Hvad er email marketing? Bliv ekspert her. 

Itch_Mail

I N T R O D U K T I O N

Varmere leads med e-mail marketing og leadnurturing

E-mail marketing er et af de mest kraftfulde værktøjer til at opfordre dine følgere til at engagere sig med dit indhold. Samtidig er det et stærk redskab til at pleje dine relationer. Ved at skabe indhold der underholder og informerer de mailabbonenter du har, sørger du ikke blot på at gøre opmærksom på din virksomhed. Du plejer også forholdet og skubber dem tættere på at blive en kunde. Vi giver dig her et indblik i hvad e-mail marketing er for en størrelse og hvordan det kan hjælpe din virksomhed med at gøre dine leads varmere.

KAPITEL 1

Introduktion til e-mail marketing

På trods af at email snart har eksisteret i mange år, og den oftest er blevet spået en dødsdom, så fortsætter den med at vokse. Pr. 2020 spår eksperter, at der er over 3 milliarder mennesker med en mailkonto. Der er altså en fortsat vækst i antallet af emails der oprettes.

Gennem 10 år har mail marketing haft en positiv effekt og modsat mange medier, så skaber mail marketing et stabilt overskud på bundlinjen. Undersøgelser viser at for hver dollar der bruges, skabes der en ROI på 38 dollars. Mail marketing er altså kommet for at blive.

Itch_WWW_Ydelser_Mail2

E-mail marketing giver

Muligheden for at kommunikere direkte til din målgruppe

Muligheden for at kommunikere direkte til din målgruppe

Forstærker forholdet til eksisterende kunder

Frigiver mere tid med automatisering

Sikrer kontinuitet og fastholdelse

E-mail er kommet for at blive

E-mail marketing findes i mange udformninger. Vi kender alle den traditionelle e-mail, hvor man sender en mail fra en person til en anden. Nyhedsbrevet har også været kendt i mange år. Dette er udgaven, hvor vi samler e-mail adresser ind og sender et budskab ud som virksomhed eller organisation. Nyhedsbrevet har udviklet sig meget gennem de sidste 20 år. Til at starte med sendte man den samme mail til alle modtagere på ens mailliste med samme information om tilbud på produkter eller ydelser. Der var altså ingen segmentering eller relevant kommunikation.

E-mail marketing udvikler sig stadig

Siden hen har vi stødt på begrebet direct mail, hvor man opdeler modtagerne på forskellige lister, så man kan sende forskellige e-mails. Det kan være rigtig smart, for jo mere relevant vores kommunikation er – jo færre sletter vores mail. Eksempelvis, er du måske glad for at modtage et nyhedsbrev fra Jyllands-Posten med nyheder fra Østjylland, hvis du bor i Aarhus. Hvis du modsat bor i København, så er det formentlig ikke så heldigt, hvis du modtager disse mails. Derefter er vi stødt på personificering, hvor e-mails kan opsættes med automatiske tags, så din mail kan adressere modtagere på fornavn, firmanavn, dato eller anden relevant information.

Hvad bringer fremtiden for e-mails?

Det seneste skud på stammen inden for e-mail marketing er automatiserede mailflows. Dette betyder, at der automatiske udsendes mails til en modtager, afhængigt af en handlingen modtageren foretager. Dette forklares yderligere i kapitel 5. Samlet set, har alle disse små ændringer ført til at e-mails og nyhedsbrevet konstant er blevet mere relevant for modtageren. Og derfor vokser virksomheders ROI stadig, selvom det forlængst er en gammel platform, der har set mange andre platforme komme- og gå. Læn dig tilbage og gør dig klar til at blive ekspert i e-mail marketing.

72% af os foretrækker at modtage indhold via e-mail

coding-dots

KAPITEL 2

E-mail marketing og inbound marketing

E-mail marketing har længe været set, som et klassisk værktøj i outbound marketing. Men med et skiftende fokus fra at “spamme” modtageren, til at levere relevant indhold, der underholder og engagerer modtageren, har e-mail marketing sikret sin fortsatte succes. Sammensat med inbound marketing er e-mail marketing en af de stærkeste værktøjer, til at lede nye leads gennem tragten og sikre nye kunder. Hvordan denne proces foregår uddybes i dette kapitel.

