SEO

Sådan finder du bureauet til din SEO

Morten Staal
skrevet af Morten Staal
8 minutters læsning
04. april 2021
I denne indlæg kommer vi ind på:

  1. Start med at definere målsætninger
  2. Brug dit netværk
  3. Lav dit forarbejde
  4. Afhold en budrunde
  5. Udvælg bureauer
  6. Find dit match

Du er virksomhedsejer eller marketingansvarlig og søger hjælp til SEO. Det er derfor oplagt, at du tager telefonen og ringer til det første bureau, du finder. Du kan dog spare penge, tid og frustrationer ved at gøre dit forarbejde ordentligt. Det vil være synd at spilde et halvt år, fordi du ikke tog dig tid til at finde det rigtige bureau.

Læs seks anbefalinger til, hvordan du finder bureauet til dig.

Long-tail keywords, søgeordstæthed, installation af din robots.txt og optimering af metatags. Interessant, eller?

Er SEO ikke dit ansvarsområde eller blot på ingen måde din interesse, er sandsynligheden for, at ovenstående begreber ringer en klokke i dit hoved ikke særlig stor. Og vi bebrejder dig ikke. For der er ingen tvivl om, at SEO vitterligt er en kompliceret jungle af tekniske begreber, forskellige holdninger og algoritmer, der skifter fra måned til måned. Dét der gjaldt igår, gælder sjældent næste måned.

Skal du lige have optimeret din generelle SEO-forståelse, så tag et kig forbi vores SEO-introduktion her. 

Sidder du som virksomhedsejer eller den generelle marketingansvarlige i virksomheden, slipper du ikke uden om søgemaskineoptimering. Skal din virksomhed vækste, er SEO, og dermed synligheden på Google, unægteligt en grundsten i din digitale strategi og markedsføring.

Og hvis SEO ikke allerede er på tapetet, bør du få det integreret i din digitale strategi med det samme. Enten med en ansat, der forstår at nørde sig i det eller outsourcet til et samarbejdende bureau.

 

Sådan finder du det rigtige bureau til din SEO

Men hvordan finder du det helt rigtige bureau til at hjælpe dig med din SEO-indsats?

Der findes et utal af SEO-bureauer, men kun få formår at skabe gennemsigtighed og gennemskuelighed i ydelsen – dét at levere et SEO-produkt til kunden, som rammer spot-on på, hvad begge ender af bordet ønsker og forventer.

Det gælder ligeledes for vores kunder. Vi ønsker naturligvis at tilbyde og levere et produkt, der giver gennemsigtighed og gennemskuelighed fra start til slut i samarbejdet. Derfor klapper vi i vores hænder over Supanas anbefalinger til, hvad du skal være opmærksom på, inden du begiver dig i krig med at finde det helt rigtige bureau til din SEO-indsats.

Supana er en startup virksomhed fra København, der fokuserer på såkaldt Supplier Analytics. De undersøger leverandører inden for specifikke brancher, så leverandørernes kunder kan opnå indsigt i deres konsulentydelser og performance. For første gang har de undersøgt SEO-branchen, og det er der kommet en masse spændende viden ud af.

I undersøgelsen giver Eric Ziengs fra Nochmal og Help Marketing Podcast desuden seks stærke tips til, hvordan du finder det rigtige SEO-bureau. Tips, der netop er med til at sikre gennemsigtighed og gennemskuelighed for dig som kunde.

Så derfor: I ren public service-ånd videreformidler de guldkorn, der bliver uddelt i Supanas undersøgelse af SEO-branchen anno 2018. 

Skal du bruge lidt SEO-lingo til udvælgelsen af bureau? Download vores SEO-tjekliste.
 
1. Sæt dig dine mål

Inden du fluks kaster dig ud i at kontakte et hav af bureauer, bør du have gjort dig overvejelser omkring, hvordan SEO-indsatsen passer ind i din virksomheds overordnede strategi og din markedsførings digitale strategi. Hvad vil du gerne opnå med SEO, og hvad er formålet?

  • Ønsker du at få højere rangeringer i søgeresultaterne?
  • Ønsker du at skaffe mere trafik til dit website?
  • Ønsker du at skaffe bedre trafik til dit website?
  • Ønsker du at øge konverteringsraten af dine besøgende?

