De vigtigste takeaways fra INBOUND 2022
Årets INBOUND 2022 er veloverstået. Det var tre dage med utrolig interessant viden og læring om bl.a. HubSpot, inbound marketing, inbound sales og inbound service. Vi summer stadig over de mange foredrag og de nye indsigter. Mens det hele stadig står skarpt i hukommelsen, vil vi opsummere de vigtigste takeaways fra dette års konference.
Denne artikel fokuserer på, hvad man som marketeer eller sælger kan gøre for at tilpasse sig kunderne. Vi fokuserer derfor ikke på de nyeste integrationer fra HubSpot.
I denne artikel kommer jeg igennem:
Bliv en bedre sælger allerede nu
Vil du gerne være en bedre sælgere, kan du helt sikkert lære et salgstrick eller to af Kim Orlesky. Hun har flere års erfaring med salg, og hendes råd er nemme at komme i gang med. Og det er præcis de små forbedringer, der kan være med til at gøre den store forskel.
Se nogle af Kim Orleskys bedste salgstrick:
- Connect, hvis du vil connecte. Undgå at bruge InMail funktionen på LinkedIn.
- Gå ikke ud fra at kunderne kender deres udfordringer. Så ville de ikke gå til jer. Hjælp dem i stedet med at forstå deres problemer.
- Stil mange spørgsmål for at forstå kunden, produktet osv., så du har de bedste muligheder for at hjælpe dem.
- Book mødet. Sørg altid for at have næste møde aftalt, inden du afslutter et møde.
- This vs. that. Vis potentielle kunder, hvad de opnår, når de samarbejder med jer. Opstil kontraster.
Ifølge Kim Orlesky handler det om at være autentisk og kreativ, så man ikke falder ind i mængden.
Sådan forbedrer du din e-mail marketing
Når det kommer til e-mail marketing er Jay Schwedelson e-mail-kongen. Som stifter af bl.a. SubjectLine.com ved han om nogen, hvad der fungerer og ikke fungerer i e-mail-sammenhænge. Hans take fokuserede meget på, hvordan man skaber den bedste subject line og dermed forbedrer open rate.
Her kommer et par af hans vigtige guldkorn:
- Brug reviews og user generated content.
- Skriv "Her er de mest læste". "Mest læste" eller "populære" giver social proof og signalerer, at andre sætter pris på det.
- "Her er noget, der vil ændre dit liv". Når kunden tilmelder sig dit nyhedsbrev, er det vigtigt at give et godt indtryk. Vis din taknemlighed ved f.eks. give en rabatkode eller et eksklusivt content offer.
- National day. Er det "national fun day at work" eller "day of the programmer". Der findes en national dag for næsten alt og helt sikkert også en dag, der matcher din virksomhed, produkt eller service.
- Brug "gratis" i din subject line. Det øger din open rate med 200%.
- 3 sekunders-reglen. Og nej. Det handler ikke om at tabe mad på gulvet. Til gengæld skal du linke til sider, der hurtigt loader. Hvis re-direct links tager over 3 sekunder om at loade, fører til 37% højere abandon rate.
- Emojis holder - især i begyndelsen af din emnelinje.
- GIFs giver adspredelse. Brug GIFw i brødteksten for at skabe blikfang.
- "I morgen" generer flere clicks end "på torsdag har vi udsalg".
- Glem ikke din landing page. Den skal være overskuelig, og kunden skal nemt kunne konvertere.
- Send ud kl. 10.04. De fleste virksomheder sender mails, når klokken er hel, så skil dig ud og send på et skævt tidspunkt.
Vær smart og brug Smart Content
Smart content er en feature i HubSpot, som er virkelig smart (hehe). Det giver dig mulighed for at skræddersy moduler (tekst, billeder, videoer, grafik, osv.) baseret på den enkelte contact's properties, tidligere handlinger på dit website eller interaktionsniveauet i e-mail eller andre kanaler.
