Hvad er Digital Marketing?
- Kapitel 1: Introduktion til digital marketing
- Kapitel 2: Hvad er digital marketing?
- Kapitel 3: Hvorfor bruge digital marketing?
- Kapitel 4: Digital marketing og de forskellige muligheder og teknikker
- Kapitel 5: Hvad laver en digital marketingmedarbejder?
- Kapitel 6 Inbound Marketing vs. Digital Marketing: Hvad er hvad?
- Kapitel 7 Virker digital marketing for alle virksomheder?
- Kapitel 8 Hvilken rolle spiller digital marketing for en virksomhed?
- Kapitel 9 Hvilke typer digitalt indhold skal jeg oprette?
- Kapitel 10 Hvor lang tid tager det at se resultater fra mit indhold?
- Kapitel 11 Har jeg brug for et stort budget til digital markedsføring?
- Kapitel 12 Hvordan indtænker jeg mobil i min digitale marketingstrategi?
- Kapitel 13 Jeg er klar til at prøve digital marketing. Hvad nu?
Introduktion til digital marketing
Digital marketing er for mange virksomheder den vigtigste ressource til at skabe nye kunder – og det bliver den ved med at være længe endnu. Internettet er en fast del af vores hverdag, og det er efterhånden afgørende for, at vores verden overhovedet hænger sammen. Derfor undrer det nok heller ikke, at antallet af mennesker, der dagligt bruger internettet, er stadigt stigende.
For eksempel vurderer hele 31% af amerikanere, at de "konstant er online", hvilket er en stigning på 10%-point siden 2015, ifølge en undersøgelse lavet af Pew Research. Det er sagt mange gange før, men måden folk handler har ændret sig markant, hvilket betyder, offline marketing ikke er så effektiv, som det plejede at være.
Marketing har altid handlet om at få en forbindelse med dit publikum på det rigtige sted og på det rigtige tidspunkt. Så derfor skal du selvfølgelig møde dem der, hvor de allerede bruger deres tid: på internettet! Og det er ikke længere kun via computer, tablet eller mobil - folks biler, ure, højttalere og sågar deres køleskabe har adgang til nettet.
Digital marketing dækker over enhver form for markedsføring, der er tilgængelig online.
Hos Itch er vi fortalere for inbound marketing, der er en effektiv metode til at tiltrække besøgende, engagere dem og skabe kunder online. Ikke alt digital marketing falder under inbound marketing, men da denne blog sætter fokus på, hvad digital marketing generelt er, forsøger vi at beskrive alle aspekter.
Vil du vide mere om inbound marketing og dets mange muligheder, så læs med her.
Hvad er digital marketing?
Digital marketing omfatter alle de markedsføringstiltag, hvor der skal bruges en elektronisk enhed eller internettet. Virksomheder kan benytte digitale kanaler såsom søgemaskiner (Google), sociale medier (eks. Facebook, LinkedIn & Twitter), e-mail og andre websteder for at skabe kontakt til nuværende og potentielle kunder.
Hvorfor bruge digital marketing?
Mens traditionel markedsføring findes i trykte annoncer, brochurer, fysisk marketing osv., sker digital markedsføring elektronisk og online. Det betyder, der er uendelige muligheder for at nå ud til dine kunder og potentielle kunder for din virksomhed, herunder e-mail, video, sociale medier eller online annoncering.
Da digital marketing har så mange muligheder og strategier forbundet med det, kan du blive kreativ og eksperimentere med en lang række forskellige marketingtaktikker alt efter dit budget. En stor fordel ved digital markedsføring er, at du kan bruge værktøjer til målinger og statistikker. Dermed kan du holde øje med, om du opnår dine mål og ROI for dine kampagner.
Dette er mere vanskeligt med klassiske, traditionelle marketingaktiviteter – såsom en reklametavle eller en avisannonce.
Hvordan defineres digital marketing?
Digital markedsføring er defineret ved brugen af digitale taktikker og kanaler til at skabe kontakt med potentielle kunder online. Alt fra dit website til dine online branding-aktiver – digital reklame, e-mailmarketing, online-brochurer osv. – der er et hav af forskellige taktikker, der falder ind under paraplyen “digital marketing”.
Er din strategi for digitale marketing veludviklet, har du et klart billede af, hvordan hver eneste digital marketingindsats understøtter virksomhedens overordnede mål. Og afhængigt af målene i markedsføringsstrategien, kan din marketingafdeling understøtte større kampagner gennem de forskellige kanaler, de har til rådighed.
Der kan f.eks. oprettes en række blogindlæg, der skal hjælpe med at generere leads fra virksomhedens nye e-bog. Derefter kan disse blogs promoveres gennem virksomhedens sociale mediekanaler, og måske dine medarbejdere endda kan dele dem. Vil du rigtig have gang i resultaterne, kan du også kaste penge efter betalt annoncering og dermed nå længere ud.
