8 gode grunde til at vælge HubSpot CRM
Hvorfor skal du vælge at skifte over til HubSpot CRM? Du har sikkert allerede et CRM eller lignende system til dine salgsprocesser og et automation system til din marketing. Så hvad kan HubSpot, der kan forsvare tiden og pengene til et skift?
Internettet stiller køberne stærkere end nogensinde før. Det bliver en stadig svære opgave for dine sælgere, at lukke de leads som marketing kaster over til dem. Derfor har salg og marketing i højere grad brug for at arbejde sammen.
Forestil dig en situation hvor marketing genererer varme og gode leads til dine sælgere, og hvor sælgerne ved alt om deres leads inden de kontakter dem. Det kan næsten kun påvirke salget i en retning: op.
Desværre bruger de to afdelinger forskellige systemer, der har begrænset eller ingen datadeling. Derfor kan marketing ikke se effekten af deres leads og salg kan ikke finde deres leads’ interaktioner med marketingmaterialet.
Det har måske fungeret fint indtil nu, men hvad hvis det kunne blive bedre? Hvad hvis marketing og salg arbejdede i samme system, så marketing kendte effekten af deres leads, og salg kunne finde alle informationer om et lead’s interaktioner med marketing? Det system findes og hedder HubSpot CRM.
Bliv klogere på HubSpot CRM i vores udførlige guide.
Du kan også læse mere om HubSpot i sin helhed her.
Nu tænker du sikkert: “det var jo en alle tiders salgstale. Jeg har ikke oplevet så god tale, siden jeg sidst var ude for at købe bil”. Og der må jeg give dig ret. Det lyder næsten for godt til at være sandt. Så lad mig i stedet give dig 8 områder, hvor HubSpot CRM hjælper din virksomhed (og i høj grad dine sælgere).
De 8 grunde til at vælge HubSpot CRM
Se hvordan vi kan hjælpe dig til succes med HubSpot CRM
1. Integreret kontakt-database
HubSpot CRM handler om at gøre dagligdagens opgaver lettere og hurtigere at klare på en intuitiv måde. Systemet gemmer alle kontaktpunkter, så du ikke længere skal bruge tid og besvær på at logge tidspunkterne korrekt. Al data om dine kontakter og kunder bliver gemt i 3 forskellige databaser, så du i HubSpot kan vælge mellem at se kontakter, virksomheder eller deals.
Mange andre systemer er manuelt bygget op eller er en data-silo, isoleret fra resten af din virksomheds systemer. Dine sælgere skal samle, kategorisere og styre alle deres leads manuelt. Arbejder du i seperate CRM-systemer, så som Dynamics CRM skal du opbyge komplicerede integrationer med dine marketing automation-systemer for at effektivt at flytte dataen. Og der vil altid ske fejl, der kræver vedligehold.
Heldigvis er HubSpots CRM databaser koblet sammen, så vil du tilføje en kontakt til en virksomhed eller deal er du kun få klik fra det. Med konstant opdaterede kontaktpunkter er dublikerede kontakter og tidsslugende opdatering af oplysninger fortid.
Som andre CRMer er det muligt at skræddersy kontaktsiden til at vise, hvad du har brug for. Til forskel for andre systemer, er HubSpot bygget til hurtig ændring, så det kun tager flå klik at skræddersy hvad du får vist. Kommer der en ny sælger på teamet, kan du desuden gøre indstillingerne til standard på tværs af konti.
Automatisk indhentning af virksomhedsdata
Fik jeg nævnt, at systemet automatisk henter data fra din marketing, så sælgerne ikke behøver at bekymre sig om dette? HubSpots CRM-system integrerer automatisk med en masse online databaser. Dette betyder, at når du opretter et lead, så får du hurtigt en masse smart data, der beriger din information om leadet – eks. virksomhedens størrelse, omsætning, beliggenhed og en kort beskrivelse.
Om du har få hundrede kontakter eller flere tusinde, kender du sikkert til det med at lede efter specifikke kontakter på baggrund af nogle kriterier. På grund af filtre, kan du skære i dine data i HubSpot CRM, uden at det påvirker dine kontakter.
Så skal du se alle salgschefer for byggefirmaer i midtjylland der har en årlig omsætning på over 1 mio. kr. og som tilhører en bestemt sælger, så kræver det kun nogle få klik.
Filtrene kan gemmes, så du nemt kan finde tilbage til præcis de data du har brug for. For at gøre det lettere for salgsteams, kan filtrene gemmes lokalt for den enkelte sælger eller globalt for hele teamet.
Normalt kræver sådan en berigelse af virksomhedsdata enten adgang til NN Data eller et selstændigt IP lookup tool såsom Leadfeeder eller Leadforensics.
Integration til HubSpots andre systemer
Udover at have et CRM har HubSpot også 3 andre systemer – marketing, salg og service. Disse kan alle 3 integreres med hinanden og virker problemfrit med CRM. Dette er grunden til, at Hubspot er det mest kraftige inbound marketing værktøj, da den kan favne over alle facetter af marketing, salg og service. Det betyder, at dit salgs- og marketingarbejde kan fungere hånd i hånd og afdelingerne kan kommunikere sammen og følge med i udviklingen.