Det betyder, at du kan tilpasse enkelte sider til personen, der sidder på den anden side, hvilket giver en meget bedre brugeroplevelse.
Seller Free Economy - Hvordan påvirker det fremtidens salg og marketing?
En populær genganger til dette års INBOUND 2022 var Marcus Sheridan, forfatter og CEO hos IMPACTpuls. Hans viden om, hvordan vi bør tænke ift. fremtidens salg og marketing var meget indsigtsfuld og gav os en masse at tænke over.
Her kommer nogle af de vigtigste indsigter, Marcus Sheridan delte med os:
- 80% af købsrejsen er gennemført, før man tager fat i en sælger.
- 33% af alle kunder vil helst have en salgsfri købsrejse. Vi skal blive en trusted advisor, der supporterer kunden frem for sælger et produkt.
- 75% af alle foretrækker digital self-service frem for ansigt-til-ansigt service.
En vigtig pointe fra Marcus Sheridan var, at for at kunne blive den trusted advisor og skabe tillid i en digital alder skal man:
- Kunne snakke om, hvad andre i branchen ikke vil snakke om
- Være villig til at vise, hvad andre ikke vil vise
- Finde en måde at sælge på, som andre ikke vil gøre det
Self-service eller en salgsfri købsrejse er blevet endnu vigtigere for kunderne i kølvandet på Corona, og at den digitale service tager over. Selv om besøgende og kunder i højere grad skal kunne vælge, hvad de vil, og hvornår de vil, er det derfor vigtigt at virksomheder skaber gode gnidningsfrie brugeroplevelser gennem marketing og salg. Det betyder også, at sælgere i højere grad skal trænes til at kunne supportere og sælge på en ny måde.
Forslag til Self-Service:
- Self-Scheduling. Stil en kalender til rådighed på dit website.
- Self-Selection. Giv besøgende mulighed for selv at kunne tage beslutninger med assistance fra dig. Brug video til at gøre dem klogere.
- Self-Pricing. Byg en prisformular, der estimerer prisniveauet for dit produkt eller din service. Det hjælper med at finde de rette kunder for dig.
Overtager AI marketing og salg?
Er AI ved at overtage vores arbejde, og bliver vi helt overflødige? Spørgsmål som mange - især i marketing - stiller sig selv. AI ses på mange måder i forskellige integrationer og værktøjer, som virksomheder allerede anvender i daglig praksis.
Status lige nu er, at AI er sofistikeret, men ikke særlig smart. Det kan rigtig mange vilde ting, men mangler stadig nogle basale ting for at kunne erstatte vores arbejde fuldt ud.
Nogle vigtige takeaways. AI:
- er effektivt og hurtigt
- kan lagre enorme mængder af informationer
- kan skrive "rå" kladder til bl.a. artikler og blogs
- er god til at løse datadrevne opgaver
- findes allerede i mange værktøjer
- kan ikke selv træffe beslutninger
- skal ses som et værktøj, der støtter og ikke erstatter os
Faktum er, at AI bare er for vildt og kan arbejde på en anden måde og i et andet tempo, end vi mennesker kan. Men vi mennesker kan også meget, som AI ikke kan (endnu). Vi kan menneskeliggøre kommunikation, marketing og salg. Noget, som kunderne efterspørger. Derfor handler det om at forene AI og mennesker, hvis man vil give kunderne det bedste produkt og den bedste service.
Begynd i det små
Dette var en håndfuld af de vigtigste takeaways (ifølge os). Måske var det helt nyt for dig, og måske var der kun nogle få nye indsigter. Men nu kommer den svære del. Nemlig at omdanne viden og teori til praksis.
Vores råd er, tag de råd til dig, som passer til din virksomhed, branche, produkt/service og dine kunder. Husk at acceptere de nye forbrugertrends, og tilpas din organisation, så I stadig er værdifulde for jeres kunder. Skab tillid ved at være autentiske og ærlige.
Del artiklen
Måske dette er noget for dig?
Relaterede artikler