Formålet med SEO er først og fremmest at skabe synlighed og eksponering overfor din målgruppe, så de tiltrækkes – men i hvilken kontekst skal de tiltrækkes?

Mange bureauer vurderer kvaliteten af deres leverede produkt til kunderne på den øgede mængde af trafik og de højere rangeringer i søgeresultaterne. Trafik og antal besøgende er naturligvis en relevant metric at måle på – men den er også taknemmelig.

Hvis du har en motorvej af trafik direkte ind på dit website, men ingen konverterende kunder, er det måske fordi du findes på de forkerte søgeord, og derfor skal fokusere på at skaffe bedre og ikke nødvendigvis mere trafik. Eller måske fordi dit website ikke er optimeret ordentligt til din målgruppes kunderejse og derfor skal fokusere på konverteringsraten.

Brandmovers har udgivet rapporten ‘Content Marketing i Danmark’ for 2018. I 2017 var mængden af trafik det vigtigste målepunkt ift. successen med Content Marketing. I 2018 er det vigtigste kriterie nu kvaliteten af dit lead. Så måske handler det ikke længere kun om trafikken for dig?

Sådan finder du bureauet til din SEO 3

Derudover skal du overveje, hvilket produkt du ønsker leveret af bureauet. Det afhænger af jeres interne ressourcer, og hvor meget tid I selv ønsker at lægge i det.

– Søger du strategisk rådgivning, der udstikker retningerne for SEO-indsatsen, men hvor dag-til-dag opgaverne udføres af jer selv i virksomheden?

– Søger du hele pakken, hvor bureauet ikke blot er ansvarlig for retningen, men også eksekverer på de opgaver, der skal til for at få jer ud over rampen?

 

2. Brug dit netværk

Det er nemt at kickstarte processen og lynhurtigt tage fat i de første 10 bureauer, der kan give jer et forkromet tilbud på den helt store SEO-strategi. Men har du overvejet om ikke dit netværk kan bidrage til at give dig nogle anbefalinger – eller måske ligefrem har et bureau i baglommen, der kan spare dig for både tid og penge?

Ræk ud i dit netværk og undersøg grundigt, om du i dit netværk har mulighed for at opnå kontakt til en relevant forbindelse, der måske kan være et potentielt emne eller referere dig videre til et potentielt emne. Det kan være noget så lavpraktisk som et opslag på LinkedIn, der kan generere en masse kommentarer og input.

Hold dog tungen lige i munden og hold fast i at bureauet stemmer overens med dine mål. Har du en fornemmelse af, at i ikke snakker samme sprog, eller at bureauet ikke forstår din virksomhed, så er det klare indikatorer på, at du skal lede videre.

Anbefalinger i netværket kan have flere fordele:

  • Du kan spare tid og ressourcer på at skære led fra i hele rekrutteringsdelen.
  • Du får en troværdig vurdering af en troværdig kilde i dit netværk.
  • Du får på forhånd en fornemmelse af, om der er et match og en kemi i det mulige samarbejde.
  • Du kan muligvis indgå en bedre økonomisk aftale, fordi forbindelsen er skabt gennem dit netværk.

 

3. Lav dit forarbejde

Marketingbureauer bliver ofte karakteriseret ved at snakke volapyk og formår ikke i en tilstrækkelig grad at oversætte ydelser og produkter, så kunderne forstår, hvad de får for pengene og hvordan det kan bidrage til virksomhedens vækst.

Det gælder også – og især – i SEO-branchen, der består af et hav af tekniske begreber og fancy buzzwords, som ikke nødvendigvis giver mening for dig, hvis du ikke har forudsætningerne for at forstå det. Ved du eksempelvis, hvad long-tail keywords, søgeordstæthed, installation af din robots.txt og optimering af metatags betyder?

Og det er noget om snakken. Vi kan og skal som bureau være langt bedre til at oversætte SEO-teknik til et sprog, vores eksisterende og potentielle kunder forstår.

But it’s a two-way street – og vi skal mødes på midten. Er du en virksomhedsejer uden forstand på SEO, men som søger bureauet til at styrke din hjemmesides SEO, bør du unde dig selv at få læst en smule op på emnet før du mødes med et potentiel bureau.

