Vælg en side

Kom i gang med din Content Marketing-strategi på 2 minutter

af | 13. feb 2018 | Content Marketing

13 min læsning
HubSpotFreeCRM

Med content marketing som en del af dine samlede markedsføringsaktiviteter, fortæller du ikke blot virksomhedens historie og brand. Du afstemmer din markedsføring, kommunikation og budskaber med din målgruppe, og du bliver knivskarp til at ramme dine potentielle kunder, fordi du opfattes som relevant og nærværende.

Content marketing er en essentiel del af din daglige hverdag, hvis du ønsker at tiltrække, engagere og konvertere besøgende på dit website. Det har til formål at skabe brandawareness, trafik, leadgenerere og få flere kunder. Du kan bruge forskellige kanaler til dit content marketing. Det er bl.a. blogindlæg, e-bøger, whitepapers eller infografik.

Ved at supplere dit traditionelle markedsføringsmix med content marketing formår du blandt andet:

1. At opbygge værdifuld brand awareness baseret på reel interesse og engagement
2. At differentiere dig fra konkurrenterne og skabe en præference for dit brand
3. At sikre flere relevante besøgende og konverterende leads til en lavere pris

 

Virksomhederne undgår content marketing

Alligevel er content marketing et markedsføringskneb, som mange virksomheder undgår – og det er der især to grunde til. I forhold til, hvilke faktorer, der er medvirkende til, at danske virksomheder er forhindret i at få succes med content marketing, svarer:

  • 67%, at der ikke er afsat nok tid til content marketing. Det hænger især sammen med, at content marketing er en ‘blød’ disciplin, der stadig kæmper med at bevise sit værd hos topledelsen. Dette på trods af, at content marketing de seneste år har forankret sig som en indsats, der konverterer en bedre return-on-investment end traditionelle markedsføringsindsatser. 
  • 50%, at de oplever problemer med at producere et konsistent flow af indhold i ordentlig kvalitet. Når der ikke sættes tilstrækkelig tid af til koordination og planlægning af content marketing, bliver den direkte konsekvens heraf, at de ansvarlige oplever, at det er svært at arbejde med produktion af indhold som en daglig forretningsgang.
  • 50%, at de har problemer med strategien og finder det svært at integrere det i virksomheden. Ultimativt er de to ovenstående problematikker affødt af dette scenarie. Mange virksomheder ender med at satse på content marketing ud fra et på-stedet- eller på-må-og-få-princip. Det vil sige – producere indhold, når det lige passer ind eller fordi man har fundet noget spændende at dele. Derved forsvindet de fordelagtige synergier ved content marketing lynhurtigt.

Kom i gang med din Content Marketing-strategi på 2 minutter 1
‘Content marketing i Danmark 2017’, Dansk Markedsføring & Brandmovers

Blandt de virksomheder, der oplever begrænset succes med content marketing, er det ikke overraskende, at de hyppigste faktorer er, at de ikke har haft nok tid eller prioriteret content marketing nok. Content marketing behøves dog hverken være uoverskueligt eller tidskrævende i en grad, der ikke kan retfærdiggøres over for din return-on-investment. Med en gennemarbejdet og integreret strategi arbejder du imod at imødekomme ovenstående problemer.

  1. På sigt bliver du mere effektiv og sparer dermed tid med din content creation
  2. Med en plan gør du det nemmere at producere konsistent indhold
  3. Med en strategi gør du det naturligvis nemmere at arbejde integreret med content marketing i virksomheden

Content marketing-strategi på 2 minutter

Vi lovede dig Content Marketing på 2 minutter, så nok med de forkromede ord. Hvis du vil læse mere dybdegående om content marketing, hvilken værdi det kan tilføre din virksomhed og hvordan du kan arbejde med det, kan du læse vores omfattende guide lige her. Vi går lige på og hårdt og giver dig her konkrete skridt og nemme værktøjer til, hvordan du lynhurtigt kan kickstarte din content marketing-strategi.

 

1. Afstem virksomhedens mission, vision og formål

Dit første skridt i udarbejdelsen af en content marketing-strategi findes der desværre ikke et nemt værktøj eller overskueligt template til. Det handler om at skabe en sammenhæng mellem virksomhedens mission, vision og mål og dét indhold, der skal produceres. Hvordan får du afspejlet virksomhedens historie og mål i din content marketing? Stil spørgsmål som:

  • Hvad er virksomhedens mission – Hvor er virksomheden nu, og hvordan påvirker det dét indhold, der er relevant for dig som virksomhed?
  • Hvad er virksomhedens vision – Hvor er virksomheden om 3-5 år, og hvordan påvirker det retningen af content marketing-strategien?
  • Hvad er historien bag dit brand – Hvad skal skinne igennem i din kommunikation, og hvordan påvirker det din tone-of-voice?

