Mailchimp vs. HubSpot
E-mail marketing og marketing automation. Siger du Mailchimp, tænker vi med det samme på e-mail marketing. Men hvad kan Mailchimp egentligt? Og hvad kan HubSpot til sammenligning?
Vi dykker ned i de to marketingplatforme og sammenligner ting som brugerflade, funktioner og afrapportering.
Denne side kan forhåbentlig hjælpe dig til at finde ud af, hvilken platform der passer bedst til dig. Har du brug for software, der opfylder e-mail marketingbehov eller software, der får din marketingindsats til at spille sammen med salgsafdelingen?
Lad os tage et kig på, hvad HubSpot og Mailchimp kan.
Hvad kan HubSpot?
Er du på udkig efter en all-round platform, er HubSpot klart nummer 1. Her får du gratis CRM til håndtering af dine kontakter og mulighed for en lang række funktioner til resten af organisationen.
Du kan tilføje hubs inden for Marketing, Salg, Service og CMS og dermed samle hele virksomheden på én platform.
Hvad er HubSpot Marketing Hub?
Når vi sammenligner med Mailchimp, er det naturligvis mest interessant at kigge på HubSpots marketing-modul HubSpot Marketing Hub.
Marketing Hub-platformen giver dig en række værktøjer til dine marketingaktiviteter. Du får mulighed for at følge dine leads hele vejen gennem tragten og kan automatisere store dele af din markedsføring. Platformen er skabt til Inbound Marketing.
Hvad kan Mailchimp?
Mailchimp er en e-mail marketing- og automation-platform. Som bruger kan du connecte med dine kunder og potentielle kunder via en lang række integrationer.
Har du udsendt nyhedsbreve i mange år, er du nok stødt på Mailchimp. Gratis-versionen bruges af mange små virksomheder til at sende månedlige nyhedsbreve og velkomst-mails. Skal du have gavn af automation-funktioner mm. skal du dog opgradere til en af deres betalte planer.
Funktionaliteter
Marketingfolk har masser af opgaver, der skal løses. Send en e-mail, opsæt en retargeting-annonce, og skab engagement på sociale medier. Det hele er med til at skabe en god kundeoplevelse. Men hvilke redskaber kan hjælpe dig med at føre marketingstrategien ud i livet? Mailchimp og HubSpot kan automatisere nogle af processerne og hjælpe dig med at skabe endnu bedre kunderelationer.
En e-mailplatform er ofte det første værktøj, marketingmedarbejdere tilføjer til deres værktøjskasse - og med god grund. E-mailmarketing er en hurtig måde at engagere kundeemner og gøre dem til loyale kunder. Det er også ekstremt omkostningseffektivt, hvor nogle undersøgelser viser et ROI (Return on Investment) på op til 4400 %. Når du vælger en e-mailtjenesteudbyder, vil du gerne sikre dig, at den har de funktioner, du har brug for, og at den er fleksibel nok til at blive hos dig, mens din virksomhed vækster.
Mailchimps e-mailmarketingværktøj har en drag-and-drop e-mail editor og mulighed for brugerdefinerede e-mailskabeloner. Når du opgraderer til et betalt niveau, får du adgang til funktioner som A/B-test og dynamiske sendetider. Du får også mulighed for rapporter, der sammenligner dine e-mails, så du kan begynde at analysere data på tværs af kampagner og dele indsigterne med dit team.
HubSpots e-mailværktøj har alle de funktioner, som Mailchimp har - og mere til. HubSpots drag-and-drop e-mail editor er nem at bruge, og du finder en række skabeloner, som du kan tilpasse til dit brands specifikke behov. Efterhånden som du vækster, kan du låse op for funktioner som smarte sendetider, A/B-test og meget mere.
Du får det allerbedste ud af HubSpots e-mail marketingværktøj, når du kombinerer det med HubSpot CRM og dets automatiserende workflows. Med HubSpot kan du oprette detaljerede e-mailkampagner, der giver hver kontakt en skræddersyet oplevelse baseret på den information, du har indsamlet i CRM'et. Du kan eksempelvis bruge din Østjyllandsansvarlige kundekonsulent som afsender til kontakter i Aarhus, mens du sender fra en kundekonsulent fra hovedstadsområdet i København. Du kan også oprette "if/then"-funktioner i dine automatiserede e-mailkampagner, så hver kontakt modtager en e-mail baseret på den oplevelse, de har haft med dit brand.
