PipeDrive vs HubSpot
Hvilket CRM er det bedste for din virksomhed - PipeDrive eller HubSpot? Vi introducerer de to værktøjer og smider dem i ringhjørnet over for hinanden.
Når du leder efter et kraftfuldt og brugervenligt CRM med avancerede funktioner til dit salgsteam, er HubSpot og Pipedrive to af de klart bedste muligheder på markedet.
Men hvad er forskellen mellem dem? Hvordan adskiller de sig fra hinanden på nøgleområder som automatisering og rapportering? Og på hvilke områder ligner de hinanden?
For at gøre din beslutning lettere får du her vores dybdegående sammenligning af Pipedrive vs. HubSpot. Sammenligningen vil hjælpe dig med at afveje dine muligheder og beslutte, hvilken CRM- og salgssoftware der passer bedst til dig.
Let's get ready to rumble!
Hvad kan HubSpot?
HubSpot er den stærkeste all-around platform af de to. Den tilbyder en bred palette af forskellige funktioner til hele din organisation.
Kernen i HubSpot er dets berømte gratis CRM, som i sig selv giver dig masser af værdi med dets funktioner. Men den virkelige styrke kommer fra de hubs, du kan tilføje oveni - herunder Marketing, Salg, Service og CMS.
Hvad er HubSpot Sales Hub?
Sales Hub er et alt-i-ét salgs-CRM, der inkluderer salgstilpassede egenskaber, engagementssoftware, automatiseringer, CPQ-værktøjer og dybdegående salgsanalyser for at hjælpe teams med at arbejde mere effektivt, spare tid og øge omsætningen.
Sales Hub kombinerer de stærkeste funktioner med brugervenlighed, hvilket resulterer i et kraftfuldt CRM, som styrker salgteamet og er nemt at bruge.
Hvad kan PipeDrive?
Pipedrive har et hardcore fokus på salgsteams. Dette understøttes af deres website, hvor Pipedrives princip "designed to keep you selling", står skrevet. Og det er lige præcis det, som PipeDrive gør – de hjælper dig med at fortsat at sælge og de er gode til det!
Pipedrives funktioner understøtter præcis det, som de fleste salgsteams har brug for: En stærk funktionalitet til at administrere leads og kunder, måle og spore kommunikation, automatisere salgsopgaver og bruge AI samt se salgsindsigter og rapporter. Desuden har de også en rigtig god mobilapp.
Funktionaliteter
Dit CRM er grundlaget for din salgsproces. Det skal holde dig organiseret, øge effektiviteten, give ledelsen en klar fornemmelse af, hvordan du kan øge omsætningen og skalere din vækst. Herunder viser vi, hvordan HubSpot og Pipedrive adskiller sig og ligner hinanden på tværs af nogle af de mest essentielle CRM-funktioner.
Både HubSpot og Pipedrive er ekstremt brugervenlige værktøjer, så begge platforme er stærke valg, hvis brugervenlighed er vigtigt for dig.
Den største forskel er, at HubSpot tilbyder langt flere muligheder for tilpasning, kompleksitet og personalisering. Det er dog usandsynligt, at dette påvirker din brugeroplevelse: De mere avancerede funktioner er gemt bag de højere prisniveauer (Professional og Enterprise), og de er stadig meget brugervenlige, selvom kompleksiteten vokser.
Med begge værktøjer er din største risiko for at opleve udfordringer formentlig, hvis du har en rodet proces for håndtering af kontaktdata, fremfor problemer med selve softwaren. Det kan du undgå med klare processer, regelmæssige dataoprydninger og simple synkroniseringsprocesser af kontaktdata.
Både Pipedrive og HubSpot er i førersædet, når det kommer til at strømline dine arbejdsgange med salg via automatisering. De tilbyder hver især brugervenlige workflow-builders og beriger øjeblikkeligt dine kontaktoplysninger med omfattende data.
Men hvad er forskellen mellem HubSpot og Pipedrive når det kommer til automatisering? Og hvordan kan du vælge, hvad du har brug for?
Det vigtigste kriterie er at gå med din foretrukne brugeroplevelse eller at vælge det system, som du finder mest behageligt at bruge. Her er en hurtig introduktion til både HubSpot og Pipedrive automation for at hjælpe dig med at finde din vinder.
