Lead nurturing flows: Nøglen til effektiv inbound marketing
Der sker konstant forandringer i det digitale marketinglandskab - ny udvikling, nye tendenser, nye best-practices. Men særligt én strategi viser sig som en evergreen: inbound marketing. Denne kundecentrerede tilgang fokuserer på at tiltrække, engagere og glæde forbrugerne. Men hvordan sikrer du, at din inbound marketing-strategi er en succes? Svaret ligger i at mestre lead nurturing flows.
Når du er kommet til bunden af dette blogindlæg, vil du være blevet klogere på:
- Hvad er lead nurturing flows?
- Hvorfor er lead nurturing flows så vigtige?
- Sådan skaber du effektive lead nurturing flows
- Hvilke typer lead nurturing flows findes der?
- Værktøjer og teknologier: Sæt strøm til dine lead nurturing flows med HubSpot
- Best practice og fejl, du skal undgå i dine lead nurturing flows
1. Hvad er lead nurturing flows?
Et lead nurturing flow, også kendt som automatiseret markedsføring eller drip-kampagne, er en effektiv måde, du kan engagere dine leads ved at give dem værdifuldt, relevant indhold gennem hele deres købsrejse direkte i deres e-mailindbakke.
I stedet for at bombardere dine potentielle kunder med generiske salgspitches leverer lead nurturing flows i stedet personliggjort indhold, der taler til deres unikke behov og udfordringer. Du kan altså komme i mål med personaliserede e-mails, der rammer plet, selvom de er automatiserede, og arbejdet derfor er klaret på forhånd.
2. Hvorfor er lead nurturing flows så vigtige?
Der er flere grunde til, at du bør komme i gang med at implementere lead nurturing flows i din virksomhed:
Denne type flows opbygger stærke, langvarige relationer til dine leads og skaber tillid til dit brand ved kontinuerligt at tilbyde indhold skræddersyet til deres behov. Det øger sandsynligheden for, at de i sidste ende vælger dit produkt eller service, når de er klar til at foretage deres køb.
Derudover gør lead nurturing flows det markant nemmere at holde dine leads til ilden med relevant indhold, der er lavet på forhånd i form af e-mails, så dit marketingteam i stedet kan bruge deres dyrebare tid på andre vigtige opgaver.
Øgede konverteringsrater og større intern effektivitet i det daglige arbejde er altså med til at gøre lead nurturing flows til en af dine bedste værktøjer.
3. Sådan skaber du effektive lead nurturing flows
Når du skal designe et vellykket lead nurturing flow, skal du starte med at segmentere dit publikum på baggrund af relevante fællestræk, såsom deres fase i salgstragten, deres specifikke interesser eller deres tidligere interaktion med dit brand (hvis de f.eks. har downloadet et bestemt content offer). Når de først er blevet segmenteret, kan du skabe personliggjort indhold til hver gruppe. Det vil tage tid og kræve ressourcer, men det er en investering, der hurtigt vil betale sig selv!
Der findes flere typer lead nurturing flows. For eksempel leverer et educational flow indsigtsfuldt indhold, der skal dyrke en potentiel kundes viden om dit produkt eller service. En re-engagement flow retter sig på den anden side mod leads, der er gået kolde, og tilbyder dem attraktive incitamenter for at genoprette deres interesse. Den type flow, du implementerer, vil blive bestemt af de specifikke behov hos dine segmenterede leads.
Mere om det i næste afsnit.
4. Hvilke typer lead nurturing flows findes der?
Hvis det lykkes for dig at gøre dine lead nurturing flows tilstrækkeligt personaliserede, er der en markant større chance for, de vil være effektive, når dine leads skal gøres til kunder i stedet. Derfor er det også en enorm fordel, at der findes en lang liste af forskellige typer flows, der kan skræddersys, så du forhøjer potentialet for engagement med indholdet og konvertering.
Et stort udvalg af relevante lead nurturing flows giver dig desuden den fordel, at det bliver nemmere at skabe et stærkere forhold med dine leads. Hver type flow er designet med et specifikt mål og lead-profil i tankerne, så du kan levere indhold, der taler direkte til dine leads' behov og interesser på hvert trin af deres købsrejse. Du bombarderer dem ikke bare med en generisk salgspitch; du leverer værdifuldt indhold, der resonerer med dem på et dybere niveau.
Jeg har samlet en liste over forskellige typer lead nurturing flows, der skaber hver deres mulighed for at ramme plet hos dine leads.
9 forskellige typer lead nurturing flows
Nedenfor finder du en omfattende liste over forskellige typer lead nurturing flows, hver med unikke styrker og fordele, når det handler om at skabe mere profitable relationer med dine leads.
- Educational flows: Denne type flow er designet til at give dine leads værdifuldt indhold, der gør dem klogere på dit produkt, service, industritrends, udviklinger og andre relevante emner. Formålet med flowet er at positionere dit brand som en vidensleder inden for dit felt, så du kan opbygge en høj troværdighed.
- Product information flows: Her handler det om at videregive detaljeret information om specifikke produkter eller services, som et lead har vist interesse i. Eksempler på indhold kan være en gennemgang af funktioner, anvendelseseksempler og kundeudtalelser - alt sammen med det formål at få dine leads til at forstå værdien af dét, du tilbyder.
