5 vigtige SEO-trends, du skal kende
“Jeg vil være nr. 1 på Google!” er vist en sætning, de fleste har tænkt eller hørt i deres virksomhed. Tanken om at ligge øverst, når der bliver søgt på ord, der har relevans for de services, produkter eller ydelser, man tilbyder, er noget, der vægtes højt i rigtig mange virksomheder. Men en god placering på søgemaskinerne kommer sjældent af sig selv - det kræver nemlig en solid SEO-indsats.
Og det er oftest her, mange farer vild – for hvad i alverden gælder egentlig, når det kommer til SEO? Det mytiske land er noget, mange betaler sig fra, for det ændrer sig hele tiden, og det er så teknisk svært, at vi ikke selv kan sikre de gode placeringer. Eller er det?
Vi har taget et kig på SEO og peger på 5 generelle trends, du skal kende.
- Relevant indhold før alt
- Core Web Vitals og brugeroplevelse
- AI-genereret indhold og Natural Language Processing (NLP)
- Stemmesøgning og lange, naturlige søgeforespørgsler
- Videoindhold og visuel SEO
Relevant indhold før alt andet!
Måske du har hørt om princippet, der kaldes EEAT (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness). Det er vigtigere nu end nogensinde før. Google vil være sikker på, at det indhold, de fremhæver i deres søgeresultater, er skabt af pålidelige kilder med reel viden og ekspertise. Algoritmerne vurderer, om dit indhold virker professionelt og troværdigt, så hvis du vil vises på side 1, handler det om at vise, at du ved, hvad du taler om.
Du skal sikre, at dit indhold er grundigt gennemarbejdet, relevant og viser din troværdighed som afsender. Dine besøgende er ikke tomme skaller uden intelligens - de kan hurtigt gennemskue, om indholdet vil skabe værdi for dem. Og du kan være sikker på, at de stiller krav til det, de bruger deres dyrebare tid på at læse.
Sådan kommer du i gang
For det første: skab kvalitetsindhold, der er bakket op af gode kilder, cases eller egne erfaringer. For det andet: Sørg for, at dit website afspejler din ekspertise. Hvis du har gæstebloggere, så sørg for, at de også bliver præsenteret godt – gerne med links til deres LinkedIn eller andre relevante referencer.
For det tredje skal dit website være sikkert at besøge. Det er efterhånden sjældent at støde på et website, der ikke har det lille hængelåsikon til venstre for URL'en. Men har du endnu ikke fået rykket din URL fra http til https, skal du rydde din kalender og få det gjort hurtigst muligt. HTTPS-sider betyder nemlig, at dine data er krypterede og dermed bedre beskyttede.
Teknisk SEO er også vigtigt
Lykkes du med at skabe kvalitetsindhold, kan du begynde at kigge på den tekniske del af SEO. Et tip hertil er at lave stærke metabeskrivelser. Først vil vi lige slå fast, at metabeskrivelser egentlig ikke har en direkte indflydelse på, hvordan dit website rangerer på Google. Google bruger nemlig ikke metabeskrivelser som en direkte rankingfaktor i sine algoritmer. Men! Metabeskrivelser spiller stadig en vigtig rolle, når det handler om SEO, da de kan påvirke klikraten (CTR) – og dét kan indirekte forbedre din rangering.
En god metabeskrivelse sikrer nemlig, at den besøgende (og Google) hurtigt får et overblik over indholdet og ved, hvad de kan forvente til den pågældende side. Det øger sandsynligheden for, at dine besøgende får lyst til at læse videre, fordi de ved, hvad de kan forvente - og lang besøgstid og en lav bounce rate er nogle af de parametre, Google bedømmer dit websites relevans efter.
Eksempel: er du måske nr. 3 på Google, men har skrevet en grundig metabeskrivelse, modsat nr. 1 og 2., så er der stor sandsynlighed for, at du får væsentlig flere besøgende igennem. En metabeskrivelse ser sådan ud:
Med en god indledning og nogle fængende overskrifter, som fortæller, hvad den besøgende kan forvente af sidens indhold, er du altså godt stillet.