HubSpot automatisering
HubSpots "Workflow-område" er platformens super brugervenlige måde at automatisere processer og kommunikation på. Du kan bruge dette værktøj til at automatisere alle din organisations "workflows" (arbejdsprocesser), herunder salg, marketing og service. Afhængigt af din HubSpot løsning kan workflows også bygges ud fra være:
- Kontaktdata
- Virksomhedsdata
- Aftaler/kontraktdata
- Servicehenvendelser
- Tilbudsgivning
Efter at have valgt dine mål og kriterier for at indtræde i dit automatiserede workflows kan du bruge drag-and-drop-editoren til at vælge, hvad der skal ske, når visse betingelser er opfyldt. Dette kan omfatte:
- Sende en e-mail eksternt eller internt
- Indstilling/Opdatering af data på en kontakt eller virksomhed
- Tilføjelse eller fjernelse af en kontakt til en liste
- Kopiering af kontaktdata
- Oprettelse af opgaver for teammedlemmer
For de mest tilpassede workflows kan du tilføje forsinkelser og if/then-forgreninger for at skabe det helt rigtige flow. Det kan eks. være, hvis kontakt A har gjort ting X, så skal han fordeles til konsulent 1. Har personen gjort ting Y, så fordeles personen til konsulent 2.
Det er et virkelig kraftfuldt automatiseringsværktøj og et af de mest intuitive at komme i gang med. Kun fantasien sætter grænser for de automatiseringer, der kan forbedre dine muligheder for at øge dit salg.
PipeDrive automatisering
Med Pipedrives Workflow Automation-værktøj får du et let tilgængeligt bibliotek af skabeloner, der hjælper dig med at spare tid i dit salgsteam. Du kan oprette en aktivitet og sende en e-mail, hver gang en aftale tilføjes, eller flytte en aftale til en ny fase, hver gang en aktivitet er markeret som udført.
Når det kommer til at skabe dine egne personlige workflows, får du en lignende visning som i HubSpots workflow-bygger:
Du kan også opbygge dine workflows ud fra kontakter, virksomheder, aftaler og aktiviteter:
Ønsker du at opsætte automatiseringer, der understøtter dit team, kan du vælge en hvilken som helst kombination af in-app, e-mail og mobil app push notifikationer, som kan minde dig om en kommende aktivitet.
Pipedrive tilbyder også en indbygget AI-drevet salgsmentor, der tilbyder personlige præstationstips, automatiseringsanbefalinger, meddelelser og rapporter.
Hvordan kan man sammenligne HubSpot og Pipedrives rapporteringsløsninger? Som med de fleste andre områder vi har sammenlignet i dette indlæg, handler det om kompleksitet.
PipeDrive afrapportering
På Pipedrives hoved-dashboard får du et nemt overblik over, hvordan dit salgsteam klarer sig:
For at få flere data om din pipelines performance kan du også tilpasse dine dashboards, se dine salgsresultater efter produkter/ydelser og få indsigt i konverteringer og lukkede aftaler over tid.
Pipedrives rapportering er enkel og effektiv, og for de fleste salgsteam leverer den alt, hvad du behøver at vide uden unødvendig fyld og kompleksitet.
HubSpot afrapportering
I det andet ringhjørne tilbyder HubSpot mange flere funktioner - dog til en meget højere maksimumpris. Så hvis du ønsker den kompleksitet, har HubSpots rapporteringsværktøjer mange flere funktioner og en hel anden dybde. Det er nemt at oprette en række forskellige rapporter, tilpasse dine go-to-dashboards, få indsigt fra din komplette salgscyklus samt opbygge brugerdefinerede rapporter.
Hvis dine marketing- og serviceafdelinger også bruger HubSpot, kan du oprette utroligt omfattende dashboards, der viser hele din købers kunderejse, inklusive leads, salg, churns og konverteringer på alle stadier af købsrejsen. Det er oplagt, hvis du arbejder med inbound marketing.
Selvom Pipedrive tilbyder en gratis 14-dages prøveperiode, tilbyder den ikke en gratis løsning for-evigt, så hvis du har et budget på 0,- til dit CRM, er HubSpot det bedste valg for dig.
Men når det kommer til at få adgang til flere funktioner og opgradering til betalte løsninger, udvides kløften hurtigt mellem HubSpot og Pipedrive.
Mens HubSpot tilbyder et meget bredere sæt af funktioner, er det oftest også meget dyrere end Pipedrive - såfremt du altså har brug for mere end den gratis løsning i HubSpot.
PipeDrives priser
Pipedrives prissætning er meget mere ligetil end HubSpots, der består af fire generelle prismodeller.
"Essentials"-planen tilbyder et nyttigt udgangspunkt til $12,50/bruger/måned med tilpasselige pipelines, kontakt- og organisationsadministration, aftalestyring og mere.
Pipedrives workflowautomatisering åbnes med "The Advanced Plan". Her betaler du $24,90/bruger/måned for dette, hvilket burde være en god investering: det giver dig adgang til alle Pipedrives automatiseringsfunktioner undtagen teamadministration.
"The Advanced Plan" åbner også for berigelse af kontaktdata, e-mail-synkronisering, tilbagevendende indtægtsrapporter og et katalog over dine produkter, der kan tilpasses for at gøre salg lettere.