Skab mange leads!

Mail marketing er et stærkt redskab og kan give gode resultater med en stærk leadgenereringsstrategi. Forestil dig at du dagligt havde 1000 besøgende. 1% af dem køber fra dig eller booker et møde, mens de resterende 990 forlader siden uden du fik udbytte. Hvis du til gengæld bare fik en emailadresse ud af 10% af de besøgende, så kunne du pludselig kontakte 90 mennesker mere. Og forhåbentlig er de fleste i din målgruppe, for vi har jo lavet en grundet SEO optimering og opsat de rigtige kampagner på sociale medier. Du får altså en ekstra mulighed for at konvertere dine besøgende til kunder – du skal bare sikre at du har en webside optimeret mod at skaffe leads – så er du på rigtige vej.

InboundMethodology_Convert-600×701

Skriv nyhedsbreve, der engagerer og underholder

Itch_ContentMarketing_VS.png-600×481

Nyhedsbreve skal underholde og indeholde relevante budskaber, der skaber en reaktion hos modtageren. Derfor er det vigtigt at have fokus på at dit indhold skal skabe viden eller underholdning for modtageren – ikke kun være fokuseret på at sælge. Husk på at brugeren idag foretager størstedelen af købsbeslutningen på egen hånd, da man kan søge de fleste informationer på nettet. Vi skal altså sørge for at være relevante i denne proces, og give indhold der kan hjælpe vores bruger. Har vi kun fokus på tilbud, udsalg og køb nu, så mister vi hurtig værdien hos modtageren med mindre hele vores forretning er bygget op på den baggrund.

Vi mener mail marketing bør ses i et inbound marketing-perspektiv. Vi sætter fokus på at forstå målgruppen, hvad deres udfordringer og problemer er og hvordan vi besvarer dem. Viden opbygger tillid – tillid opbygger relationer – relationer giver kunder.

Luk aftalerne med opfølgende mails

Når vores leads har modtaget nok information og har viden nok om vores virksomhed, så er det på tide at opsøge salget. Men opfølgende mails kan vi hele tiden få et bedre indtryk af dette. Ved at opsætte automationer, der udsender mails når en bestemt bruger foretager en bestemt handling, kan vi holde os relevante og personlige og lede imod et salg. Med et stærkt CRM-system der kan segmentere, kan man sikre at man kontakter kunderne når de er salgsmodne og skabe bedre muligheder for at lukke et salg.

InboundMethodology_Close-600×730

Vil du vide mere om inbound marketing?

Læs mere om inbound marketing i vores store guide, der sætter helt ind i hvad inbound marketing er for en størrelse og hvordan det adskiller sig fra traditionel markedsføring.

70% af alle marketingsafdelinger peger på konverteringen af leads til kunder som deres topprioritet.

coding-dots

KAPITEL 3

Nyhedsbrevet – sådan får du høje klik- og åbningsrater

Nyhedsbrevet er mere eller mindre blevet synonym med e-mail marketing og anses også som et af grundelementerne i de fleste e-mail marketing strategier. Nyhedsbrevet har nemlig overlevet utallige dødsdomme og bevaret sin relevans, på trods af at mange andre online kommunikationsmetoder er kommet og gået. Vi giver her en liste over 7 best practice tips til udformningen af dit nyhedsbrev.

Stay relevant!

Inden du når længere, skal det siges, at nyhedsbrevet findes i et hav af forskellige udformninger. Den adskillelse vi hos Itch ser som den største, er forståelsen af at skabe indhold, der fortjener en plads i modtagerens indbakke. Der findes selvfølgelig stadig et hav af virksomheder, der tror at det bedste nyhedsbrev, er det med fleste gule bannere der skriger “Tilbud” og 10 forskellige produkter, der er rabat på i netop denne uge.

