Sådan samler du din egen Automation Platform

Fie Dierichen
skrevet af Fie Dierichen
8 minutters læsning
05. marts 2021

HubSpot er den førende automation platform, men ikke helt gratis. Derfor kigger vi på, hvordan du selv kan sammensætte din egen marketing 360 platform. Vi opstiller forskellige alternativer og evaluerer på, om det er bedre og billigere med et byg-selv system.

Sidder du til dagligt med inbound marketing og automation? Og er du på jagt efter et værktøj eller en platform, der gør din hverdag nemmere? Det gør HubSpot. Platformen samler alle nødvendige værktøjer, du kan få brug for. HubSpot er bygget til virksomheder, der ønsker en alt-i-én platform. Alle afdelinger (marketing, salg og service) benytter den samme platform og har adgang til forskellige værktøjer, der skal hjælpe med automatisering og optimering af dine marketing-, salg- og serviceaktiviteter. Men HubSpot er ikke gratis, som nogle værktøjer.

Så hvis der findes billigere (og gratis) værktøjer derude, kan man ikke selv sammensætte sin egen marketing automation platform?

Nogle virksomheder ønsker mere fleksibilitet, og ønsker at kun samle de værktøjer, der er nødvendige for dem i deres nuværende situation. Andre foretrækker at spare penge ved at integrere gratis eller billigere værktøjere. Hver virksomhed, hvert individuelt behov.

Hvad er din virksomheds behov? Er du stadig ved at finde ud af, hvad der bedst kan betale sig? Så læs med her.

Mangler du et overblik over, hvad marketing automation er, kan du læse det i vores guide.

FrankenWhat? (Skønt navn for din egen automation platform)

I dette blogindlæg samler vi forskellige værktøjer, som du kan have brug for, hvis du arbejder eller ønsker at arbejde med inbound marketing og automation. Det bliver ikke en 1-til-1 sammenligning ned til mindste detalje, men du bliver præsenteret for de vigtigste features og priser. Denne opsætning skal give dig et overblik over de forskellige løsninger, så du kan tage den rigtige beslutning ift. om du ønsker at gå i din egen automation platform eller HubSpots retning.

Derfor samler vi forskellige automation platforme og værktøjer, som kan gøre dit arbejde lettere. Vi samler og sætter sammen på kryds og tværs – Ligesom Frankenstein – For at få det bedste resultat.

FrankenSpot Marketing

For at have en moderne marketing suite, skal du kunne gennemføre tre ting;
#1 bygge et website
#2 tiltrække og konvertere besøgende
#3 kommunikere med besøgende på flere kanaler

Opbygning af online tilstedeværelse

Vil du have en digital tilstedeværelse har du brug for et website, der kan hoste forskellige landingssider.

Følgende priser er på månedsbasis.

CMS løsning (website-system)

Når du skal have oprettet din virksomhed, er det ikke ligegyldig hvilken website udbyder, du vælger. Nogle udbydere er mere tilpassede til specifikke behov, f.eks. Shopify der er hyper populært pga. brugervenligheden og de smarte løsninger, de giver til B2C webshops.

WordPress
En open-source løsning til websites, blogs eller apps. Let at installere og let at bruge. Integreres nemt med andre systemer, og kan udvides med utallige funktionaliteter – eks. Divi Builder.
Pris: Gratis, men kan opgraderes.

Shopify
Giver mulighed for at opsætte din online webshop.
Pris: 180 DKK + procentandel af dine konverteringer (basis pakke)

Umbraco CMS
Dansk content management system og open-source software. God til komplekse løsninger med f.eks. intranet og e-handel.
Pris: 225 DKK (basis pakke)

Drupal
Content management platform og open-source software i PHP. Skalerbart, nemt at vedligeholde og administrere.

TYPO3
Open source content management system. God til at skræddersy løsninger med simpel struktur.
Gratis.

Magento
Skalerbart og fleksibelt. Godt til større webshops.
Pris: 60 DKK (basis pakke)

Wix
Populær service, med gratis basis pakke. Primært til almindelige websites til mindre virksomheder, der ikke har brug for de store features, men bruger websitet som et forlængende CV.

Blogging

Er du dedikeret til inbound marketing tilgangen, kan du ikke komme uden om at blogge. For at skabe værdi for dine kunder (Og styrke din SEO) bliver du nødt til at understøtte din forretning med blogindlæg. Der findes forskellige udbydere, men herhjemme bruger flere virksomheder den website udbyder de har – eks. WordPress.

Medium
God til at snakke sammen med andre værktøjer. Bruger data til at opbygge en stærk blog f.eks. hjælper dig med at ekspandere dit publikum og foreslår populære emner, at skrive om.
Pris:

Blogger
Navnet siger sig selv. Perfekt skabt til blogging med skabeloner og fleksible layouts.
Pris: Gratis.

