De fleste kender Google Ads (Tidl. kendt som Google Adwords). Platformen, hvor du kan lave annoncer, der bliver vist ved Google-søgninger, som banner-annoncer på andre sider, før, efter og under Youtube film samt en masse andre former. Det er noget, de fleste virksomheder har stiftet bekendtskab med, i jagten på at drive mere trafik til deres side. Men Google Ads er en kompleks størrelse, der konstant udvikles og ændres. Derfor tager jeg vi et kig på, hvad du bør vide om Google Ads i 2019.
Hvad er de store ændringer i 2019?
Skal man pege på et par områder, hvor Google Ads virkelig er blevet forbedret i 2019, så er det automation og AI. Hvor alt før skulle gøres manuelt i deres annonceplatform, kan Google Ads nu håndtere en masse ting selv. En af tingene er, at du kan give Google nogle parametre (signals), og selv bede den om at optimere mod disse. Lidt som du måske kender det fra Facebooks Business Manager.
Du bør stadig holde fokus på, at starte med at opsætte annoncerne manuelt, så du har styring med budget, eksponering osv. Men så snart du har fået lidt indsigt i din data, kan du med fordel begynde at kigge nærmere på automatiseringerne.
Hvad forventer vi udgår i 2019?
Med indførslen af den smarte annonceopbygning, hvor du kan (og bør) lave 3 annonceudkast under hver annoncegruppe, så tester Google selv, hvilken udgave der er bedst. Her kan du nemt lave forskellige overskrifter, metatekster og linkudgaver. Google splittester selv disse, og vælger den annonce, der giver det bedste resultat. Derfor forventer vi, at den klassiske A/B split testing forsvinder, hvor man selv opsætter forskellige annoncesæt, hvor man skal holde resultater mod hinanden. Med alle de forskellige input, som du nu giver Google, så kan den altså selv teste løs og sammensætte indholdet, så du får den stærkest mulige annoncer tilknyttet dine søgeord.
Det kommer nok ikke som nogen overraskelse, da det altid er noget vi påpeger. Men ligesom med alt andet indhold du laver, så er det igen kvalitet og relevans. Dine priser for dine ads er jo beregnet ud fra dit maksimale bud og så dine kvalitetsscore. Og denne kvalitetsscore beregnes ud fra dit indhold. Google sænker din pris, hvis dine annoncer er relevante og brugerne bliver på den side, som de henvises til fra din annonce. Derfor er det ikke kun vigtigt med indholdet i din annonce, men ligeså meget på den side de lander på. Vi kender ikke 100% Googles algoritme for kvalitetsscoren, men kort sagt er der fokus på 3 elementer.
Er din annonce relevant?
Klikker folk på din annonce?
Er folk tilfredse med det indhold, de ser på den side, de sendes til (Landing page score)?
Du skal altså sikre, at dine målgruppe finder din annonce relevant for de søgeord, som du bliver fundet på. Derefter skal de blive på din side og klikke videre, så Google kan se, at din annonce er spændende og får kliks. Og til sidst, skal du sikre, at folk bliver længe på din side, at de klikker videre på den, at den er hurtige osv.
Klarer du alt dette, så belønner Google Ads dig med en god kvalitetsscore (Kan gå fra 1-10).
Husk på – Det handler altid om at give kunden en god oplevelse – og det samme gælder i dette tilfælde, hvor der er fokus på Google Ads.