Hvor lang skal en metabeskrivelse være?
Det anbefales, at din metabeskrivelse er mellem 135-160 tegn. Med den længde kan du beskrive indholdet på siden, uden det bliver for langt. Skriver du til gengæld mere end 160 tegn, kan det være, at Google forkorter din tekst eller vælger en anden - også selvom der godt kan vises mere en 160 tegn i søgeresultatet.
Derved er der større sandsynlighed for, at brugeren ikke hopper ud igen, hvis altså metabeskrivelsen matcher det indhold, der er på din side. Husk igen: du skal ikke snyde nogen med halvdårlige slagtilbud eller andet til at klikke sig ind på din side, for så smutter de igen, før du kan nå at sige "lead".
Spørgsmålet er nu – har du styr på dine metabeskrivelser, eller trækker den bare indhold fra din side, som formentlig ikke er særligt sigende? Du får ikke meget ud af at have den bedste lokation på Strøget, hvis folk ikke ved, hvad du sælger.
Øg SEO-værdien med ALT-tekster
Under teknisk SEO finder vi også ALT-tekster, der ikke skal undervurderes i forhold til at sikre en høj SEO-værdi. Det skyldes, at det er vigtigt, at websider ikke kun indeholder lange tekstfelter, men at de også suppleres med billeder, tabeller og andet indhold, som kan give liv til siderne. Google behandler nemlig også disse andre indholdselementer, men søgemaskinen skal have lidt hjælp for at forstå, hvad de visuelle elementer handler om.
Ved at give dine billeder beskrivende filnavne og tildele dem ALT-tekster, kan søgemaskiner læse, hvad billederne viser, og dine billeder og grafik kan findes via billedsøgninger. Kan du samtidig henvise til billedet i den omkringstående tekst og inkludere nogle af ordene fra ALT-teksten, kan Google forstå, at der er en logisk kobling mellem billede og tekst, hvilket fortæller Google, at det er et billede, der er relevant for de besøgende. Og relevant indhold er jo vores vigtigste prioritet.
Bliv klogere på SEO og SEO-begreber med vores store SEO-guide.
Core Web Vitals og brugeroplevelse
Som EEAT-princippet dikterer, er oplevelsen ved at besøge et website enormt vigtigt. Google elsker nemlig hurtige, brugervenlige hjemmesider. De såkaldte Core Web Vitals måler din hjemmesides performance på nøgleområder som sidehastighed, interaktivitet og visuel stabilitet. Har du prøvet at klikke på en knap, der flytter sig, lige inden du når at trykke? Det hader brugerne, og det samme gør Google. Deres seneste algoritmeopdatering gør brugeroplevelsen til en kritisk faktor for din SEO, og her kommer den tekniske del af SEO i form af de forskellige Core Web Vitals altså ind i billedet igen.
Husk også at gøre dit website responsivt, så brugere får en god oplevelse uanset, om de besøger dit website på deres mobil, en tablet eller computer. Tilpasser dit indhold sig ikke forskellige skærmstørrelser, kan du godt vinke farvel til dem, der besøger dit website via mobil og tablet.
Hvordan kan du optimere her?
Sørg for, at din side er hurtig – det kan være en udfordring med tunge billeder og videoer, men det er det hele værd. Optimer dine billeder, brug lazy loading, og sørg for, at din kode er strømlinet. Tænk desuden i mobiloptimering – flere søgninger sker nu på mobilen, så din side skal fungere fejlfrit her også. HubSpot’s CMS er fx bygget med mobiloptimering og brugeroplevelse for øje.
AI-genereret indhold
Vi lever i en tid, hvor AI og maskinlæring ændrer spillets regler – og med høj hastighed. Det gælder også SEO. Med Googles opdateringer som BERT og MUM er søgemaskinerne blevet meget bedre til at forstå konteksten i indholdet. Det betyder, at du som content-creator skal lægge fokus på brugernes intentioner og skabe indhold, der svarer på deres spørgsmål naturligt og flydende. Tænk på, at du skal skrive, som du taler. Drop en masse fine ord, som du ikke ville bruge i en normal samtale - men undgå på samme tid at tale ned til din målgruppe. Du kan nemlig godt gå ud fra, at din målgruppe har et vist kendskab til dine produkter og/eller services, hvis de klikker sig ind på dit website.
