ActiveCampaign vs HubSpot
HubSpot og ActiveCampaign. To af de helt store spillere på markedet, når det kommer til CRM og marketing automation. Men hvilken platform er bedst? Og hvilken af de to passer til din virksomhed?
Vi gennemgår fordele og ulemper ved HubSpot og ActiveCampaign og sammenligner forskellige features. Vi håber, du kan bruge det til at vælge den rette platform for dig.
Både HubSpot og ActiveCampaign er Customer Relationship Management (CRM) platforme med mulighed for automatiseret marketing (eks. via e-mails) og håndtering af kundedata til salg.
Har du bare brug for et gratis CRM-system til at holde styr på dine kunder? Så er HubSpot’s gratis CRM en god løsning. Har du til gengæld også brug for marketing automation, salgsmuligheder, kundeservice?
Så er der flere ting, du skal have med i overvejelserne, når du skal finde ud af, hvilken platform, der er den rette valg for dig.
Primære forskelle mellem HubSpot og ActiveCampaign
De primære forskelle på HubSpot og ActiveCampaign er:
- HubSpot’s udgangspunkt er CRM og en fuld kunderejse, mens ActiveCampaign bygger på e-mail marketing.
- HubSpot tilbyder gratis CRM-værktøjer, mens ActiveCampaign tilbyder en gratis prøveversion.
- ActiveCampaign er generelt billigere en HubSpot.
- ActiveCampaign er simplere at komme i gang med, fordi det har væsentligt færre muligheder end HubSpot.
- HubSpot giver de bedste muligheder for at kombinere kundedata, marketing, salg og kundeservice i ét samlet system.
Hvad kan HubSpot?
HubSpot laver mange ting inden for digital marketing, salg og kundeservice. Der er dog tre dele, vi her vil highlighte:
- HubSpot CRM - Hold styr på dine nuværende og potentielle kunder.
- Marketing Hub - Automatiserede e-mail flows og generelle funktioner til inbound marketing eks. til at bygge landingssider og blog posts.
- Sales Hub - Ring kunder op og leadscor dine leads, så du holder styr på, hvem du skal tage fat i.
I alle tre er der gratis features, så uanset om du vælger CRM, Marketing eller Sales, får du gratis features fra dem alle. Alle elementer af CRM er desuden en del af de to andre, eftersom det er gratis.
Har I også en kundeservice-afdeling? Så vil de helt sikkert få glæde af Service Hub, der eks. giver mulighed for at livechatte med kunder, så I kan yde den allerbedste kundeservice.
Hvad kan ActiveCampaign?
Ligesom ved HubSpot får du i ActiveCampaign et CRM-system, hvor du kan holde styr på kunder, marketing automation og salg.
Den største forskel er altså, at ActiveCampaign først og fremmest fokuserer på e-mail marketing. CRM er ikke gratis, men en del af deres betalte løsninger.
Automation workflows fungerer, så du kan skabe overblik over og udføre automatiseret e-mail marketing.
Funktionaliteter
Dit CRM er vigtig for din marketings- og salgsproces. Med marketingværktøjer kan du automatisere mailflows og skabe grobund for en vellykket inbound marketing-strategi. Herunder sammenligner vi forskellige dele af HubSpot og ActiveCampaign.
Hvilken platform skal du bruge til at håndtere dine kunder?
Begge platforme giver dig overblik og mulighed for at tilføje detaljer om dine kunder. Du har også mulighed for at segmentere dine kunder og sende notifikationer til dit salgsteam, når der er et lead, der er klar til salg.
Når det kommer til CRM er HubSpot dog helt i top. HubSpot CRM er en del af alle deres planer og med et brugervenligt interface, er det nemt at holde styr på dine kontakter, hvad enten det er via content offers, tickets, opkald eller e-mails.
Automation hjælper dig med at spare tid. Du slipper for gentagne opgaver ved at automatisere dem via eks. HubSpot eller ActiveCampaign. Det kan eksempelvis være automatisering af interne ting som notifikationer til sælgere og dataflows mellem salg, marketing og kundeservice. Automation gør arbejdet gnidningsfrit for dig, og gør kundeoplevelsen bedre.
E-mail marketing
E-mail marketing er en af de bedste måder at engagere dine kontakter på. Det er nemt at gå i gang med og kan udvikles og fintunes, så I får det bedste udbytte.