Desuden kan du krydre indsatsen med nogle nyhedsbreve, der gør opmærksom på de nye blogs og den nye e-bog. Fælles for det hele er, at disse initiativer understøtter et mål om at generere flere leads til salg. Dermed kan du måle på effekten og succesen.
Læs mere om digital marketing, og hvordan du kommer i gang med det.
Skabelon til din marketingplan
Skal du have overblik over dine kommende marketingindsatser? Så er denne marketingsplan skabelon perfekt til dig.
Digital marketing og de forskellige muligheder og teknikker
- Søgemaskineoptimering (SEO)
- Content Marketing
- Social Media Marketing
- Betalt annoncering (PPC – Google Ads o.l.)
- Affiliate marketing
- Native Advertising
- Marketing Automation
- E-mail Marketing
- Online PR
- Inbound Marketing
Her får du en hurtig gennemgang af nogle af de mest almindelige taktikker inden for digital markedsføring samt de mest anvendte kanaler.
Søgemaskineoptimering (SEO)
SEO er kendt som processen, hvor du forsøger at optimere dit website, så du får en bedre rangering på søgemaskinerne, når folk søger efter udvalgte emner. Vil vi eksempelvis rangere bedre på “Hvad er digital marketing”, vil vi arbejde med SEO. Fordelen ved at arbejde med SEO er, at den trafik, du genererer, er gratis og vedvarende, så længe indsatsen vedligeholdes.
Det skal altid vejes op, om det er indsatsen værd at arbejde med SEO, eller om det er bedre at betale sig fra en god placering på Google Ads - eller måske lave en kombination, så du potentielt kommer til at blive vist flere steder på Googles side 1. SEO fungerer på tværs af forskellige kanaler, såsom siderne på dit website, blogs, videoer og billeder.
Der er forskellige måder, du kan arbejde med SEO på for at generere kvalificeret trafik til dit websted. Disse inkluderer:
- On-page SEO: On-page SEO fokuserer på alt det indhold, der findes “on page”, altså på selve siden, når du ser på en hjemmeside. Start med at undersøge søgeord eller søgeemner for deres søgevolumen og meningen med søgningen. Byg herefter din side op, så du kan du besvare dine besøgendes spørgsmål og på den måde komme til at rangere højere på de resultatsider (SERP - Search Engine Result Page), som spørgsmålene producerer. Husk, at dine sider skal informere de besøgende – ikke kun sælge. Læs mere om SEO her.
- Off-page SEO: Off-page SEO fokuserer på al den aktivitet, der finder sted “off the page”, når du vil optimere dit website. Hvilke aktiviteter uden for din hjemmeside kan påvirke din placering hos søgemaskinerne? Her er svaret indgående links, bedre kendt som backlinks. Her vil du altså skulle arbejde med linkbuilding. Antallet af andre websider, der linker til dig, og disse websiders “autoritet” påvirker, hvor højt du rangerer for de søgeemner, du interesserer dig for.
Du kan arbejde med linkbuilding på flere måder, eksempelvis ved at samarbejde med andre virksomheder eller organisationer og få lov til at gæsteblogge på deres hjemmeside (og linke tilbage til din egen hjemmeside). Kan deres målgruppe for eksempel få fordel af din viden og vice versa, er det en fordel for begge virksomheder. Ved at generere ekstern opmærksomhed kan du opnå de backlinks, du har brug for, for at flytte dit website op på alle de rigtige SERP’er. Dette kan være en mere krævende indsats, men er du i et konkurrencepræget marked, så kan det gøre forskellen i sidste ende.
- Teknisk SEO: Denne type SEO fokuserer på det, der foregår bag din hjemmeside. Det handler om, hvordan dine sider er kodede, optimering af din CSS, billedkomprimering, mobiloptimering og en masse andre elementer. Det handler om tekniske ændringer, der kan øge din hjemmesides hastighed, hvilket er blevet en af de vigtigste tekniske rangeringsfaktorer for søgemaskinerne. Derudover påvirker det i høj grad konverteringen, hvor en hastighedsforbedring på bare 0,1 sekund kan betyde mange tusind kroners øget omsætning for webshops.
Få inspiration til, hvordan du kan optimere din virksomhed med SEO.
Content Marketing
Dette udtryk betegner skabelsen og promoveringen af indhold med det formål at skabe brand awareness, øget trafik, leadgenerering og kunder. De kanaler, der kan spille en rolle i din content marketing-strategi, inkluderer:
- Blogindlæg: Forfatning og publicering af artikler på en virksomhedsblog hjælper dig med at demonstrere dit branchekendskab og genererer organisk søgetrafik til din virksomhed. Dette giver dig i sidste ende flere muligheder for at konvertere besøgende på dit websted til relevante leads for dit salgsteam.