Udfordringen er dog bare, at selvom dette måtte generere salg, så vil det også generere en stor andel af modtagere, der sletter e-mailen eller i værste fald markerer den som spam. Moderne mailklienter læser disse data, og vil i højere grad placere dit nyhedsbrev i spam-filteret frem for i modtagerens indbakke. Og du kan jo ikke skabe meget værdi, hvis din mail er i spam-filteret! Det er ikke uden grund, at denne tid kaldes for “the age of content”, for relevant indhold er det absolut vigtigste, når det kommer til udformingen af dit nyhedsbrev.

Brug dine oplysninger

Du har sikkert modtaget mailen “kære kunde” fra noreply@minvirksomhed.dk. Hvorfor ikke gøre den mere personlig, hvis du alligevel har oplysningerne? Der findes et hav af muligheder for at skabe personficering ved hjælp af mailklienter – så få dem nu brugt. ActiveCampaign, Mailchimp, Campaginmonitor, Hubspot og 100-vis af andre systemer giver dig masser af gode tekniske redskaber, til at skabe bedre resultater med dine emails. Start med at få tilknyttet et fornavn, når du udsender dine e-mails og tilknyt dit et personligt afsendernavn – så husker modtagerne dig bedre.

Emnelinjen har enorm stor effekt

Hvor meget tænker du over dit emnefelt, når du udsender e-mails? Emnelinjen er oftest afgørende for, om vi som modtagere åbner mailen eller ej. Det kan være lokkende at skrive en meget overbevisende emnelinje, så som “Verdens bedste tip”. Dette er det vi betegner som “click-bait”. Faktum er blot, at hvis e-mailens indhold ikke efterlever forventningen fra emnelinjen, så lukker modtageren hurtigt din mail, og så får du en dårlig CTR (Click-Through-Rate).

Lav en ærlig og relevant overskrift, der på underholdende vis fortæller, hvilket indhold man vil møde i mailen. Du kan også A/B splitteste dine emnelinjer, så du finder ud af, hvad dine modtagere foretrækker. A/B splittest udbydes af de fleste mailværktøjer – eks. Mailchimp, ActiveCampaign og Hubspot. Du kan også prøve med emojis, hvis det passer til din målgruppe. Dette giver blikfang i emnelinjen. Prøv evt. også at at læse emnelinjen højt, for at teste om du selv bliver fanget af den.

Er det tirsdag? Så er der mail!

Tirsdag er i høj grad blevet virksomhedernes foretrukne dag at udsende nyhedsbreve. Det skyldes, at tirsdag i mange år har været udråbt som den mest effektive dag at udsende nyhedsbrevet. Ifølge denne undersøgelse er resultatet ikke længere så ensrettet. Derfor bør du overveje, om du ikke skal teste mandag eller fredag, hvor der udsendes færrest mails. Så er det formentlig også nemmere at slippe gennem nåleøjet til modtageren.

growthbot

E-mail marketing

Prøv nye og anderledes formater

Du har sikkert en skabelon, du altid bruger til dit nyhedsbrev. Ligesom dit indhold, deles på samme måde og til samme platforme. Med hvad med lidt fornyelse?

Den digitale verden udvikler sig hele tiden, og giver konstant nye muligheder. Der er hele tiden nye kommunikationsformer – video, emojis, gifs, bots, messenger, nyhedsbreve via sms. osv. Og det bedste er, at du oftest bliver belønnet for at være modige og prøve nye ting – for det adskiller dig fra dine konkurrenter. Video har gennem de sidste 3 år oplevet et kæmpe boom, og de sociale mediers algoritmer belønner i højere grad videoindhold. GIFs er primært benyttet i uformelle samtaler udenfor arbejdet, men kigger man udenlands, ser man et voksende antal virksomheder benytte denne uformelle metode. Og ja, det virker. Du kan læse Hubspots blog om hvordan og hvorfor, du bør bruge GIF’s i din markedsføring.

