5 argumenter, der overbeviser ledelsen om at investere i HubSpot

5 minutters læsning
02. oktober 2024
5 argumenter, der overbeviser ledelsen om at investere i HubSpot
7:20

Du har kredset om HubSpot som en lille dreng, der er tryllebundet af slikhylderne i Netto. Du er slet ikke i tvivl om, at det vil gavne din virksomheds salg og marketing. Faktisk har du svært ved at se din virksomhed udvikle sig og vækste uden. Men hvordan får du ledelsen med på idéen og overbevist dem om, at I skal nyde HubSpots godteposer alle ugens dage?

Det er trods alt en større investering at implementere et system som HubSpot, og det skal gerne kunne tjene sig selv ind igen (flere gange).

Mit bedste råd til dig er at lave en liste med typiske problemer og udfordringer i alle afdelinger, der er i berøring med kunderne, i en hel cyklus fra ukendte besøgende til trofaste kunder. Det vil ofte være marketing, salg og service.

Hvad koster disse problemer jer på bundlinjen? Og hvordan kan HubSpot løse dem? 

Når du har gjort det, skulle du gerne stå med en konkret business case, der kan overbevise selv den mest stålsatte forælder i slikbutikken.

For at hjælpe dig lidt på vej har jeg fundet nogle typiske problemer, som virksomheder oplever med marketing, salg og service. Brug dem gerne som inspiration til at lave din business case.

 

1) Nedbryd siloer med ét samlet økosystem

Sidder jeres salgsafdeling og marketingafdeling som to separate enheder i hver sit lukkede rum og arbejder med forskellige agendaer? 

Vi ser desværre ofte, at marketing sidder i det ene hjørne og knokler for at lokke leads ind i folden, mens salg ringer rundt for at tæmme de potentielle kunder og lede dem i en bestemt retning. Ud over den leadliste, der videregives fra marketing til salg, har de to afdelinger ikke meget med hinanden at gøre. Og det er en skam. 

Forestille dig, at leadlisten blev fulgt op af en detaljeret beskrivelse af, hvordan kontakten har navigeret rundt på websitet, hvilket indhold vedkommende har interesseret sig for, og hvor moden det pågældende lead i virkeligheden er. Når salgsafdelingen har arbejdet videre med leadet, melder de deres erfaring med kontakten og dialogen tilbage til marketing, og herfra kan de to afdelinger gensidigt forbedre hinanden ved at tilpasse den købsrejse, målgruppen begiver sig ud på, når de skal købe et produkt.

Med andre ord kan salg og marketing med HubSpot arbejde i det samme CRM-system i stedet for at opføre sig som to selvstændige siloer, der ikke gavner hinanden. 

 

2) Del data på tværs af afdelinger

Måske bruger jeres marketingafdeling Mailchimp til at udsende nyhedsbreve eller marketingemails, wordpress til at udgive blogindlæg og LinkedIn til at distribuere indhold og interagere med målgruppen. Samtidig bruger sælgerne Salesforce til at administrere dialogen med potentielle kunder, mens serviceafdelingen opbygger deres egen database med viden om kunder og supportsager i Zendesk.

Ingen af de andre afdelinger har formentlig adgang til hinandens systemer, og dermed går en masser brugbar viden tabt.

Hvis marketing i stedet brugte HubSpot til at producere og udgive deres indhold, hvis salg brugte HubSpot til at logge noter, opgaver, mails og telefonopkald fra salgsarbejdet, og hvis serviceafdelingen koblede supportsager og mailkorrespondancer til kontakterne i HubSpot, kunne alle tre afdelinger udnytte og få gavn af hinandens viden.

Lad mig give dig et par eksempler: Før salg prøver at sælge et nyt produkt til en eksisterende kunde, kan de undersøge, om der har været meget kontakt med serviceafdelingen og problemer med tidligere produkter. Og før service kaster sig over en onboarding af en ny kunde, har de et komplet overblik over salgsprocessen og tidligere korrespondancer.