- Onboarding flows: Når du får en ny kunde eller bruger, er et onboarding flow en oplagt måde at guide dem igennem de indledende faser i at bruge et produkt eller ydelse. Det kan f.eks. være instruktionsvideoer, FAQ'er, inspiration og andet information, der kan forbedre kundens oplevelse og øge chancerne for, at de får succes med produktet eller servicen.
- Re-engagement flows: Hvis du har leads, der er gået hen og blevet kolde, kan denne type flow bruges til at "genantænde" deres interesse i dit produkt eller service. Det kan f.eks. være særlige tilbud, præsentationer af nye produkter eller ganske enkelte e-mails, hvor du lige tjekker ind for at opretholde en relation med leadet.
- Upselling/cross-selling flows: Her sætter du fokus på eksisterende kunder og opfordrer dem til at opgradere deres nuværende produkt eller tjeneste (upselling) eller købe yderligere produkter/services, der passer til deres nuværende (cross-selling). Med denne type flow kan du forlænge dine kunders livtidsværdi.
- Abandoned cart flows: Hvis du har at gøre med e-commerce, er forladte kurve nok ikke ukendt for dig. Her kan abandoned cart flows være ekstremt effektive. De sendes til de leads, der har lagt noget i deres kurv, men ikke gennemført købet. Eksempler kan være påmindelser, ekstra besparelser eller andre incitamenter, der skal overtale leadet til at gennemføre handlen.
- Event-based flows: Denne type flow bliver aktiveret, når dit lead foretager en bestemt handling - f.eks. hvis de downloader et content offer, skriver sig op til et webinar eller besøger en bestemt side på dit website.
- Customer-retention/loyalty flows: Her sætter du fokus op at opretholde og forbedre forholdet til dine eksisterende kunder. Det kan være med særlige tilbud, eksklusivt indhold eller regelmæssige "check-ins", så dine kunder føler sig prioriterede.
- Win-back flows: Hvis en kunde er skiftet over til en anden udbyder eller er stoppet med at handle med dig, kan du benytte dig af win-back flows. De kan indeholde incitamenter eller ny information, der opfordrer kunden til at genoverveje beslutningen og vende tilbage til din virksomhed.
Du skal altid huske på, at det mest effektive lead nurturing flow for lige præcis din virksomhed afhænger af dine mål, typen af produkt/service og dine leads' adfærd og præferencer.
5. Værktøjer og teknologier: Sæt strøm til dine lead nurturing flows med HubSpot
Hvis du skal komme i mål med lead nurturing flows er det afgørende, du bruger de rigtige værktøjer og teknologier, der understøtter dit arbejde. Og her er HubSpot en klar favorit. En af omdrejningspunkterne for HubSpot er inbound marketing-tilgangen, og platformen tilbyder en lang række værktøjer, der lader dig oprette, administrere og optimere dine lead nurturing flows, så du får det bedste udgangspunkt.
Du kan automatisere personlige e-mail-kampagner, spore leads' adfærd og vurdere effektiviteten af dine flows. Med det integrerede CRM-system kan du afstemme dine marketing- og salgsteams for at sikre en gnidningsfri rejse for dine leads. Du får adgang til funktioner, der hjælper dig med at levere det rigtige indhold til de rigtige leads på det rigtige tidspunkt, hvilket i sidste ende driver dine konverteringsrater opad.
Du kan læse mere om HubSpot og platformens mange muligheder i vores guide her.
6. Best practice og de fejl, du skal undgå i dine lead nurturing flows
Jeg har samlet 3 best practice-råd, der er gode at have in mente, når du begiver dig ud på din lead nurturing-rejse:
- Personalisér dit indhold: Der er meget større sandsynlighed for, at du formår at engagere dine leads og får dem til at foretage den ønskede handling, når indholdet er personaliseret.
- Følg op hurtigt: Når et lead viser interesse, skal du sørge for at handle hurtigt. Det er med til at holde gang i fremdriften og forhindre dit lead i at miste interessen igen.
- Test og justér løbende: De bedste lead nurturing flows er dynamiske. Brug A/B-testing og analyser for at forstå, hvad der virker, og hvor der er plads til forbedringer. Og så skal du selvfølgelig sørge for at implementere dine indsigter, så dine flows bliver ved med at klare sig godt.
Omvendt skal du være på vagt over for disse typiske fejl:
- Glemme at segmentere dine leads: At sende det samme indhold til alle leads kan få dem til at miste interessen. Husk, personalisering er nøglen.
- Ignorere købsrejsen: Leads på forskellige stadier har forskellige behov. Tilpas altid dit flow til dit leads nuværende fase.
- Ignorere indsigter: Overvåg regelmæssigt din lead nurturing flows ydeevne. Disse data kan give værdifulde indsigter i, hvordan du optimerer din strategi.
Konklusion
At mestre lead nurturing flows kan være en sand game-changer i din inbound marketing-strategi. Denne type flow skaber stærkere relationer med dine leads og guider dem forsigtigt mod konvertering - skræddersyet til deres placering i købsrejsen.
Med hjælp fra værktøjer som HubSpot og løbende tilretning baseret på data og indsigter kan dine lead nurturing flows blive en uundværlig del af din marketing-værktøjskasse. Så det er bare med at komme i gang!
God fornøjelse med din nurturing!
P.S. Vil du gerne se, hvordan et lead nurturing flow bliver brugt i praksis? Så download vores gratis e-bog: "Marketingplan 2023", hvor du bl.a. får et præsenteret et flow, du selv kan bruge med kun få ændringer.
Del artiklen
Måske dette er noget for dig?
Relaterede artikler