Bliv klogere på, hvordan du kan optimere dine blogindlæg.
- E-bøger og whitepapers: E-bøger, whitepapers og lignende kvalitetsindhold hjælper med at uddanne webstedets besøgende. Det giver dig også mulighed for at udveksle content i bytte for en læsers kontaktoplysninger, generere leads til din virksomhed og bevæge folk gennem kunderejsen.
- Infografik: Nogle gange ønsker læserne, at du skal vise i stedet for bare at fortælle. Infografik er en form for visuelt indhold, der hjælper besøgende på webstedet med at visualisere et koncept, du vil hjælpe dem med at lære.
Social media marketing
Denne marketingform promoverer dit brand og dit indhold på sociale mediekanaler for at øge brand awareness, skabe trafik og generere leads til din virksomhed.
De kanaler, du kan bruge i social media marketing, inkluderer:
- X
- Snapchat
- TikTok
Fordelen ved at bruge social media marketing er, at du kan åbne op for nye målgrupper. Modsat Google & SEO-arbejde kan du her promovere dig overfor personer, der endnu ikke efterspørger dine ydelser, eller kender dit brand.
Hvis du er ny på sociale platforme, kan du bruge værktøjer som HubSpot til at forbinde kanaler som LinkedIn og Facebook ét sted. På denne måde kan du nemt planlægge indhold til flere kanaler på én gang og overvåge analytics fra platformen.
Udover at forbinde dine sociale mediekonti med formål kan du også integrere dine sociale medieindbakker i HubSpot, så du kan få dine direkte beskeder samlet ét sted.
Læs om, hvornår det bedste tidspunkt at udgive sociale medie opslag.
PPC (Online Annoncering)
PPC er en måde at føre trafik til dit websted ved at betale en udgiver, hver gang der klikkes på din annonce. En udgiver kan eksempelvis være Google, Facebook, LinkedIn osv. En af de mest almindelige typer PPC er Google Ads, som giver dig mulighed for at betale for topplaceringer på Googles resultatsider til en pris “Pr. Klik” på de annoncer, du laver. Andre kanaler, hvor du kan bruge PPC inkluderer:
- Betalte annoncer på Facebook: Her kan du betale dig fra at få vist videoer, billedopslag, produktkataloger eller andet til personer, der matcher din virksomheds målgruppe.
- Twitter-annoncekampagner: Her kan du betale for at placere en række indlæg eller profil-badges på et specifikt publikums nyhedsfeeds, alt sammen dedikeret til at nå et bestemt mål for din virksomhed. Målet kan være trafik til din hjemmeside, flere Twitter-følgere, tweet-engagement eller app-downloads.
- Sponsorerede meddelelser på LinkedIn: Her kan du betale for at sende beskeder direkte til specifikke LinkedIn-brugere baseret på deres branche og baggrund.
- Brandannoncer på Google Ads: Med brandannoncer på Google Ads kan du placere dit budskab på alle Googles partner-sider. Det kan eks. være TV2, Jyllands-Posten, Ekstra Bladet osv. Dermed opnår du synlighed på de medier, din målgruppe benytter.
Affiliate marketing
Dette er en type præstationsbaseret annoncering, hvor du modtager penge for at promovere andres produkter eller tjenester på dit websted - eller omvendt naturligvis. Affiliate marketingkanaler inkluderer:
- Hosting af videoannoncer gennem YouTube-Partner Programmet.
- Opslag af tilknyttede links fra dine sociale mediekonti.
Native Advertising
Native advertising eller “indfødt reklame” henviser til annoncer, der fokuserer på vidensdeling og vises på en platform sammen med ikke-betalt indhold. Det klassiske eksempel er "artiklen" i avisen, der skjult forsøger at sælge sit produkt med viden. Men mange mennesker betragter også social media-annoncering som “native”, som eksempelvis Facebook-annoncering og Instagram-annoncering, da det ofte blender ind blandt resten af indholdet.
Marketing Automation
Marketing automation er den software, der kan automatisere dine grundlæggende marketingindsatser. Mange marketingafdelinger kan automatisere gentagne opgaver, som de ellers skulle udføre manuelt, såsom:
- Nyhedsmails: E-mail automation tillader dig ikke kun automatisk at sende e-mails til dine abonnenter. Det kan også hjælpe dig med at udvide din kontaktliste efter behov, så dine nyhedsbreve kun kommer ud til de mennesker, der vil have dem i deres indbakke. Derudover bruges det til personificering.
- Planlægning af posts på sociale medier: Hvis du vil øge din virksomheds tilstedeværelse på et socialt netværk, skal du poste ofte. Dette gør manuel deling af indhold til en uhensigtsmæssigt tidskrævende proces. Værktøjer til planlægning på sociale medier skubber dit indhold ud til dine sociale mediekanaler for dig, så du kan planlægge dine opslag for eksempel én gang pr. måned og dermed bruge mere tid på at fokusere på din content-strategi.
