7 gode grunde til, at du skal skifte fra Excel til et CRM-system

Fie Dierichen
skrevet af Fie Dierichen
4 minutters læsning
15. maj 2023

At oprette og administrere kundeoplysninger er en vigtig opgave for enhver virksomhed, men at gøre det effektivt kan være en udfordring. Mange små virksomheder starter med at bruge Excel-ark til at registrere kundeoplysninger, men når virksomheden vokser, kan det være en rigtig god idé at skifte til et CRM-system (Customer Relationship Management), hvis du ikke vil miste overblikket og risikere dyrebare fejl.

Læs vores 7 gode grunde til, hvorfor du bør overveje at skifte fra Excel til et CRM-system.

  1. Forbedret dataorganisering og tilgængelighed
  2. Effektiv kontaktstyring
  3. Forbedret samarbejde og teamwork
  4. Automatiseret opgavestyring
  5. Rapportering og analyser til informerede beslutninger
  6. Forbedret kundeservice
  7. Skalérbarhed og integration

Lad os komme i gang!

2DV

 

1. Forbedret dataorganisering og tilgængelighed

En af de største fordele ved at bruge et CRM-system er, at det centraliserer alle dine kundeoplysninger på ét sted. Farvel til spredte regneark, forvirringer over forskellige versioner, data der ikke stemmer overens og komplekse formler.

Med et CRM-system får du en "single source of truth", der er lettilgængelig for dit team og nem at vedligeholde. Det kan føre til mere samarbejde på tværs af teams og en mere effektiv kommunikation med kunderne.

 

2. Effektiv kontaktstyring

Kom i gang med forenkling af din kontaktsporing og segmentering.

Excel kan være et fint værktøj til at holde overblikket over dine kontakter, når der ikke er mange af dem, men jo mere din virksomhed vokser, desto mere komplekst bliver det også.

Et CRM-system giver dig mulighed for effektivt at styre og spore alle interaktioner med dine kontakter, så du aldrig går glip af en mulighed eller skal bruge uforholdsmæssigt meget tid på at skabe dig et overblik over historikken med en bestemt kontakt. Med avancerede segmenteringsmuligheder kan du ovenikøbet målrette specifikke kundegrupper, personalisere din kommunikation og i sidste ende forbedre dine salgs- og markedsføringsindsatser.

 

3. Forbedret samarbejde og teamwork

Excel-filer kan hurtigt skabe flaskehalse og hæmme samarbejdet mellem afdelinger. Det kan skabe frustrationer og forlængede arbejdsgange, der i sidste ende kan have negativ betydning for kunders oplevelse af din virksomhed.

Et CRM-system nedbryder effektivt disse barrierer, fordi I får en fælles platform, hvor teams kan dele og opdatere information i realtid. Fra salg og marketing til kundesupport holder I jer alle sig på samme side. Og det giver både bedre teamwork og en mere sammenhængende kundeoplevelse.

 

4. Automatiseret opgavestyring

Træt af manuelt at opdatere regneark og jonglere med opgaver? Et CRM-system kan automatisere de opgaver, der kommer igen og igen og normalt tager tid væk fra din virksomheds kerneforretning. På den måde får du frigjort en masse tid og mindsker samtidig risikoen for trælse fejl.

Fra planlægning af opfølgninger og rapportgenerering til automatiske påmindelser og automatiserede e-mails fungerer systemet som din personlige assistent og sikrer, at intet falder mellem to stole. Så kan du i stedet bruge din tid på at opbygge stærke kunderelationer og øge omsætningen.

 

5. Rapportering og analyser til informerede beslutninger

Det er muligt med grundlæggende dataanalysefunktioner i Excel, men et CRM-system tager det til et helt nyt niveau. Den relevante kundedata bliver kombineret og analyseret, og ud kommer en masse værdifulde indsigter i kundeadfærd, salgstendenser, præstationsmålinger og meget, meget mere i form af avancerede rapporter.

Rapporterne gør det muligt for dig at træffe datadrevne beslutninger, der optimerer dine strategier, forbedrer din forretningsdrift og maksimerer væksten i virksomheden. Slut med tiltag lavet på slump!

Bliv klogere på flere af fordelene ved at bruge HubSpot som dit nye CRM

computer with graphs and pie charts on the screen

 

6. Forbedret kundeservice

Et CRM-system giver dig et omfattende overblik over dine kunder, der bare ikke er muligt at skabe med Excel. Og det overblik er nødvendigt for at kunne levere den enestående service, din kunder i dag forventer.

Med et CRM-system kan du spore kundeinteraktioner, præferencer og købshistorik, og de indsigter lader dit team tilbyde personlige oplevelser. Når du forstår dine kunder bedre, kan du opbygge endnu stærkere relationer og skabe kundeloyalitet.

Du kan også bruge dine CRM-data til at identificere trends og mønstre i kundeadfærden, der kan hjælpe dig med at tilpasse din markedsføring og salgsstrategi.

 

5. Skalérbarhed og integration

Når din virksomhed udvider, bliver Excels begrænsninger hurtigt tydelige. Hvis du skifter til et CRM-system, vokser det med dine behov og tilpasser sig den stigende mængde data og kompleksitet.

Og for at gøre det endnu bedre, kan CRM-systemet også integreres med andre centrale værktøjer - e-mail-markedsføringsplatforme, projektstyringssoftware, kundesupportsystemer og meget mere. Det giver et uhindret flow af data og effektive arbejdsgange på tværs af virksomheden.

Med et CRM-system får du altså lige den fleksibilitet og funktionalitet, du har brug for til at imødekomme dine kundebehov.

 

Konklusion

Mens Excel kan være en god start for mindre virksomheder, kan det begrænse din vækst og effektivitet på lang sigt. Men når du i stedet går over til et CRM-system, åbner du op for en verden af fordele, fra forbedret dataorganisering og tilgængelighed til strømlinet samarbejde, automatisering og handlingsorienterede indsigter. Det vil give din virksomhed mulighed for at levere enestående kundeoplevelser, træffe informerede beslutninger og vokse med lethed.

Så hvad venter du på? Tag springet, og oplev den effektivitet, produktivitet og vækst, der venter på dig på den anden side!


podium with an excited business person in business attire at the top

Prøv HubSpot allerede i dag

Vi synes, der er voldsomt mange gode grunde til at rykke over i et CRM-system, og hvis du er kommet hele vejen herned, gætter vi på, du er enig. Hvis du vil arbejde videre med at finde det perfekte CRM-system til dine behov, kan vi kun tale varmt om HubSpot, og du bør helt sikkert se nærmere på det!

Vi har skrevet en udførlig guide, hvor du kan blive meget klogere på HubSpot i sin helhed her. 

Oven i hatten er HubSpot CRM gratis, så alle de ovenstående fordele kan hentes uden den helt store investering. Du kan selv kigge videre på HubSpots website her, eller du kan kontakte os og få en demo af HubSpot i dag.

 

cta-box-hvorfor-bruge-hubspot

 

Få besked ved nye artikler