Lynguide: 5 trin til suverænt indhold til dit website
Lær de 5 trin, der får indholdet på dit website til at ramme helt rigtigt
Står du overfor at skulle have lavet et nyt website? Eller skal det eksisterende blot have en overhaling? Så husk, at det ikke kun handler om det lækre, gennemførte design. Teksterne er i lige så høj grad med til at skaffe kunder - eller skræmme dem væk.
Læs teksterne på dit website igennem. Hvad for en følelse sidder du tilbage med bagefter? Skinner dit brand igennem og sætter et tydeligt fingeraftryk på samtlige sider?
Teksterne på dit website skal ikke bare informere besøgende om dit produkt eller service. De skal afspejle brand og værdier og være med til at understøtte den sammenhængende fortælling, dine besøgende skal opleve i alle deres møder med virksomheden. Du skal lykkes med at kommunikere, hvad I står for, hvad I kan tilbyde, og hvorfor I er den oplagte leverandør eller samarbejdspartner.
Det handler om at skabe en oplevelse, der ikke kun informerer, men også engagerer og overbeviser. Når du lykkes med at præsentere din virksomhed og jeres produkter eller services på en måde, der fremhæver brandets unikke fingeraftryk, kan du opbygge en stærkere forbindelse med dine besøgende og øge chancerne for succesfulde konverteringer - samtidig med at I tydeligt adskiller jer fra jeres konkurrenter.
For at sikre, at teksterne på dit website rammer helt rigtigt og formår at kommunikere jeres brand effektivt, kan du med fordel følge disse 5 trin, der sætter system på processen, gør skrivearbejdet nemmere og slutresultaterne bedre.
- Trin 1: Lav din research
- Trin 2: Identificér de relevante sider, der skal udarbejdes
- Trin 3: Planlæg dit indhold
- Trin 4: Skriv teksterne
- Trin 5: Redigér og finpuds dit indhold
De kan ved første øjekast godt virke meget simple og indlysende - men jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg har oplevet, at de første 2-3 punkter ikke er blevet prioriteret, og så er resultatet altså også derefter.
Trin 1: Lav din research
Gennemgå det eksisterende website
Når jeg skal skrive indhold til vores kunder, er en af de vigtigste indledende øvelser at gå igennem det eksisterende website og det indhold, der allerede lever. På den måde kan jeg finde frem til, om der er indhold, jeg kan bruge i mit arbejde, samtidig med at jeg får en bedre forståelse af virksomheden og den retning, kommunikationen bør bevæge sig i.
Når du skal tage hul på tekstarbejdet til dit eget website, så skal du ikke springe dette trin over. Selvom du allerede er ekspert i virksomheden og hvad, I bringer til bordet, er det en virkelig god indledende øvelse. Du finder frem til, hvad der måske allerede fungerer godt, hvor du har brug for at lægge ekstra meget energi, hvor der er delelementer, der kan bruges i de nye tekster og så videre.
Dyk ned i dine kollegaers viden og indsigter
Når du har fået styr på det eksisterende indhold på websitet, er det tid til, at du kigger nærmere på det indhold, der så skal laves. Du kan selvfølgelig bruge dine egne indsigter, men du bør også bruge dine kollegaer aktivt i arbejdet.
Planlæg interviews med personer fra virksomhedens forskellige afdelinger og ledelse, så du kan få del i deres guldkorn og deres ønsker til det nye indhold. Hvilke sider skal opdateres, og hvilke skal måske opbygges fra bunden? Få deres tanker om, hvad de ønsker at opnå, og brug deres indsigter til at skabe et solidt fundament til dit senere skrivearbejde.
Det kan være en god idé at både sætte tid af til enkeltinterviews og gruppediskussioner, hvor der pludselig kan komme helt andre idéer og muligheder frem.
Og ja, det er et stort arbejde at indsamle al den her viden. Men det er tid rigtig godt givet ud, når du først skal i gang med at udvikle indholdet.
Husk andet indhold end websitet
Når du er i gang med grundarbejdet, skal du huske at bruge alt det materiale, du har adgang til. Brochurer, præsentationer, salgsmaterialer, e-bøger, analyser og så videre. Det kan sagtens tænkes, at der bliver skrevet ting her, der ikke allerede står på websitet, og som du skal huske at tænke ind i dit arbejde.
