Vælg en side

Inbound marketing vs. outbound marketing

af | 15. feb 2018 | Inbound Marketing

10 min læsning
HubSpotFreeCRM
Inbound Marketing vs. Outbound Marketing. Hvad er forskellen egentlig? Vi kigger nærmere på, hvad de to begreber dækker over og hvilke forskelle, der er mellem de to markedsføringstilgange. Let’s get down to it.

I sin reneste form bruger outbound marketing en push-taktik, mens inbound marketing anvender en pull-taktik. Outbound marketing er det vi kender som traditionel marketing. Det er TV- og radioreklamer, reklameskilte, banner- og displayannoncer, avisannoncer, telemarketing osv. Kort sagt alt det indhold, hvor vi forsøger at skubbe et sælgende budskab i hovedet på en bred målgruppe.

Inbound marketing er en moderne form for markedsføring. Istedet for at skubbe et budskab ud til en større målgruppe, forsøger vi istedet at tiltrække en specifik målgruppe med indhold, der er udarbejdet og målrettet med det formål at dække lige præcis denne målgruppes behov og problemstillinger. Budskabet og indholdet er mindre sælgende og giver istedet målgruppen værdifuld information, som de kan bruge.

Inbound marketing vs. outbound marketing 1

Men hvorfor bruge ekstra tid og ressourcer på inbound marketing, når nu vi er i fuld gang med vores traditionelle markedsføring? Vi oplever i dag, at det bliver sværere at få budskaber ud til vores målgruppe, og effekten af vores markedsføring falder drastisk. Dette sker fordi konkurrencen er mere intens end nogensinde før, og fordi at vi som forbrugere efterhånden er digitalt indfødte og er blevet yderst kritiske og immune overfor den reklame, vi udsættes for.

Tilbagegangen for outbound marketing er en reaktion på et fundamental skift i forbrugeradfærd. Forbrugerne har kontrollen over hvilket information de modtager og hvordan. Vi er blevet blinde overfor din smarte annonce på Facebook og det er blevet en vanesag at slette din irrelevante mail i indbakken.

  • 86% af os springer over reklamerne på TV, når vi afbrydes midt i vores film søndag aften. Og ofte ser vi ikke længere filmen på flow-tv, men istedet på on-demand tjenester som Netflix og HBO, hvor reklame ikke er tilstede. 
  • 84% af os forlader hjemmesider med påtrængende, forstyrrende og irrelevante reklamer. Og ofte ser vi ikke engang den dyrt betalte display-ad, fordi vi har installeret AdBlocker i vores browser.
  • 44% af os åbner aldrig ‘direct mails’, der på den ene eller anden måde er blevet målrettet til os som en potentiel kunde. Og ofte ser vi ikke engang mailen, da den ender i spam-filteret og dermed aldrig bliver eksponeret for os.
  • 91% af os vælger nyhedsbreve fra igen, som vi på et eller andet tidspunkt har valgt til. Og ofte sker det, fordi vi ikke får opfyldt den forventning vi havde, da vi tilmeldte os nyhedsbrevet. Indholdet dækker ikke vores behov, og derfor ser vi ingen grund til at fortsætte med at modtage nyhedsbrevet.

Med inbound marketing fokuserer vi på at blive fundet af kunderne ved at tjene vores vej ind til dem, frem for at købe, tigge eller tvinge vores vej ind til kunderne.

Læs vores blog om virksomhedernes brug af Content Marketing i 2018.

Inbound marketing vs. outbound marketing 2

“Old marketing is any marketing that
pushes products or services on customers.”

