Marketing automation – Forstå hvad det er og hvordan det kan hjælpe din virksomhed

af | 12. feb 2019 | Inbound Marketing

Marketing automation er en af tidens helt store buzzwords. Der er ikke mange med fokus på inbound marketing, der ikke er stødt på begrebet. Hvilket giver rigtig god mening. Den største udfordring de fleste kæmper med er tid. Tid til at overskue de mange opgaver inden for marketing.

Derfor er det interessant at kigge på marketing automation, der hjælper dig med at ramme den rigtige målgruppe, på det rigtige tidspunkt, med et relevant budskab og skaber dig nye kunder.

Hvad er marketing automation?

Marketing automation refererer til en software, der eksisterer med det formål at udøve marketingrelaterede handlinger, uden at der skal foretages en manuel handling. Det kan eksempelvis være mailudsendelser, opslag på sociale medier og chatbots. Brugen af denne software er med til at modne dine leads med relevant og personaliseret indhold, der i sidste ende konverterer dine leads til kunder.

Er alt dette volapyk for dig, så skal du muligvis lige forbi vores “Hvad er inbound marketing” guide, der giver dig en intro til begrebene, du vil støde på gennem denne blog. 

 

Virksomhederne har succes med marketing automation

81% af alle virksomheder, der arbejder med marketing automation har oplevet bedre resultater med deres leads.

Derudover har marketing automation ført til højere omsætning, mere relevante budskaber og bedre håndtering af eksisterende leads.

Marketing Automation statistikker

 

Der findes et hav af statistikker om effekterne ved marketing automation, som du kan dykke ned i. Nu fokuserer vi på selve fordelene. 

1. Du sparer tid

Du er nok ikke overrasket over, at marketing automation sparer dig tid. Men lige præcis hvor meget tid du sparer, er der faktisk lavet en rapport over. Den viser bl.a. 

  • Ved at automatisere dine opslag og annoncer på sociale medier, kan du spare op til 6 timer ugentligt og samtidig sikre at din profiler er opdateret med nyt indhold.
  • Det koster 5X – 30X mere at skaffe en ny kunde end at fastholde en. Med automatiserede e-mails bliver det nemmere at afholde eksisterende kunder og sikre gen- eller mersalg.
  • Du kan spare op til 80% tid på mødebooking, ved at have et automatiseret værktøj til at håndtere din mødebooking for dig.

 

Med marketing automation slipper ud altså for, at gå ind og skemalægge dine daglige opslag. Du kan planlægge opslag langt ud i fremtiden, og dermed gøre det til en opgave, du måske kun arbejder med 1x månedligt eller hver 2. uge.

 

Du findes mange forskellige værktøjer, der kan hjælpe dig med marketing automation. Lige fra et gratis værktøj som Mailchimp, der primært benyttes til at håndtere automatiserede e-mails og til Hubspot, der samler alle dine automatisering på tværs af dine kanaler. 

2. Få bedre effekt af dit CRM

Et CRM-system betegnes oftest som det system, hvor du håndterer dine kunders og leads kontaktoplysninger og muligvis den kommunikation, du har haft med dem. Marketing automation er mere fokuseret på hele marketingsaspektet. Eksempelvis hvad de har downloadet, hvilke websider de har besøgt, om de har åbnet dine e-mails osv.

 

Når man kombinerer disse to, så er det magien sker. E-mails kan udsendes på baggrund af det materiale, der er downloadet. Og endda personlige e-mails, hvis du har givet personlige oplysninger. Den store fordel være, at dine sælgere nu har et meget bedre indblik i leads interesser og derfor kan være relevant i salgsprocessen. Samtidig kan det indhold der udsendes, også tilpasses kunderejsen, så det rigtige indhold vises på det rigtige tidspunkt – og du kan holde styr på det hele i det CRM.

 

3. Konsistent kommunikation

Med marketing automation, så er du sikker på, at din målgruppe modtager den samme relevante og konsistente kommunikation, baseret på de handlinger de har foretaget. Har du eksempelvis downloadet en e-bog om leadgenerering, så vil du efterfølgende modtage en streng af e-mail, der omhandler blogs, tips og cases med leadgenerering. Altså holdes indholdet relevant for modtageren.