Vi har samlet en oversigt, der sammenligner HubSpots og Mailchimps funktioner for overskuelighedens skyld:
HubSpot | Mailchimp | |
Drag-and-drop e-mail editor | ||
E-commerce e-mails | ||
Personliggjorte e-mails | ||
A/B testing | ||
Afsendelse ift. tidszone | ||
Responsiv optimering | ||
Analyser | ||
Sammenlignende rapporter | ||
E-mails ud fra kontaktens handling |
Når du vokser, vil din database med kontakter også vokse. At være i stand til at spore, hvordan disse kontakter har interageret med dit brand og handle ud dette er afgørende for din succes. En marketingautomatiseringsplatform, der giver dig fuld indsigt i dine kunders rejse og evnen til at administrere kontakter på tværs af teamet, vil hjælpe dig med at personliggøre din markedsføring, samtidig med at det hjælper dig med at skalere din virksomhed.
Mailchimps Marketing CRM har et publikumssystem, der bruger segmenter og tags, der kan bruges til at styre din kundeopsøgende rækkevidde. Segmenter vil automatisk oprette grupper af kontakter baseret på en enkelt variabel, mens tagging af dine kontakter lader dig oprette manuelle grupperinger - ligesom du ville tagge en gruppe blogindlæg som "How to"-artikler. Mailchimp lader gratis-brugere bruge op til fem betingelser til at oprette et segment, mens premium-brugere kan bruge avancerede segmenteringsfunktioner, der lader dig kombinere ubegrænsede betingelser for at filtrere dit publikum.
HubSpots marketingværktøjer er bygget direkte oven på CRM – hvilket giver dig indsigt i hele din kontakts oplevelse med din virksomhed. Du får ekstremt detaljeret viden om dine kontakters handlinger, og hvordan du administrerer dem. HubSpot CRM indeholder mere end blot information om dine marketingaktiviteter. Ud over at se, om en kontakt har åbnet din seneste marketing-e-mail, vil du eksempelvis være i stand til at spore, hvordan kontakter har interageret med dit website, hvordan deres seneste salgsopkald gik, og om de har en åben ticket med dit supportteam. Opret så mange tilpassede egenskaber, som du vil, i HubSpot CRM. Brug egenskabernes værdier til at oprette lister, der kan bruges på tværs af alle dine marketingkampagner.
HubSpot | MailChimp | |
Håndtering af lister | ||
Brugerdefinerede kontaktegenskaber | ||
Kombinér filtrering til segmentering af lister | Premium | |
Opdatér flere kontakter ad gangen | Kun via import | |
Tidslinje over interaktioner med din virksomhed | Begrænset |
Marketing automation - eller marketingautomatisering - er afgørende for enhver virksomhed, der vil skalere. Efterhånden som du vokser, er handlinger, du plejede at udføre manuelt, såsom at sende nurture e-mails med en regelmæssig kadence, ikke længere mulige. Du har for mange kontakter til at administrere og for mange andre opgaver, du skal bruge din tid på. Marketing automation lader dig fortsætte med at give dine kunder en personlig oplevelse, mens du fokuserer på andre opgaver.
Mailchimps marketing automation-platform lader dig udløse marketing-e-mails baseret på en række af dine kontakters handlinger. Men Mailchimp giver dig kun mulighed for at bruge marketingautomatisering til at sende e-mails. Du kan ikke automatisere din kontaktadministration eller interne notifikationer gennem deres automatiseringsværktøj. Det skal gøres manuelt, hvilket får nogle vækstvirksomheder til at vælge andre platforme.
HubSpots automatiseringsplatform rækker ud over blot e-mails. E-mails, baseret på handlinger, dine kontakter foretager, er kun toppen af isbjerget. Mens Mailchimp kan sende automatiske retur-e-mails mm., lader HubSpots workflow-værktøj dig administrere din kontaktdatabase, håndtere kundeemner i dit salgsteam og endda oprette support-tickets automatisk. Du kan også gå et skridt videre og tilføje f.eks. forsinkelser til din automatisering, så du kan tilpasse dine arbejdsgange, så de opfylder dit teams behov. HubSpots automatiseringsplatform er beregnet til at hjælpe hele din virksomhed - ikke kun din e-mailmarketing.
HubSpot | MailChimp | |
Automatiske returmails | ||
"Dryp"-kampagner i flere steps | ||
Automatisk if/then-funktion | ||
Automatisk leadhåndtering og -segmentering | ||
Automatiske kontakt- og virksomhedsopdateringer | ||
Brugerdefinerede automationer via API |
Vil du engagere dine følgere og kontakter, er det vigtigt at være aktiv på sociale medier. Hvilke sociale medier, du skal være aktiv på, kommer an på din målgruppe og deres brug af sociale medier.