Hvad betyder dette i praksis? Det betyder, at hvis et lead besøger en landingsside, eller åbner en marketing e-mail, så kan du følge med i dette gennem Hubspot. Du skal ikke rundt og kigge i Google Analytics, Mailchimp, Leadfeeder eller et 4. system. Alt er samlet et sted og salgsafdelingen kan nemt samle op på marketingafdelingens indsats. Kort sagt vil dette
- Stoppe dig fra at skulle bruge mange systemer for at samle data om leadet
- Sikre at du får et overblik over leadets kunderejse og interesser
- Spare tid.
2. Aktivitets-feed i en tidslinje
Med forskellige købsprocesser har dine leads mange forskellige kontaktpunkter med din virksomhed. En kontaktpersons tidslinje er din mulighed for at se, præcis hvilke kontaktpunkter personen har haft med din virksomhed.
Du kan filtrere kontaktpunkterne efter kategori, så dine sælgere eksempelvist nemt kan finde frem til præcis det marketingmateriale som personen har interageret med, inden de tager kontakt. Det klæder dine sælgere bedre på til samtalen. Hvis du skal tage et gammelt lead op, giver det også god mulighed for at forstå, hvad der “gik galt” ved sidste kontakt.
Det er ikke kun kokntakter, der har et aktivitets-feed. Også Virksomheder og Deals/Opportunities har en oversigt over, hvilke handlinger der er blevet udført i forbindelse med en virksomhed eller deal. Det hjælper dig alt sammen med at holde et overblik over salgsprcessen og det hjælper dine sælgere med at se dines leads’ interesser.
Bonus: Dit CRM er altid opdateret. Du skal ikke være bange for, at du ikke har den nyeste data. Hubspots CRM opdaterer og indhenter automatisk nye informationer hvert 10. minut. Derfor kan du være sikker på, at du har de nyeste og mest præcise oplysninger på hånden, når du skal kontakte dit lead.
3. Automatisk tracking af dine marketing-emails og salgs-emails
Hvad siger du til automatisk tracking og notifikationer på både dine marketing-emails og salgs-emails? Eller måske integration med populære mailprogrammer som Gmail, Outlook og Apple mail, så mails du sender fra disse programmer logges det i dit CRM, hvor andre også har adgang til samtalen?
Det er netop en af de ting som gør HubSpot så fantastisk. Fremover ved du præcist, hvor ofte dine kontakter har kigget på dine mails.
Det bliver også lettere at skrive mails til dine kontakter med HubSpots email-skabeloner. Her kan du opbygge skabeloner, som du kan dele med din salgsorganisation. Nu kan dine sælgere hurtigt sende opfølgnings-emails og introduktions-emails. Personaliseringen i HubSpot gør, at du kan trække data fra CRM-systemet, når du skriver din email. Mailen tilpasses til den bestemte person du skriver til. Den trækker selv fornavn og virksomhed. Du slipper for at have utallige dokumenter liggende med skabeloner, som bliver glemt af dine sælgere, og kan på kort tid opsætte en yderst personlig mail.
Er det kun en bestemt del af teksten i en skabelon der skal ændres, kan du bruge snippets i stedet for at have utallige forskellige versioner af samme template. Med snippets kan du gemme bestemte formuleringer, så du kan ændre i din tekst blot ved brug af et #.
4. Opret Tasks / opgaver til dine sælgere
Tasks (opgaver) er din mulighed for at give reminders til dig selv eller andre brugere. Det kan både gøres manuelt eller automatisk via workflows. Sæt automatisk en opgave til dine sælgere, når nye leads beder om at blive kontaktet eller en om demo af dit produkt på din hjemmeside.
I HubSpots tasks har du mulighed for at oprette køer til dine forskellige opgaver, så tingene ikke bliver blandet sammen. Ved at arbejde i task køer, er det muligt for dine sælgere at holde overblikket og komme hurtigere igennem dine varme leads.
Skal du f.eks. ringe ud til 8 nye leads, kan du have en kø ved navn “nye leads” med task typen “call”. Ved at starte køen kan du gå direkte fra den ene kontakt til den næste. Skulle du gøre tilsvarende ud fra din database, vil det kræve at du klikker dig ind på hver enkelt lead.
Tasks kan oprettes fra flere forskellige steder, så du altid kan sætte en ny opfølgningsopgave op, når du lige har afsluttet det indledende opkald.
Ved at bruge tasks i HubSpot CRM kan du som salgschef også nemmere sikre en struktur, hvor der bliver fulgt op på alle leads på samme måde, hver gang. Derudover kan du nemmere rapportere på, hvad din salgsafdeling laver og arbejder på .
5. Telefonopkald direkte gennem dit CRM (inkl. optagelse)
Du kan koble din telefon til HubSpot. Dermed kan du ringe direkte fra systemet, og har muligheden for at optage opkaldet eller tage noter undervejs, som du kan dele med resten af dit team gennem HubSpots CRM.
