Din guide til HubSpot Audit: Hvad, hvorfor, hvornår og hvordan?
Hvad er en HubSpot Audit - og hvorfor skal du bruge tid på den?
Når du investerer i HubSpot, giver det kun god mening at sørge for, at det er velfungerende og optimeret til dine virksomhedsbehov. Hvorfor ellers have det?
I dette blogindlæg kigger jeg nærmere på spørgsmålene (og svarene, selvfølgelig), der helt automatisk kommer frem, når vi hos Itch snakker med kunder om en HubSpot Audit: Hvad, hvorfor, hvornår og hvordan. Jeg kommer også nærmere ind på fordelene ved en audit, de typiske udfordringer, virksomheder står overfor med deres portal, og hvordan en audit kan være med til at identificere og løse disse problemer.
Du kommer altså til at læse mere om:
- Hvad er en HubSpot Audit?
- Hvorfor har du brug for en HubSpot Audit?
- Hvornår bør du få en HubSpot Audit?
- Hvordan laver du en HubSpot Audit?
Ligegyldigt om du er ny i HubSpot eller en rutineret bruger, så vil jeg forsøge at give dig den information, du skal bruge til at sikre, at din portal er i tiptop form og fungerer helt efter hensigten.
God læselyst!
Hvad er en HubSpot Audit?
En HubSpot Audit er ikke bare en overfladisk gennemgang af din virksomheds HubSpot-løsning. Det er en dybdegående evaluering, der nøje identificerer de områder, hvor din nuværende løsning ikke lever op til sit fulde potentiale. Formålet er at give dig konkrete anbefalinger til, hvordan du kan optimere og forbedre disse områder.
Under en HubSpot Audit vil alle dele af din løsning blive nøje undersøgt - lige fra dit CRM-system til dit salgssetup, din sammenhæng med dit website, dine marketing-aktiviteter og alt andet, hvad du måtte have af muligheder i din HubSpot løsning. Derudover vil din generelle brug af HubSpots værktøjer og muligheder blive vurderet for at sikre, at du får maksimal værdi ud af platformen.
Hvorfor har du brug for en HubSpot Audit?
Lige meget hvor godt din HubSpot-løsning klarer sig, vil der næsten altid være plads til store eller små forbedringer. Her er nogle af de mest almindelige udfordringer, virksomheder oplever i deres HubSpot-løsning.
1: Manglende indsigt i, Hvad HubSpot kan
Du har måske valgt at investere i HubSpot for at dække nogle få, konkrete behov i virksomheden. Måske har du investeret i en mindre løsning og har siden hen opgraderet den, fordi din virksomhed er vækstet, men har ikke sat dig ind i de yderligere eller udvidede værktøjer, du har fået adgang til. Måske er du aldrig blevet onboardet i HubSpot og har derfor ingen klar forståelse af, hvad platformen faktisk kan tilbyde?
Der kan være utallige grunde til, at din indsigt i HubSpot måske ikke er så dyb, som den burde være. Men når du investerer i en løsning af denne kaliber, kan det kun betale sig, hvis du udnytter det fulde potentiale til at styrke din virksomhed. Med en HubSpot Audit ser vi på din virksomheds behov og ambitioner og dykker ned i dit konkrete setup, så vi kan finde frem til de steder i HubSpot, som du med fordel kan komme i gang med at bruge.
2: Ineffektiv leadgenerering
Leadgenerering og salg er hjerteblodet i - næsten - enhver virksomhed. Hvis din leadgenereringsproces ikke er optimalt sat op, kan du gå glip af værdifulde muligheder. En HubSpot Audit hjælper dig med at få identificeret de områder af din leadgenerering, der ikke virker efter hensigten. Og når du er den information rigere, bliver du bedre i stand til at lave de nødvendige ændringer i dit setup.
3: Forkerte eller ufuldstændige data
Din HubSpot-portal er kun lige så effektiv som de data, der er gemt i den. Hvis dine data er forkerte eller ufuldstændige, betyder det ukorrekt rapportering, marketing- og salgsstrategier på vildspor og tabte salg.
En HubSpot Audit hjælper dig med at identificere problemer med dine data - for eksempel manglende eller duplikerede kontakter, forkerte virksomhedsinformationer eller forældede deals. Og så får du desuden forslag til, hvordan du kan forbedre din datahygiejne.
4: Dårlig udnyttelse af HubSpot-værktøjer og -funktioner
Denne grund ligger tæt op ad udfordring #1. Men hvor #1 har fokus på, at du ikke er klar over mulighederne, så handler denne udfordring i større grad om, at du ved, at værktøjerne og mulighederne er der - men du ikke udnytter deres fulde potentiale-
I HubSpot finder du nemlig massevis af forskellige værktøjer og funktioner. Men du vil hurtigt opdage, at langt de fleste af dem er underudnyttede - eller overhovedet ikke bliver brugt. Hvis du ikke formår at udnytte potentialet i de mange værktøjer og funktioner, udnytter du heller ikke potentialet i HubSpot - og på den måde får du ikke det optimale ud af din HubSpot-licens.
En HubSpot Audit identificerer de områder, hvor du underudnytter mulighederne og kommer med anbefalinger om, hvordan du bedre kan bruge dem til at opnå dine forretningsmål.
Hvornår bør du få en HubSpot Audit?
Kan du nikke genkendende til nogle af problemerne herover? Eller vil du bare gerne være sikker på, at du vrider al værdien ud af din investering i HubSpot? Så er det tid til en HubSpot Audit. Hvis du gerne vil have nogle mere specifikke grunde, så læs med her.
