Sådan udvikler du det perfekte inbound website

af | 4. mar 2019 | Inbound Marketing

Det kommer nok ikke som den store overraskelse, at det de fleste af vores kunder efterspørger, er et website der genererer gode, kvalificerede leads. Det er oftest målet for de fleste virksomheder, og hvis det ikke allerede er det, så er det på tide at overveje, om ikke det bør være det.

 

Men hvis virksomhederne allerede er bevidste om deres mål, hvorfor har de så behov for vores hjælp?

Det vi oftest oplever er, at deres hjemmesider er skruet sammen med den forkerte målgruppe for øje. Oftest er den opsat med virksomhedens termer, ideer og ud fra at fremvise de elementer, som de mener er relevante. I sidste uge havde vi et møde med en virksomhed, der havde udfordringer med, at folk ikke klikkede videre fra forsiden. Da vi kiggede på siden, forstod jeg ikke 3 ud af 4 menupunkter – og jeg var endda i målgruppen.

Så det første vi skal overveje er, udvikler vi vores website til vores kunder, eller gør vi det for os selv? Svaret er oplagt, men mange falder i allerede her. Så med udgangspunkt i denne tanke, skal vi kigge på 6 elementer, der kan hjælpe dig med at skabe et stærkt leadgenererende website. Med baggrund i hvad dine kunder efterspørger!

 

1. Kobl det til salg

Dit website skal ikke blot være opstillet for marketing eller branding. Og det skal bestemt ikke bare være et “online visitkort”. Det kan så meget mere. Det er her du indsamler leads, og får informationer om, hvad det egentlig er, der interesserer din målgruppe.

 

Når man arbejder med en inbound marketing website, så er det på forhånd givet, at man arbejder med content marketing og har en virksomhedsblog, hvor man deler relevant viden til ens målgruppe. Denne viden skal ikke blot ligge stille på dit website. Du og dine sælgere skal bruge det aktivt, til at dele viden til kunderne. Har de spørgsmål til noget, så send dem et link. Det viser både, at du tager hånd om deres spørgsmål og ved, hvad du snakker om. Og jo mere indhold du har, jo større sandsynlighed for, at du har noget der er relevant og kan bruges til at hjælpe kunden.

Så sørg for, at du bruger dit website i forbindelse med salg – ikke kun til at skabe trafik.

2. Skab troværdighed tidligt i kunderejsen

Der er mange måder hvorpå, du kan optimere dit website overfor din kunder, som du måske ikke gør lige nu. Men det er vigtigt at fokusere på, hvordan du gør dit website mere kundevenligt på daglig basis.

 

Vidste du, at mellem 60-70% af købsbeslutningen typisk foretages af en forbruger, før de nogensinde taler til en sælger eller går ud for at købe et produkt? Det betyder, at størstedelen af købsrejsen er udenfor din kontrol.

 

Der er dog måder hvorpå, du kan influere den foregående proces, og guide forbrugeren gennem de første 60-70% af købsrejsen.

 

Det vigtigste kriterie, når det kommer til at sælge ydelser er tillid. Med mindre du sælger et generisk produkt som sukker, hvor prisen ofte er altafgørende. Du skal altså sikre, at dit website får dig til at fremstå som troværdig, hvilket er før kunden overhovedet kontakter dig. Men hvordan gør du så det?

 

  • Du skal give værdi. Alt du kommunikerer på dit website, skal give værdi til kunden. Det skal være der af en grund, som er relevant for kunden. Dine besøgende skal have et udbytte fra den tid, de bruger på dit website. Det er første skridt, for at opbygge din troværdighed.
  • Sæt dig ind i, hvad dine besøgende måtte have af spørgsmål. Tænk over, hvad du får af spørgsmål i løbet af en salgsproces og integrer det på din side. Ofte forsøger man at omgå eks. pris, men det er et emne, som man altid vil efterspørge. Kan du være up-front med din pris, så kan du bygge tillid. Men sørg for at hold den realistisk – der er intet værre end snydepelse, der opsætter billig pris, for at skjule alle mulige ekstra ydelser og beløb der kommer oveni (Dette er bl.a. en af SEO-branchens største udfordringer).
  • Video, video, videeeo. Du ved det sikkert allerede, men lad mig lige understrege det igen. Video er et stærkt værktøj, til at vise hvem din virksomhed er, og hvem menneskene er bag. Vi handler ikke med robotter, vi handler med mennesker – og din målgruppe vil vide, hvem der er menneskene bag din virksomhed. Video er derfor oplagt at benytte til at fortælle hvem man er, hvad man laver, og hvorfor man er sat i verden.
  • Det skal handle om kunden. Sørg for at kommunikere, så du har fokus på kundens behov og ikke dine ydelser. Snak om hvad “Du får” og ikke hvad “vi giver”. Ved at fokusere på behov, så forstår kunden hvorfor han behøver din hjælp.
  • Du kan med fordel inddrage cases, udtalelser og logoer fra virksomheder, du har samarbejdet med. Det understøtter også din troværdighed, og underbygger den klassiske word-of-mouth tilgang, hvor andre står inde for dit arbejde.

