Har du også set et fald i trafikken fra dine Google Shopping Ads? Så er du ikke den eneste.
Det har længe været anbefalet af Google, at man knytter stregkoder (GTIN) og brands til sine Google Shopping annoncer, men hidtil har det ikke været et must! Dine annoncer er stadig blevet vist, og måske kunne det have sænket din CPC en smule, men det var nok også det.
Men hvorfor har vi så set et fald i trafikken på Google Ads?
Siden i søndags har vi hos vores kunde Ginhuset.dk set et markant fald i trafik fra Google Shopping Ads. Rent faktisk har Ginhuset fået 0 visninger på mange af vores største brands. Et resultat vi aldrig har set før. Vores klare hypotese er, at Google er ved at ændre deres shopping annoncer. Vi ser flere og flere søgninger vist med Googles nye shopping layout. På desktop vises flere af Ginhusets Shopping annoncer i en højre-side kolonne, mens de på mobil vises med et billede og så en liste form. Faktum er, at hver gang vi har kunnet kalde en produktvisning frem, hvor Google har benyttet den nye søgning, så er de Ginhuset annoncer uden GTIN & brand, ikke blevet vist.
Udnyt de nye Google Shopping annoncevisninger til din fordel
På alle de nye visninger, vises Ginhusets annoncer ikke længere. På alle de Shopping annoncer med den klassiske visning, er Ginhuset stadig synlige.
Ved at tilføje GTIN + Brand på 5 testprodukter, så er disse produkter igen blevet synlige. Det vil sige, at hvis du ikke har disse oplysninger udfyldt, så vil du blive vist i færre og færre annoncer, indtil Google helt har udfaset de klassiske shopping-annoncer.
Men i stedet for at se det som en trussel hvad med så at bruge det som en mulighed? Dette betyder for Ginhuset, at størstedelen af konkurrenternes shopping annoncer er væk. Og det er nok det samme i din branche. Så får du tilføjet disse data hurtigt, så kan du simpelt få flere eksponeringer og formentlig flere kliks, da konkurrencen er lavere.
Vi ved ikke, om Google helt vil fjerne de klassiske shopping-annoncer, og i så fald hvor lang tid der går, men faktum er, at vi siden i søndags har set ændringer på ca. 15% af vores produkter (annoncer) – og mon ikke dette vil stige i fremtiden?