Annoncer kan laves målrettet med dine budskaber på tværs af eks. Google Ads og Facebook Ads. Digital annoncering er en hurtig måde at generere nye leads og nurture dine kontakter på.
Mailchimps værktøjer til sociale medier giver dig mulighed for at publicere organisk indhold på Facebook og Instagram. Deres annonceværktøj lader dig administrere dine Facebook-annoncer og Google-displayannoncer. Du får også en række rapporter, der binder dit annonceforbrug sammen med omsætningen. Til Facebook skal du dog have forbundet en e-handelsplatform til din konto såsom Shopify eller WooCommerce. Målretning er begrænset på Mailchimp. For eksempel kan du ikke bruge kontaktlister til dine Google-annoncer til at forfine eller ekskludere din målgruppe, og du er kun i stand til at målrette annoncer mod alle besøgende på webstedet. Der er ingen mulighed for at angive en specifik side eller gruppe af sider.
HubSpot er værktøjet, hvis du leder efter ét værktøj til både din organiske sociale medie-håndtering og betalte strategier. Start med at forbinde alle dine sociale konti til HubSpot på tværs af Facebook, Instagram, LinkedIn og Twitter. Planlæg opslag på tværs af hvert netværk, og se hurtigt, hvordan annoncerne performer på hver kanal. HubSpot giver dig indsigt i opslagenes performance, uanset hvor du publicerer, hvilket sikrer, at opslag offentliggjort gennem HubSpot eller via eks. Facebook eller LinkedIn spores. Du kan også forbinde din YouTube-konto til HubSpot for at se, hvordan dit publikum interagerer med dit videoindhold. Med overvågningsværktøjet er du også i stand til at holde styr på specifikke trends og søgeord, der er vigtige for dig og dit brand. Du kan desuden svare direkte på kommentarer til dine social medie-opslag i HubSpot.
HubSpots annonceværktøj lader dig nemt administrere dine Facebook-, Instagram-, Google- og LinkedIn-annoncekampagner fra ét central sted. Når du har tilsluttet din konto til HubSpot, er tilføjelse af sporingspixels til dit websted en proces med to klik – ingen udvikler påkrævet. Eventuelle kundeemner, der genereres gennem en Facebook-leadannonce eller LinkedIn-lead generation-formular, synkroniseres automatisk over i HubSpot. Du kan også lave detaljeret målretning ved at bruge et hvilket som helst CRM-datapunkt eller en ekstremt specifik gruppering af sider for at nå ud til præcis dem du vil. HubSpot-annoncer er tæt knyttet til CRM, hvorfor du kan rapportere om præcis, hvor meget omsætning der kan tilskrives dine annoncer på forskellige stadier i købsrejsen.
HubSpot | MailChimp | |
Opslag via sociale medier | Facebook, Instagram, LinkedIn & Twitter | Facebook & Instagram |
Social medie-monitorering | ||
Rapportering af social medie-resultater | Uanset, hvor du offentliggør fra | Kun, når du offentliggør via Mailchimp |
Facebook/Instagram Ads | ||
Google Search Ads | ||
Google Display Ads | ||
Avancerede websitemålgrupper | ||
Kontaktlistemålgruppe | Kun Facebook | |
Facebook lookalike-målgruppe | ||
Annonce ROI-rapportering | Ecommerce integration nødvendig | |
Annoncerapportering på tværs af tilskrivninger |
Effektive landingssider, der matcher dit brand og genererer konverteringer, er afgørende for virksomheder i vækst. En effektiv landingsside skal gøre det nemt for dine besøgende hurtigt at udfylde en formular og lære mere om dit tilbud. Dine formularer skal kunne tilpasses, så de opfylder din virksomheds og dine kunders behov – så du kan samle al den information, du har brug for til effektiv pleje af dine leads.
Mailchimp tilbyder en enkel drag-and-drop-redigeringsoplevelse til at bygge landingssider og en formularløsning. Deres formularer er automatisk forbundet med en liste, hvilket gør det hurtigt og nemt at følge op på formularer.