Indholdet skal lyde menneskeligt, da Googles algoritmer nu anvender kunstig intelligens (RankBrain) til at afkode komplekse søgeforespørgsler, forstå brugernes søgeintentioner og måle, hvordan besøgende interagerer med søgeresultaterne.
Dermed har Google nu langt bedre forudsætninger for at skelne mellem godt indhold og noget, der bare er skrevet for at tilfredsstille en maskine.
Hvad betyder det for dig?
Brug AI som værktøj, ikke som løsning. Skab indhold, der giver mening, og som er baseret på dine kunders faktiske behov. Brug værktøjer som HubSpot til at analysere søgeintentioner og finde ud af, hvilke emner der virkelig betyder noget for din målgruppe.
Stemmesøgning og lange, naturlige søgeforespørgsler
Stemmesøgning via fx Siri eller Alexa er stadig på fremmarch, og det ændrer den måde, vi skal tænke søgeordsoptimering på. I stedet for at optimere dit indhold til korte, præcise søgeord, som tidligere var best practice, ser vi nu længere, mere samtaleprægede søgninger. For eksempel: I stedet for at søge på "bedste kaffemaskine" på Google eller andre søgemaskiner, siger folk nu “Hvad er den bedste kaffemaskine til en lille lejlighed?”.
Du skal derfor prioritere at optimere dine sider med indhold, som kan besvare din målgruppes behov, spørgsmål eller udfordringer i stedet for at optimere med udgangspunkt i blot et enkelt nøgleord.
Du kan stadig godt vælge et keyword, som opsummerer eller tematiserer indholdet. Du skal dog være varsom med antallet af det eller de keywords, du vælger - for plastrer du dine sider uhæmmet til med dem, kaldes det for keyword stuffing, hvilket påvirker din sides troværdighed negativt i søgemaskinernes øjne.
Hvad kan du gøre?
Inkluder spørgsmål og lange sætninger i dit indhold, som matcher måden folk taler på. Overvej at have en FAQ-sektion eller at skrive dine blogs i en mere samtaleorienteret tone. På den måde rammer du bedre de brugere, der søger via stemmesøgning. Husk derfor også at optimere til featured snippets – det er ofte disse korte svar, der bliver læst op af digitale assistenter.
Videoindhold og visuel SEO
Hvis du ikke allerede har overvejet video som en del af din content-strategi, er det nu, du skal i gang! Video er ikke bare populært – det kan også være en kæmpe hjælp til din SEO. YouTube er verdens næststørste søgemaskine, og Google elsker at fremhæve videoer i deres søgeresultater. Optimerer du dine videoer korrekt, kan de blive et fantastisk værktøj til at drive trafik til din side.
Hvordan kan du bruge det?
Start med at lave videoer, der supplerer dit indhold, som engagerer dit publikum. Det kan være tutorials, testimonials, produktgennemgange eller bag-om-scenen-klip, som engagerer dit publikum. Har du komplekse produkter, er video en særligt god ide at bruge marketingkroner på. Husk at tilføje de gode beskrivelser, undertekster og tags, så dine videoer også ranker godt. HubSpot har værktøjer, der gør det nemt at integrere video i din marketingstrategi.
Fik du det hele med?
I sin nyeste udformning handler SEO mere end nogensinde før om at skabe relevant og troværdigt indhold. RankBrain gør, at Google kan aflæse og forstå så meget af din sides indhold på så højt et niveau, at den forstår, hvorvidt det rent faktisk er relevant.
Det handler altså om at sikre en god oplevelse for brugeren, og det starter allerede, når potentielle kunder indtaster søgeord på Google. Jo bedre oplevelse du kan give brugerne, desto bedre er din SEO – lige fra din rangering på Google, kvaliteten og relevansen af dit indhold, til brugervenligheden, når de browser igennem din side.
Del artiklen
Måske dette er noget for dig?
Relaterede artikler