HubSpot og ActiveCampaign har begge overskuelige drag-and-drop moduler til e-mail-design. Det er muligt at splitteste, og du kan lave dynamisk indhold.
E-mail marketing er kernen i ActiveCampaign. Det er derfor heller ingen overraskelse, at det virker upåklageligt for rigtig mange e-mail marketing-folk.
HubSpot kan det samme som ActiveCampaign og mere til. Med HubSpot kan du indsamle og måle data uden brug af eks. Google Analytics. HubSpot klarer det hele. Og med HubSpot CRM og Marketing Hub’s andre funktioner, kan du kæde din e-mail marketing sammen med resten af din automatiske marketing. Og så er det muligt at skrive en-til-en mails og tracke på dem.
Når det kommer til afrapportering af dine indsatser, er begge platforme i top.
ActiveCampaign kan give dig overblik over kontakter, aftaler, e-mails, automationer mm. Du har mulighed for at analysere på resultaterne af din indsats helt ned i detaljen og få et godt overblik.
I HubSpot har du rig mulighed for at til- og fravælge, hvad du vil se i dit dashboard. På den måde kan du sammenligne de forskellige indsatser og se, hvad der har skabt de bedste resultater. HubSpot giver generelt feedback på dine indsatsers performance, så du har mulighed for at følge dem og ændre dem undervejs.
Du har desuden mulighed for at dele dine resultater i HubSpot med relevante stakeholders - kunder, medarbejdere, ledere etc.
“Åh nej.. Et nyt system vi skal sætte os ind i”. Kan du genkende den tanke?
Frygt ikke. Ser vi på HubSpot, er det et simpelt design og nemt at bruge - uden at gå på kompromis med mulighederne. HubSpot giver dig fra start en guided tour, der viser de vigtigste funktioner, og derefter har du mulighed for at tilpasse dit dashboard, så du ser de ting, der er vigtigst for dig.
ActiveCampaign er lidt mere kompliceret end HubSpot, men ikke raketvidenskab. En del af designet er intuitivt, men du kan opleve at bruge tid på at lede efter den rette knap. Du kan dog afhjælpe dette ved at bruge deres søgefunktion.
Bruger du flere systemer til eksempelvis at styre dit content eller salg? Så er det vigtigt, at din CMS-platform kan integreres.
Vi har samlet en liste over de vigtigste af HubSpot og ActiveCampaign’s integrationer med andre programmer, så du kan danne et overblik over, om de integrere med lige netop det, du har brug for:
HubSpot integrationer
Nogle af de mest populære integrationer hos HubSpot er:
- Gmail
- Google Calendar
- Google Ads
- Wordpress
- Outlook
- Xapier
- Slack
- Zoom
- Titter
- Woocommerce
- Shopify
- Salesfore
- Og mange flere
I alt har HubSpot flere end 500 app-integrationer. Find den fulde liste her og søg selv efter de apps, du i forvejen bruger.
ActiveCampaign integrationer
De mest populære integrationer er:
- Google Analytics
- WooCommerce
- Wordpress
- Shopify
- Unbounce
- Zapier
- Clickfunnels
- Salesforce
- Og mange flere
ActiveCampaign har i alt over 800 app-integrationer. Se dem alle her.
Og så kan HubSpot og ActiveCampaign selvfølgelig integreres med hinanden.
En ting er alle funktionerne og brugervenligheden, men hvad gør du, når du har brug for hjælp? Hvor god er supporten hos HubSpot og ActiveCampaign?
HubSpot giver adgang til et community, hvor du kan få hjælp hos HubSpot og andre brugere. Har du et betalt plan, er der yderligere e-mail support og support direkte i appen. Og så har de en kæmpestor database med gratis videokurser, artikler, guides og e-bøger, der gør dig 100-meter-løber i HubSpot.
ActiveCampaign yder også support via e-mail og chat. De tilbyder en stor database med videolektioner, artikler og et forum for brugere af platformen.
Afhængigt af hvilken ‘pakke’ du køber, er der hos både HubSpot og ActiveCampaign også mulighed for hjælp via telefonen. Og når ja. Så kan du jo altid tage fat i os!
Først og fremmest kan det være svært at sammenligne priserne mellem HubSpot og ActiveCampaign en-til-en, da prisstrukturene er sammensat på to vidt forskellige måder. Og mulighederne på de to platforme er vildt forskellige.