Landingsside

Formålet med en landingsside er, at konvertere websites besøgende til kunder eller leads. En landingsside er en side, som besøgende lander på. I marketing regi er det ofte en uafhængig side, der adskiller sig fra resten af dit website. Landingssiden giver dig mulighed for at handle, fremvise specialtilbud eller informationer mod at få oplysninger.

Unbounce
Få individuelle flotte landingssider vha. drag-and-drop til b.l.a. SaaS, bureauer og Ecommerce.
Pris: 480 DKK

Elementor
Alt-i-en løsning med drag-and-drop til et oprettelse af et dynamisk website. WordPress Plugin. Du kan styre alt fra samme sted.
Pris: Gratis for basis pakken

OptimizePress
God til mindre virksomheder og let at bruge. Ubegrænset oprettelses af landingssider uden at skulle købe ekstra licens til.
Pris: 50 DKK (Basis pakken)

Thrive Architect
En bred vifte af funktioner, der sikrer konvertering. Kan forbindes med dit eksisterende WordPress-tema.
Pris: 150 DKK

Beaver Builder
Et plugin det fungerer til WordPress på tværs af hjemmesider. God import- og eksportfunktioner.
Pris: 600 DKK (Basis pakken)

Instapage

Et online værktøj, der hjælper dig med at skabe landingssider og spore konverteringer.

Pris: 900 DKK (Business pakke)

Lead page

Hjælper dig med at opbygge landingssider med nemme løsninger uden kodning. Ideelt for mindre virksomheder.

Pris: 150 DKK (Standard)

Tiltrække og konvertere leads

Generering af website trafik, tiltrækning af leads og konvertering af leads til kunder er essentielt for enhver virksomhed.

SEO værktøjer

SEO er en disciplin i sig selv, og vil du være 100-meter-mester kræver at du dedikerer meget af din arbejdsdag på det. Og har du ikke tid til det, men skal du også sørge for marketingplaner, SoMe-opslag, nyhedsbreve osv. osv.? Så er det godt at der findes hjælpe værktøjer, der gør dit SEO-arbejde lettere. SEO-værktøjer bruger data til at analysere din egen og konkurrenters præsentation.

SEM Rush
Intelligent værktøj der giver dig analyser og forslag til SEO, PPC, sociale medier og video.
Pris: 420 DKK

SEO Powersuite
Et robust SEO-værktøj, der hjælper med rank sporing, website audits og backlink checks.
Pris: 150 DKK

Moz
Identificerer relevante søgeord og leverer rapporter og data om bl.a. linkbuilding. God til mindre virksomheder, som ønsker at tiltrække trafik til websitet.
Pris: 600 DKK

Ad platform

Native platform

Hvad enten det er Google, Facebook, Instagram eller LinkedIn, som du ønsker at bruge til at markedsføre på, har du behov for et software som hjælper dig med at byde på annonceplads. Uden en forbindelse til dit CRM eller marketing system kan du ikke analysere eller rapportere.

Ad Roll
Hjælper med at få overblik over dit digitale brug for ads det samme sted. Som du flere penge på reklame, stiger niveauet af service og features.

Kommunikation

Bruger du inbound marketing i din hverdag, er det obligatorisk at have kommunikative værktøjer, lige meget hvilken branche du arbejder i, for at kunne kommunikere gennem e-mail, på sociale medier eller på live chat.

E-mail marketing software

MailChimp
Det nok mest kendte e-mail marketing værktøj i Danmark. Tilbyder e-mail abonnement profiler, automatisering og personalisering samt optimere og analyser af performance.
Pris: Gratis

Klayvio
Lige-til software med flotte visuelle muligheder. Giver dyb data indsigt i dine kunder og hjælp til oprettelse af nye unikke segmenter.
Pris: Gratis (basis pakke op til 250 kontakter)

Webchat
Et format der tillader dine kunder og besøgende at kommunikere direkte med dig på dit website nu og her. Giver dig mulighed for at engagere, interagere og komme tættere på dine besøgende – og giver dig større chance for at konvertere dem.

LiveChat
Automatiseret hilsen og opbevarer samtaler vha. et ticketing system. Kan tilpasses dit website tema og sproget.
Pris: 96 DKK (Basis pakke)

SnapEngage
Enterprise chat software til dig, der ønsker at få hjælp til at få leads og interagere med kunderne.
Pris: 600 DKK (5 brugere)

Social værktøj

Hootsuite
Social medie management platform, som dækker de fleste aspekter som en social media manager kommer ud for. Saml dine sociale kanaler og administrer, planlæg og analyser dem fra samme platform.
Pris: 175 DKK (Basis pakke)

Buffer
Stærkt og simpelt værktøj der gør det muligt at poste opslag på forskellige kanaler.
Pris: 600 DKK

Sprout Social
Administrer Facebook, Google+, Twitter og LinkedIn. Tilpas logo, brug social CRM værktøjer og analyser.
Pris: 360 DKK

FrankenSpot Salg

For at bygge et moderne salgsteam skal du bruge et godt og effektivt CRM, der kan opbevare kontaktinformationer, bruge produktivitets- og aktiveringsværktøjer og derefter forstå din salgsprocess gennem rapportering og analyse.

