Sådan skriver du en god value proposition

Casper Bjerg
skrevet af Casper Bjerg
2 minutters læsning
27. juni 2018

Har du styr på vigtigheden af en god value proposition? Får du fremstillet din value proposition på en god måde på din webside, eller er det et område, du ikke lige har skænket så mange tanker? Du får her en kort artikel og en infografik, der viser dig lige præcis vigtigheden af en god value proposition og hvordan du kommer i gang med at udforme den.

Din value proposition er essensen af din konkurrenceevne. Den er derfor vigtig at have styr på i B2B-marketing. Det er det der gør, at du har en plads på markedet. Det identificerer dine værdier og hvorfor din målgruppe bør købe fra dig frem for dine konkurrenter. Det er desuden en af de vigtigste faktorer, når du skal sikre at du lander et salg – og ikke taber det.

GRATIS INFOGRAFIK

Bliv klogere på, hvad en value proposition er og hvad den skal indeholde.

For at skrive en god value proposition, så bør du gennemgå disse 5 skridt, som sikrer at man hurtigt og klart får et indtryk af hvad din virksomhed tilbyder og værdien af netop dit tilbud:

1. Identificer alle fordelene ved din ydelse / dit produkt
2. Beskriv hvorfor disse fordele giver værdi
3. Fastlæg dine kunders største udfordring
4. Knyt den værdi du tilbyder til deres udfordring
5. Differentier dig selv som den stærkeste udbyder af denne værdi.

Selvom du netop har fået at vide, at din value proposition er det der beskriver din konkrete fordel, som adskiller dig fra dine konkurrenter, så er det ikke et slogan eller noget der beskriver din position i markedet. Danmarks største malerkæde er ikke en value proposition. Det giver ikke værdi for kunden i forhold til dine konkurrenter. Din value proposition beskriver hvilke udfordringer det er, at du hjælper din kunde med at løse og hvorfor det er dig, der skal løse dem.

GUIDE

Bliv klogere på, hvordan du skaber godt indhold med content marketing.

 
Lyft - Eksempel på en value proposition

Firmaet Lyft, der minder lidt om Uber, præsenterer deres Value Proposition på en spændende måde ved at vise produktet på samme tid. Det gør det nemt at se, hvilken værdi produktet giver til mig som kunde og hvad jeg kan forvente af det. Dog er det ikke så skarpt i formidlingen, da det ikke fortæller mig, hvad jeg får af værdi.

Her gør Uber det bedre med en præcis fortælling af, hvad appen giver mig som bruger. Se eksempel herunder. 

 
Uber - eksempel på en value proposition
 
cta-box-content-mapping

 

Få besked ved nye artikler