Prisstrukturen hos ActiveCampaign er simpel. Hvor mange kontakter har du brug for? Prisen starter ved 15$ pr. måned for light-udgaven (hvis man betaler en måned ad gangen i stedet for årligt). Her kan du have op til 500 kontakter. Prisen stiger så alt efter, hvor mange kontakter, du har behov for, og hvor mange features, du skal bruge. Du kan dog sende alle de e-mails, du vil, uanset, hvilket plan du er på.
HubSpot er opbygget af mange elementer. Priserne kan derfor ligge mellem 50$ og 3200$ pr. måned alt efter, hvad du skal have med i din løsning.
For overhovedet at kunne lave en ordentlig prissammenligning, sammenligner jeg herunder grundlæggende priser for HubSpot Marketing Hub med priserne for ActiveCampaign.
HubSpot Marketing Hub |
ActiveCampaign |
|
Gratis |
CRM Begrænsede funktioner og HubSpot-logoer mv. vises |
14 dage gratis prøveperiode |
Starter/Lite |
50$/måned 1.000 kontakter 2.000 e-mails |
15$/måned 500 kontakter Send ubegrænset antal e-mails |
Plus |
- |
70$/måned 500 kontakter Send ubegrænset antal e-mails |
Professional |
$890/måned 2.000 kontakter 20.000 e-mails |
159$/måned 500 kontakter Send ubegrænset antal e-mails |
Enterprise |
$3.200/måned 10.000 kontakter 200.000 e mails |
279$/måned 500 kontakter Send ubegrænset antal e-mails |
Eller få et overblik over, hvad ActiveCampaign koster for dit antal kontakter.
Ser du på oversigten, er der ingen tvivl om, at ActiveCampaign er væsentligt billigere en HubSpot Marketing Hub. Alligevel er det dog ikke sikkert, at det er det rette valg for dig.
HubSpot bygger på inbound marketing-tankegangen. En stor del af inbound marketing er blogs, hvor du kan dele viden med potentielle kunder.
Og derfor tilbyder HubSpot et Content Management System (CMS), hvor du kan håndtere dit content og følge kunderne gennem salgstragten.
Vil du håndtere content med ActiveCampaign skal du gøre det via integrationer med CMS’er, der kan håndtere dette. Bruger du allerede et andet CMS som eksempelvis Wordpress? Så kan du integrere både ActiveCampaign og HubSpot med dette.
Når det gælder håndtering af kundehenvendelser er HubSpot langt foran ActiveCampaign. De tilbyder eks. livechat, chatbots og et ticket-system. Vil du have de bedste redskaber til at yde god kundeservice? Så er HubSpot platformen til dig.
Og for at det ikke skal være løgn, kan du også styre dine kampagner og annoncer på sociale medier via HubSpot.
Kort sagt kan du samle hele din marketing- og salgsindsats i HubSpot.
Skal vi være helt ærlige? Der er ikke rigtig noget, ActiveCampaign tilbyder, som HubSpot ikke tilbyder, eftersom HubSpot når hele vejen rundt og kan bruges af flere forskellige afdelinger inden for marketing, salg og kundeservice.
Sidder du til gengæld i en lille virksomhed, hvor midlerne er små, tilbyder ActiveCampaign platformen til en mere overkommelig pris.
E-mail splittest er en smule mere simpelt at forstå i ActiveCampaign, men dog også muligt i HubSpot.
Vinderen: ActiveCampaign vs. HubSpot - hvad er den rette løsning?
Eftersom du sidder og læser en sammenligning af HubSpot og ActiveCampaign, er du nok ude efter en platform, der kan sørge for marketing automation (e-mail automation) og skabe overskuelig rapportering.
Er du i tvivl om, hvilken platform der passer bedst til din virksomhed? Vi hjælper dig gerne med at vælge.
Hvornår skal man ActiveCampaign
- Du har et begrænset budget, men vil lave e-mail marketing
- Du behøver ikke meget andet end e-mail marketingfunktioner
- Du har ikke behov for at automatisering i flere forskellige afdelinger
Hvornår skal man vælge HubSpot
- Når du gerne vil kunne skalere din indsats
- Du vil have noget, der kan bruges af alle i din organisation
- Du vil opnå mere effektivitet, ved at samle dine værktøjer i en platform
Hvad siger HubSpot's kunder?
HubSpot er blevet kåret til bedste produkt for marketingfolk til G2 Best Software Awards i både 2020 og 2019.