- Lead-nurturing workflows: Generering af leads og konvertering af disse leads til kunder kan være en langvarig proces. Du kan automatisere processen ved at sende leads specifikke e-mails og indhold, når de passer til bestemte kriterier, f.eks. når de downloader og åbner en e-bog, du har lavet.
- Kampagnesporing og rapportering: Digitale marketingkampagner kan omfatte mange forskellige mennesker, e-mails, indhold, websider, telefonopkald m.m. Du kan måle succesen for din marketingkampagne ned på de enkelte delelementer. Lige fra din Facebook-annonce til din blog, din deling på LinkedIn eller din annonce på Google. Med marketing automation kan du se resultaterne for de enkelte indsatser og opsætte dashboard, der viser dig udviklingen.
Bliv endnu klogere på marketing automation her.
E-mail Marketing
E-mails er en oplagt måde for virksomheder at kommunikere med deres nuværende og potentielle kunder. E-mail har typisk været kendt for at promovere indhold, rabatter og begivenheder samt lede folk ind på virksomhedens websted. Moderne e-mail marketing fokuserer dog i stedet på at give modtageren relevant viden og underholdning. Her kommer citatet “Content is king” til sin ret. Med vidensbaserede e-mails kan du skabe en skare af følgere, der med glæde vil åbne og interagere med dit nyhedsbrev.
Læs mere om e-mailmarketing her.
De typer e-mails, der er oplagte at sende som en del af en e-mailmarketingkampagne, inkluderer:
- Nyhedsbreve til blogabonnementer
- Opfølgende e-mails til besøgende på webstedet, der har downloadet noget og givet deres kontaktoplysninger
- Kundens velkomst e-mails
- Ferietilbud til medlemmer af loyalitetsprogrammet
- Tips eller lignende e-mailserier til kundepleje
Læs vores guide med e-mail marketingtips til at optimere din e-mail marketingstrategi.
Online PR
Online PR er en måde, du kan få dit indhold ud og leve andre steder på nettet, såsom digitale publikationer, blogs og andre indholdsbaserede websteder.
Der er forskellige kanaler, du kan bruge til at maksimere din PR-indsats, deriblandt:
- Opsøg journalister via sociale medier: At tale med journalister på Twitter er for eksempel en fantastisk måde at udvikle et forhold til pressen, der producerer mediedækning af din virksomhed.
- Engagér dig i online anmeldelser af din virksomhed: Når nogen anmelder din virksomhed online, uanset om denne anmeldelse er god eller dårlig, er dit instinkt måske ikke at røre ved det. Men det er ikke den rigtige fremgangsmåde. Tværtimod, ved at engagere dig i din virksomheds anmeldelser, er du med til at give din virksomhed en stemme og få mulighed for at få dine kunder til at føle sig værdsatte og hørte.
- Engager i kommentarer på dit website eller din blog: På samme måde, som du reagerer på anmeldelser af din virksomhed, er den bedste måde at skabe relevante samtaler omkring din branche at svare de mennesker, der læser og reagerer på dit indhold.
Inbound marketing
Inbound marketing refererer til en markedsføringsmetode, hvor du tiltrækker (attract), engagerer (engage) og begejstrer (delight) dine kunder i alle faser af købsrejsen. Du kan frit kombinere alle de forskellige digitale marketingtaktikker, vi netop har gennemgået, til at skabe en inbound marketing-strategi. Formålet er skabe en sammenhængende kunderejse, der guider kunderne, ikke vildleder dem.
Her er nogle klassiske eksempler på inbound marketing versus traditionel marketing:
- Blogging vs. pop-up-annoncer
- Video marketing vs. kommerciel reklame
- E-mailkontaktlister vs. e-mailspam
Hvad laver en digital marketingmedarbejder?
Digitale marketingfolk har ansvaret for at skabe brand awareness og lead generation gennem alle de digitale kanaler – både gratis og betalt – som er til rådighed for en virksomhed. Disse kanaler inkluderer sociale medier, virksomhedens eget website, placering på søgemaskiner, e-mail, displayannoncering og virksomhedens blog.
Den digitale marketingmedarbejder fokuserer normalt på forskellige key performance indicators (KPI) for hver kanal, så virksomhedens præstation kan måles præcist på tværs af hver enkelt kanal. Eksempelvis kan formålet med Facebook-annoncering være vidt forskelligt fra Google-annoncering. En digital marketingmedarbejder, der er ansvarlig for SEO, måler for eksempel hjemmesidens “organiske trafik” (den trafik, der kommer fra besøgende på webstedet, som fandt en af virksomhedens sider via en Google-søgning).