På den måde undgår du at blive tabt midt i bureauets sving-om af begreber, tal og fancy buzz-words. Som Supana så fint selv skriver: “Så undgår du at blive overvældet af en sælger-Helge med brede fælge og hamster-kinderne fylder med SEO-ord”

Der er ingen, der forventer, at du ved, hvad pogosticking, indekserbarhed og W3C validation betyder. Men har du i sinde at smide tusinder af kroner efter SEO, må du hellere gøre dig selv den tjeneste at forstå, hvad de mere almene begreber som søgeord, linkbuilding og Google Analytics betyder.

Èn ting er at tale i et sprog, så kunderne forstår produktet og formålet. Èn anden ting er essentielle begreber, bureauerne skal bruge for at kunne snakke om SEO.

 

4. Afhold en bureaurunde

Du er nu endelig nået til den egentlige dialog med bureauerne. Nu begynder der at ske noget og der er lys for enden af tunnellen. Dit forarbejde er mere eller mindre gjort, og nu er det bureauerne, der skal sættes i den varme stol og testes.

Det er tid til, at du skal have sat bureauerne op i mod hinanden, så du får skilt fårene fra bukkene og får et billede af, hvem der kunne være et godt match for dig.

Det gør du ved i første omgang at afholde en bureaurunde, så du sikrer dig, at du får den bedste værdi og får testet kemien mellem jer, inden du sætter en krusedulle på kontrakten. En bureaurunde kan både foregå fysisk hos dig selv, men også ved blot at sende en briefing rundt.

  • Brief bureauerne om, hvilke opgaver du søger løst.
  • Brief bureauerne om, hvad dit budget ligger på.
  • Brief bureauerne om, hvilke mål du har med det kommende samarbejde.

Alt efter dit budget, størrelsen på din virksomhed og omfanget af det produkt, der skal leveres, kan du skalere bureaurunden – for det kan hurtigt blive spild af tid og ressourcer.

Er du webshop-ejeren John, der skal have skrevet 20 produkttekster til dit værktøj på billigtværktøj.dk, er der ingen grund til at invitere 10 bureauer til en bureaurunde. Her kan du alternativt sende en kort briefing rundt til en mindre pulje af bureauer.

Udstik en klar deadline, find de bedste oplæg og find frem til et par interessante bureauer, du gerne vil holde møde med.

 

5. Udvælg bureau

Når du har identificeret de bureauer, du finder mest relevante, er det på tide at invitere dem til et møde, hvor de bliver sat i en endnu varmere stol. Det er her de skal shine og overbevise dig om, hvorfor du skal vælge netop dem.

Invitér bureauerne til at præsentere et mundtligt oplæg på en løsning til det du skal have leveret. Tag dine relevante kollegaer og sørg for at teste kemien mellem parterne, da de kommer til at have en jævnlig kontakt.

Efter bureauernes pitch er det jeres tur til at stille spørgsmål. Det kunne f.eks. være:

  • Har I cases, der matcher vores behov og hvilke resultater opnåede I her?
  • Hvordan afrapporterer I på jeres arbejde?
  • Hvad skal der til for, at vores samarbejde bliver en case?

SEO-branchen kan som sagt til tider være uigennemskuelig. Har du som kunde tidligere arbejdet med et SEO-bureau, har du måske oplevet på egen krop, at dele af produktet eller samarbejdet har været uigennemskueligt. Reflektér lidt over dette og sørg for at stille spørgsmål, der imødekommer din erfaring, så du ikke begår den samme fejl to gange.

 

6. Find dit match

Du er nået til det endelig valg. Auditionen er ovre og nogle skal skuffes, mens ét bureau kan lade champagnen poppe. Ud fra dit møde med de enkelte bureauer har du nu forhåbentlig en naturlig fornemmelse af, hvem der tilbyder det bedste produkt og hvem, du har den bedste kemi med.

Sørg for, at du og dine kollegaer har mødt det team, som I rent faktisk kommer til at arbejde sammen med – og ikke blot de smarte sælgere med det hurtige mundtøj.

Sørg for at, du er tilfreds og har fået dækket alle de aspekter, du synes er vigtige for, at du i sidste ende kan stå med et bureau, der kan give dig den gennemskuelighed og gennemsigtighed, som du naturligvis fortjener. Tillykke!

Eric Ziengs, der, i Supanas undersøgelse, bidrager med disse anbefalinger har lavet et podcast, der sætter fokus på samarbejdet mellem bureau og kunde. Den podcast kan du lytte til lige her.

cta-box-tjeklisten-til-seo

 

Få besked ved nye artikler