Itch Insights

Hvad er sociale medier, og hvordan får du mest ud af at bruge dem?

Din social media-guide til succes

          
Kapitel 1

Intro til sociale medier

Sociale medier kan styrke dig og kan med fordel bruges både organisk og med annoncering

Over 2 milliarder mennesker benytter sociale medier på verdensplan – så mon ikke der er en stor sandsynlighed for, at din målgruppe også er tilstede der? Derfor er der god mulighed for at skabe en relation til din målgruppe på de sociale medier.

Vi giver dig her et indblik i arbejdet med sociale medier, og hvordan en ordentlig indsats kan bidrage til vækst gennem leadgenerering, brandpleje og i sidste ende konverteringer.

I denne tekst kan du se frem til at lære mere om følgende:

  • Hvorfor social media marketing?
  • Hvordan arbejder man med sociale medier?
  • Processen for dit arbejde på sociale medier
  • Typiske fejl på sociale medier
  • Naturlovene på de sociale medier.
         
Kapitel 2

Hvorfor social media marketing?

I Danmark er ca. 2/3 af brugere dagligt aktive på sociale medier. Der er altså god mulighed for at skabe kommunikation, der både rammer og bliver set af din målgruppe.

Men sociale medier kan også være en jungle – skal du bruge Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn, Twitter, YouTube eller noget helt andet?

Der er klare fordele og ulemper ved de forskellige platforme. Og måden, hvorpå du bør skabe og målrette indhold, fungerer på helt forskellige måder. Men tør du dedikere tiden til at lave en gennemført social medie-taktik, kan det skabe stærke resultater.

Fordelen med sociale medier er, at du skaber indhold, der rammer dér, hvor målgruppen er tilstede. På mange af platformene kan du endda lave annoncering, der er enormt præcist, hvilket betyder, at du kan være meget skarp med dine markedsføringskroner.
 
Ulempen eller udfordringen er, at hvis du ikke er tilstede, så er konkurrenten det højst sandsynligt. Og laver du ikke en gennemarbejdet indsats, stjæler konkurrenten formentlig nogle af dine potentielle kunder.
 
Så om du elsker eller hader det, er du som virksomhed nødt til at være tilstede. Også selvom du er en B2B virksomhed. Medarbejdere er mennesker, der benytter sociale medier på samme måder, som alle andre, så derfor kan B2B virksomheder selvfølgelig også have succes med sociale medier.
 

Organiske opslag

Sociale medier tilbyder en række gratis værktøjer. Dem kan du frit afbenytte til at reklamere for din virksomhed og bygge et socialt netværk op omkring den.

Du kan blandt andet gøre opmærksom på din virksomhed gennem opslag, deling af opslag og ved at engagere dig i opslag og kommentarer lavet af andre.

Organisk social media marketing er en god måde at komme i gang med din tilstedeværelse på sociale medier – både for B2C- og B2B-virksomheder.

Men hvornår er så det bedste tidspunkt for dig at poste på sociale medier? Det kan du læse meget mere om her.

Betalt annoncering

Fordelen med social medie-annoncering er, at du skaber indhold, der rammer der, hvor målgruppen er tilstede. På mange af platformene er det muligt at lave annoncer, der er meget præcise og målrettede, hvilket lader dig bruge dine markedsføringskroner bedst muligt.

Betalt annoncering er målrettet specifikke modtagere, som du kan definere ud fra din målgruppe. Og din målsætning for annoncen afgør, om du vil øge trafik, engagement, klikrate eller andet fra dine modtagere.

Social medie-annoncering er den bedste måde at øge din ROI på. Med annoncer kan du i højere grad øge opmærksomheden på dit brand, fordi de er målrettet brugere med præcis den interesse, du angiver.

Betalt annoncering giver dig også mulighed for at evaluere din indsats og forstå din brugers adfærd.

Facebook er den foretrukne kanal til at dele content for marketingansvarlige (HubSpot, 2020)

       
Kapitel 3

Hvordan arbejder du målrettet med dine sociale medier?

Du bør ikke se sociale medier som et enkeltstående redskab, men som et middel i en content marketing-tilgang. Vil du skabe succes på sociale medier, er det derfor vigtigt med en grundig forundersøgelse af målgruppen og dine målsætninger.

Det bør være en af dine vigtigste prioriteter at have en klar forståelse af din virksomhed, så du kan skabe resultater, der faktisk lever op til dine visioner og værdier. Det har nemlig indflydelse på, hvilket medie du bør benytte, og hvordan du bør benytte det.

I forbindelse med annoncering er der stor forskel på mulighederne – og hvordan deres annoncering fungerer rent teknisk. Derfor er dette også en overvejelse, der er vigtig at inddrage. Ved at sætte en klar målsætning, have et skarpt billede af målgruppen og en god forståelse af din virksomhed, kan du vælge de sociale medier, der passer bedst til din virksomhed
 
Du bør gå efter at skabe relevant indhold, der skaber indtryk. Altså indhold, der rammer målgruppen med et budskab, der rent faktisk er interessant og samtidig muliggør de mål, du gerne vil opnå.
 
 

Måling og sociale medier

Måling er et vigtigt parameter i arbejdet med sociale medier. Med den korrekte opsætning kan du med sociale medier skabe enormt mange relevante målestoksforhold, som viser effekten af din indsats. Det er med til konstant at give læring om, hvilket indhold der fungerer, og hvornår du har skudt skævt
tiltraekning-inbound-methodology-stages.png

Facebook er den foretrukne annonceringsplatform for B2B-marketing. LinkedIn er nummer #2 (Statista, 2019).