 

2. Sæt målsætninger

Når du har skabt en forståelse af, hvordan din virksomheds eksistens og brand kan spille ind i din content marketing-strategi, er det på tide at sætte nogle målsætninger op for din strategi. Hvad er formålet med din strategi,  og hvad skal det bidrage med på kort og lang sigt? Vil du blot skabe mere trafik til dine platforme eller skal der knyttes konkrete salgskonvertinger til dit indhold?

Det er vigtigt at have nogle mål at stræbe mod. De skal være målbare og realistiske. En god model til at opsætte mål er SMART modellen. Opstil dine mål efter disse 5 nemme principper i modellen. Læs hvordan du bruger SMART-modellen her. Det giver en rettesnor for, hvor godt du klarer dig – hvad end du stræber efter mere trafik, flere der konverterer, flere subscribers eller bounce rate. Og når så har nået dit mål eller din perioden for målet er udløbet er det på tide at lave en god evaluering. Var dine mål for urealistiske, for nemme eller er der elementer du skal ændre på for at kunne opnå målet i anden omgang.

GUIDE

Bliv klogere på hvordan SMART-modellen til at opstille relevante og målbare målsætninger.

Når vi snakker om målsætninger, kan vi ikke komme uden om ROI, Return On Investment, noget din chef sikkert snakker en del om. ROI er et udtryk for det afkast som en investering giver. Hvad tallet ender på kan være svært at sige fra branche til branche, om det er positivt eller negativt. Men én ting er sikker. Målet for ROI er, at tjene mere end du bruger på din markeitng kampagne. At måle dit afkast kan blive ekstrem værdifuldt for marketingfolk eller virksomheder, så de kan lære hvilke taktikker der ikke er værd at bruge kræfter på igen.

Eksempel: Bruger du alt for mange timer på at lave blogindlæg i forhold til, hvor meget trafik de generer eller konverterer besøgende? Så kan det være at bloggen skal på pause for en stund, måske skal skrivearbejdet uddelegeres til en anden kollega, måske skal du have strammere retningslinjer eller hjælp, eller måske skal bloggen håndteres af et bureau, der er vant til at skrive?

Der er mange muligheder, og det er forskellige måder at komme til Rom på. Forhåbentlig kan dette indlæg hjælpe dig med at opsætte relevante og målbare målsætninger og gøre dig klogere på ROI’s rolle i marketing.

 

3. Forstå din målgruppe

Når du har dit bagland på plads og har sat dig en række målsætninger, kan du begynde at arbejde med din målgruppe. Det er et vigtigt punkt, du ikke må overse eller komme igennem for hurtigt.

Udarbejd en persona for at forstå din målgruppes adfærd og karaktertræk.  Der er flere måder du kan gøre det på, men arbejd med variabler der er vigtige for din målgruppe og for dig. Du kan download HubSpots persona template lige her.

Følg op med en vurdering af din personas købsrejse, så du rammer målgruppen på det rigtige tidspunkt, på den rigtige kanal og på den rigtige måde. Det er værdifuldt, hvis du gerne vil skille dig ud fra konkurrenterne og sikre engagement og trafik. Hent HubSpots Buyer’s Journey template, for at sikre dig at du leverer det rette content som din persona har brug for i situationen.

 

4. Gennemgå dit indhold

Inden du går i gang med produktionen af indhold til din content marketing, kan du lige så godt lære af det arbejde du allerede har lavet. Du har sandsynligvis allerede publiceret en del indhold.

Start med at evaluere indhold for dit seneste år, så svagheder og styrker kan blive identificeret. Brug et ‘content audit’ og før statistik over dit indhold, så du kan se hvilke former for indhold og hvilke kanaler, der fungerer. Hent HubSpots Content Audit template, så du nemmere kan føre statistik. 

Efterhånden som du producerer nyt indhold, er det en god idé løbende at føre statistik over det. Så kan du holde øje med, hvad der skal forbedre, hvor du har mangler og selvfølgelig se hvad der er godt, som du kan lade dig inspirere af.

 

5. Gennemgå nyt indhold

Du ved nu, hvad der fungerer og hvad der ikke fungerer i forhold til dit allerede eksisterende indhold og hvordan din målgruppe har taget imod det. Nu tager du denne læring med videre og genererer idéer til nyt indhold, nye emner og nye titler. Vær open-minded – du kan altid begrænse dig og skære fra senere. Læs mere om, hvordan du nemt og effektivt brainstormer idéer til nyt indhold. 

