan komme hurtigt i gang uden al for omfattende træning, og selv mindre IT-kyndige kan navigere i og bruge systemet.
Det ser vi som en stor fordel. For hvor mange organisationer har ikke dårlige erfaringer med implementering af IT-systemer? Måske du selv har prøvet det? Der er ikke noget mere frustrerende end at bruge alt for mange måneder på at få sat et IT-system op, som ingen i organisationen kan finde ud af at bruge. Vi tør godt lægge hovedet på bloggen os sige: "Det problem får I ikke med HubSpot!".
Gratis version: HubSpot tilbyder sågar en gratis version af deres CRM, som indeholder mange essentielle funktioner til salg og pipeline management. Det gør det muligt for dig at prøve systemet, før du binder dig til betalte versioner, hvilket er en stor fordel - især for små virksomheder, der gerne vil vokse med systemet, eller teams med begrænsede ressourcer.
Læs også vores blogindlæg: Det bedste gratis CRM-system.
2. Brug af automatisering til at forbedre effektiviteten
Automatisering af processer: Med HubSpot CRM kan du automatisere opgaver som leadscoring, opfølgningspåmindelser og e-mails. Det hjælper med at strømline salgsprocesserne og frigive en del af sælgernes tid, så de kan fokusere på at lukke deals i stedet for at håndtere administrative opgaver.
Opfølgningsworkflows: Du kan også bruge automatiseringen til at opsætte såkaldte workflows, der automatisk påminder sælgere om opfølgning eller sender automatiserede e-mails til leads, hvilket hjælper sælgerne med organisere salgsarbejdet.
3. Omfattende integrationer og økosystem
Integration med andre HubSpot-værktøjer: HubSpot CRM fungerer meget godt sammen med andre HubSpot-værktøjer som Marketing Hub, Service Hub og CMS Hub. Hvis du allerede bruger HubSpot til marketing eller kundesupport, kan det være en stor fordel at vælge HubSpot CRM, da alt arbejder gnidningsfrit sammen. Og omvendt: Har du en marketingafdeling og en serviceafdeling, kan du brede systemet yderligere ud i organisationen, hvis I bliver glade for HubSpot i salg.
Tredjepartsintegrationer: HubSpot understøtter også integration med mange tredjepartsapplikationer, herunder sociale medier, e-mail-marketingplatforme og økonomisystemer. Dette gør det nemt at tilpasse systemet til dine behov og integrere det med eksisterende softwares. Vi har koblet mange systemer sammen med HubSpot i tidens løb. Du kan læse mere om de forskellige integrationer, vi har erfaring med lige her.
4. Visuelle og letforståelige dashboards
Pipeline management: HubSpot gør det nemt at visualisere din salgspipeline. Du kan blandt andet tilpasse de forskellige stadier i din pipeline og se, hvordan deals bevæger sig igennem processen. Det giver både ledelsen og sælgerne et klart billede af, hvor de forskellige deals befinder sig, hvilket gør det lettere at fokusere på de vigtigste opgaver.
Det er også med til at afsløre, om I har problemer i jeres pipeline. Vi ser f.eks., at nogle virksomheder oplever stagnering af deals i et bestemt stadie, og at de generelt har problemer med at holde salgsmulighederne varme. Andre oplever flaskehalse, efter en kontrakt med en ny kunde er underskrevet, og en onboarding, implementering eller leverance skal sættes i gang. Alt dette bliver pludselig meget mere tydeligt og håndgribeligt i din pipeline.
Interaktive rapporter og analyser: HubSpot tilbyder detaljerede, visuelle rapporter, der er lette at generere og giver dig det forkromede overblik over salgsresultater og performance. Dette giver dig mulighed for at træffe informerede beslutninger baseret på data og hurtigt justere salgsstrategierne.