Digital markedsføring udføres på tværs af mange markedsføringsroller i dag. I små virksomheder kan en generalist muligvis eje mange af de ovenfor beskrevne digitale marketingtaktikker. I større virksomheder har disse taktikker flere specialister, der hver især fokuserer på kun en eller to af brandets digitale kanaler.
Her er nogle eksempler på disse specialister:
SEO-Specialist
Vigtigste KPI’er: Organisk trafik
Kort sagt får SEO-specialisten virksomheden til at rangere på Google. Ved hjælp af en række tilgange til søgemaskineoptimering kan denne person muligvis arbejde direkte med Content Creators for at sikre, at indholdet, de producerer, fungerer godt på Google – selvom virksomheden også deler dette indhold på sociale medier.
Content Marketing Specialist
Vigtigste KPI’er: Tid på side, samlet blogtrafik, abonnenter på YouTube-kanaler
Content marketing specialister er digitale content creators. De holder ofte styr på virksomhedens blogkalender og kommer med en content-strategi, der også inkluderer video. Disse fagfolk arbejder ofte med mennesker i andre afdelinger for at sikre, at de produkter og kampagner, virksomheden lancerer, understøttes med salgsfremmende indhold på hver digital kanal.
Bliv Content Creation Specialist med disse 7 nemme tips.
Social Media Manager
Vigtigste KPI’er: Følgere, reaktioner, delinger
Rollen som social media manager er let at udlede fra titlen, men hvilke sociale netværk, de administrerer for virksomheden, afhænger af branchen. Frem for alt styrer social media managers en content-kalender med overblik over virksomhedens skriftlige og visuelle indhold. Denne medarbejder kan muligvis også samarbejde med content marketing specialisten for at udvikle en strategi for, hvilket indhold der skal offentliggøres på de sociale netværk.
Marketing Automation Koordinator
Vigtigste KPI’er: Åbningsfrekvens for e-mail, klikfrekvens på kampagnen, antal af leads genereret
Marketing automation koordinatoren hjælper med at vælge og styre den software, der gør det muligt for hele marketingteamet at forstå deres kunders adfærd og måle væksten i deres forretning. Da mange af de ovennævnte marketingoperationer muligvis udføres separat fra hinanden, er det vigtigt, der er nogen, der kan gruppere disse digitale aktiviteter i individuelle kampagner og spore hver kampagnes performance.
Arbejder du med digital marketing?
Vi har helt sikkert en skabelon, guide, tjekliste, e-bog eller andet som du kan bruge i dit arbejde.
Inbound marketing vs. digital marketing: Hvad er hvad?
På overfladen virker de to ens: Begge forekommer primært online, og begge fokuserer på at skabe digitalt indhold, som folk kan bruge. Så hvad er forskellen egentlig?
Udtrykket “digital marketing” skelner ikke mellem push and pull marketingtaktikker (eller hvad vi nu kan referere til som ‘inbound’- og ‘outbound’-metoder). Begge metoder kan stadig falde ind under paraplyen for digital markedsføring.
Digital outbound taktik sigter efter at placere et marketingbudskab direkte foran så mange mennesker som muligt i det online rum – uanset om det er relevant eller ønsket af modtagerne. Eksempelvis forsøger de skræddersyede bannerannoncer, du ser øverst på mange websteder, at skubbe et produkt eller en reklame ud til folk, der ikke nødvendigvis er klar til at modtage den.
På den anden side bruger marketingfolk, der benytter en digital inbound-taktik, online indhold til at tiltrække deres målgruppe ind på deres websteder ved at levere materiale, der er nyttigt for dem. En af de enkleste, men alligevel mest kraftfulde, inbound digitale marketing-materialer er en blog, der giver dit websted mulighed for at udfolde de problemer og behov, som dine ideelle kunder har brug for at få svar på.
I sidste ende er inbound marketing en metode, der bruger digitale marketing-materialer til at tiltrække, engagere og glæde kunder online. På den anden side er digital markedsføring simpelthen en paraply, der samler online markedsføringstaktikker af enhver art, uanset om de betragtes som inbound eller outbound.
Stadig svært ved at kende forskel? Læs mere om inbound marketing vs. outbound marketing her.
Virker digital marketing for alle virksomheder?
Digital markedsføring kan virke for 99% af virksomheder. Uanset, hvad din virksomhed sælger, indebærer digital markedsføring stadig, at du opbygger en persona til at identificere din målgruppes behov og derefter skaber værdifuldt indhold online, der løser behovet. Vær opmærksom på, at alle virksomheder ikke behøver at arbejde med digital marketing på samme måde. Skil dig ud, og gør det, der passer bedst til dine kunder frem for at kopiere dine konkurrenter.
B2B digital marketing
Hvis din virksomhed er business-to-business (B2B), vil din digitale marketingindsats sandsynligvis være centreret omkring online leadgenerering, hvor slutmålet er, at nogen skal i dialog med en sælger. Af den grund er målet for din marketing at tiltrække og konvertere leads af højeste kvalitet til dine sælgere via dit website og de understøttende digitale kanaler.