        
Kapitel 4

Typiske fejl på sociale medier

Manglende strategi

En manglende social medie-strategi er ofte den sten på vejen, der forhindrer en virksomhed i at opnå succes.
 
Din social medie-strategi sætter nemlig rammerne for arbejdet med social media marketing.
 
I samme ombæring misser virksomheder også ofte kendskabet til deres målgruppes digitale profil. Beskrivelsen af din målgruppes demografi og adfærd er sikkert defineret, men kender du din målgruppes digitale adfærd?
 
Målgruppen er alfa omega i social media marketing. Husk, det er det sociale i social media marketing, der er i fokus. Målet er engagement og konverteringer. Derfor er det vigtigt at vide, hvad din målgruppes interesser er, så du kan engagere dem bedst muligt.
 
Dine følgeres feed bliver mere værdifuldt, når du kender dem og giver dem, hvad de efterspørger. Dit arbejde bliver ligeledes nemmere, fordi du kender din engagerede følgeres adfærd.

Uafklaret tone-of-voice

Mennesker snakker med mennesker – ikke virksomheder. En klar tone-of-voice styrker derfor troværdigheden og formålet med budskabet.
 
Tone-of-voice er det stærkeste værktøj, du kan bruge til at skille dig ud fra mængden, hvis du formår at bruge det korrekt.

Dine følgere på sociale medier kan desuden have svært ved at forstå dit budskab og tilgængelighed, hvis der er flere forskellige tone-of-voices i dit content.

Du kan styrke din tone-of-voice ved at lave nogle retningslinjer for indholdet. Nedfæld tre stærke ord, der skal beskrive virksomhedens adfærd og personlighed på de sociale medier.

Når din tone-of-voice for dit indhold er lagt, skal den også udleves. Ikke kun i opslag, men også kommentarer.

Tydeliggør overfor dine følgere, hvilken relation du lægger op til, og hvad formålet med din tilstedeværelse er – også i kommentarerne. Stilhed dræber nemlig din følgeres engagementet. Hvis der ikke er nogen at snakke med, hvorfor så engagere sig?

Hyppigheden af opslag

Der er delte meninger om, hvor tit man skal poste. Én ting er sikkert – for mange opslag virker som spam, for lidt skaber tvivl om virksomhedens eksistens og relevans for brugeren.
 
Løsningen er individuel og afhænger af din virksomheds branche, formål på sociale medier og følgere. Afprøv forskellige flows, og test, hvordan dine følgere reagerer.

Halvfærdig profil

Din profiltekst er altafgørende for at sætte en tone-of-voice – og afgørende for din succes. I få vendinger kan du oplyse din målgruppe om deres udbytte ved at følge dig.
 
I din profiltekst giver du dit førstehåndsindtryk. Inkluder bl.a. følgende:
  • Keywords – så din virksomhedsprofil nemt kan findes
  • Tydeliggør dit brand.

Dit formål; giver du information, nyheder eller er siden et sitekick til kundeservice?

88% af alle virksomheder, der benytter sociale medier, har svært ved at måle på resultaterne. 

         
Kapitel 5

Processen for dit arbejde på sociale medier

Der er mange forskellige måder, du kan vælge at tage hul på dit strategiske arbejde med sociale medier. Herunder kommer vi med et eksempel på, hvordan en proces kunne se ud for dig.

Step 1
Formulér dine social media marketing-målsætninger, der giver størst mening og værdi for din virksomhed. Er det interaktion med dit content? Besøg på din webside? Antallet af følgere?

Step 2
Identificér, og beskriv din målgruppes digitale profil. Hvilke sociale medier er de på? Hvordan bruger de dem? Hvornår? Hvad er de interesserede i? Til hvilket formål?

Step 3
Formulér din social media-målsætning – øget trafik, øget klikrate, øget engagement eller andet.

Step 4
Undersøg din konkurrence på de sociale medier. Er de til stede? Hvordan bruger de sociale medier? Er der inspiration at finde? Eller måske finder du frem til måder, du ikke skal arbejde med sociale medier på.

Step 5
Opbyg, og skab varieret indhold baseret på din målgruppe(r), tone-of-voice og værdiskabelse.

Step 6
Kommunikér med dine følgere gennem dine posts og ved at interagere med kommentarer og beskeder.

Step 7
Analysér, og evaluér dine indsatser, så du kan optimere løbende.

45% af alle marketingafdelinger fokuserer på "flere konverteringer" som deres top-prioritet for 2021 (Hootsuite, 2020)

          
Kapitel 6

Naturlovene på de sociale medier

Til sidst vil vi gerne gøre opmærksom på den række af "naturlove", der er universelt gældende på sociale medier. Dem bør du altid have in mente, hvis du vil have mest muligt ud af din indsats.

 

        
Kapitel 7

Mere viden om sociale medier

Kom i gang med din leadgenerering

Download vores e-bog: Skab leads – En introduktion til strategisk leadgenerering, og få en nem introduktion til, hvordan du kommer i gang med at skabe leads.

Itch insights

Vores inbound & HubSpot blog

Hold dig opdateret med de nyeste trends og viden inden for inbound marketing, sales, service & HubSpot

Persona - Identificer din ideelle kunde
Persona - kontorpersoner-min

Persona - Identificer din ideelle kunde

11. november 2024 6 min læsning
HubSpots produktopdateringer - oktober
Blog featured image_HS nyheder oktober

HubSpots produktopdateringer - oktober

07. november 2024 6 min læsning
Sådan viser du værdien af din marketingindsats
Hero

Sådan viser du værdien af din marketingindsats

31. oktober 2024 12 min læsning