Hvad er sociale medier, og hvordan får du mest ud af at bruge dem?
Din social media-guide til succes
- Kapitel 1: Intro til sociale medier
- Kapitel 2: Hvorfor social media marketing?
- Kapitel 3: Hvordan arbejder du målrettet med sociale medier?
- Kapitel 4: Typiske fejl på sociale medier
- Chapter 5: Processen for dit arbejde på sociale medier
- Kapitel 6: Naturlovene på sociale medier
- Kapitel 7: Mere viden om sociale medier
Intro til sociale medier
Sociale medier kan styrke dig og kan med fordel bruges både organisk og med annoncering
Over 2 milliarder mennesker benytter sociale medier på verdensplan – så mon ikke der er en stor sandsynlighed for, at din målgruppe også er tilstede der? Derfor er der god mulighed for at skabe en relation til din målgruppe på de sociale medier.
Vi giver dig her et indblik i arbejdet med sociale medier, og hvordan en ordentlig indsats kan bidrage til vækst gennem leadgenerering, brandpleje og i sidste ende konverteringer.
I denne tekst kan du se frem til at lære mere om følgende:
- Hvorfor social media marketing?
- Hvordan arbejder man med sociale medier?
- Processen for dit arbejde på sociale medier
- Typiske fejl på sociale medier
- Naturlovene på de sociale medier.
Hvorfor social media marketing?
I Danmark er ca. 2/3 af brugere dagligt aktive på sociale medier. Der er altså god mulighed for at skabe kommunikation, der både rammer og bliver set af din målgruppe.
Men sociale medier kan også være en jungle – skal du bruge Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn, Twitter, YouTube eller noget helt andet?
Der er klare fordele og ulemper ved de forskellige platforme. Og måden, hvorpå du bør skabe og målrette indhold, fungerer på helt forskellige måder. Men tør du dedikere tiden til at lave en gennemført social medie-taktik, kan det skabe stærke resultater.
Organiske opslag
Sociale medier tilbyder en række gratis værktøjer. Dem kan du frit afbenytte til at reklamere for din virksomhed og bygge et socialt netværk op omkring den.
Du kan blandt andet gøre opmærksom på din virksomhed gennem opslag, deling af opslag og ved at engagere dig i opslag og kommentarer lavet af andre.
Organisk social media marketing er en god måde at komme i gang med din tilstedeværelse på sociale medier – både for B2C- og B2B-virksomheder.
Betalt annoncering
Fordelen med social medie-annoncering er, at du skaber indhold, der rammer der, hvor målgruppen er tilstede. På mange af platformene er det muligt at lave annoncer, der er meget præcise og målrettede, hvilket lader dig bruge dine markedsføringskroner bedst muligt.
Betalt annoncering er målrettet specifikke modtagere, som du kan definere ud fra din målgruppe. Og din målsætning for annoncen afgør, om du vil øge trafik, engagement, klikrate eller andet fra dine modtagere.
Social medie-annoncering er den bedste måde at øge din ROI på. Med annoncer kan du i højere grad øge opmærksomheden på dit brand, fordi de er målrettet brugere med præcis den interesse, du angiver.
Betalt annoncering giver dig også mulighed for at evaluere din indsats og forstå din brugers adfærd.
Hvordan arbejder du målrettet med dine sociale medier?
Du bør ikke se sociale medier som et enkeltstående redskab, men som et middel i en content marketing-tilgang. Vil du skabe succes på sociale medier, er det derfor vigtigt med en grundig forundersøgelse af målgruppen og dine målsætninger.
Det bør være en af dine vigtigste prioriteter at have en klar forståelse af din virksomhed, så du kan skabe resultater, der faktisk lever op til dine visioner og værdier. Det har nemlig indflydelse på, hvilket medie du bør benytte, og hvordan du bør benytte det.
Måling og sociale medier
Facebook er den foretrukne annonceringsplatform for B2B-marketing. LinkedIn er nummer #2 (Statista, 2019).
Typiske fejl på sociale medier
Manglende strategi
Uafklaret tone-of-voice
Dine følgere på sociale medier kan desuden have svært ved at forstå dit budskab og tilgængelighed, hvis der er flere forskellige tone-of-voices i dit content.