Ud over dit website, vælger du sandsynligvis at fokusere din indsats på de kanaler, som din målgruppe er til stede på. For mange er LinkedIn det oplagte netværk.
B2C Digital Marketing
Hvis din virksomhed er business-to-consumer (B2C), er det sandsynligt, at målet med din digitale markedsføringsindsats er at tiltrække folk til dit website og få dem til at blive kunder uden nogensinde at skulle tale med en sælger (afhængigt af prisen på dine produkter).
Af den grund er du sandsynligvis mindre tilbøjelig til at fokusere på ‘leads’ i deres traditionelle forstand. Det er mere sandsynligt, du fokuserer på at opbygge en kortere købsrejse. Altså at sikre, at de besøgende hurtigt lægger noget i kurven, efter de er landet på dit website. Dog er konkurrencen stigende, og emner som genkøb og kundeloyalitet betyder mere og mere. Derfor kan webshops med fordel også kigge på en længere og stærkere kunderejse. Dog vil webshops oftest være mere produktorienterede end B2B-branchen.
For B2C-virksomheder kan kanaler som Instagram og Pinterest ofte være mere værdifulde end en forretningsfokuseret platform som LinkedIn.
Brug vores guide til at skabe din persona
Hent vores nemme og konkrete guide til, hvordan du skaber den perfekte buyer persona til din virksomhed
Hvilken rolle spiller digital marketing for en virksomhed?
I modsætning til de fleste offline markedsføringsindsats giver digital marketing folk mulighed for at se nøjagtige resultater, hvornår de vil. Hvis du nogensinde har haft en annonce i en avis, ved du, hvor svært det er at estimere, hvor mange mennesker der faktisk bladrede til den side og var opmærksomme på din annonce. Der er ingen sikker måde at vide, om denne annonce overhovedet var ansvarlig for salg. På den anden side kan du med digital marketing måle ROI for stort set ethvert aspekt af din marketingindsats.
Her er nogle eksempler:
Websitets trafik
Med digital marketing kan du se det nøjagtige antal mennesker, der har besøgt dit website. Dette gøres eks. med det gratis analyseværktøj Google Analytics. Bruger du HubSpot kan du også finde denne data derinde.
Du kan ikke kun se, hvor mange besøg du har fået, men også hvor mange sider de har besøgt, om de brugte mobil eller computer, hvor de kom fra, og hvor lang tid de brugte på siden.
Denne funktion hjælper dig med at prioritere, hvilke marketingkanaler du skal bruge mere eller mindre tid på, baseret på antallet af mennesker disse kanaler fører til dit website. For eksempel, hvis kun 10% af din trafik kommer fra organisk søgning, ved du, at du formentlig skal bruge lidt tid på SEO for at øge denne procentdel.
Med offline marketing er det meget vanskeligt at fortælle, hvordan folk interagerer med dit brand, før de har interaktion med en sælger eller foretager et køb. Med digital marketing kan du identificere tendenser og mønstre i folks adfærd, før de har nået slutfasen i købsrejsen. Det betyder, at du kan foretage datadrevne beslutninger om, hvordan man tiltrækker besøgende til dit website.
Måling af effekten fra dit indhold & leadgenerering
Forestil dig, du har oprettet en produktbrochure og sendt den til folks brevkasser – at brochuren er en form for indhold, omend offline. Problemet er bare, at du ikke har nogen idé om, hvor mange mennesker der åbnede din brochure, eller hvor mange mennesker der kastede den direkte i papirkurven.
Forestil dig nu, du i stedet havde denne brochure på dit website. Du kan måle nøjagtigt, hvor mange mennesker der har set siden, og du kan indsamle kontaktoplysningerne fra dem, der downloader den ved hjælp af formularer. Du kan ikke bare måle, hvor mange mennesker der engagerer dig med dit indhold, men du genererer også kvalificerede leads, når folk henter det.
Marketing attribuering – spor, hvor dit køb kom fra
En effektiv digital markedsføringsstrategi kombineret med de rigtige værktøjer og teknologier giver dig mulighed for at spore alt dit salg tilbage til en kundes første digitale møde med din virksomhed. Der kan i mange tilfælde gå flere måneder, fra man først besøgte et website, og til man foretog en køb. Derfor kan det være interessant at se, hvad der oprindeligt skabte interessen hos kunden.
Vi kalder dette for attribuering, og det giver dig mulighed for at identificere tendenser i den måde, folk undersøger og køber dit produkt på. Dette hjælper dig med at tage mere kvalificerede beslutninger om, hvilke dele af din markedsføringsstrategi der fortjener mere opmærksomhed, og hvilke dele af din salgscyklus der skal finjusteres.
