Derfor bør du overveje inbound marketing til din SMV

Morten Staal
skrevet af Morten Staal
6 minutters læsning
30. juli 2018
Du tænker måske, at inbound marketing er en bekostelig affære. Eller at det er for omfattende til at indføre i din virksomhed med 10 ansatte. Men det er det nødvendigvis ikke. Inbound marketing hjælper dig med at fokusere på kunderejsen og hjælpe besøgende på hvert enkelt trin.

 

Konkurrerer du på andre parametre end pris, er inbound marketing sandsynligvis et godt match for dig. Formålet med inbound marketing er, at identificere, hvordan du først kan få besøgende til dit website og herfra lede dem gennem en proces, hvor de i sidste ende konverterer og bliver kunder.

I dette blogindlæg kommer du igennem:

Stadier af inbound marketing

Hvad er inbound marketing?

Nå ja, hvad er inbound marketing egentlig? Er det endnu et buzzword, som går i glemmebogen om lidt? Nej, slet ikke. Tværtimod. Inbound marketing er kommet for at blive.

Vend den klassiske tilgang til marketing på hovedet. I stedet for at promovere dit produkt / dine ydelser, fokuserer du på dine besøgende og giver dem en hjælpende hånd med på vejen. Det gør du ved at skabe indhold, der hjælper og tiltrækker brugere. Ved at skabe informerende, relevant indhold kan du skabe mest mulig værdi i hvert enkelt led af kunderejsen. 

Inbound marketing er vigtigt, fordi mennesker i dag bruger længere tid på at researche på egen hånd og derfor nærmest er klar til at købe uden overhovedet at have haft behob for hjælp. Derfor skal du fokusere på at skabe indhold, der kan gøre opmærksom på din virksomhed, inden de træffer deres købsbeslutning (og ender hos konkurrenten).

Er du ikke helt overbevist? Se bare nogle af nedenstående statistikker:

  • 89% af online forbrugere benytter en søgemaskine til deres købsbeslutning
  • Online forbrugere læser 11,4 stykker indhold før de foretager et køb
  • 83,6% af online forbrugere køber fra det brand, som de har læst indhold fra
  • 60% af kunderejsen er fuldført inden kunden tager kontakt til virksomheden
Stadig ikke helt overbevist? Så læs videre og se hvorfor inbound marketing bør være relevant for din lille- eller mellemstore virksomhed.
 
  

Hvordan får du flere kunder ved inbound marketing?

Som nævnt et par gange, skal inbound marketing hjælpe dig med at få besøgende til at blive til kunder. Og hvordan gør du så det? Der er flere måder. Inbound marketing metoden har flere taktikker og redskaber, der hjælper dig med dette.

Men i bund og grund handler inbound marketing om at levere en god helhedsoplevelse, som besøgende finder både hjælpsomt og relevant. Her spiler al kommunikation og marketing en vigtig rolle.

Hvis du gerne vil implementere inbound marketing på dit website, for at konvertere flere besøgende, kan du læse vores blogindlæg hvordan du kommer i gang med 6 nemme trin. 

En måde du kan skabe flere leads (med inbound marketing brillerne på) er ved at konvertere besøgende på dit website med et stykke ‘gratis’ content. Og med ‘gratis’ menes der, at det er helt gratis, men til gengæld skal de udfylde en formular, før de kan downloade eller få tilsendt dette content. Og det er fantastisk, når det sker.

Så får du (i de fleste tilfælde) deres e-mailadresse. Du får et lead. Nu ved du, at der er en (lille) interesse for dit indhold, og det giver dig en god grund til at begynde at kontakte dit lead. Ved at opsætte automatiserede mailflows kan du sende målrettet indhold til dit lead, som ligger i tråd med det indhold, der først blev downloadet.

Gennem dit mailflow, kan du gøre dit lead varmere og varmere indtil salgsafdelingen kan tage fat og konvertere til et salg.

Du kan arbejde med inbound marketing bl.a. gennem disse kendte metodikker:

GUIDE

Er du mere nysgerrig på hvad inbound marketing er? Læs vores dybdegående guide til inbound marketing.

  

5 gode grunde til at inbound marketing bør være relevant for din SMV

#1 – Inbound marketing gør dine leads billigere

Med inbound marketing fokuseres der på at skabe flere leads af højere kvalitet. Det er helt essentielt for inbound marketing, at der skabes leads fra det indhold, vi producerer. Derfor ligger der et stort fokus og arbejde på at skabe en skarp persona, så alt indhold optimeres mod målgruppen. Det giver nemlig flere konverteringer end den klassiske nyhed om “Vi har ansat vores 5. medarbejder” eller “Vi er vækstet igen”. Samtidig indføres en masse tekniske tiltag som lead flows, e-mail pop-ups osv. Nogle af dem kan du finde i denne blog fra marketing-guruen Neil Patel. Alt sammen sikrer flere leads – og det bedste er, at resultaterne viser, at omkostninger pr. lead der skabes, sænkes betragteligt.