Typisk er outbound, traditionel markedsføring kendetegnet ved en strategi, hvor vi får mest muligt ud af vores markedsføringskroner. Sat lidt på spidsen, vil det sige, at vi søger at nå en så bred eksponering som muligt med de markedsføringskroner, vi har til rådighed. Budskabet er typisk sælgende og ofte oplever modtageren vores budskab som irrelevant og forstyrrende, fordi strategien med vores markedsføringstilgang er at opnå den højest mulige ROI ved at nå så bredt ud som muligt. Sat lidt på spidsen igen, arbejder vi ud fra en kvantitativ tilgang. For selv om vi naturligvis har målrettet vores traditionelle markedsføring mod et bestemt segment, så er det med os som afsender, der forsøger at skubbe et produkt eller en ydelse ud til kunderne.
 

New Marketing is any marketing tactic that relies on earning people’s interest instead of buying it“.⁣

Typisk er inbound, moderne markedsføringkendetegnet ved en strategi, hvor vi giver så meget værdi som muligt med vores markedsføringskroner. Med inbound marketing vender vi modellen om og parkerer os selv et øjeblik. I stedet for at overtale vores kunder til at købe vores produkt fra vores første møde med dem, sætter vi os i deres sted og finder ud af, hvad lige præcis deres behov og problemstilling er. Vi går i en gensidig dialog med dem og finder ud af, hvordan vi kan støtte dem i deres købsrejse, så de i sidste ende køber vores produkt, fordi de har tillid til os og fordi de ser os som pålidelige og autoritære eksperter på området. Vi udarbejder en persona af vores målgruppe og vi finder ud af, hvor de er i deres købsrejse (buyer’s journey), så vi på den måde kan forstå deres behov og problemstillinger. På den måde uddanner eller underholder vi vores målgruppe og leverer dermed en værdifuld relation til dem.

Bliv klogere på, hvordan du kommer i gang med at udarbejde din målgruppes buyer persona og buyer journey.

Inbound marketing vs. outbound marketing 3

Interruption-based

Outbound marketing er det vi kalder ‘interruption-based’, hvor præmissen er at finde et medie med en stor følgeskare, som vi periodisk kan eksponere for vores reklamer. Håbet er her, at vi med lidt målrettet planlægning og en demografisk forståelse af vores målgruppe kan finde den lille procentdel af vores målgruppe, der rent faktisk lægger mærke til reklamen – derfra må vi så krydse fingre for, at de også reagerer på den. Udgangspunktet er, at finder vi en stor nok målgruppe, må den lille procentdel konverteringer være investeringen værd. Problemet er efterhånden, at det er uambitiøst og naivt blot at hellige sig til denne traditionelle markedsføring, da vi som forbrugere bliver mere kritiske og blinde over for reklamer. Kanaler der er interruption-based er eksempelvis annoncer på sociale medier, TV-reklamer, display ads, nyhedsbreve, telemarketing og canvas-salg.

 

Permission-based

Inbound marketing er vi kalder ‘permission-based’, hvor præmissen istedet er:

  1. At kommunikere med vores målgruppe på et medie, hvor målgruppen har givet os tilladelse til at indgå i en dialog med dem.
  2. At besvare de spørgsmål, målgruppen måtte have og dermed dække deres behov og problemstillinger igennem content creation.

I den første præmis er vores målgruppe mindre end ved massemedier. Men fordi målgruppen allerede har tilkendegivet deres interesse i os, og i sagens natur dermed er mere venligtsindet overfor vores indhold og budskaber, konverterer målgruppen 750% højere end ved interruption-based markedsføring. Eksempler er her tilmeldinger til  nyhedsbreve, sociale medier, abonnenter på vores blog eller deltagende til vores webinar.

I den anden præmis besvarer vi målgruppens behov og problemstillinger, som de stiller spørgsmål til gennem eksempelvis Google. Ved at forstå vores målgruppe og ramme de rigtige søgetermer, kan sørgr vi for at besvare vores målgruppes spørgsmål, når de søger på dem. I det målgruppen søger svar på deres spørgsmål, er konverteringsraten derfor også uvurdeligt høj, hvis vi formår at ramme dem i den rigtige fase af deres købsrejse. Eksempler er her SEO, landing pages, content, blogs osv.