GUIDE

Læs vores 7 bedste tips at forbedre din arbejdsproces og optimér dit indhold. 

6. Forbered dit indhold

Du har vredet din hjerne og din kreativitet for idéer, og du synes sikkert selv, at du er kommet på nogle helt geniale idéer til, hvordan du skal fange opmærksomheden fra din målgruppe. Men passer idéerne nu også ind i den overordnede strategi, og passer de overhovedet til din virksomheds persona?

Ved at kortlægge dine idéer og koble dem sammen med strategi og persona, finder du nu ud af, hvilke idéer, der er holdbare og i overensstemmelse med din retning. Download HubSpots content mapping templateFor det er ikke nok at have gode, kreative idéer. Det hele skal passe sammen i en større sammenhæng. Med HubSpots gratis template, kan du sikre at dit indhold understøtter din virksomheds mål og passer til din virksomheds persona. 

 

7. Planlæg dit indhold

Du har afgrænset dine idéer, afstemt dem med strategien og er nu klar til at arbejde videre med dem. Du har nu en guldgrube af indhold, som er ‘godkendt’ og som er klar til at blive lanceret liiige til at hapse dine potentielle kunder. Men det ville være spild af tid at publicere det hele på én gang. Brug indholdsplanlægning og en kalender til at holde styr på, hvordan du i uger eller måneder frem planlægger at lancere dit indhold.

Hent denne editorial calender template fra HubSpot, så du har overblik over dit indhold og så du kan udsende indhold i en strategisk rækkefølge.

 

8. Promovér til indhold

Dit indhold er kommet online og det hele spiller bare. Men du synes ikke rigtig, at det har nogen effekt. Det skyldes, at dit indhold ind til videre kun opholder sig på dine egne platforme – website, email osv. For at skabe trafik og opmærksomhed til dit indhold må du ud på de kommunikationskanaler, hvor din målgruppe normalt befinder sig. I 9/10 gange vil det typisk være de sociale medier. Du skal have delt dit indhold, og det gør du igen ved at holde et overblik over, hvor og hvornår dit indhold skal deles.

GRATIS DOWNLOAD

Få styr på dine sociale medie aktiviteter med vores kalender. Få overblik og skab struktur over dit indhold og dine opslag.

Dermed kom du igennem 8 hurtige skridt til, hvordan du kommer i gang med en content marketing-strategi. Har du lyst eller behov for at dykke dybere ned i de enkelte skridt, kan du læse meget mere om det lige her. 

 

Hvornår er din content marketing-strategi så succesfuld?

Uden en evaluering og opfølgning på din strategi, er den i sidste ende ikke meget værd. Sørg for løbende at gennemgå din indsats og juster den ind, hvis du ikke oplever succes med det indhold, du serverer for din målgruppe.

Successen af din content marketing-strategi kan blandt andet vurderes ud fra følgende parametre:

  1. Dit content engagerer personer på deres egne vilkår ved hjælp af udarbejdede personaer
  2. Dit content er baseret på de interaktioner, som din målgruppe har med dit brand – kortlagt ud fra deres købsrejse
  3. Dit content fortæller en sammenhængende historie med et konsistent budskab, der følger din målgruppes købsrejse
  4. Dit content er i den rigtige form og type for din kanal – uanset om det bliver brugt på din hjemmeside, i e-mails, på sociale medier eller andre steder
  5. Dit content har et klart formål og en tydelig call-to-action, som styrer din målgruppe mod dit mål
  6. Dit content har målsætninger defineret på forhånd, så der kan opsættes forventninger
  7. Din content strategi sikrer en effektiv udarbejdelse af dit indhold – uden at gå på kompromis med kvaliteten

Promover dit indhold med en social media kalender

Vores Social Media Kalender giver dig mulighed for at organisere dine sociale medie aktiviteter på forhånd. Dermed får du mere overskuelighed og en bedre styring med dine aktiviteter.

Denne Excel-skabelon giver dig et nemt overblik over hvilket indhold du skal udformere til Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram osv. Alt sammen mens du kan gemme alle dine gode ideer i vidensbanken.

Skab leads - ipad
Skab leads - ipad

Bliv klogere på inbound marketing med Itch Insights

Dyk ned i inbound marketing sammen med os

Hvorfor blogge som virksomhed?

Hvorfor blogge som virksomhed?

  Blogging er ikke længere kun et medie, hvor privatpersoner skriver om det der interesserer dem. Nej, blogging er blevet en anerkendt marketingtaktik til at skabe mere online synlighed og trafik for virksomheder. Det kan ses som et marketingredskab...