Det er enormt vigtigt at forbinde marketing og salg. Ifølge en analyse opnår virksomheder med et stærkt samarbejde mellem salg og marketing en 20% årlig vækstrate. Modsat oplever virksomheder, der ikke formår at skabe sammenhæng mellem disse afdelinger, et fald på 4% i omsætningen. Hvis du kan forbedre din kunderejse ved hjælp af digitale teknologier, vil det sandsynligvis reflektere positivt på din virksomheds bundlinje.
Hvilke typer digitalt indhold skal jeg oprette?
Den type indhold, du opretter, afhænger af din målgruppes behov på de forskellige stadier i kunderejsen. Du skal starte med at lave en persona (brug eventuelt vores persona-skabelon til formålet) for at identificere, hvad dit publikums mål og udfordringer er i forhold til din virksomhed. På et grundlæggende niveau bør dit online indhold sigte mod at hjælpe dem med at nå disse mål og overvinde deres udfordringer.
Derefter bliver du nødt til at tænke over, hvornår de skal bruge det forskellige indhold, i forhold til hvilket stadie de er på i kunderejsen. Vi kalder dette indhold for indholdsplanlægning (content mapping).
Med indholdsplanlægning er målet at målrette indhold i henhold til:
- Karakteristika ved den person, der skal forbruge det (det er her, persona kommer ind)
- Hvor tæt vedkommende er på at foretage et køb (altså hvor langt de er i kunderejsen)
Med hensyn til formatet på dit indhold er der en masse forskellige ting, du kan prøve. Her er nogle muligheder, vi vil anbefale at bruge på hvert trin i kunderejsen:
Opmærksomhedsfasen
I denne fase bliver din målgruppe bevidst om, at de har et problem, et behov eller en idé. Her begynder de at informationsafdække.
- Blogindlæg: Fantastisk til at øge din organiske trafik, når den er parret med en stærk SEO og søgeordsstrategi.
- Infografik: Meget delbare, hvilket betyder, at de øger dine chancer for at blive fundet via sociale medier, når andre deler dit indhold.
- Korte videoer: Igen er disse meget delbare og kan hjælpe dit brand med at blive fundet af nye målgrupper, eksempelvis via platforme som YouTube.
Overvejelsesfasen
Her er din målgruppe bevidste om problemet/muligheden og begynder at indhente mere viden og afsøge potentielle løsningsmuligheder.
- E-bøger: Fantastisk til leadgenerering, da de generelt er mere omfattende end et blogindlæg eller infografik, hvilket betyder, at nogle er mere tilbøjelige til at udveksle deres kontaktoplysninger for at modtage dem.
- Tjeklister & whitepapers: Dette er igen content med høj værdi, som er fantastisk til leadgenerering. Tjeklister og whitepapers kan være glimrende indhold, der giver konkrete handlinger eller viden til dine modtagere.
- Webinarer: Da de er en mere detaljeret, interaktiv form for videoindhold, er webinarer et effektivt indholdsformat for overvejelsesfasen (consideration stage), da de tilbyder mere omfattende indhold end et blogindlæg eller en kort video.
Beslutningsfasen
Din målgruppe har nu fundet frem til løsningen og står med valget mellem forskellige udbydere – dig og dine konkurrenter.
- Casestudier: At have detaljerede casestudier på dit website kan være en effektiv form for indhold for dem, der er klar til at tage en købsbeslutning, da det hjælper dig med at påvirke deres beslutning positivt.
Loyalitetsfasen
Det er lykkedes dig at sælge din løsning til kunden. Hvad så nu? Kunderejsen slutter ikke blot fordi, kunden har købt hos dig. Loyalitetsfasen er en kontinuerlig fase, hvor du plejer din kunde i alle dele af kunderejsen. Sørg for at tilfredsstille din kunde ved at sikre dig, at kundens oplevelsen med din virksomhed er god – hele vejen igennem kunderejsen og efterfølgende.
- Service: FAQ og chatbot er begge måder, din kunde kan få besvaret sine spørgsmål på. Ved at udmærke dig inden for din service sikrer du, at kunden er tilfreds og forhåbentlig genkøber eller anbefaler dig til andre.
Dyk endnu mere ned i købsrejsen med vores gratis guide
Vores guide er dit værktøj til at zoome ind på kunderejsen. Den hjælper dig med at danne overblik og målrette dit indhold, så det hele tiden er relevant for kunderne.
Guiden hjælper dig med at hjælpe kunden på vej i sine beslutninger . Vis, hvad du tilbyder, ved at dele din viden.
Hvor lang tid tager det, før jeg kan se resultater?
Med digital markedsføring føles det ofte som om, du er i stand til at se resultater meget hurtigere end med offline marketing, da det er lettere at måle ROI. Imidlertid afhænger det i sidste ende af omfanget og effektiviteten af din digitale markedsføringsstrategi.
