B2B Inbound Sales: Sådan øger du salgs- og marketingeffektiviteten

Fie Dierichen
skrevet af Fie Dierichen
4 minutters læsning
08. december 2022

Introduktion: Hvad er B2B Inbound Sales, og hvordan fungerer det egentlig?

B2B inbound marketing er en form for digital markedsføring, hvor virksomheden skaber og udgiver værdifuldt indhold for at tiltrække leads og kunder. B2B inbound sales (også kaldt inbound salg) er opfølgningen på leads, hvor du rækker ud til leads og konvertere dem til kunder. 

Målet med inbound salg for B2B-virksomheder er at generere kvalificerede leads, der er interesserede i de produkter eller tjenester, virksomheden tilbyder.

For at få succes, skal B2B inbound-sælgere adressere specifikke smertepunkter og behov hos deres målgruppe. De skal også være kreative og sikre sig, at de ikke bare presser produkter mod leads, men snarere løser problemer, som deres leads har.

Nogle virksomheder starter med at udgive et blogindlæg med en introduktion af sig selv, og hvad de laver efterfulgt af andre indlæg om relevante emner som branchetrends, cases mv.

Hvad er de bedste måder at nærme sig et potentielt B2B-lead?

Det er vigtigt at forstå dine potentielle kunders behov og at skræddersy dit content derefter.

Det første skridt er at finde ud af, hvad dine leads' behov er, og hvad de ønsker af dit produkt eller din ydelse. Når du ved det, kan du skabe relevant indhold, der opfylder disse behov og ønsker. Dette vil hjælpe dig med at lave et inbound salg, når kontakten er etableret.

5 måder, hvorpå Inbound Marketing kan forbedre kvaliteten af potentielle kunder og vækste din virksomhed

Inbound marketing er en tilgang til markedsføring, som fokuserer på at tiltrække kunder gennem indhold og leadgenerering. B2B inbound salg er der, hvor du griber de potentielle virksomhedskunder og konvertere dem til kunder gennem rådgivning.

De fem måder, hvorpå inbound marketing kan forbedre leadkvaliteten, støtte din B2B inbound sales-strategi og vækste din virksomhed, er:

  1. Content Marketing: En god indholdsstrategi vil skabe leads af høj kvalitet.
  2. Marketing på sociale medier: Sociale medier er et godt sted at generere kundeemner.
  3. SEO: SEO hjælper virksomheder med at rangere højere i søgeresultaterne for deres produkter, tjenester eller branche.
  4. Blogging: Blogging hjælper virksomheder med at etablere sig som eksperter inden for deres felt.
  5. E-mail marketing: E-mail marketing er en af de mest effektive måder at generere kundeemner og vækste din virksomhed på. Dette kan desuden gøres automatiseret vha. et marketing automation-værktøj som HubSpot.

Sådan vælger du de rette leads til inbound salg

Det første skridt er at skabe en leadkvalificeringsproces. Processen bør omfatte en liste over spørgsmål, der vil hjælpe dig med at kvalificere leads og luge dem ud, der ikke er interesserede i dit produkt eller din tjeneste.

Der er flere måder at kvalificere leads på, herunder at bede om deres kontaktoplysninger, bede om deres firmanavn og bede om, at de oplyser deres arbejdsstilling- eller funktion. Du kan også spørge dem, hvad de gerne vil lære om dit produkt eller din tjeneste. Et greb til at udvælge og se, hvem der er mest interessante leads til dine B2B inbound salg er ved at bruge leadscoring.

Hvordan fungerer leadscoring, og hvorfor er det vigtigt for din virksomhed?

Leadscoring er et af de vigtigste aspekter af leadkonvertering. Det hjælper dig med at prioritere kundeemner og afgøre, hvilke der er din tid værd, og hvilke der ikke er.

Lead Scoring-systemet er en måde at spore, hvor interesseret et kundeemne er i din virksomhed, ved at tildele point til hvert kundeemne baseret på forskellige kriterier, såsom antallet af interaktioner, de har med din virksomhed og deres engagement med dit indhold. For at kunne score på dine B2B-leads, kræver det dog, at de udfylder en formular, så du kan tracke på deres gøren og laden.

Lead Scoring-systemet hjælper dig med at prioritere kundeemner, så du kan fokusere på dem, der med størst sandsynlighed konverterer til kunder. På den måde bliver din B2B inbound salgs-proces mere effektiv, og der er større sandsynlighed for, at I opnår succes med at vækste jeres virksomhed.

Øg dit salg med en inbound sales tilgang

Få værdi ud af dine leads ved at arbejde med inbound marketing & sales. Ved at arbejde strategisk med de indsatser du foretager dig, fra du får et lead, og indtil det bliver en kunde, kan du gøre kunderejsen hurtigere, lukke flere leads og skabe mersalg.

Sørg for at din marketing & salgsafdeling arbejder samme og gør brug af data og sales automation og skab værdi allerede nu.

Gør dine leads til nye kunder med inbound sales

stage-salg

 

Vores mest anvendte tilgang kombinerer inbound sales og HubSpot. En strategi for dette vil typisk indeholde disse punkter:

#1 Strategi workshop med en gennemgang af jeres nuværende salgsproces og tilpasning til en inbound sales tilgang

#2 Udvikling af en SLA mellem marketing & salg (En aftale der eks. beskriver hvornår og hvordan et leads overleveres til salg)

#3 Oplæring af salgsteamet i at bruge et CRM (eks. HubSpot), så de med fordel kan sælge ud fra den viden, der er indsamlet om leadet

#4 Opsætning af sequences (personaliserede og automatiserede e-mails m.m., så timingen bliver perfekt og et lead aldrig glemmes)

#5 Opsætning af Vidyard (et system til videomails så dine henvendelser bliver levende)

#6 Opsætning af deal pipeline til overblik over status på leads og kommende aftaler

#7 Opsætning af system til afrapportering på salgsindsatser

Vil du have hjælp til at øge dit salg med en inbound sales tilgang?

Inbound tilgangen benyttes af ledende virksomheder – både på globalt plan og i Danmark. Det er fordi, det fungerer! Vil du have en gratis gennemgang af dine muligheder? Så tøv ikke med at kontakte os. 

cta-boks-leadscoring

 

Få besked ved nye artikler