Marketing automation
Marketing automation handler om at automatisere dele af din markedsføring via teknologiske muligheder. Via software kan du eks. automatisk sende marketing e-mails eller lave posts på sociale medier, uden du behøver at gøre det manuelt.
Her dykker vi ned i, hvad marketing automation er, og hvordan det kan gøre en kæmpe forskel for din virksomhed?
Hvad er marketing automation?
Marketing automation refererer til en software, der eksisterer med det formål at udøve marketingrelaterede handlinger, uden du skal foretage en manuel handling. Det kan eksempelvis være mailudsendelser, opslag på sociale medier og chatbots.
Brugen af denne software er med til at modne dine leads med relevant og personaliseret indhold, der i sidste ende konverterer dine leads til kunder. Det er både smart for din marketingafdeling, salgsafdeling og dine kommende kunder, der kan danne sig et indtryk af din virksomhed og dine ydelser, inden I indleder en dialog.
Er alt dette volapyk for dig, skal du muligvis lige forbi vores guide til inbound marketing, der giver dig en intro til begrebene, du vil støde på gennem denne blog.Kom i gang med Marketing Automation
Er du blandt flertallet, der kæmper med at finde nok tid til alle dine marketingopgaver? (Disclaimer: Det er vi selv)
Så er marketing automation det oplagte valg.
Marketing automation hjælper dig nemlig med at ramme den rigtige målgruppe på det rigtige tidspunkt med et relevant budskab, og på den måde får du skabt nye kunder.
For at komme i gang med marketing automation skal du selvfølgelig have noget marketing automation software, der kan automatisere din marketing og et budskab, du gerne vil ud med.
81% af alle virksomheder, der arbejder med marketing automation, har oplevet bedre resultater fra deres leads (Email Monday)
Hvorfor har virksomhederne succes med marketing automation?
Derudover har marketing automation ført til højere omsætning, mere relevante budskaber og bedre håndtering af eksisterende leads.
Der findes et hav af statistikker om effekterne af marketing automation, som du kan dykke ned i. Nu fokuserer vi på selve fordelene.
1. Du sparer tid
Du er nok ikke overrasket over, at marketing automation sparer dig tid. Men lige præcis hvor meget tid, du sparer, er der faktisk lavet en rapport over. Den viser bl.a. at:
- Ved at automatisere dine opslag og annoncer på sociale medier, kan du spare op til 6 timer ugentligt og samtidig sikre, at din profil er opdateret med nyt indhold.
- Det koster 5X – 30X mere at skaffe en ny kunde end at fastholde en. Med automatiserede e-mails bliver det nemmere at beholde eksisterende kunder og sikre gen- eller mersalg.
- Du kan spare op til 80% tid på mødebooking ved at have et automatiseret værktøj til at håndtere din mødebooking for dig.
Med marketing automation slipper du altså for at gå ind og skemalægge dine daglige opslag. Du kan planlægge opslag langt ud i fremtiden og dermed gøre det til en opgave, du måske kun arbejder med 1x månedligt eller hver 2. uge.
Der findes mange forskellige værktøjer, der kan hjælpe dig med marketing automation. Lige fra et gratis værktøj som Mailchimp, der primært benyttes til at håndtere automatiserede e-mails, over ActiveCampaign, der er specialiseret i e-mail marketing automation og til HubSpot, der samler alle dine automatiseringer på tværs af dine kanaler.
2. Få bedre effekt af dit CRM
Et CRM-system betegnes oftest som det system, hvor du håndterer dine kunders og leads' kontaktoplysninger og muligvis den kommunikation, du har haft med dem. Marketing automation er mere fokuseret på hele marketingsaspektet. Eksempelvis hvad de har downloadet, hvilke websider de har besøgt, om de har åbnet dine e-mails osv.
Når man kombinerer disse to, så er det, magien sker. E-mails kan udsendes på baggrund af det materiale, der er downloadet. Og endda personlige e-mails, hvis du har modtaget personlige oplysninger som navn, virksomhed, stilling osv. Den store fordel er, at dine sælgere nu har et meget bedre indblik i leads' interesser, der kan være relevante i salgsprocessen.
Samtidig kan det indhold, der udsendes, også tilpasses kunderejsen, så det rigtige indhold vises på det rigtige tidspunkt – og du kan holde styr på det hele i dit CRM.
Bliv klogere på HubSpot CRM, og hvorfor det er genialt, når du vil lave marketing automation.
3. Konsistent kommunikation
Med marketing automation er du sikker på, din målgruppe modtager den samme relevante og konsistente kommunikation baseret på de handlinger, de har foretaget.