Customer Relationship Management (CRM)

CRM software er vigtigt for dig, der ønsker at gå skridtet videre væk fra håndtering af kontakter i excel-ark.

CRM – gratis

Zoho
Simpelt gratis værktøj til at starte din CRM rejse på.

Pipedrive
Fokuserer på at hjælpe salgteams til at være mere effektive. Gratis CRM der kan opgraderes.

CRM

Salesforce
Nok en af de mest populære CRM software på markedet. Det er ikke bare kraftfuldt, men det integrerer med en lang række af services.
Pris: 150 DKK

Salgs aktivering og produktivitet

Salgsaktivering og produktivitet kan være vigtige dele af en automation platform. De hjælper dig med optimering din salgsproces.

E-mail tracking

Yesware
Software som arbejder med dine e-mail klienter og tracker emails og giver salgs automation.
Pris: 150 DKK (per bruger)

Calling software

Uberconference
Video konference. Nemt at komme i gang med som ikke kræver PINS.
Pri: Gratis (til start herefter 90 DKK)

Video

Vidyard
Online video platform med fokus på at øge salg og service produktiviteten.
Pris: 40 DKK

Automation

Zapier
Hjælper dig med at gendanne data i en samlet platform for at sikre at dit data er taler sammen.
Pris: 120 DKK

Møde værktøj

Calendly
Et værktøj der hjælper dig med at planlægge møder.
Pris: Gratis (Basis pakke)

Document tracking

DocSend
Dokument tracking værktøjer til salg og marketing. Kan samarbejde med Gmail.
Pris: 270 DKK (per bruger)

Quoting værktøj

Proposify
Værktøj der leverer flotte visuelle forslag til din visuelle identitet, når du opretter, sender, sporer og laver kontrakter.
Pris: 150 DKK

Esignatur

DocuSign
Tillader dig at tracke, underskrive og administrere dine signaturer.
Pris: 150 DKK

Automation og rapportering

Optimer din proces og opnå bedre og flydende arbejdsgange med værktøjer der bidrager med automatisering og rapportering.

Rapportering

Insightsquared
Fleksibel platform der hjælper dig gennem dine salgsdata. Der er både template og tilpassede rapporter.

Kommunikation

Troops.ai
Forbinder Sales og Slack, så du altid er opdateret begge steder.

Aktivering og Playbooks

Seismic
Salgs software hvor du kan finde det rette salgs content og brugerdata til at optimere salgsprocesser.

FrankenSpot Service

For at opbygge en god serviceplatform har du brug for en samtale indbakke til at kommunikere med kunder, en vidensbase som hjælper med at give den rette information, et serviceværktøj til at indsamle feedback og en live chat der hjælper med at engagere besøgende på dit website.

Samtale indbakke

Front
Du får mulighed for at svare besøgende over e-mail, SMS, socialle medier og live chat. Hvis du opgraderer får du også web chat med.
Pris: 90 DKK (per bruger)

Vidensbase

HelpJuice
Dette værktøj giver dig mulighed for at opbygge en stærk vidensbase.
Pris: 1200 DKK

Undersøgelse og feedback

Survey Monkey
Et meget brugt værktøj til dine online spørgskemaer. Godt og nemt system hvis du ønsker regelmæssig feedback.
Pris: 222 DKK

Live chat

Sprout Social
Enterprise chat software til dig, der ønsker at få hjælp til at få leads og interagere med kunderne.
Pris: 600 DKK (5 brugere)

Den skjulte omkostning ved FrankenSpot

Der er en meget vigtigt omkostning ved at samle din egen automation platform. Det er tid. Havde vi alle uendelig mængde af tid til rådighed, kunne ethvert problem løses. Men realiteten er også, at virksomheder ikke har uendelig tid til rådighed. Derudover kan det høje tidsforbrug nemt afspejle sig i en faldende kreativitet og manglende lyst til at foretage ændringer, da det oftest er omstændigt, når elementerne skal tilpasses i flere systemer.

Er vores FrankenSpot så lykkedes? Det kan du kun give svaret på. Nu har vi præsenteret dig for forskellige alternativer til HubSpots automation platform. Så må det være op til dig, hvilken retning du vælger. Er du stadig i tvivl om, hvorvidt HubSpot kan hjælpe dig? Så tag fat i os og vi vil besvare alle dine spørgsmål.

Web_Blog_CTA

 

Få besked ved nye artikler