Tjekliste: Sådan optimerer du dit blogindlæg for bedre synlighed

af | 15. apr 2019 | Content Marketing, SEO

Søgemaskineoptimering (SEO) forbindes ofte med komplicerede, tekniske indgreb på din hjemmeside. Begreber som sitemap.xml, robots.txt, canonical og HTTPS slynges ud til højre og venstre. Det er ingen overraskelse, at du som tekstforfatter eller content manageren bliver sat af, når du får smidt begreberne i hovedet. SEO er dog meeeget mere end de tekniske indgreb og langt hen ad vejen er den tekstmæssige SEO grundstenen for synligheden af dit blogindlæg. Vi har sammensat en kort tjekliste, så du nemt kan finde ud af, hvordan du kan forbedre SEO’en og synligheden af dit blogindlæg – blot ved at tænke på det tekstmæssige indhold.

 

SEO handler lige så meget om tekst som om teknik

Søgemaskineoptimering  er en utrolig vigtig funktion for os, der sidder med web og marketing. That goes without saying – det behøves jeg vist ikke snakke mere om. Hos Itch Marketing oplever vi dog ofte, at SEO ses som en teknisk disciplin, der er forbeholdt kollegaerne, der sidder med IT og web – og som derfor netop også arbejder med begreber som sitemap.xml, robots.txt, canonical og HTTPS. Dét er en fejl. For mens den tekniske del af SEO’en selvfølgelig skal være på plads på hjemmesiden og danne rammerne om dit blogindlæg, så udfolder SEO sig i lige så høj grad i den tekst, du har skrevet i dit indlæg.

Når du optimerer dine websider – herunder også dine blogindlæg – gør du din hjemmeside mere synlig for personer, der indtaster søgeord i forbindelse med dit produkt eller din tjeneste via søgemaskiner som Google.

  • Har du f.eks. haft fokus på ét eller flere fokussøgeord i din tekst?
  • Har du f.eks. sørget for, at din tekst er letlæselig og sat godt op?
  • Har du f.eks. sikret dig, at dine billeder har tekstbeskrivelser med sig (også kaldet alt-tekst), så Google kan læse dem?
  • Har du f.eks. brugt links, så du binder din hjemmesides indhold bedre sammen?

… Og jeg kunne blive ved. Der er en lang række af kneb, som ikke kræver nogen særlig teknisk forståelse af SEO, men som blot forudsætter at du arbejder med din tekst, så den tager højde for det, som Google og dine læsere forventer af en god tekst. Det kunne eksempelvis være længden af dine afsnit, valg af søgeord eller at du linker til andre at dine blogs.

 

Få feedback på din SEO on-the-go

Et typisk scenarie vil være, at du som tekstforfatter eller content manager sidder og skriver dine blogindlæg i et CMS-system. Her vil du også typisk have mulighed for at have et interaktivt seo-værktøj ved hånden, der løbende giver dig feedback på, hvor godt din tekst klarer sig.

I de to nedenstående billeder ser du henholdsvis HubSpots eget, integrerede seo-værktøj og SEO-plugin’et Yoast, der er installeret i WordPress. Der findes i utal af seo-værktøjer som disse, der enten er direkte i din marketingplatform (som f.eks. ActiveCampaign og HubSpot) eller som kan installeres som plugin i dit CMS-system (som f.eks. WordPress, Umbraco, Sitecore, Joomla).

Værktøjerne har den fordel, at de vurderer og rangerer din tekst i realtid – sideløbende, mens du sidder og skriver din tekst. På den måde får du en hurtig og klar vejledning til om din tekst er for tung, om du mangler at links internt eller eksterne osv.


(HubSpots SEO-værktøj t.v. og Yoast SEO-plugin til WordPress t.h.)

 

Sidder du ofte og skriver dine blogindlæg for dig selv på computeren eller har du blot ikke adgang til et SEO-værktøj lige ved hånden? No worries! Vi har samlet de vigtige SEO-elementer for dit blogindlæg i én håndgribelig tjekliste.

Download den lige herunder og kom straks igang med at få optimeret dit blogind. Har du lyst til at dykke endnu dybere ned i søgemaskineoptimering for blogging, kan du læst meget mere om det i HubSpot’s blogindlæg ‘Blog SEO: How to Search Engine Optimize Your Blog Content’

 

 

Tjeklisten til SEO i dit blogindlæg

Har du husket alle SEO-kunstens grundregler, når det kommer til din blogging? Vi giver dig her tjeklisten til alle de små detaljer, så du kommer omkring alle hjørner af SEO’en i dit blogindlæg. Det vil jo være synd og skam ikke at opnå maksimal synlighed på Google og hos dine læsere, når nu du har brugt blod, sved og tårer på at få skrevet dit blogindlæg.

Med tjeklisten dækker vi SEO-kunstens best-practice og grundregler for opsætning af blogindlæg. På den måde sikrer du, at du opfylder kravene for maksimal synlighed på Google og ikke mindst en optimal læsevenlighed for dine læsere.

Èn ting er at skrive, som Google vil have det. En anden ting er at skrive, som læserne vil have det, så de bliver på siden – og dermed bidrager til SEO’en ved længere besøgstider og bedre interaktioner.

Brug tjeklisten som en rettesnor, når du skriver dit blogindlæg. Men husk, at de samme elementer her i tjeklisten også ofte er integreret i det CMS system du nu engang sidder og arbejder i. F.eks. Yoast-plugin’et til WordPress eller direkte integreret i HubSpot. Med disse funktioner bliver dit blogindlæg helt automatisk gennemlæst for de rigtige SEO-elementer.

Download tjeklisten lige herunder.

SÅDAN OPTIMERER DU DIN BLOG FOR BEDRE SYNLIGHED

 

Brug tjeklisten som en rettesnor, når du skriver dit blogindlæg. Men husk, at de samme elementer her i tjeklisten også ofte er integreret i det CMS system du nu engang sidder og arbejder i. F.eks. Yoast-plugin’et til WordPress eller direkte integreret i HubSpot. Med disse funktioner bliver dit blogindlæg helt automatisk gennemlæst for de rigtige SEO-elementer.

Læs flere af vores blogs

Hvordan har Google Ads ændret sig i 2019?

De fleste kender Google Ads (Tidl. kendt som Google Adwords). Platformen, hvor du kan lave annoncer, der bliver vist ved Google-søgninger, som banner-annoncer på andre sider, før, efter og under Youtube film samt en masse andre former. Det er noget, de fleste...

Sådan udvikler du det perfekte inbound website

Det kommer nok ikke som den store overraskelse, at det de fleste af vores kunder efterspørger, et website der genererer gode, kvalificerede leads. Det er oftest målet for de fleste virksomheder, og hvis det ikke allerede er det, så er det på tide at overveje, om ikke...