GrowthBot

Et andet eksempel er GrowthBot, der er en automatiseret chatbot, som giver dig svar på marketingrelaterede spørgsmål. GrowthBot kommunikere du til gennem Facebooks messenger-system. Her tilbyder den ugentligt korte quotes, facts og videoer. Det smarte ved denne form for indholsdeling er, 1) du rammer brugeren hvor han/hun er tilstede, 2) det optager ikke plads i mailindbakken, 3) informationen er kort og præcis, for herefter at kunne lede brugeren videre til en webside gennem en CTA. Flere medier er begyndt at bruge denne form for nyhedsbrev, hvor nyheden kan udfoldes, såfremt brugeren ønsker det. 

Udnyt din viden og passion

Knowledge is power. Passion inspiring. Hvis vi kan udnytte de emner, som vi er passionerede omkring og skrive nyheder om dette, så er vi langt. Der er intet værd, end at læse en knaldtør akademisk tekst. Men formår vi at få vores passion, til at skinne gennem i de videnstunge tekster vi producerer, så indholdet kan blive inspirerende og lærerigt, så er vi godt på vejen mod at blive thought-leaders – på den gode måde!

Skriv i en tone, der underholder og fanger

Er din virksomhed en teknisk tung B2B-virksomhed? Overvej at bringe din information ned på et niveau, hvor det er letforståeligt og samtidig kan give læseren et smil på læben. Det kan være dine statistikker, der omformuleres til noget alle kan relatere til. Måske ved du ikke, at sandsynligheden for at vinde i Lotto er 1/8.347.680. Derimod er du måske bekendt med budskabet “Der er større sandsynlighed for at blive ramt af lynet, end at vinde i Lotto”. På samme måde kan du gøre dine fakta lette at forstå.

Husk at have fokus på  indhold, der er ekstra spektakulært. Noget, der får modtageren til at stoppe læsestrømmen, og foretage en reaktion. Du behøver ikke altid nøjes med at dele dit eget indhold. Hvis du har set noget indhold, der kan begejstre dine modtagere og er relevant, hvorfor så ikke lade dem se det? Dette må selvfølgelig ikke fylde mere end max. 20% af det indhold du deler – men der skal bestemt være plads til det. Med denne strategi, har The Hustle på under 3 år fået mere end 1 million sign-ups og har åbningsrater på mellem 40% – 60%.

KAPITEL 4

E-mail Marketing Software

Det skal være selvsagt, at hvis vi vil have succes med e-mail marketing, så skal vi bruge en platform til det. De seneste år er der kommet et hav af forskellige spillere på markedet, som alle bidrager med forskellige ting til e-mail universet. Men hvilken e-mail marketing platform passer lige præcis til mine behov? Vi giver i dette kapitel indsigt i de forskellige platforme, så du nemt kan danne et overblik over, hvilken en der passer til dine behov. 

Hvilken platform skal jeg vælge til min e-mail marketing automation? Mailchimp, ActiveCampaign, Hubspot, CampaignMonitor, Drip eller noget helt andet? Faktum er, at der er mere end 20 forskellige store udbydere på markedet, og de fleste af dem opfylder de samme behov. Her tænkes i form af en drag-and-drop builder, så man nemt kan trække de elementer man ønsker ind i nyhedsbrevet. Der er også lister tilknyttet ved alle almene platforme, så her er der heller ingen forskel at finde.

Personificering er også et element de alle dækker. De klassiske e-mail automation muligheder, for at udsende mails på baggrund af brugerens handlinger er også tilstede på platformene. Det er dog her det bliver spændende, for det er ved graden af marketing automation, at forskellene kommer på platformene. Jo mere avanceret du vil bygge dit workflow, jo færre e-mail platforme er der tilbage. Et workflow er en serie af e-mails, der udsendes på baggrund af en brugerbaseret handling.

Den klassiske er mailen fra en webshop om, at du har glemt en vare i din kurv. De mere avancerede arbejder med, at du har udsendt en e-mail og kan herefter aflæse, om du foretager en handling på baggrund af denne e-mail. Klikker du eksempelvis på mit link i min første e-mail, så får en ny e-mail, på baggrund af din handling. Åbner du ikke den første e-mail, kan det være du får en e-mail med “Har du set min e-mail om …?”