5. Skalering og fleksibilitet
Vækst med virksomheden: Selvom HubSpot er ideelt for små og mellemstore virksomheder, kan systemet nemt skaleres, hvis din virksomhed vækster. I de betalte versioner kan du tilføje avancerede funktioner som leadscoring, avanceret rapportering, automatisering og integrationer, som vil være nyttige, når din organisation vokser.
Skalerbarhed til større teams: Hvis du på et senere tidspunkt har brug for at udvide din salgsafdeling eller få gavn af endnu flere funktioner, tilbyder HubSpot forskellige betalte niveauer (Starter, Professional og Enterprise), der kan tilpasses dine behov. I stedet for at vokse ud af det CRM- og salgssystem, som du har brugt tid på at tilpasse og lære i dybden, kan du altså udvide og bygge mere på, efterhånden som du har behov for det. Det ser vi som en enorm styrke.
6. Fokus på salg og vækst
Salgsspecifikke værktøjer: HubSpot CRM er designet med et klart fokus på salg, så systemet indeholder værktøjer, der hjælper med at håndtere alt fra leadgenerering og opfølgning til afslutning af deals. Det gør det lettere for sælgerne at holde styr på deres deals, kommunikere effektivt med leads og automatisere opgaver, der normalt ville tage rigtig lang tid.
Har dine sælgere eksempelvis nogle kundeemner, der minder om hinanden, og som er på den samme købsrejse, kan de oprette nogle automatiske salgssekvenser, så der sendes automatiske mails, videoer m.m. ud med forudbestemte tidsintervaller.
7. Kundesupport og ressourcer
God support og ressourcer: HubSpot er kendt for sin fremragende kundesupport, herunder telefon, chat og e-mail support, og der er masser af gratis ressourcer som online kurser, videoer og fællesskabsfora, der kan hjælpe dig med at få mest muligt ud af systemet. Du er altså ikke overladt til dig selv, hvis du har brug for hjælp, og dette er et væsentligt plus, hvis du har brug for hurtige svar eller ønsker at optimere dit brug af platformen løbende.
Hubspots mange videoguides og HubSpot Academy er desuden en vigtig ressource for nye medarbejdere, der skal onboardes og lære at bruge systemet. Selvom nogle af videoerne kan virke en smule overfladiske, giver de en god introduktion til de forskellige områder i HubSpot og til inbound marketing og inbound salg generelt.
Hvilket salgssystem skal du så vælge?
Markedet indeholder en lang række stærke salgssystemer, der kan hjælpe din virksomhed med at effektivisere salgsprocessen og opnå vækst. Selvom vi hos Itch har en forkærlighed for HubSpot, dets brugervenlighed og integrationsmuligheder, er det vigtigt, at du vælger dét system, der passer bedst til din virksomhed og dine behov.
Uanset, om du vælger HubSpot, Salesforce, Microsoft Dynamics 365, Zoho eller Pipedrive, så er det vigtigste at vælge et system, der hjælper dig med at forbedre din kundekommunikation, automatisere processer og styrke dit salg. Husk, at et godt salgssystem er som en ven i nøden – det er der altid for at støtte dig og din virksomhed i jeres væksteventyr.
Vil du se en sammenligning af salgsplatforme, har G2 lavet et godt overblik og samlet brugerevalueringer af de forskellige systemer. Find sammenligningerne her.
Vil du høre mere om HubSpot, er du meget velkommen til at booke en kort, gratis demo
Mangler du velargumenteret skyts til at overbevise din organisation om at vælge HubSpot?
Download vores e-bog, hvor du kan blive klogere på, hvordan HubSpot kan hjælpe med at skabe vækst. Du får helt konkret 5 stærke argumenter og 25 gode inputs til at overbevise ledelsen, salg, marketing, kundeservice og IT.
Få besked ved nye artikler
Måske dette er noget for dig?

4 tegn på at dine marketing- og salgsteams ikke samarbejder om leads

HubSpot CMS, hvorfor skal du vælge det nu?