Viden og data er værdifuldt, da det styrker og udvikler relationer. De fleste kunder vil blive positivt overrasket, hvis en sælger ikke anbefaler dem noget content, de allerede har læst, eller hvis en servicemedarbejder allerede har forberedt en installation, som blev aftalt tilbage i salgsprocessen. 

Med HubSpot får I altså ét samlet system, hvor I kan følge kundernes købsrejse fra marketinginitiativer til salgsmøder og kundeservice.

hubspot-model

 

3) Få god afrapportering og kombinér tal fra flere afdelinger

Er I ved at rive jer selv i håret over at skulle trække data og lave rapporter fra forskellige systemer i de pågældende afdelinger?

Lad os arbejde videre med eksemplet fra forrige punkt. Hvis I gerne vil se, hvordan marketingafdelingen klarer sig, må I ind i forskellige systemer for at finde tal som Open Rate på marketingmails, konverteringsrater på formularer, antal nye tilmeldinger til nyhedsbrevet osv. For salg må I måle antal lukkede aftaler for de enkelte sælgere, sælgernes sagsaktiviteter og afdelingens samlede revenue i et helt andet system. Og i serviceteamet skal rapporter om svartider, kundetilfredshed osv. genereres et helt tredje sted.

Hvis alle disse rapporter skal præsenteres på f.eks. et ledelsesmøde, kan du måske regne ud, at det kommer til at kræve mange ressourcer at skulle samle det hele i en overskuelig, visuel præsentation. Hvem har nummeret til verdensmesteren i Excel og PowerPoint?

Forestil dig i stedet, at I samler det hele i nogle visninger i ét system. I HubSpot kan I f.eks. oprette et dashboard for hver afdeling. Ikke nok med dét: I kan også lave rapporter på tværs, hvor I f.eks. illustrerer rejsen fra ukendte besøgende til trofaste kunder med deres touch points undervejs.

 

4) Oplev øget gennemsigtighed og ejerskab

Ud over, at ledelsen kan se disse rapporter, kan de enkelte medarbejderne også følge med i alle aktiviteter lige fra website-besøgende til salgstal. Det giver alt andet lige et større ejerskab over for virksomheden og jeres fælles rejse mod vækst. Det opfordrer også de enkelte afdelinger til at arbejde bedre sammen og understøtte hinanden. 

Som HubSpot selv illustrerer med deres såkaldte "Flywheel", er de enkelte afdelinger nødt til at arbejde sammen for at holde hjulet kørende (eller spinne endnu hurtigere!).

Artboard 1

Eftersom der er så stor gennemsigtighed i HubSpot, hjælper det sågar medarbejderne med at dække ind for hinanden, hvis en kollega er syg, på ferie eller lignende, da I via platformen kan følge op på kundehenvendelser med al den nødvendige information lige ved hånden. Slut med begrænset adgang til vigtige dokumenter og informationer, som måske kun findes lokalt på kollegaens PC.

 

5) Nem onboarding af nye brugere og simpel brugerflade

HubSpots brugerflade er utrolig simpel og let at bruge. Når du først har forstået systemet, vil du bemærke, at de forskellige områder, som benyttes til marketing, salg og service, er bygget op på samme måde. Det gør det utrolig nemt at onboarde nye medarbejdere eller rokere rundt på personalet. 

Måden du opretter rapporter, lister, overbliksvisninger, pipelines osv. fungerer nemlig på samme måde i de forskellige arbejdsområder.

Og det er denne enkelthed, der gør det endnu nemmere for de forskellige afdelinger at arbejde aktivt med hinandens viden og data.

 

Vil du have flere argumenter?

I vores e-bog "Hvorfor skal min virksomhed bruge HubSpot?" supplerer vi argumenterne til ledelsen med argumenter til marketing, salg, service og IT.
Download e-bogen her. 

cta-box-hvorfor-hubspot

 

Få besked ved nye artikler