Content Marketing trends - hvad skal du vide?
Vi skriver 2019. Et år, hvor selve indholdet i din markedsføring til stadighed bliver det vigtigste serum. Og altså dermed et år, hvor content marketing til stadighed kommer til at indtage tronen som det ypperste middel til at tilfredsstille din målgruppe og konvertere dine leads til kunder.
(Opdateret 07.02.2019 – Oprindelig 05.01.2018)
Vi har hørt det før: ‘content is king’. Og er du ligesom mig, er du med tiden helt sikkert blevet godt træt af at høre om den evige romantisering af content marketing.
Begrebet har flere år på bagen end en lukket flaske rødvins holdbarhed, og det er nærmest en selvfølge for enhver virksomhed at have ansat en medarbejder med titlen ‘Content Manager’. Så hvorfor skal vi blive ved med at høre den samme sang om content marketing om og om igen, når vi allerede har fattet vigtigheden af begrebet og det efterhånden er blevet en fast del af morgenkvalmen?
Det er der flere årsager til, og et par stykker af dem får du lige her.
Statistikken taler sit eget klare sprog
Flere og flere virksomheder begynder at se den reelle værdi i implementeringen af content marketing som en permanent del af virksomhedens marketingplatform. Som en positiv konsekvens heraf begynder virksomhederne helt naturligt derfor at arbejde mere strategisk og integreret med content marketing.
I Content Marketing Institutes omfattende undersøgelse af Content Marketing trends fra 2017 melder 91% af de mest succesfulde virksomheder, at de er committed til en content marketing strategi, samt 81% af de samme virksomheder giver udtryk for, at deres content marketing strategi er meget effektiv.
Sammenlignet med 2016 føler virksomhederne, at deres arbejde og ressourcer investeret i content marketing i 2017 har været langt mere effektivt. Når du og din virksomhed har det lidt stramt med content marketing som et markedsføringsredskab, er det ofte fordi, det er en strategi, der kræver flere ressourcer, mere kreativitet og mere gennemarbejdning end hvad de traditionelle markedsføringsdiscipliner forlanger af dig.
Men hey, I don’t blame you. Med hænderne i den daglige markedsføringsmaskine (på den ene eller anden måde) sidder vi alle sammen med følelse af engang imellem, at det er nemmere blot at opsætte en kampagne i Google Ads eller smide en annonce afsted på Facebook. Det er fint – for det skal også til. Men hvis den traditionelle annoncering ikke følges op af en form for relevant indhold for lige præcis din målgruppe, mister du dem lynhurtigt til konkurrenten.
Du ved – den konkurrent, der irriterer dig grænseløst netop ved at være kvalmende god til at spytte indhold ud.
Og når jeg tillader mig at sige, at vi alle sammen kender følelsen, så er det vist ikke helt skudt forbi. I samme undersøgelse som ovenover udtrykker virksomhederne nemlig, at de to største begrænsninger for deres arbejde med content marketing er udfordringerne med netop at skabe selve indholdet samt, at der ikke sættes nok tid af til arbejdet.
Budgetterne øges og content marketing prioriteres
I takt med, at content marketing bliver anerkendt som en vigtig del virksomhedernes markedsføringsapparat, ser vi derfor også, at seriøsiteten omkring denne form for markedsføring spændes gevaldigt.
Budgetterne til arbejdet med content marketing øges, hvilket uden tvivl er et tegn på, at der sættes fokus på marketingmedarbejdernes mulighed for at arbejde mere fokuseret med selve indholdet. Hele 70% giver udtryk for, at de kommer til at producere mere indhold fremadrettet.
Du kommer ikke langt i din virksomhed ved at sidde og lave lidt indhold hist og her, når du lige føler for det og når du lige finder noget, du selv synes er interessant.
Den klare afgørende faktor for virksomhedernes succes med content marketing er deres evne til at skabe godt indhold – og ikke mindst gøre det med udgangspunkt i en strategi, der gør det til en normal, daglig arbejdsgang.
Henholdsvis 85% og 72% af virksomhederne svarer at udarbejdelsen af indhold og en bagvedliggende strategi har været afgørende for deres succes med content marketing.
Fine statistikker – men hvad i alverden skal jeg bruge dem til?
Verdens førende marketingplatform, HubSpot, har spurgt sine kunder, hvilke udfordringer de står overfor. Hos markedsføringsafdelingen er det at skaffe mere trafik og leads. Hos salgsafdelingen er det at lukke flere aftaler. Statistikkerne er fine, yes – men de hjælper selvfølgelig ikke dig og din virksomhed i det daglige arbejde.
Men hvad gør de så? Jo, de giver et godt billede af, hvilken realitet virksomheder, der arbejder med content marketing, står overfor. Og uden at tillade mig at tro, at jeg kender din virksomhed, så tør jeg alligevel godt at vove den påstand, at:
– Du er eller har en marketingansvarlig, der søger at skaffe mere trafik og leads til din forretning.
– Du er eller har en salgsansvarlig, der gerne vil lukke flere aftaler og skabe mere salg.
Traditionel markedsføring er godt til at skabe synlighed og tiltrækning. Men du skal langt længere ind i kundernes købsrejse. Det er ikke længere nok blot at skabe opmærksomhed omkring din virksomhed og dit brand med den førnævnte kampagne på Google Adwords eller den smarte, lækre annoncering på Facebook.
Igen – det er naturligvis nødvendigt med annoncering for at komme ud til dine potentielle kunder. Men lader du blot din markedsføring stå der, er der stor sandsynlighed for at din potentielle kunde bliver svigtet i sin købsrejse og derfor søger et alternativ.
Og det er netop her, at content marketing kommer ind i billedet. Der skal indhold til i høj kvalitet, så du fastholder interessen og holder den potentielle kunde hos dig. Hvilke behov har kunden? Hvilke problemstillinger har kunden? Og hvordan løser du dem så?
Når han eller hun klikker på din dyrt købte annonce, får de så lige præcis den viden, som de søger i situationen? Gør de det, hjælper du dem videre i købsrejsen og styrker din egen position i deres beslutningsproces.
Del artiklen
Måske dette er noget for dig?
Relaterede artikler