HubSpot har endnu mere robust løsning til landingssider og formularer. Det, der adskiller HubSpot fra Mailchimp, er værktøjets fleksibilitet. Ved at tilføje HubSpot-sporingskoden til dit website, kan du automatisk bringe data ind i HubSpot fra ethvert formularværktøj, du bruger. HubSpot forstår også, at målet med en formularindsendelse ikke altid er at konvertere et nyt kundeemne for første gang. Progressiv profilering giver dig mulighed for at ændre, hvad en besøgende på dit website ser, hvis de allerede er en kontakt i din database – og sikrer, at hver formularudfyldning giver værdifuld indsigt og information til din virksomhed.
HubSpot | MailChimp | |
Formularer | ||
Pop-op formularer | ||
Embedded formularer | ||
Saml data uanset, hvilken platform du bruger | Via integrationer | |
Skræddersyede formularfelter | ||
Skjulte formularfelter | ||
Progressiv profilering | ||
Afhængige felter | ||
Drag-and-drop-sideopbygning | ||
Udvikling via skabeloner og brugerdefineret kode | ||
Brug brugerdefineret domæne | ||
Planlagt udgivelse | ||
On page-SEO optimering |
Efterhånden som din virksomhed vokser, vil dit team også vokse. Dit marketingteam, der startede på ét kontor, kan nu spænde over flere kontorer over hele kloden. Eller måske er engelsk bare ikke dit foretrukne sprog. Uanset hvad sagen måtte være, bør de værktøjer, du bruger til at udføre din marketingstrategi, være tilgængelige på det sprog, dine kollegaer opererer på.
Mailchimp tilbyder dokumentation på flere sprog, men deres produkt er kun tilgængeligt på engelsk.
HubSpot har på den anden side en række sprog, der kan understøtte dit voksende team på en række forskellige sprog. Desværre er HubSpot ikke på dansk endnu.
HubSpot | Mailchimp | |||
Type | Produkt- sprog |
Dokumentations- sprog |
Produkt- sprog |
Dokumentations- sprog |
Engelsk | ||||
Spansk | ||||
Fransk | ||||
Portugisisk | ||||
Tysk | ||||
Japansk | ||||
Hollandsk |
HubSpot er meget mere end blot e-mail og marketing automation. Med live chat, et administreret CMS, SEO-værktøjer og mere til har HubSpot alt, hvad du behøver for at få din marketingstrategi i gang med avancerede funktioner, som du kan bruge - også når I vækster. Tilføj også dine salgs- og serviceteams til HubSpot, og se, hvordan det at have alle teams, der arbejder i ét system, reducerer friktionen i hele din kundes oplevelse med din virksomhed.
HubSpot | Mailchimp | |
Live chat-værktøjer | ||
Bots, der kan programmeres | ||
Samlet e-mail og chat indbakke | ||
Blog | ||
SEO-værktøjer | ||
Video hosting og håndtering | ||
Hierarkiske teams | ||
Mødebooking-værktøj | ||
Lead scoring | ||
Automatiserede salgsflows | ||
Ticket og deal-automation | ||
Vidensplatform | ||
Kundefeedback-værktøjer | ||
Help desk-værktøjer |
Uanset om du er erfaren, eller du lige er begyndt på en marketingautomatiseringsplatform, har HubSpot de ressourcer, du skal bruge for at få succes. De tilbyder omfattende onlineressourcer og et supportteam, der sidder klar 24/7 til at hjælpe.
Head-to-head sammenligning
Kig med her, hvis du har brug for et overskueligt overblik over de forskellige features, som du kan finde i Mailchimp og HubSpot. Her sammenligner vi direkte de to softwares.
Vinderen: HubSpot vs. Mailchimp - hvad er det rette for dig?
Det afhænger selvfølgelig af dit behov. Vi har forsøgt at samle op med, hvornår du skal vælge Mailchimp, og hvornår du skal vælge HubSpot:
Hvornår skal man vælge Mailchimp?
- Du har udelukkende behov for e-mail marketing-funktioner
- Du har kun brug for at automatisere e-mails
- Du har ikke brug for et system, som kan deles med dine kollegaer i kundeservice og salg.
Hvornår skal man vælge HubSpot?
- Du skal bruge et system, der kan alt, hvad du har brug for inden for e-mail marketing
- Du vil automatisere flere processer end blot e-mails
- Du vil have en platform, som kan bruges af hele organisationen
- Du vil opleve større effektivitet, ved at samle værktøjer i én platform.
Hvad siger HubSpot's kunder?
HubSpot er rangeret som nummer 1 inden for marketing automation af G2 og har førstepladsen som bedste B2B marketing automation platform af Gartner Peer Insights. Og vigtigst af det hele: Bedste produkt for marketingfolk i G2's Crowd Best Software Awards 2020 og 2019.