Du kan styrke din tone-of-voice ved at lave nogle retningslinjer for indholdet. Nedfæld tre stærke ord, der skal beskrive virksomhedens adfærd og personlighed på de sociale medier.
Når din tone-of-voice for dit indhold er lagt, skal den også udleves. Ikke kun i opslag, men også kommentarer.
Tydeliggør overfor dine følgere, hvilken relation du lægger op til, og hvad formålet med din tilstedeværelse er – også i kommentarerne. Stilhed dræber nemlig din følgeres engagementet. Hvis der ikke er nogen at snakke med, hvorfor så engagere sig?
Hyppigheden af opslag
Halvfærdig profil
- Keywords – så din virksomhedsprofil nemt kan findes
- Tydeliggør dit brand.
Dit formål; giver du information, nyheder eller er siden et sitekick til kundeservice?
88% af alle virksomheder, der benytter sociale medier, har svært ved at måle på resultaterne.
Processen for dit arbejde på sociale medier
Der er mange forskellige måder, du kan vælge at tage hul på dit strategiske arbejde med sociale medier. Herunder kommer vi med et eksempel på, hvordan en proces kunne se ud for dig.
Step 1
Formulér dine social media marketing-målsætninger, der giver størst mening og værdi for din virksomhed. Er det interaktion med dit content? Besøg på din webside? Antallet af følgere?
Step 2
Identificér, og beskriv din målgruppes digitale profil. Hvilke sociale medier er de på? Hvordan bruger de dem? Hvornår? Hvad er de interesserede i? Til hvilket formål?
Step 3
Formulér din social media-målsætning – øget trafik, øget klikrate, øget engagement eller andet.
Step 4
Undersøg din konkurrence på de sociale medier. Er de til stede? Hvordan bruger de sociale medier? Er der inspiration at finde? Eller måske finder du frem til måder, du ikke skal arbejde med sociale medier på.
Step 5
Opbyg, og skab varieret indhold baseret på din målgruppe(r), tone-of-voice og værdiskabelse.
Step 6
Kommunikér med dine følgere gennem dine posts og ved at interagere med kommentarer og beskeder.
Step 7
Analysér, og evaluér dine indsatser, så du kan optimere løbende.
45% af alle marketingafdelinger fokuserer på "flere konverteringer" som deres top-prioritet for 2021 (Hootsuite, 2020)
Naturlovene på de sociale medier
Til sidst vil vi gerne gøre opmærksom på den række af "naturlove", der er universelt gældende på sociale medier. Dem bør du altid have in mente, hvis du vil have mest muligt ud af din indsats.
§1 Loven om synlighed
Tal, og du vil blive fundet
Tag initiativ, og skab indhold. Der er mange måder at være synlig på online – både gennem billeder, video, tekst og dialog.
Du råber ikke ind i en væg. På de sociale medier er der stor sandsynlighed for, at nogen bemærker dig – om det så er i dit eget netværk eller en fremmed.
Vil du gerne have opmærksomhed hurtigt, så vær aktiv og synlig på forums og i dialoger, der er relateret til dit emne. Og husk din tone-of-voice!
§2 Loven om spredning
Vejen gennem dem, du allerede har fat i
Brug dit netværk, og plej dine følgere med værdifuldt indhold, der giver dem lyst til at interagere med og dele dit content med deres eget netværk.
Hvis du formår at lave spændende, relevant, vittigt eller nyskabende indhold, øger du chancen for, at dit netværk og eksisterende følgere får lyst til at sprede dine budskaber.
§3 Loven om værdiudveksling
Denne ligger tæt op af "Loven om spredning. Karma eksisterer også på nettet – og i mere håndgribelig form, fordi det kan dokumenteres. Følgere og konverteringer afslører successen af det indhold, du skaber.
Inspirér dine følgere, og skab værdi, som de har lyst til at dele med deres netværk. På den måde får du værdi tilbage i form af nye følgere og potentielle kunder.
Mere viden om sociale medier
Kom i gang med din leadgenerering
Download vores e-bog: Skab leads – En introduktion til strategisk leadgenerering, og få en nem introduktion til, hvordan du kommer i gang med at skabe leads.
Vores inbound & HubSpot blog
Hold dig opdateret med de nyeste trends og viden inden for inbound marketing, sales, service & HubSpot