For at få mest mulig værdi ud af Pipedrive kan du vælge en af deres topløsninger: enten "Professional" for at åbne for alle funktionerne eller "Enterprise" for tilpasset onboarding og support oven i alle funktionerne.
HubSpot priser
Alle HubSpot-brugere starter med det gratis CRM, som selvfølgelig ikke fylder noget af dit budget - det forbliver gratis for evigt.
Dette tilbyder også nogle andre essentielle gratis funktioner til marketing-, salgs- og serviceteams:
Du får dog endnu mere værdi, når du tilføjer betalte Hubs til din løsning. Der er i øjeblikket salgs-, marketing-, service- og CMS-hubs, og hver af dem tilbyder en række prispunkter.
Sales Hub-planerne findes i Starter, Professional og Enterprise:
- Starter (fra $50/måned, betales årligt): Organiser din salgsproces med dealpipelines, simpel automatisering, tilbudsgivning, tilpassede brugeregenskaber, rapporteringsdashboards og mere.
- Professionel (fra $500/måned): administrer dit voksende team med tilpasset rapportering, produkter, automatiserede e-mail- og salgs-sekvenser, digital underskrift, leadscoring og mere avancerede funktioner.
- Enterprise (fra $1.200/måned): avancerede funktioner til at skalere dit marketingteam, såsom tilbagevendende indtægtssporing og fremtidsmålende leadscoring foruden en salgs-playbook.
Med Marketing Hub kan du vælge mellem:
- Starter (fra $50/måned): nøglefunktionalitet til at fange, konvertere, forstå og engagere kundeemner, fra landingssider til listesegmentering og e-mailmarketing.
- Professionel (fra $900/måned): Få adgang til funktioner til marketingautomatisering, optimer konverteringsrater med opfordringer til handling og mere, og mål trafik og konverteringer.
- Enterprise (fra $3.600/måned): avanceret funktionalitet til at administrere dine teams og brands og analysere omsætning med fuld kontrol.
- Starter (fra $50/måned): adgang til billetsalg, en samtaleindbakke, simpel automatisering og mere for at begynde at administrere kundesupport.
- Professionel (fra $500/måned): optimer kundeoplevelser med en vidensbase, strømlin operationer med servicehenvendelser og pipelines og mål resultater på et tilpasset dashboard.
- Enterprise (fra $1200/måned) muliggør avancerede spillebøger, mål og omfang til at administrere flere teams og virksomheder.
Med HubSpot er det vigtigste at se på, hvad din virksomhed har brug for nu, og hvad den sandsynligvis vil få brug for i fremtiden. Det er værd at tjekke, om disse begge stemmer overens med dit budget.
Vælg HubSpot, hvis du kan beskrives med en af disse 2 situationer:
- Små virksomheder og iværksættere, der har brug for et simpelt CRM, der er gratis at starte med, men som har masser af plads til at skalere i fremtiden.
- Hurtigt voksende team, der ønsker en pålidelig og skalerbar alt-i-en platform til deres organisation, uden kompleksiteten af et system som Salesforce.
Læs videre for et par eksempler på, hvornår HubSpot er et godt valg for dine salgsteams.
1. Det du behøver er grundlæggende et godt CRM.
HubSpots gratis CRM er et fantastisk udgangspunkt for enhver mindre virksomhed. Og for mange organisationer vil det også sætte kryds i dine felter i den nærmeste fremtid.
Vi anbefaler at prøve HubSpot CRM, hvis dine prioriteter er:
- Håndtering af kontakter fra alle kanaler med ét stykke software.
- Få gennemsigtighed på din salgspipeline og dine handler.
- Udvid din salgsstrategi med smarte gratis funktioner, såsom livechat på webstedet og et mødeplanlægningslink til at indsætte i dine e-mails.
2. Du vil samle din organisation i et system
Få CRM'er har udviklet sig så hurtigt som HubSpot i de seneste år. Kontakthåndtering er nu kun et aspekt af HubSpot, da platformen er blevet udvidet til at gavne marketingfolk, sælgere, virksomhedsejere og kundesupportspecialister på en lang række måder.
HubSpots gratis CRM giver dig adgang til grundlæggende funktioner til salgs-, marketing- og supportteams, men de mest værdifulde funktioner er lukket bag betalte Hubs, der er tilgængelige på forskellige niveauer.
Når man for eksempel ser på markedsføring, inkluderer HubSpots gratis CRM grundlæggende funktioner til formularer, e-mailmarketing, annoncestyring og listesegmentering. Ved at abonnere på et af de tre niveauer af Marketing Hub, der spænder fra $40/måned til $3200/måned, får du adgang til endnu flere funktioner – hvoraf mange er ekstremt omfattende og inkluderer avanceret automatisering.