1: Hvis du ikke er blevet onboardet i HubSpot
Hvis du har investeret i HubSpot, men aldrig har fået en grundig onboarding i portalen, vil du have en masse uudnyttet potentiale. En grundig onboarding er afgørende for at forstå alle de værktøjer og funktioner, som HubSpot tilbyder, og hvordan de bedst kan implementeres for at dække din virksomheds specifikke behov. Med en HubSpot Audit får du mulighed for at identificere eventuelle mangler i din nuværende brug af platformen og få konkrete anbefalinger til at udnytte dens fulde potentiale.
2: Når du ikke ved, hvor du skal starte
Hvis du ikke er sikker på, hvor dælen du skal starte med at bruge din energi, kan en HubSpot Audit hjælpe dig med at lave en køreplan og sende dig afsted på den rette rute. Når du laver en audit af dine nuværende processer og data, bliver du i stand til at identificere de områder, der har brug for lidt ekstra kærlighed og opmærksomhed.
3: Du møder ikke dine marketing- og salgsmålsætninger
Hvis dine marketing- og salgsindsatser ikke kommer med de ønskede resultater, kan en HubSpot Audit hjælpe med at identificere områder, der trænger til optimering. Når du ser nærmere på dine data, workflows og processer, kan en audit give dig indsigt i, hvordan du bedre kan tilrette dine marketing- og salgsstrategier, så de hjælper dig med at nå dine mål.
4: Du skal til at lancere en ny kampagne eller produkt
At lancere en ny kampagne eller et nyt produkt kan være et enormt projekt, og det er sindssygt vigtigt, at du er sikker på, din HubSpot er perfekt indstillet til at understøtte projektet. En HubSpot Audit hjælper dig med at identificere de potentielle huller i dine nuværende tiltag og kommer med anbefalinger til, hvordan du bedst udnytter platformen til at opnå dine kampagne- eller produktlanceringsmål.
5: Du oplever vækst i virksomheden
Måske du studser lidt over denne, og umiddelbart giver det heller ikke meget mening. MEN når din virksomhed vokser, er det nødvendigt, at du zoomer ind på dine marketing- og salgsstrategier for at sikre, at de kan følge med. En HubSpot Audit hjælper dig med at identificere de steder, hvor dine nuværende strategier kommer til kort, og stiller skarpt på de ændringer, der skal laves, så de fortsat understøtter din virksomheds voksende behov.
Hvordan laver du en HubSpot Audit?
Jeg kan godt forstå, hvis en HubSpot Audit virker som en uoverskuelig opgave at skulle kaste sig over. Men hvis du har den rette fremgangsmåde og værktøjer, kan det være en ganske ligetil proces. Her er de trin, du bør følge, når du vil lave en HubSpot Audit selv.
1: Definér dine målsætninger
Før du kaster dig over din audit, er det vigtigt, du definerer dine målsætninger. Hvilke specifikke udfordringer vil du se nærmere på? Hvad er dine mål for marketing og salg? Når du definerer dine målsætninger, bliver det nemmere for dig at målrette din audit mod de områder, der er vigtige for din forretning.
2: Gennemgå dine data
Det næste skridt i din HubSpot Audit er at gennemgå alle dine data i din HubSpot-portal. Du skal altså dykke ned i dit websites ydeevne, data i CRM'et, sociale mediemetrikker og alle andre relevante datakilder. Hvis du bruger en tjekliste, kan det hjælpe dig med at få dækket alle relevante områder i din audit.
3: Identificér de områder, der trænger til forbedring
Med udgangspunkt i din gennemgang kan du finde frem til de områder i din HubSpot-portal, der trænger til opmærksomhed. Det kan for eksempel være at optimere dit websites ydeevne, forbedre kvaliteten af dine CRM-data, eller opdatere din social mediestrategi.
4: Lav en handlingsplan
Din handlingsplan skal skitsere de specifikke skridt, du skal tage for at adressere hvert af optimeringsområderne, inklusiv de nødvendige opdateringer af dine salgs- og/eller marketingstrategier.
Sørg for, at din handlingsplan er SMART (Specific, Measurable, Achievable, Relevant og Time-based), og at du giver dig selv tiden til rent faktisk at komme i mål med ændringerne.
5: Implementér din handlingsplan
Sidste trin er at implementere din handlingsplan. Sørg for, at du holder styr på din fremgang og måler på dine resultater, så du kan være sikker på, at dit arbejde rent faktisk har den ønskede effekt. Når du efterfølgende kigger tilbage, vil du være glad for, at du afsatte tiden og ressourcerne til at forbedre din portal.
Få hjælp til at lave din HubSpot Audit
Du kan godt selv komme i mål med en HubSpot Audit, men det ER et stort stykke arbejde, og resultatet vil være mere fyldestgørende, hvis den bliver udført af nogen, der har stor erfaring med alle HubSpots facetter. Hvis ikke, vil den formentlig ikke leve op til det fulde potentiale for HubSpot, da man jo ikke kan lave en audit på det, man ikke ved.
Hvis du kan se fordelene i at bruge en HubSpot Partner til at føre din HubSpot Audit sikkert i mål, behøver du ikke lede længere. Vores team af HubSpot-specialister laver en grundig gennemgang af din HubSpot-løsning, og alle deres fund bliver samlet i en detaljeret rapport sammen med konkrete forbedringsforslag. Og alt sammen bliver præsenteret for dig til et møde, så du også kan få stillet dine opklarende spørgsmål.
Læs mere om vores HubSpot Audit her.
Hvis du allerede nu gerne vil vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig videre med en HubSpot Audit, kan du booke et møde med Emil, som er en af vores dygtige HubSpot-specialister. Han har allerede en lang række audits bag sig og vil helt sikkert også kunne give dig en værdifuld hånd.
Del artiklen
Måske dette er noget for dig?
Relaterede artikler