Få styr på din social media planning [Gratis Social Media Kalender]
Har du nogensinde oplevet at sidde på Facebook og gøre klar til at skrive et opslag, der skal trække masser af reaktioner. Du mangler bare lige ideen til, hvad opslaget egentlig skal handle om. Og samtidig har du ikke vildt meget overskud, for du har 117 andre opgaver på din to-do liste, der skal klares inden dagen er omme. Så kan det give god mening at benytte en social media kalender.
Hvis du kan nikke genkendende til ovenstående situation, har du sikkert også oplevet, at resultatet bliver at:
- Du får delt et hurtigt skrevet opslag, som vi kun er halv-tilfredse med
- Opslaget bliver delt på et skidt tidspunkt
- Du får udskudt opslaget til en anden dag.
Der skal ikke mange kloge tanker til at regne ud, at fremadrettet planlægning er løsningen på ovenstående problemstillinger. Det er det i hvert fald ofte. Hvis vi var strukturerede og planlagde al vores markedsføring og kommunikation, ville der være masser af overskud til de resterende opgaver på to-do listen.
Realiteten er dog en anden, for oftest kommer der et hav af nye kommunikationsopgaver ind, som gør at vi skal kunne have mange bolde i luften på én gang.
Alene af den grund behøver vi værktøjer, så vi kan planlægge vores aktiviteter, lægge dem fra os og vende tilbage til dem. Derfor giver vi dig en social media kalender, så du kan gøre din hverdag med planlægning af aktiviteter op sociale medier meget nemmere.
GRATIS DOWNLOAD
Få styr på din social planning med vores social media kalender.
Derfor skal du bruge en social media kalender
Ved at planlægge dine aktiviteter, får du mere end ro på for den pågældende dag. Du får også bedre styring og overblik over det indhold, som du deler på de forskellige kanaler. For du deler vel ikke det helt samme indhold på tværs af forskellige kanaler - vel?
Man kan sagtens dele det samme link, billede eller video, på tværs af de platforme du er aktiv på, men det skal udfoldes på forskellige måder. Du kan læse mere om tilgange til sociale medier her.
Med denne social media kalender, har du nemt ved at planlægge, hvilke budskaber, der skal deles på de forskellige platforme. Og samtidig kan du se tilbage i tiden, så der er en rød tråd i den tone-of-voice du kommunikerer med.
Planlæg dine opslag på LinkedIn, Facebook, Twitter osv.
Udover den samlede kalenderside, hvor du kan få et overblik over, hvilke opslag, der skal deles på hvilke medier i løbet af måneden, er der også en side tildelt til hver platform.
Går du eksempelvis under Facebook-arket, kan du notere, hvilken dato og hvilket tidspunkt det skal deles, hvilket budskab opslaget skal indeholde, om der skal linkes til noget (eks. en blogpost, en landing page osv.), hvilken kampagne den tilhører og hvilket billede eller video, der skal tilknyttes. Med kampagne menes det formål, som man ligger bag ved ens social medie posts.
Er målet at få flere til at downloade vores e-bog om leadgenerering “Skab Leads!“, så er vores kampagnenavn “Skab Leads!”.
Man skal ikke blot lave indhold for at lave det. Det er vigtigt med et bagvedliggende mål – i dette tilfælde er det dette, vi beskriver som “kampagne”. Det sikrer at vi kan have et fælles mål på tværs af vores forskellige medieplatforme.
Det kan sagtens være, at man har forskellige budskaber på LinkedIn og Facebook, men derfor kan målet sagtens være det samme – nemlig at få flere til at downloade vores e-bog.
Som udgangspunkt er der lavet unikke sider til Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter, Pinterest, Youtube og “andet”, men du kan oprette så mange du ønsker.
Saml al din inspiration i indholdsbanken
I indholdsbanken kan du gemme alt det indhold, som du gerne vil bruge fremadrettet. Kigger du rundt på internettet, og falder over en spændende artikel, som du gerne vil dele i fremtiden, så kan du gemme den i indholdsbanken, så du ikke glemmer den.
Når du så får tid, kan du skemalægge den under det medie/de medier, som du gerne vil dele indholdet på. Det er altså et rigtig godt værktøj, hvis du hurtig vil gemme en artikel, men ikke har tid til at planlægge medie, udgivelsesdato osv. med det samme.
Du kan også skrive tanker ind om indhold, du vil lave på et senere tidspunkt. Det kan være, at du indsamler indhold, og så skemalægger det på de forskellige medier hver 2. uge eller hver måned. På den måde bliver det et let og effektivt værktøj.
Fasthold dit overblik med månedskalenderen
Problemet ved mange af de social media-kalendere, som vi tidligere har benyttet er, at man skal ind under siden for eks. Facebook, for at se hvad der skal postes i morgen. Dvs. at man er tilstede på både Facebook, LinkedIn, Instagram og Twitter, så skal man tjekke 4 forskellige sider. Derfor har vi lavet et samlet overblik.
Under Social Media Kalender kan du få et dagligt, ugentligt eller månedligt overblik over, hvad du skal dele og hvornår. Dermed kan nemt se, hvilket opslag du skal lave idag, og hvad du skal forberede til i morgen.
Det eneste du skal gøre er:
- Udfylde virksomheder og år
- Indtaste måned. Det er vores anbefaling at man kopierer den, så man har en til hver måned på året
- Gå igang med at plotte indhold ind, så du kan få et overblik.
Du kan eksempelvis skrive “Facebook: Blogopslag”. Så ved du, at du skal lave et Facebook-opslag. Derefter åbner du arket “Facebook” (ses i bunden) og ser, hvilket opslag du skal dele den pågældende dag. Husk at bruge farvekoordineringen, så du nemt kan lave en logisk inddeling. Farvekoden til de forskellige medier ses i toppen til højre.
Nederst kan du endda lægge den kampagne ind, som du har aktiv, så du har overblik over dine kampagners løbetid. Nemt, ik?
Del artiklen
Måske dette er noget for dig?
Relaterede artikler