Har de eksempelvis downloadet en e-bog om leadgenerering, vil de efterfølgende modtage en række e-mails, der omhandler blogs, tips og cases med leadgenerering. Altså holdes indholdet relevant for modtageren.
Så du skal ikke længere sidde og tænke på, om du husker at være til stede og håndtere dine nye leads. Det klares helt automatisk.
4. Dine budskaber bliver personlige og relevante
Statistikken viser, at personaliserede e-mails giver bedre åbningsrater, men over 70% af alle virksomheder formår ikke at udnytte dette. Med værktøjer som Mailchimp, Active Campaign eller Hubspot kan du personalisere dine e-mails. Når du indsamler dit leads navn, kan du nemt automatisere dine e-mails og få det integreret – på tværs af alle dine mails.
Det giver et personligt touch og øger sandsynligheden for, at modtageren åbner din e-mail. Jo flere data, du indsamler om din modtager, jo mere kan du bruge det i din e-mail. Men selvfølgelig med måde. Dine leads ønsker ikke at modtage en mail, hvor der står "Hej Casper, der bor på Strandvejen 123 i Aarhus og slukker lyset omkring kl. 23:07 hver aften".
Dykker du dybere, kan du sikre, at det indhold, der vises på din hjemmeside, er unikt tilpasset på baggrund af, hvilket indhold besøgende har downloadet. Dette kendes som dynamic content - eller SMART content. Vi kender det fra webshops o.l., hvor det medfører en 20% forøgning i salget, men vi ser det også mere og mere på andre websider.
Downloader du eksempelvis to stykker content, vil jeg anmode dig om at udfylde andre oplysning for content nr. #2, end for content nr. #1. Det giver mig mere viden og dermed muligheden for mere relevante budskaber.
Kort sagt, handler det om, at du får præsenteret dit budskab, så det er tilpasset din personas behov og giver løsninger på og viden om det, de søger, når de søger det. Og med de rette værktøjer kan du, kære læser, gøre indholdet dynamisk og personligt rettet mod din virksomheds kunder.
Læs meget mere om e-mailmarketing, og find ud af, hvordan du kommer godt i gang.
5. Du kan sidde med det store overblik
Marketing automation kan spare dig en masse tid og sikre dig relevant kommunikation. 75% af alle virksomheder, der benytter marketing automation, har tilført en øget ROI fra marketing automation på under 12 måneder.
Men det kan også være svært at overskue. Jo mere marketing automation, du bruger, jo flere programmer og systemer skal du formentlig have adgang til. Vi ser eksempelvis ofte, at man har forskellige systemer til e-mail automatisering, social media-opslag, mødebooking, kontaktoplysninger (CRM), leadscoring osv.
Alt dette kan du med fordel samle i HubSpot, så snart du begynder at omfavne flere former for marketing automation. Det kan både spare tid, give mere overblik og sikre, at dataene samles ét sted. HubSpot er verdens førende inbound marketing-platform og bør overvejes, hvis du er ved at have snablen godt nede i marketing automation-maskinen.
Vil du vide mere om HubSpot, så har vi lavet en guide om, hvad det indeholder.
Vælg den rette Marketing Automation-platform
Find ud af, hvilket CRM eller marketing automation software, der passer til din virksomhed. Brug vores evalueringsskema og kom omkring alle aspekter, når du skal vælge det rette software.
Konklusion: Marketing automation kan hjælpe dig til øget vækst og bedre håndtering af dine leads
Opsummeret: Marketing automation er et stærkt værktøj til at modne dine leads, fra du først anskaffer dem og indtil, de bliver kunder. Virksomheder, der benytter marketing automation, har en 53% højere konverteringsrate fra et lead først skaffes og indtil, det er en MQL – altså er blevet et marketingkvalificeret lead, hvilket er et lead, der har en udfordring eller et behov, som din virksomhed kan løse, og som har interageret med din virksomhed.
Derudover har virksomheder, der arbejder med marketing automation, en stigning i antallet af salgsklare leads og samt øget vækst.
Og som nævnt skyldes det hele, at du ikke længere overlader din håndtering af leads til tilfældighederne, men arbejder struktureret med at modne dem og skabe salgsklare leads.
Altsammen ved at skabe relevant indhold, der rammer din persona på det rette tidspunkt med dette budskab.
Contributors:
Casper Bjerg
Partner
Morten Staal
Partner
Fie Dierichen
Content Specialist
Vores inbound & HubSpot blog
Hold dig opdateret med de nyeste trends og viden inden for inbound marketing, sales, service & HubSpot