Noterne bliver gemt på den enkelte kontakt, som du ringede til og kan altid findes i tidslinjen af dig eller dine kollegaer. Så har du et vigtigt lead, der skal følge op på, og den ansvarlige sælger er på ferie, vil det være nemt for den person, der overtager at sætte sig ind i sagen.
Det er muligt at bruge snippets i din opkaldslog, og efter endt opkald kan du sende tasks til de relevante personer internt i virksomheden.
Du kan også bruge opkaldene til oplæring af nyt salgspersonale eller salg kan dele dem med marketingafdelingen, som kan få ny inspiration til marketingkampagner og få bedre indsigt i målgruppen.
6. Deals og opportunities oversigt
Der skal være overblik over alle deals, så ingen går tabt. Det kan du få med deal dashboardet i HubSpot. Her kan du se, hvilke deals du har, hvor meget de er værd, hvor langt de er kommet og hvem der indgår i den enkelte deal. Så vil du kende parterne i en bestemt deal, kan du åbne den og se al data du har om kontakter og virksomheder.
Deals er også lette at flytte videre i din salgstragt. Så når du lige har afsluttet dit opkald og har sendt en opfølgning, kræver det ikke mere end at du trækker i den bestemte deal, for at flytte den videre i systemet.
Deals kan naturligvis skræddersyes, så deal stages passer til dine salgsprocesser. Det er også muligt at filtrere i deals, hvis du begynder at få så mange, at det kan være svært med overblikket.
7. Chatbots på dit website – Samtaler direkte tilknyttet dit CRM
Vælger du at bruge HubSpots CRM får du flere muligheder for at interagere med dine potentielle kunder. Under “Samtaler” får du adgang til en gratis chatbot til din hjemmeside, så du kan chatte direkte med besøgende på din hjemmeside. Den kan være essentiel for at svare på spørgsmål, der opstår i kundens købsrejse og er en kilde til gode varme leads og til dialog med dine leads.
Har du en Facebook side med messenger, kan du desuden koble den til dit CRM, så du kan chatte med besøgende direkte fra HubSpot.
Det er muligt at koble bestemte personer internt fra din virksomhed til dine samtaler, så du sikrer, at dine leads og kunder får det rigtige svar eller at de skriver med den samme person, hvis relationer er vigtige i dit salg.
8. Social media annoncering og marketing automation
Selvom HubSpot har større marketingpakker du kan købe dig ind på, får dit marketingteam alligevel stillet nogle gode væktøjer til rådighed, gennem det gratis CRM. Du kan opkoble dine annoncer til HubSpot, så du kan pause dem og se aktiviteten på dem fra HubSpot.
Opret segmenter, som du kan bruge i din betalte annoncering
Opret lister af brugere baseret på dine egne definitioner og forbind dem med din betalte annoncering. Du kan lave yderst målrettede lister fra dit CRM, som du automatisk forbinder med dine Facebook og Linkedin annoncering. Det betyder, at du kan lave meget specifikke marketingkampagner til f.eks.:
- Eksisterende kunder – Mersalg eller informative kampagner
- Varme leads – Giv rabat eller bottom funnel tilbud til dine varmeste leads
- Kolde leads – Giv et bedre indtryk af din virksomhed og del din viden med dine leads, der stadig skal varmes mere op
- Leadgenerering – Brug virksomhedsdataen fra punkt 1. til at målrette tidligere besøgende virksomheder af interesse og tilbyd dem content offers
Integrér din CRM-database med din email marketing
Ofte er det en udfordring at få dit CRM til at snakke sammen med seperate email marketing systemer såsom Active Campaign og MailChimp. Med HubSpot er det muligt at opbygge og sende nyhedsbreve direkte fra HubSpots marketing Hub og sende til din CRM kontaktdatabase. Du får adgang til en fleksibel drag-n-drop mail opbygning, der gør det nemt at bygge nyhedsbreve og email automations.
I HubSpot har du også mulighed for at arbejde med lister generelt, hvor du næsten har helt frie tøjler til at definere disse lister. Det kan være ud fra handlinger eller interesser på din hjemmeside, som du har adgang til i den Email-marketing.
Hvad med at aktivere marketing emails til dine leads, der besøger din prisside eller kontaktside?
Igen er én samlet løsning bedre end en integreret løsning, da det er en besværlig og kompleks opgave at dele kontaktdata med email marketing værktøjer. Hvad vil du gerne have med over fra kontaktsiden, hvilke målepunkter vil jeg gerne måle på kontakten og hvad skal aktivere min email-marketing? Det er alt sammen noget du skal have ultra styr på, hvis du bruger et seperat CRM-system og Email marketing system.
Prøv HubSpot allerede i dag
Vi synes det er gode grunde til at vælge HubSpot som dit CRM, og hvis du er kommet hele vejen herned, gætter jeg på, at du også deler vores begejstring.
Heldigvis for dig så er HubSpot CRM gratis, så alle de ovenstående fordele kan hentes uden den helt store investering. Du kan selv kigge videre på HubSpot her, eller du kan kontakte os og få en demo af HubSpot i dag.
Del artiklen
Måske dette er noget for dig?
Relaterede artikler