HubSpot introducerer ny prismodel i 2024

Emil Jepsen
skrevet af Emil Jepsen
4 minutters læsning
02. februar 2024

HubSpot har netop offentliggjort, at de fra den 5. marts 2024 introducerer en ny Seat-based prismodel for alle nye HubSpot-kunder. Vi dykker ned i, hvad den nye prismodel indebærer og dens betydning for eksisterende og fremtidige HubSpot-kunder.

I dette blogindlæg gennemgår vi:

 

Hvad handler den nye prismodel om?

Hvis du er typen, der synes bedst om ny viden i videoform, så har jeg lavet en kort video, hvor jeg fortæller lidt om, hvad den nye prismodel handler om. Men hvis du hellere bare vil se det sort på hvidt, hopper du bare ned under videoen.

 

Jeg gør mit bedste for at holde mig kortfattet. Men hvis du gerne vil dykke endnu mere ned i ændringen, kan jeg anbefale, at du læser mere om ændringerne her og ser alle de nye priser og den nye struktur her.

I dag har HubSpot en prismodel, der lavpraktisk bygger på antallet af 'Hubs', du bruger. Der er altså på nuværende tidspunkt ingen begrænsning på antallet af brugere i HubSpot. Det er dette, HubSpot laver om på i marts, hvor de i stedet overgår til en Seat-based prismodel, som vi kender fra mange andre SaaS-produkter.
 
Helt konkret vil du fremover skulle gøre dig bekendt med fire typer af 'Seats' i HubSpot:
 
View-Only Seats er, som navnet antyder, til brugere, der kun skal have adgang til at se, men ikke redigere noget i HubSpot. View-Only Seats er gratis, og man kan have så mange View-Only Seats, man har brug for.
 
Core Seats er for alle dem, der skal have adgang til at redigere i HubSpot. Core Seats har en pris per seat, hvor prisen afhænger af, hvilken Hub og niveau af Hub det drejer sig om. Der medfølger fra start nogle Core Seats til hver Hub, og så kan der tilkøbes yderligere, hvis der er behov for det.
 
Sales / Service Seats er til de brugere, der har behov for adgang til Sales eller Service Hub. Denne type Seats inkluderer alt, hvad Core Seats også har + adgang til ekstra funktioner i Sales & Service Hub.
 
Partner Seats er til os, der er dine partnere. De er gratis for dig at have, og det er altså derfor helt omkostningsfrit i forhold til licenser at arbejde med en HubSpot Partner.

 

Hvorfor laver HubSpot denne ændring?

Der er flere årsager til, hvorfor HubSpot kommer med denne nye prismodel. Jeg har ridset nogle af årsagerne op herunder:
 
 HubSpot har siden deres begyndelse udviklet sig fra at være et produkt, der primært fokuserede på marketing, til nu at være en integreret CRM-platform der omfavner både marketing, salg og service. Her giver en Seat-based prismodel bare bedre mening, og det var nok bare et spørgsmål om tid, før det ville komme.

HubSpot er også gået fra at være en platform, der primært har henvendt sig til små- og mellemstore virksomheder, til at være en platform, der også bruges af store virksomheder, hvor der ofte automatisk vil være flere brugere.

Det afspejler deres nuværende prismodel ikke helt. For små- og mellemstore virksomheder med begrænset budget til software kan det hurtigt blive en dyr omgang at få adgang til eftertragtede funktioner i det nuværende HubSpot - det bliver der, til dels, lavet om på med den nye prismodel.
 
Med den nye prismodel får man nemlig en større fleksibilitet og en lavere indgangsbarriere til specielt Sales og Service Hub, da der ikke er noget minimum på Seats her. Så i princippet starter adgang til Sales Hub Enterprise fra 150$ per måned sammenlignet med den nuværende pris, der starter på 1.500$ per måned for Sales Hub Enterprise.
 
Mange af HubSpots nærmeste konkurrenter bruger allerede en Seat-based prismodel, og det bliver derfor nemmere at sammenligne prisen på tværs af CRM-systemer, når man skal tage en beslutning om, hvilket CRM-system man ønsker at bruge i virksomheden.
 

Hvad betyder den nye prismodel for eksisterende HubSpot-kunder?

Hvis du allerede er HubSpot-kunde, vil du i første omgang ikke mærke noget til de nye ændringer i prismodellen. Først når du står overfor at skulle forny din aftale med HubSpot, kan der komme en prisstigning. HubSpot har dog meldt ud, at den max vil være på 5 %.
 
Du behøver ikke gøre noget - du kan fortsætte med at bruge HubSpot på præcis samme måde, som du er vant til. Når det bliver tid til at tage stilling til din fornyelse, kan du med fordel tage en snak med din HubSpot Partner om, hvad det kommer til at have af betydning for din virksomhed, og om der er nogle detaljer, der skal gentænkes.
 
Så for nu er det altså kun virksomheder, der begynder at bruge HubSpot efter d. 5. marts 2024, der kommer til at opleve den nye prisstruktur.
 
 

Hvad betyder den nye prismodel for nye HubSpot-kunder?

Hvis du endnu ikke har investeret i HubSpot og ikke kommer til at gøre det, før ændringerne træder i kraft d. 5. marts, så er det den nye prismodel, du skal forholde dig til. 

Her i starten kan det muligvis være uoverskueligt at finde ud af, hvad ændringerne rent faktisk kommer til at betyde, når priserne pludselig bliver så fleksible. For nogle vil det være en kæmpe fordel, og for andre vil HubSpot blive lidt dyrere. Så sidder du med spørgsmål til, hvordan din HubSpot-løsning potentielt kan komme til at se ud, og hvad den vil koste dig? Så er du meget velkommen til at booke et møde med mig, hvor vi kan snakke dine muligheder igennem.

cta-box-10-quick-wins-til-hubspot

 

Få besked ved nye artikler