HubSpot Lifecycle stages: Sådan bruger du dem
Hvor I købsrejsen befinder dine potentielle kunder sig? Og hvornår skal du sende et lead videre til en sælger eller konsulent?
Lifecycle stages er et redskab til at tilkendegive, hvor i købsrejsen dine leads befinder sig. Har de kun lige downloadet et enkelt content offer? Eller har de downloadet både skabeloner og e-bøger - og interagerer med dine emails? Lifecycle stages hænger i høj grad sammen med leadscoring og er på en måde to sider af et stykke, når vi snakker inbound marketing.
Bruger du allerede HubSpot som CRM, CMS og/eller til marketing, er Lifecycle stages det oplagte næste fokusområde i din marketingindsats.
Inden jeg dykker alt for meget ned i de forskellige Lifecycle stages i HubSpot, skal vi selvfølgelig have defineret begrebet.
Hvad er HubSpot Lifecycles stages?
HubSpot Lifecycle stages finder du, når du ser på dine kontakter i HubSpot. Det er kernen af din inbound marketing-strategi, da det er her, du kan følge med i, hvor langt dine leads er fra at blive kunder.
Lifecycle stages er de forskellige faser, dine leads går igennem på deres kunderejse. De tildeles hver af dine kontakter ud fra, hvilken leadscore de har. (Dyk evt. mere ned i leadscoring).
HubSpot inddeler deres Lifecycle stages i 8 stadier, som jeg vil uddybe herunder.
HubSpot's 8 Lifecycle stages, og hvordan du bruger dem
HubSpot har som standard 8 Lifecycle stages, du bør kende.
HubSpots 8 Lifecycle stages er:
- Subscriber
- Lead
- Marketing Qualified Lead (MQL)
- Sales Qualified Lead (SQL)
- Opportunity
- Customer
- Evangelist
- Other
I dette eksempel bruger jeg leadscoring på 0-100 til at definere, hvornår en kontakt bliver en subscriber, et lead, et MQL etc.
Leadscoren kan dog være afhængig af virksomhedstype og mål.
Subscriber
Leadscore: 0-14
En Subscriber er en (ofte ny) kontakt, der har tilmeldt sig jeres nyhedsbrev, blog-opdateringer og lign. Subscriber bliver automatisk tildelt i HubSpot, når en kontakt subscriber noget af jeres indhold. Det er det første Lifecycle stage en kontakt opnår i HubSpot - dog springer mange kontakter dette stadie over over bliver et lead.
Lead
Leadscore: 15-29
Et lead er en kontakt, der har lavet en konverteringshandling på dit website. Det kan være en, der har downloadet et content offer ved at udfylde en formular. Et lead har vist lidt mere interesse end bare en subscriber, men er stadig langt fra købsparat.
Marketing Qualified Lead (MQL)
Leadscore: 30-79
En MQL er et lead, der har vist en del interesse i din virkomsheds indhold, og som dermed er godt i gang med at blive beriget at jeres gode content. Et MQL kan godt være klar på at købe, så hvis salgsteam har tid til overs (som om det nogensinde kommer til at ske), kan det være relevant at kigge på listen over MQL'er og se, om der er nogen, der er et ideelt match for din virksomhed og jeres ydelser.
Sales Qualified Lead (SQL)
Leadscore: 80-100
Så skal der sælges! SQL'er er ofte i consideration-stadiet af købsrejsen. Et SQL er ifølge HubSpot et lead, der er kvalificeret til at blive en kunde. Det er et endnu varmere lead end MQL, men har endnu ikke taget kontakt til din virksomhed. Det er derfor her, du skal begynde at positionere dine ydelser for leadet. Giv dem et kald eller send en mail, hvor du beskriver konkret, hvilken forskel du kan gøre for hende og hendes virksomhed.
Opportunity
Leadscore: 100+ (+handling)
En opportunity er en kontakt, der er associeret med en deal (får automatisk stadiet, hvis der bliver tilknyttet en deal. Det er altså her, hvor jeres sælgere/konsulenter er begyndt at lave et konkret tilbud, efter I har rakt ud (eller leadet selv har rakt ud). Ofte vil en opportunity have en høj leadscore kombineret med en handling, der eks. kunne være at booke et møde, udfylde kontaktformular eller andre BoFu-handlinger.
Går det godt, får I en ny kunde!
Customer
Tillykke. Dit lead er nu blevet en kunde!
Mere forklaring behøver denne vist ikke.
Evangelist
HubSpot definerer evangelists som nogen, der taler din virksomheds sag og hjælper jer med at sprede budskabet. Hos Itch, mener vi dog ikke, at der er grund til at skelne disse fra alle andre kunder i HubSpot-setuppet. I stedet bruger vi evangelists til egne medarbejdere, samarbejdspartnere og andre, som ikke bør modtage marketing mails, produktopdateringer o.lign.
Other
Den sidste kategori bruges til dem, der ikke passer ind i de andre Lifecycle stages.
Lead status vs. Lifecycle stage - Hvad er forskellen?
Lead status og Lifecycle stages er ikke det samme. Men HubSpot bruger begge begreber til at beskrive kontakter.
Lifecycle stage er som nævnt det stadie i købsrejsen, dit lead er på.
Lead status er en underkategorier til jeres SQL'er (og MLQ'er). Det er derfor salgsafdelingen, der skal oprette og opdatere et leads lead status.
Lead status kan være:
- New
- Open
- In Progress
- Open Deal
- Unqualified
- Attempted to Contact
- Connected
- Bad timing
Det er altså en tilbagemelding fra sælgeren til sig selv og kollegaerne om kontaktens status i salgsprocessen.
Få hjælp til at komme i gang med HubSpot Lifecycle stages
Hos Itch Marketing er vi specialister i både Inbound Marketing og HubSpot.
Vi hjælper dig derfor gerne i gang med HubSpot og/eller Lifecycle stages og leadscoring, hvis du allerede bruger HubSpot.
Skal jeres sælgere have fat i de rette leads?
Skriv til os! (vi bider ikke, men ændrer måske din Lifecycle stage😉).
Hero-billedet er lavet med hjælp fra freepik.
Del artiklen
Måske dette er noget for dig?
Relaterede artikler