 

Du skal altså ikke længere sidde og tænke på, om du husker at være til stede og håndtere dine nye leads. Det klares helt automatisk.

 

4. Dine budskaber bliver personlige og relevante

Statistikken siger, at personaliserede e-mails giver bedre åbningsrater, men over 70% af alle virksomheder formår ikke at udnytte dette. Med værktøjer som Mailchimp, Active Campaign eller Hubspot, kan du nemt personalisere dine e-mails. Når du indsamler dit leads navn, kan du nemt automatisere dine e-mails og få det integreret – på tværs af alle dine mails.

 

Det medfører personlighed og øger sandsynligheden for at modtageren åbner din e-mail. Jo flere data du indsamler om din modtager, jo mere kan du bruge det i din e-mail. Men selvfølgelig med måde.

Dykker man dybere, så kan man sikre, at det indhold der vises på ens hjemmeside, er unikt tilpasset, på baggrund af, hvilket indhold man har downloadet. Dette kendes som dynamic content. Man kender det fra webshops o.l., hvor det medfører en 20% forøgning i salget, men vi ser det også mere og mere på almindelige websider. Downloader du eksempelvis 2 stykker content, så vil jeg anmode dig om at udfylde andre oplysning for content nr. #2, end for content nr. #1. Det giver mig mere viden og dermed muligheden for mere relevante budskaber.

 

Kort sagt, handler det om at du får præsenteret dit budskab, så det er tilpasset din personas behov og giver løsninger og viden, på det de søger, når de søger det.

 

 

 

5. Du kan sidde med det store overblik

Marketing automation kan spare dig en masse tid, og sikre dig relevant kommunikation. 75% af alle virksomheder der benytter marketing automation, har tilført en øget ROI fra marketing automation på under 12 måneder.

 

Men, det kan også være svært at overskue. Jo mere marketing automation du bruger, jo flere programmer og systemer, skal du formentlig have adgang til. Vi ser eksempelvis ofte, at man har forskellige systemer til e-mail automatisering, social media opslag, mødebooking, kontaktoplysninger (CRM), leadscoring osv.

 

Alt dette kan man med fordel samle i Hubspot, så snart man begynder at omfavne flere former af marketing automation. Det kan både spare tid, give mere overblik og sikre at dataene samles et sted. Hubspot er verdens førende inbound marketing platform, og bør overvejes, hvis man er ved at have snablen godt nede i marketing automation maskinen. Vil du vide mere om Hubspot, så har vi lavet en guide om hvad det indeholder. 

 

 

Konklusion: Marketing automation kan hjælpe dig til at øget vækst og bedre håndtering af dine leads

 

Opsummeret, så er marketing automation et stærkt værktøj til at modne dine leads, fra du først anskaffer dem og indtil de bliver kunder. Virksomheder der benytter marketing automation har en 53% højere konverteringsrate fra et lead først skaffes og indtil det er en MQL. Altså er marketings-kvalificeret lead, hvilket betyder et lead, der har en udfordring eller et behov, som din virksomhed kan løse. 

Derudover så virksomheder, der arbejder med marketing automation, også en stigning i antallet af salgsklare leads samt en øget vækst. 

Og som nævnt skyldes det hele, at du ikke længere overlader din håndtering af leads til tilfældighederne, men arbejder struktureret med at modne dem og skabe salgsklare leads. Alt sammen ved at skabe relevant indhold, der rammer din persona, på det rette tidspunkt og  med dette budskab.

 

Download vores e-bog og bliv skarp på leadgenerering

 

Nu ved du en masse om marketing automation, og er måske motiveret til at arbejde med det? Men hvordan arbejder du lige nu med leadgenerering? Vi har lavet en e-bog, der giver dig tips og tricks til din leadgenerering og sætter dig i gang med tanker, der kan skaffe dig endnu flere leads. Download vores gratis e-bog lige her. 

Læs flere af vores blogs

Hvordan har Google Ads ændret sig i 2019?

De fleste kender Google Ads (Tidl. kendt som Google Adwords). Platformen, hvor du kan lave annoncer, der bliver vist ved Google-søgninger, som banner-annoncer på andre sider, før, efter og under Youtube film samt en masse andre former. Det er noget, de fleste...