Hvis du bruger tid på at bygge dybdegående personaer til at identificere din målgruppes behov, og du fokuserer på at skabe online indhold af høj kvalitet for at tiltrække og konvertere dem, vil du sandsynligvis se stærke resultater inden for de første seks måneder.
Hvis betalt annoncering er en del af din digitale strategi, kommer resultaterne endnu hurtigere – men vi anbefaler, du fokuserer på at opbygge din organiske (eller ‘gratis’) rækkevidde ved hjælp af indhold, SEO og sociale medier for at skabe langsigtet, bæredygtig succes.
Har jeg brug for et stort budget til digital markedsføring?
Som med alt andet afhænger det virkelig af, hvilke elementer i digital marketing du ønsker at tilføje til din strategi.
Hvis du fokuserer på inbound-teknikker som SEO, sociale medier og content creation til et eksisterende website, er den gode nyhed, at du ikke har brug for meget budget overhovedet. Med inbound marketing er fokus på at skabe indhold af høj kvalitet, som dit publikum vil ønske at forbruge, og medmindre du planlægger at outsource arbejdet, er den eneste investering, du har brug for, din tid. Dog er det altid en overvejelse, om du har ressourcerne og tiden til at investere i en succesfuld digital marketing-strategi.
Der er mange muligheder for at starte et website. Det kræver ikke længere det store kendskab til kodning, da meget er blevet visualiseret. Der findes løsninger så som Wix, Squarespace, WordPress, Shopify, Magento, Umbraco og HubSpot CMS. Jo mere simpelt, jo billigere er din løsning. Vi anbefaler WordPress til dig med et lavere budget. Skal du bygge en webshop, kan du med fordel kigge på Shopify. Og er du en større B2B-virksomhed, der vil samle alt din digitale marketing i ét system, bør du kigge nærmere på HubSpot CMS.
Med outbound-teknikker som bannerannoncer og køb af e-mail lister, er der uden tvivl nogle udgifter. Hvad det koster, afhænger af, hvilken slags synlighed du vil opnå som et resultat af reklamen.
Prøver du eksempelvis kræfter med PPC og bruger Google Ads, byder du mod andre virksomheder i din branche om at blive vist øverst i Googles søgeresultater. Afhængigt af konkurrencen på søgeordet og kvaliteten af din annonce, kan dette blive en dyr fornøjelse. Et klik kan koste mellem (1-500 kr.). Derfor kan det være en god idé at fokusere på at opbygge din organiske rækkevidde.
Læs om, hvordan vi kan hjælpe dig med at udvikle et konverterende website i HubSpot.
Hvordan indtænker jeg mobil i min digitale marketingstrategi?
En anden vigtig komponent i digital marketing er mobil marketing. Faktisk står smartphone-brug for over halvdelen af den tid, der bruges på digitale medier, mens desktopbaseret forbrug af digitale medier udgør under halvdelen.
Dette betyder, det er vigtigt at optimere dine digitale annoncer, websites, billeder til sociale medier og andre digitale aktiver til mobile enheder. Hvis din virksomhed har en mobil-app, der giver brugerne mulighed for at engagere sig i dit brand eller shoppe dine produkter, falder din app også under den digitale markedsføringsparaply.
De, der engagerer sig med din virksomhed online via mobile enheder, skal have den samme positive oplevelse, som de ville have på desktop. Dette betyder, du skal implementere et mobilvenligt eller responsivt webdesign for at give den besøgende en god oplevelse på mobile enheder. Det kan betyde, at kunderejsen skal gøres kortere, produkter skal kunne tilgås nemmere, og knapper (CTA’er) skal være mere synlige. Med hensyn til dine billeder på sociale medier er det vigtigt altid at have mobilbrugerne i tankerne, da billeddimensioner er mindre på mobile enheder.
Der er mange måder, du kan optimere dine digitale markedsføringsaktiver for mobile brugere. Når du implementerer en digital markedsføringsstrategi, er det vigtigt at overveje, hvordan oplevelsen vil oversættes på mobile enheder. Ved at sikre, at dette altid er in mente, skaber du digitale oplevelser, der fungerer for dit publikum, og derfor forhåbentlig opnår de resultater, du håber på. Heldigvis understøttes mobilbrug i høj grad på de fleste medier, men vær stadig sikker på, at du har fået optimeret alt.
Jeg er klar til at prøve digital marketing. Hvad nu?
Føler du dig klar til at prøve kræfter med digital marketing efter at have læst denne og måske andre blogs om emnet? Så er det tid til at tage næste skridt på rejsen mod at blive digital marketingsekspert.
Vi har lavet en marketingplan, som kan guide til dig, hvordan du skal bruge digital marketing i din virksomhed.
Vores inbound & HubSpot blog
Hold dig opdateret med de nyeste trends og viden inden for inbound marketing, sales, service & HubSpot