7 succesfulde e-mail marketing tips
E-mail, din gamle traver, går du aldrig på pension? Sådan har man i mange år tænkt om værktøjet, og det har modtaget utallige dommedagsprofetier. På trods af alverdens dødsdomme, så fortsætter e-mailen uprovokeret med at vokse og vokse, mens utallige andre medier er kommet og gået.
I denne blog får du 7 tips til at få succes med e-mail marketing:
1. Fastsæt din målsætning inden du klikker “send”
2. Hvem gider upersonlige mails?
4. Skriver jeg egentlig en god overskrift?
5. Send mails til de lister der performer
6. Se ikke afmeldinger som et nederlag
7. Konkurrencen bliver større – men værdien er stadig stor
I år 2020 rundede antallet af personer med en e-mail 4 milliarder. Mailen fortsætter altså med at vokse – men det samme gør konkurrencen. Virksomheder får større og større udfordringer med at fastholde åbningsrater og CTR (Click-Through-Rate).
Men mediet er stadig værd at fortsætte på, for det kan skabe enormt meget værdi. Især hvis man anskuer det fra et inbound marketing perspektiv, hvor man søger at skabe og dele indhold, der er relevant og underholder – fremfor bare at spamme med tilbud, “køb nu” og “sidste chance”!
Mailen har dog ikke ligget i dvale, siden den blev skabt – den udvikles konstant og dermed ændres spillereglerne også. Så hvad er et vi skal være opmærksomme på i 2022?
7 e-mail marketing tips du bør tage med i dine overvejelser
1. Fastsæt din målsætning inden du klikker “send”
En hver mail bør formuleres ud fra en målsætning. Hvilken handling er det, vi ønsker at få vores modtager til at foretage på baggrund af vores mail? Kan du altid besvare dette spørgsmål, når du udsender en mail?
Og her tænker jeg ikke bare på det langsigtede mål om flere kroner på bundlinjen. Der menes hvilken handling, der helt konkret skal foretages med den enkelte mail. Har du ikke et mål, så forstår modtageren heller ikke, hvad pointen er med mailen.
Har du målsætninger med dine mails, er det nemmere at skabe en stærk liste med abonnenter, som giver gode resultater.
2. Hvem gider upersonlige mails?
Der er intet mere vagt end en mail med teksten “kære kunde” fra noreply@virksomhed.dk. Der findes et hav af muligheder for at skabe personficering ved hjælp af mailklienter – så brug dem! ActiveCampaign, Mailchimp, Campaginmonitor, Hubspot og 100-vis af andre systemer giver dig masser af gode tekniske redskaber, til at skabe bedre resultater med dine e-mails.
Men start nu bare med det lette – få et fornavn på, når du udsender en mail og husk et mere personligt afsendernavn – så husker modtagerne dig også meget bedre. Og hold det til fornavnet. Modtager jeg en mail med teksten “Hej Casper Bjerg fra Broloftet 32”, så begynder stalker-klokkerne altså at ringe.
Bliv klogere på e-mail marketing med vores omfattende introduktion lige her.
3. Tirsdag er spam-dag
Tirsdag har gennem de seneste år været udråbt til den bedste dag at udsende mails. Vi er åbenbart mere tilbøjelige til at åbne mails og klikke på links om tirsdagen. Problemet er bare, at det har gud og hvermand læst. Derfor er tirsdag blevet national spam dag.
Afprøv eksempelvis mandag og fredag, som er de dage hvor der udsendes færrest mails. Eller hvad med at afprøve lørdag – vi kan jo nemt lave den om fredagen inden vi går hjem fra arbejde og bare planlægge den til udsendelse om lørdagen.
Pointen er blot, at du bør teste, hvilke resultater du får, hvis du prøver andre dage end de klassiske tirsdage og torsdage.
4. Skriver jeg egentlig en god overskrift?
Overvej, hvad du skriver i emnefeltet, når du udsender e-mails. Det kan være lokkende at skrive en meget overbevisende emnelinje, så som “Det bedste tip du nogensinde har fået”.
Faktum er blot, at hvis indholdet ikke lever op til emnelinjen, så lukker modtageren hurtigt din mail, og så får du en dårlig CTR (Click-Through-Rate).
Lav en ærlig og relevant overskrift, der på spændende vis fortæller, hvilket indhold man møder i mailen. Og test forskellige typer og se, hvad der giver de bedste resultater. Prøv evt. også med emojis. Det kan være en ide at læse det højt, for at høre om det er noget, du selv ville åbne.
5. Send mails til de lister der performer
Du indsamler sikkert mails på forskellige måder. Det kan være du har liste fra 1) personer, der har foretaget handler med dig, 2) folk, der har deltaget i en konkurrence, 3) besøgende, der har tilmeldt sig dit nyhedsbrev og 4) personer, der har benyttet din kontaktformular.
Dette er blot få eksempler på de mange typer af lister man kan have. Det vil selvfølgelig være forskelligt hvordan dine mails præsterer overfor disse lister. Det kan tænkes, at listen med dem fra konkurrencen, måske ikke længere er så interesserede i din virksomhed, fordi de blot ville vinde.
Samtidig er de tilmeldte til nyhedsbreve meget interesserede i dine nyheder. Åbningsraterne kan altså være meget forskellige når du udsender mails.
Det er vigtigt at holde øje med hvilke lister, der giver gode resultater og i endnu højere grad, hvilke lister, der giver dårlige resultater.
Dårlige resultater skader troværdigheden af dit afsenderdomæne og kan i sidste ende føre til at mailudbyderne placerer dine mails i spamfilteret.
6. Se ikke afmeldinger som et nederlag
Vi kan ikke gøre alle glade med vores nyhedsbrev, ligegyldigt hvor meget vi gerne ville. Det er naturligt, at nogle folk vil afmelde sig vores nyhedsbrev, hvis de eksempelvis har fundet en løsning på det, de søgte.
Desuden er det den bedste måde, du kan miste en følger på – hvis de markerer nyhedsbrevene som spam, er det langt værre! Hvis du dog pludselig begynder at miste alle vores abbonenter, bør du undersøge, hvad der er galt.
7. Konkurrencen bliver større – men værdien er stadig stor
Flere og flere virksomheder får øjnene op for mail marketing. Og så bliver det endda nemmere og nemmere med platforme som Mailchimp, Hubspot osv. Og nogle af dem er endda gratis i starten. Derfor bliver konkurrencen helt naturligt større.
Det vigtigste at huske er, at hvis du holder fast i at generere stærkt relevant indhold, der underholder og ikke spammer, så er du godt på vej. For selvom der kommer flere til fadet, bliver forskellen også større på dem, der skaber positive resultater og dem, der fejler.
For at skabe gode resultater er vores vigtigste regel, at vi altid skal teste og måle på vores nyhedsbreve, så vi hele tiden indsamler mere viden om, hvad der fungerer, og hvad vi bør holde os fra.
Del artiklen
Måske dette er noget for dig?
Relaterede artikler