HubSpots "udviklede CRM" er en kraftfuld måde at administrere flere områder og teams i din virksomhed på, men det kræver et anstændigt budget for at høste det fulde udbytte af de betalte Hubs samt forpligtelsen til at centralisere kerneprocesser på én platform.
3. Du opnår mere, men med færre systemer
En anden fordel ved, at HubSpot tilbyder noget for enhver smag, er, at du kan gøre mere med et mindre arsenal af systemer.
Selvom du sandsynligvis stadig har brug for værktøjer til andre områder af din virksomhed – såsom HR, regnskab, projektledelse og fakturering – muliggør HubSpot helt sikkert et stærkere samarbejde mellem dine salgs-, marketing- og serviceteams.
Pipedrive er et exceptionelt værktøj for små virksomheder såvel som større salgsteams, der kun skal fokusere på salg. Her er et par eksempler på, hvornår Pipedrive er et glimrende valg.
1. Du skal kontrollere budgettet, mens du skalerer
Du kan få adgang til alle Pipedrives funktioner med det professionelle abonnement, der er tilgængeligt fra $49,90 pr. bruger pr. måned. HubSpot på den anden side kan nemt nå $1.200/måned for Sales Hub Enterprise-planen uden andre Hubs eller tilføjelser.
Der er fordele og ulemper ved begge muligheder her: Hvis du vil have flere funktioner, mere kompleksitet og mere skalerbarhed på tværs af hele din organisation, så se nærmere på HubSpot.
Men hvis du ønsker enkelhed og strengere budgetkontrol, mens du skalerer dit salgsteam, kunne Pipedrive være et bedre match.
Et område, hvor Pipedrive skiller sig ud fra HubSpot, er dens komparative mangel på grænser. Alle Pipedrive-planer tilbyder ubegrænsede kontakter, salgspipelines og brugerdefinerede felter, mens HubSpot vil kræve flere opgraderinger, efterhånden som du skalerer din database.
2. Du behøver ikke andet end værktøjerne til salg
I modsætning til HubSpot forsøger Pipedrive ikke at gøre alt. Og det kan være en god ting. For mange salgsteam tilbyder Pipedrive præcis, hvad de har brug for – hverken mere eller mindre.
Hvis du ved, hvad dit team ønsker, og det matcher Pipedrives mænge af funktioner, er det formentlig et godt valg.
3. Din prioritet er salgspipelines og workflowautomatisering
Hvis det, du leder efter, er en smart og effektiv måde at automatisere dine salgspipelines og workflows på, vil Pipedrive levere det, du har brug for.
Selvom HubSpot tilbyder fremragende salgsautomatisering, er den tilgængelig til en højere pris end Pipedrive – og med funktioner, som du måske ikke rigtig har brug for.
Der er nogle scenarier, hvor det giver mening at bruge HubSpot og Pipedrive sammen.
For eksempel kan dit salgsteam bruge Pipedrive til at administrere deres pipeline, mens resten af din organisation bruger HubSpot til at håndtere alle kontakter, automatisere marketingmails og administrere hjemmesiden, bloggen og kampagner.
I dette scenarie kan du nemt integrere HubSpot og Pipedrive. Dette vil give dig:
- Salgsklare kundeemner i HubSpot som automatisk sendes over i Pipedrive med de rigtige data tilknyttet
- Opdatering af data i Pipedrive (såsom kundeemnestatus eller information og åbne aftaler) vil automatisk blive synkroniseret i HubSpot.
Vi kan hjælpe dig med integrationen, eller du kan læse mere om den her.
Head-to-head sammenligning
Her får du en direkte sammenligning over de forskellige features som er i Pipedrive og HubSpot. Tag det med til din leder eller chef, hvis de har brug for et hurtigt og nemt overblik over hvad de to softwares kan gøre for jer.
Vinderen: HubSpot vs. PipeDrive - hvad er den rette løsning?
Det afhænger 100% af dit behov. Her er vores oversigt over, hvornår du skal vælge Pipedrive eller HubSpot:
Hvornår skal man vælge Pipedrive
- Du har et begrænset budget, men skal skalere
- Du behøver ikke andet end hardcore salgsfunktioner
- Din eneste prioritet er salgspipelines og workflow-automatisering
Hvornår skal man vælge HubSpot
- Et stabilt og brugervenligt CRM-system er i virkelig, hvad du har brug for
- Du vil have noget, der kan bruges af alle i din organisation
- Du vil opnå mere effektivitet, ved at samle dine værktøjer i en platform
Hvad siger HubSpot's kunder?
HubSpot er blevet kåret til bedste produkt for marketingfolk til G2 Best Software Awards i både 2020 og 2019.