Så punkt #1 – brug inbound marketing, hvis du indsamler leads i din virksomhed og vil have flere leads til en lavere pris.

#2 – Inbound marketing er ideelt til langsigtede forretningsmål

De fleste virksomheder fokuserer på at få kunder, som de kan fastholde og pleje deres forhold til i mange år. Da det er billigere at fastholde en kunde end at erhverve en ny, giver det rigtig fin mening.

Her er inbound marketing ideelt, da tankegangen ikke kun fokuserer på at sikre salg, men også på at fastholde og pleje eksisterende relationer. Dette gøres ved at skabe indhold, der hjælper eksisterende kunder og konstant udvider deres horisont gennem ny viden. Og det kan føre til mersalg.

Derudover er SEO et vigtigt middel i en inbound marketing strategi. På sigt er målet at skabe indhold omkring dine kernekompetencer, som bindes sammen til det, vi kalder en topic cluster (Et helt område, hvor en samlede mængde indhold fortæller Google, at du er ekspert – og derved rangerer #1). En god SEO placering giver gratis besøgende, hvilket er noget enhver virksomhed bør være glade for. Du kan se mere om topic clusters i denne video fra Hubspot. Eller du kan læse mere om emnet i vores blogindlæg om pillar pages og topic cluters.

#3 – Inbound marketing er med til at åbne nye markeder og tiltrække nye kunder

Modsat traditionel marketing, så kan vi med inbound marketing måle på næsten alt, det vi gør. Det betyder også, at vi kan se, hvilke målgrupper der klikker på vores Facebook-annonce. Dermed kan vi rent faktisk se, om vores annoncer skaber interesse hos en målgruppe, vi slet ikke havde overvejet.

Du finder måske ud af, at din advokatpraksis tiltrækker enormt mange kliks fra kvinder i 30-35-års alderen, selvom du forventede at ramme 50-årige mænd. Du havde formentlig ikke fået denne viden, hvis din reklame sad på en bus og gjorde opmærksom på din advokatpraksis.

Med online marketing kan du måle på næsten alt – hvem har set din annonce, hvem har klikket på den, hvem har foretaget et køb eller udfyldt din kontaktformular. Jo mere data du har, jo stærkere står du i opfattelsen af, hvem dine kunder er og hvordan du tiltrækker flere.

#4 – Inbound marketing gør dig til thought-leader

Vil du ikke elske at være anerkendt, som den skarpeste inden for dit felt? Med inbound marketing er målet, at gøre din virksomhed til videns-leder, thought-leader. Kan du huske disse statistikker fra starten?

  • Online forbrugere læser 11,4 stykker indhold før de foretager et køb
  • 83,6% af online forbrugere køber fra det brand, som de har læst indhold fra

Forbrugere vil selvfølgelig ikke bare læse ligegyldigt indhold. De vil have viden, der styrker deres valg, når de skal foretage købsbeslutningen. Derfor er det vigtigt at være vidensleder – for så får de jo den viden fra dig. Og ifølge statistikken betyder det, at over 4/5 ender som dine kunder. Så bliver det pludselig sjovt!

Det styrker desuden dit brand og gør dig mere interessant, når du skal have nye medarbejdere. I vores nuværende informationssamfund er vi draget af viden. Og det gælder også, når vi skal vælge ny arbejdsplads. Så sparer du måske HR-bureauet væk, eller slipper for dårligere medarbejdere, som måske ikke er i virksomhed længe.

#5 – Du behøver ikke en marketingsafdeling for at komme i gang med inbound marketing

Vil du vide mere om inbound marketing, men føler ikke selv, at det er noget, du helt har overblikket eller tiden til at implementere? Eller er din eneste marketingsmedarbejder allerede underdrejet? Så lad et bureau hjælpe dig. De fleste elementer af inbound marketing behøver ikke implementeres in-house. Pop-ups til indsamling af mailadresser, kampagner på sociale medier, annoncer på Google Ads og landingssider kan alt sammen opsættes hurtigt og være med til at skabe effekt på kort sigt. Det behøver ikke være så stort og forkromet, og det kan altid implementeres bid for bid.

Og her står vi naturligvis til rådighed. Som certificeret inbound marketing bureau kan vi hjælpe dig med, at du får en rette implementering af inbound marketing.

Har du lyst til en uforpligtende snak om, hvordan inbound marketing kan styrke din virksomhed? Så tag fat I os nu.

cta-box-tjekliste-inbound-marketing

 

Få besked ved nye artikler