Denne mail vil selvfølgelig ikke give mening at sende til de personer, der rent faktisk har åbnet vores mail. Derudover er der selvfølgelig forskel på pris i forhold til mængden af e-mail adrasser man kan tilknytte, hvor mange e-mails man kan udsende månedligt og hvilke funktioner man låser op for. Ud fra dette, lister vi her de 3 mest gængse e-mail platforme og pin-pointer værktøjernes egenskaber, så du kan vælge det korrekte for dig.

Mailchimp

Mailchimp er en af de mest brugte e-mail marketing platforme i verden. Og ikke uden grund. Mailchimp har længe været på forkant med mulighederne og tilbudt brugerne en let drag-and-drop funktion, så et flot nyhedsbrev kan opsættes på få minutter – og så endda gratis! Ved Mailchimp betaler du først, når du overstiger et bestemt antal mail udsendelser, hvilket gør det til et godt værktøj at teste.

Mailchimp er dog også begrænset, så snart man vil arbejde med lidt mere avancerede automatiseringen. Vil man eksempelvis opsætte triggers, så der udsendes bestemte e-mails på baggrund af brugerens ageren, så kan Mailchimp komme til kort. Det er dog en rigtig fin platform til personen, der søger de almene muligheder med e-mail marketing. Mailchimp har desuden simple integrationer til e-commerce platforme som Woocommerce og Shopify. Du kan læse mere om Mailchimp her.

HubSpot

Hubspot er mastodonten, når det kommer til e-mail marketing og automatiseringer. Med et system, der tilbyder de mest avancerede mail flows, hvor du kan basere udsendelser på baggrund af næsten hvilken som helst handling, er Hubspot værktøjet til dig, der søger en marketing platform, som rummer alle facetter af en strategisk målrettet marketing indsats.

Hubspot er uden tvivl den dyreste af platformene, men udbyttet vil formentlig også vise sig at være det højeste, såfremt din virksomhed har ressourcerne til at integrere platformen. Du kan læse mere om Hubspot her.

ActiveCampaign

ActiveCampaign er en af ​​de mest brugervenlige e-mail marketing platforme for små til mellemstore virksomheder. ActiveCampaign kombinerer e-mail marketing, marketing automation og CRM-software i en brugervenlig visuel platform for at hjælpe virksomheder med at tilegne sig, beholde og engagere deres kunder.

Med ActiveCampaign kan du nemt oprette iøjnefaldende e-mail-kampagner. Deres visuelle kampagnebygger giver dig mulighed for nemt at oprette automatiserede marketingkampagner og sende målrettede e-mails til dine potentielle kunder ud fra deres personlige interaktioner med din virksomhed. Derudover sikrer den integrerede CRM, at du har muligheden for at holde styr på dine leads.

Content marketing genererer 3x så mange leads som traditionel marketing – og koster 62% mindre.

coding-dots

KAPITEL 5

Sådan bruges e-mail marketing automation

Marketing Automation refererer til software, der eksisterer med det formål at automatisere de handlinger, vi foretager med vores marketing. Mange marketingsafdelinger skal automatisere gentagne opgaver som skrive e-mails og dele opslag på sociale medier. Teknologien for marketing automation gør disse opgaver lettere. I dette kapitel kigger vi på, hvordan E-mail Marketing Automation, kan lette din hverdag og endda sikre, at du plejer dine leads bedre, så du i sidste ende får flere kunder. 

Marketing Automation har gennem de seneste år, modtaget en hel del kritik. Det er blevet kaldt for spam, da mange virksomheder har benyttet det til at udsende et hav af usegmenterede e-mails. E-mails der har været upersonlige, uden interesse for modtager og oftest bare fyldt med tilbud. Men Marketing Automation kan være et fantastisk element, hvis det gøres korrekt. Det kan og skal være med til at give pleje vores leads, fremfor at forpeste dem med spam.