Modsat outbound marketing, lægger vi flere krafter i at forstå vores målgruppes situation, så vi helt ned til mindste detalje kan målrette vores indhold til dem. Læs: indhold, ikke budskaber. Det betyder, at vi arbejder med en langt mere indsnævret målgruppe og at vi arbejder ud fra deres behov og ikke vores salgsbudskab. Det betyder også, at vi istedet for at arbejde med budskaber pakket ind i annoncering, arbejder med værdifuld indhold på vores egne kanaler, der så skal eksponeres på eksterne kanaler. 

Inbound marketing vs. outbound marketing 4  

Èn af de vigtigste og mest væsentlige egenskaber ved inbound marketing er evnen til at gå i dialog vores målgruppe. Forstå dem og møde dem der, hvor de har brug for os og hvor de kan ytre deres behov og problemstillinger, så vi kan besvare deres spørgsmål. Det er hele essensen af inbound marketing, og det er der, hvor inbound skaber en enorm værdi modsat traditionel markedsføring – nemlig at vi understøtter hele kundens købsrejse. Outbound markedsføring skaber opmærksomhed og synlighed i toppen af salgstragten, mens inbound marketing under støtter salgsprocessen i hele salgstragten.

 

Transmissionsparadigmet vs. Interaktionsparadigmet

Forskellen mellem inbound marketing og outbound marketing kan altså helt enkelt illustrereres med en god omgang klassisk kommunikationsteori – sværere behøves det ikke være:

  • Outbound marketing hører hjemme i transmissionsparadigmet; det er en-vejs-kommunikation og vi sender af budskaber, vi håber modtages af målgruppen
  • Inbound marketing hører hjemme i interaktionparadigmet; det er to-vejs-kommunikation og vi går i dialog med målgruppen, for at forstå deres behov, så vi kan give dem det rigtige indhold og de rigtige løsninger.

Inbound marketing vs. outbound marketing 5

Inbound marketing er vejen frem, hvis du vil skabe tætte relationer til dine potentielle og eksisterende kunder. Det er i mødet med kunden og med det relevante indhold, at du giver dem en værdifuld relation til dig. Vi har givet traditionel markedsføring tæsk i dette blogindlæg på bekostning af inbound marketing. Men når det så er sagt, vil vi gerne understrege, at traditionel markedsføring også bør have en plads i en inbound marketing-strategi. Dit skarpe indhold, der rammer din persona spot-on og dækker deres behov, opnår ikke meget opmærksomhed, hvis det ikke pushes ud – og det er her, at outbound marketing spiller en rolle.

Display annoncering, der kendes som annoncering via Facebook eller Google er kommet rigtig langt med mulighederne i deres annonceplatforme, og giver i høj grad annoncøren mulighed for at lave målrettet annoncering, hvor investeringen kan spores ned til mindste krone. Annoncetyper som retargeting, lookalike-audiences og lead ads leverer oftest høj effektivitet for annoncøren. Disse nyere platforme vinder i stor grad frem, og presser de traditionelle annonceringstyper som reklameskilte, avis-, magasin- og tv-reklamer i knæ. Denne type annoncering læner sig op af inbound marketing, hvor der er fokus på at vise budskaber for et så målrettet segment, at der er stor sandsynlighed for at de finder det relevant.

Vil du vide mere om inbound marketing? Se vores gennemgang ved at klikke på billedet herunder. 

Inbound marketing vs. outbound marketing 6

Få succes med din inbound marketing strategi med 22 nemme steps

Med konkrete og håndgribelige steps giver vi dig opskriften til at opsætte den perfekte inbound marketing-kampagne.

Vi har lavet en tjekliste, som du nemt kan printe ud og sætte i gang med at implementere allerede nu.

Skab leads - ipad
Skab leads - ipad

Bliv klogere på inbound marketing med Itch Insights

Dyk ned i inbound marketing sammen med os