Bliv klogere på industritendenser og konkurrenter
Du skal selvfølgelig bruge den viden og ekspertise, der allerede findes i din virksomhed. Men du bør også afsætte tid til at nørde ned i industritendenser, der har betydning for din virksomhed, og sætte dig ind i, hvad dine konkurrenter gør. Lad dig inspirere, hvis de gør noget rigtig godt eller anderledes - eller find ud af, hvad du i hvert fald IKKE skal gøre.
Husk, det handler selvfølgelig ikke om at kopiere andre virksomheders kommunikation, for så forsvinder det unikke fingeraftryk meget hurtigt.
Trin 2: Identificér de relevante sider, der skal udarbejdes
Den research og indsamling af viden, du har brugt tid på i trin 1, skal sættes i spil nu. Der er ikke nogen facitliste over, hvilke sider der skal være på en virksomheds website. Det kommer alt sammen an på virksomhedstypen, målgruppen, taktikker, mål og en masse andre detaljer. Men i langt de fleste tilfælde vil en virksomhed skulle bruge:
- Forside
- Om os-side
- Produkt- eller servicerelaterede sider
- Kontaktside
- Viden (blog, videoer, content offers, guides osv.)
Andre populære typer sider er:
- Ledige stillinger
- FAQs
- Anmeldelser eller cases
- Privatlivspolitik
- Nyheder
Det kan være en rigtig god idé at bruge et sitemap til at få det store overblik over websitet. Så kan du få et overblik over, om I har husket det hele, og hvor dine nye indsigter skal bruges henne.
Når du har styr på de sider, der skal være på websitet, er du klar til at gå i gang med at planlægge indholdet.
Trin 3: Planlæg dit indhold
Et websiteprojekt kan være enormt overvældende og intimiderende at stå overfor. Hvor skal du starte, og hvor skal du slutte? Men husk på det efterhånden noget fortærskede afrikanske ordsprog:
"Hvordan spiser man en elefant? Det gør man ved at tage én bid ad gangen".
For grunden til, at ordsproget er lettere overbrugt er også, at det passer. I stedet for at miste overblikket, fordi du føler, du skal lave alt indholdet på én gang, så beslut dig for rækkefølgen af sider, der skal laves indhold til. Hvilke sider er vigtigst? Start med dem.
Du kan eventuelt lade dig inspirere af listen ovenfor - rækkefølgen er et klassisk eksempel på, hvilke sider der som oftest vil blive vurderet som de mest centrale.
Trin 4: Skriv teksterne
Nu er tiden endelig kommet til at dykke ned i skriveprocessen. Med din research, interviews, noter og eksisterende materialer i baghånden kan du nu fremtrylle tekster, der klart og tydeligt formidler jeres brand, formål, produkter, ydelser og dét, der adskiller jer fra konkurrenterne.
Det kan være en god idé at opdele alt dit indhold, så du har de nødvendige byggesten til de forskellige sider, du skal skrive til. Så er du klar til at skabe dine egne tekster baseret på al den indsamlede information. Resultatet bliver relevant, dynamisk og sælgende indhold til hver enkelt side.
Trin 5: Redigér teksterne
Når du er kommet igennem skrivearbejdet, sender du dem til relevante kollegaer i de forskellige afdelinger - f.eks. marketing, kundeservice og salg. Her får de mulighed for at komme med de sidste tilføjelser eller rette eventuelle misforståelser. Du kan også opleve, at dine tekster giver anledning til nye idéer hos kollegaerne. Hvis det sker, kan du vurdere, om det giver mening med endnu et interview, hvor du får vredet endnu mere viden ud, der kan skabe værdi på websitet.
Og husk korrekturlæsningen. Hvis du ikke har en kollega, der kan gennemlæse teksterne, så giv dig selv den tjeneste at lægge dem fra dig i et par dage. Når du så vender tilbage og læser dem igennem med friske øjne, vil du med stor sandsynlighed opdage detaljer, der kræver finjustering.
De sidste finjusteringer
Du er kommet i mål med alle teksterne - godt arbejde! Nu skal de ud og leve på websitet og skabe værdi for din virksomhed. Som en sidste prik over i'et kan du gennemgå teksterne og se, om der skal småjusteringer til for at få dem til at spille optimalt sammen med designet og de grafiske elementer.
Hos Itch er vi specialister i at skabe gennemarbejdede websites og skræddersyet indhold, der opfylder din virksomheds behov og ambitioner - og rammer din målgruppe på den helt rigtige måde. Hvis du vil høre mere om mulighederne for at få skabt konverterende tekster, kan du kontakte os lige her.
Del artiklen
Måske dette er noget for dig?
Relaterede artikler