Den ideelle form for email marketing automation benytter relevant indhold med et personligt budskab, henvendt til den rette målgruppe, for at gøre vores leads til kunder. Kan man effektivisere sin e-mail marketing på denne måde, så vil man begynde at se en betydelig forøgning i ROI. Kort sagt, handler det om at pleje sine kunder, så de vokser fra et frø til en stor blomst – og marketing automation er vores metode, til at sikre de får vand og næring.

EKSEMPEL

Sådan laver du et e-mail marketing automation flow

Der er mange processer, hvor man kan arbejde med marketing automatisering. Du får her et eksempel på, hvordan et automatiseret e-mail-flow kan se ud:

Mail 1

Du udsender en e-mail-invitation til at downloade din seneste e-bog til en målrettet kontaktliste

Mail 2

Der udsendes en mail til alle de mennesker, der downloadede e-bogen. Mailen indeholder en kort introduktion, et tak og et link til e-bogen. Denne mail udsendes automatisk, når en person har downloadet din e-bog.

Mail 3

3 dage senere udsendes en opfølgnings-mail til listen over personer, der downloadede e-bogen. Denne e-mail indeholder et spørgsmål om brugerens erfaring med e-bogen, eks. “Hvad synes du om vores e-bog”?, “Fik du set listen på side 7 med 3 gode tips” eller andet. Derudover vedlægges et link til en blog, der relaterer sig til din e-bogs emne.

Mail 4

2 dage senere udsendes en mail til samme liste som step 3. Her tilbyder du dem en gennemgang, demo eller andet, der relaterer sig til e-bogens emne.

Afslutning

Såfremt brugeren reagerer på dette tilbud, så vil dit salgsteam få en notifikation, så de kan følge op med modtageren.

Hvad er målet med de forskellige steps?

For at give et klart indblik i opsætningen af ovenstående e-mail marketing flow får du her et indblik, i de taktiske overvejelser der lægger bag.

Mail 1

Målet med den første mail er at gøre opmærksom på dit nye indhold til eksisterende mail-modtagere. Det kan være gamle leads, som du gerne vil forsøge at gen-aktivere, så du kan (gen)sælge til dem. Det kan også være nuværende kunder, så du gerne vil tilbyde noget indhold, så du kan fastholde dem i længere tid – eller endnu bedre – så de kan få så positiv en oplevelse med din virksomhed, at de deler dit indhold med andre. Dette e-mail flow vil oftest startes som en del af en lead-nurturing kampagne. Dermed menes, at man søger at skubbe modtageren dybere gennem inbound salgstragten.

Mail 2

Denne mail udsendes som sagt til alle de har downloadet din e-bog. Det vil sige, at der også kan komme andre “nye” mail-modtagere ind i dit e-mail flow på dette stadie. Har man eksempelvis downloadet e-bogen via en pop-up på din hjemmeside (lead flow), så vil man modtage mail 2 og rækken af mails herefter. Mail 2 udsendes blot som en service, så folk har e-bogen på deres mail. Det kan eksempelvis være, at de har tilmeldt sig via iPhone og nu vil åbne den på deres computer. Så finder de e-mail frem. Samtidig sikrer du lidt synlighed i indbakken.

Mail 3

I mail 3 stiller du et spørgsmål til deres oplevelse med din e-bog. Dette gøres af 2 grunde.

1) Har du før downloadet en e-bog eller noget materiale, men ikke lige fået det åbnet med det samme? Det er der i hvert fald mange som har. Derfor udsendes denne mail, så de mindes om, at de havde interesse i dette indhold, og forhåbentlig downloader de det.

2) Hvis modtageren har læst din e-bog, og har spørgsmål til noget indhold, så har du muligheden for at indtræde i en dybere dialog her. Du bør omfavne en hver mulighed for dialog, da dette giver dig mulighed for at give modtageren et indtryk af din virksomhed og dine kompetencer.

Samtidig vedlægges et link til en blog eller andet indhold, som du har skrevet. Dette indhold skal relatere sig til vores e-bog. Dermed får du en mulighed for at uddanne din modtager i endnu højere grad, og gøre modtageren mere bevidst om, hvorfor din ekspertise kan hjælpe med et løse hans/hendes problem. Husk på, at du har modtagerens e-mail, fordi han/hun har haft et problem/udfordringer eller set en mulighed, og du har kunnet tilbyde noget indhold, som kunne hjælpe. Derfor bør der også være en interesse for yderligere viden om dette område.

