Marketing trends 2020

Fie Dierichen
skrevet af Fie Dierichen
4 minutters læsning
10. december 2019

Kalenderen siger snart 2020. Og med et nyt år, betyder det også at vi går nogle nye marketing trends i møde. I dette indlæg kan du læse om nogle marketing trends 2020, som er værd at holde øje med, og som du allerede nu kan begynde at arbejde på.

Indholdet i dette indlæg:

#1: Voiced based trafik

#2: Tilpas din SEO strategi

#3: Feedback er guld

#4: Få mest ud af dit content

#5: Lær af B2C strategier

 

#1: Voiced based trafik

Voiced based søgninger også kaldet stemmesøgning, bliver hottere og hottere. Måske har du ikke opdaget det endnu, men så er der endnu større grund til at pudse brillerne nu. Det kan godt være at det stemmesøgning ikke er hot i Danmark endnu, men i USA og Kina benytter forbrugerne sig heftigt af det. Ifølge studier vil 50% af søgninger på Google i 2020 være voiced based, og derfor kommer trenden helt sikkert til Danmark snart.

Men hvad betyder det for din virksomhed?

Det betyder at du skal optimere din hjemmeside, for nemmere at kunne blive fundet gennem en stemmesøgning. Det du kan gøre er at:

  • Sikre at din hjemmeside indlæses hurtigt
  • Sæt dig i målgruppens sted og skriv sådan som man faktisk vil sige tingene. Tænk ikke så meget på SEO, men mere i long-tailed keywords
  • Placere en feature snippet (quick answer box) med et kortfattet resumé af hovedindholdet above the fold på under 29 ord
  • Tænk i lokale søgninger

 

#2: Tilpas din SEO strategi

Med et nyt marketingår i vente, skal din SEO strategi naturligvis op til revidering. Udover at optimere din strategi med alle de erfaringer fra dette år, kan du også overveje, hvorvidt I skal udvikle jeres indhold på flere sprog. Har I allerede en engelsk sproget hjemmeside? Så kan det være at I skal tænke udover landegrænser, og se om der er potentiale i flere lande.

Når du tilpasser din SEO strategi, er det særlig vigtigt at du tænker på at opdatere jeres gamle content. Sørg for at det eksisterende content du allerede har, er opdateret. Det kan være så simpelt som at tilføje grafer,  slette forældede links eller tilføje informationer, som er mere brugbare for læseren. Sørg for at dit content er relevant, for det er det, som Google vil have. De vil have nyt og opdateret content, og ikke bare eksterne links. Det er god SEO.

 

#3: Feedback er guld

Få feedback fra dine læsere. Dette punkt er meget passende noget, som du kan sætte på din første to-do liste i 2020. Find ud af, hvad dine læsere gerne vil have – og hvad de finder knap så nødvendigt. Send spørgeskema til din e-mail liste og kom tættere på dine læseres tanker.

Du kan blandt andet spørge:

  • På en skala fra 1-10, hvor ofte vil du anbefale vores content til andre?
  • Hvad vil du gerne læse mere om?
  • Hvad vil du se mindre?
  • Hvad fandt du særlig interessant af emner?

Dette kan give dig et indblik i, hvad du skal fokusere mere på, og hvad du kan undlade at udsende. På den måde kan du optimere din strategi, og forhåbentlig vil det påvirke dine statistikker, hvis det du giver, skaber endnu mere værdi for dine læsere.

 

#4: Få mest ud af dit content

Content is king – still! Når du har opdateret dit content eller fundet på noget nyt, så sørg for at del-del-del.

Din modtager skal have én  sammenhængende og meningsfuld oplevelse af dit content, hvad end det læses på din hjemmeside, Facebook eller LinkedIn. Husk at dit content skal have en rød tråd på tværs af alle kommunikationskanaler og budskabet skal ikke være modsigende.

Når du laver content, handler det om at få så meget ud af det som muligt på dine kanaler. Derfor er det en god idé at nedbryde dit content, så du kan bruge det på forskellige platforme og mere end blot den ene gang.

Eksempelvis har du en blog kan du:

  • Dele indholdet op i mindre dele
  • Udsende delene på sociale medier
  • Husk at tilpasse kommunikationen til mediet
  • Udsende citater fra bloggen efter nogle uger

 

#5: Lær af B2C strategier

B2B virksomheder bør generelt lade sig inspirere af, måden B2C virksomheder skaber content og tænker markedføring på. Du skal derfor ikke udelukkende fokusere på tiltag fra klassisk B2B-marketing. Selvom virksomheder griber B2B og B2C marketing an på forskellige måder, betyder det ikke, at man ikke kan lære og låne fra hinanden. I og med at Ads bliver dyrere og dyrere, skal man sikre at ens annoncerne er relevante. B2C branchen er ofte dygtige til at indtænke annoncering i flere dele af kunderejsen. Derimod tænker B2B branchen stadig meget i salgsfokuserede annoncer. Både Google Ads & LinkedIn Ads understøtter nu muligheden for at indtænke kunderejsen.

Derudover skal B2B branchen i højere grad fokusere på at skabe besøgende. En måde at få mere trafik på er, at tilbyde gratis produkter/services/værktøjer til dine kunder. Et godt eksempel på et gratis værktøj, der skaber masser af trafik er, Ubersuggest. Dette gratis SEO-værktøj hjælper med dig med at generere søgeordsidéer til din content marketing strategi. Bag Ubersuggest står Neil Patel, der hjælper virksomheder med at skabe kvalificeret online trafik. Med Ubersuggest har han formået at give et relevant værktøj til hans målgruppe. På den måde kan han bedre konvertere brugerne til leads. 

Hvordan kan jeg som B2B virksomhed tilbyde gratis produkter?

  • En gratis kalorietæller på din hjemmeside
  • Gratis måleværktøjer der afhjælper den besøgende med at finde det rette produkt/ydelse
  • Guides der deler relevant viden

Dit gratis content kan være med til at skabe mere trafik på din hjemmeside, og denne trafik er nemmere at konvertere og kan skabe vækst for din virksomhed.

 

Opsummering

Der findes mange forskellige trends du skal holde øje med i det nye år. Og du kan nemt blive overvældet over, hvad du skal være opmærksom på. Derfor er det vigtigt ikke at blive forvirret, men se indad i din virksomhed. Vælg de fokusområder, du vil følge og forbedre, og som vil skabe mest værdi for virksomheden.

Læs mere om inbound marketing, og hvordan det måske kan være en del af dine mål for det kommende år.

itch_hubspot_growth_platform

Er du hooked på mere viden om HubSpot?

Vil du vide mere om, hvad Hubspot er og hvad platformen tilbyder af muligheder? Så har vi lavet en præsentation, der forklarer de forskellige elementer og hvad man får i pakkerne Marketing Hub, Sales Hub, Service Hub og deres gratis CRM. Værs’go!

cta-box-tjeklisten-til-seo

 

Få besked ved nye artikler