Mail 4

Her udsendes vores tilbud om en demo, en gennemgang af din virksomhed eller prøveperiode. Formålet er her, at give noget til vores bruger, så du kan indgå i en dybere dialog med modtager. Med en demo eller gennemgang tilkendegiver modtager, at de er interesserede i det du tilbyder, og du får dermed en indgang til at overbevise modtageren om, at din virksomhed kan hjælpe modtageren med at afdække et behov. Denne mail skal indeholde en mulighed for at kunne booke en tid med dig, eller som minimum indeholde nogle oplysninger, så modtageren kan kontakte dig personligt.

Afslutning

Modtageren har takket ja til dit tilbud om en demo, og leadet er nu rykket til at være en salgsklart lead. Dermed kan du begynde at forklare modtageren om dine ydelser/produkter og forsøge at sælge til ham/hende. Er du i en større virksomhed, så er det her at vores lead overgår til salgsafdelingen – hvis den altså er adskilt fra marketingsafdelingen.

Måling giver retning

Som præsenteret, er der mange muligheder at lave e-mail marketing automation på. Jo mere du kan måle på om dine modtagere reagerer på det indhold du sender dem, jo mere relevant kan du lave dit indhold. Derfor er det en fordel, at altid indtænke links som et element, så du kan måle på, hvorvidt modtageren rent faktisk reagerer på dit indhold. Det er fint, at du kan måle om mails blive åbnet eller ej – men den største værdi kommer, når din modtager klikker på dit link – og det skal du vide, når de gør.

KAPITEL 6

Måling og evaluering

Målsætninger er vigtige i et hvert aspekt af inbound marketing – også e-mail marketing. Hvis i ikke ved hvad vi arbejder imod, så ved vi heller ikke hvornår vi har succes med vores indsats. Det er nemt at måle resultater fra e-mail udsendelser og derfor, gør det blot opsætningen af målsætninger endnu vigtigere. 

 

Du bør altid have en målsætning med din e-mail marketing. Det er alt lige fra nyhedsbrev til de forskellige e-mail automation flows vi opsætter. Hvilken konkret handling er det, vi ønsker at få vores modtager til at foretage på baggrund af vores mail? Kan du altid besvare dette spørgsmål, når du udsender en mail? Og her tænkes ikke bare på det langsigtede mål om flere kroner på bundlinjen. Der menes hvilken handling, der helt konkret skal foretages med den enkelte mail. Har du ikke et mål, så forstår modtageren heller ikke, hvad pointen er med mailen.

Derudover kan du ikke måle, hvorvidt din mailudsendelse har haft den ønskede effekt eller ej. Vi skal opsætte mål for åbningsrater, Click-Through-Rates antal frameldinger osv. På den måde er det nemmere, at skabe et stærkt og solidt fundament for vores e-mail marketing og sikre resultater, der gør en forskel.

Vil du have en metode til opsætte målsætninger for din e-mail marketing, så anbefaler vi at benytte SMART-modellen. Du kan læse mere om hvordan SMART-modellen bruges i dette kapitel fra vores guide om inbound marketing. 

Få hjælp til at skabe resultater med inbound marketing

Hos Itch er vi certificerede i inbound marketing. Vil du kigge nærmere på hvordan du kan skabe bedre resultater med inbound marketing, så vil vi gerne tage en snak med dig om, hvor du kan sætte ind.

Inden samtalen tilbyder vi en gratis inbound marketing analyse af din virksomhed;

  • Vi analyserer din webside og mulighederne for inbound marketing
  • Vi gennemgår dine muligheder for konverteringsoptimeringer, så du kan få flere leads
  • Vi anbefaler relevant indhold til din content creation
  • Vi besvarer alle dine spørgsmål

Vil du høre mere, så kan du booke en gratis analyse af din virksomheds side lige her.