 

3. Fokus på søgemaskinerne

Selvom vi ofte hører, at Google og Margrethe Vestager måske ikke altid lige klikker, så er din situation en anden. Google og de andre søgemaskiner er vigtige for din virksomhed. Heldigvis har Google og din målgruppe samme behov. De vil have relevant indhold, der giver dem værdi. Som vi allerede har afdækket, så er det vigtigt at dele og producere relevant indhold. Nu skal du så sørge for, at koble dette indhold sammen med dine nøgleord. Det kan eks. være dine kerneydelser. Ligesom denne blog omhandler, hvordan du bygger en stærk inbound side, der er en af vores ydelser.

 

Nogle af de elementer, som vi ser vægter højest, når Google skal indeksere dine sider, og beslutte om du skal på side 1 eller på side 89, er følgende: 

  • Hvordan brugerne interagerer med dit indhold. Hvor meget trafik genererer det, hvor lang tid bliver de på din side, klikker de videre (bounce-rate). Alle disse faktorer er vigtigst, når Google skal bedømme dit website
  • Hvor nyt er dit indhold. Der kan være god ide i at opdatere gamle blogs, så du kan få ny, frisk trafik på dem. Det er både effektivt og tidsbesparende.
  • Loading tid. Vi får tudet ørerne fulde med “Mobile First”, og det er ikke for sjovt. Langsomme websites er forfærdelige – især på mobil. Derfor vægter det højt hos Google, om du har en langsom side eller ej. Tag en speedtest og find ud af, om du er godt kørende eller ej. Husk desuden det responsive design, når nu du er igang med mobiloptimeringer
  • Er dit indhold relevant? Du skal sikre, at dine titler og metabeskrivelser lever op til det, brugeren kan forvente af din side. Ellers så forlades din side med det samme igen, og det skader din rangering og dermed din trafik. Så lov ikke mere, end hvad du kan give.

Vil du vide mere om, hvordan dette skal bygges sammen, kan du læse denne artikel.

4. Læring fra dine statistikker

Gør det så nemt som muligt for dine besøgende at finde de ting, de leder efter, uden at skulle bruge lang tid. Det skal være så simpelt som muligt at navigere rundt. Kan du se at nogle sider får mange kliks, så hiv dem frem, hvis de er populære og genererer konverteringer. Her er Google Analytics er godt værktøj, der kan hjælpe dig med disse statistikker.

 

Sørg for, at hele oplevelsen er bygget så de får en god oplevelse, fra start til slut. De må aldrig ende i en blindgyde. Designet af websitet skal tale med det, de kan lide (igen, ikke hvad du kan lide). Det skal efterleves i design, sprog og opbygning. Der er stor forskel på, hvordan et website der sælger senior telefoner skal bygges, sammenlignet med hvordan et website der sælger computerspil skal bygges.

 

For at give den enkleste oplevelse og undgå at overvældende dine besøgende, skal du sørge for, at dit websted er nemt at finde rundt i. Du må heller ikke give dem for mange muligheder på en gang. Det vil sige, at der ikke skal være 10 Call-to-Actions. Find frem til, hvad der passer bedst til din sides budskab, og hold dig til det. Se det som en rejse, dine besøgende skal på, hvor de kommer gennem forskellige sider fra start til slut. Fremfor at forsøge at sælge alle dine budskaber på en enkelt side.

 

Når det så er sagt, så er det et godt mål, at forsøge at strukturere dit website på den måde, der kræver, at brugeren får det færreste antal klik for at nå deres mål. Strukturer din menu og sideopbygning ud fra dette mål.

 

5. Drevet af konverteringer

Ingen konverteringer, ingen forretning. Vi kan lave nok så mange ting med vores website, men vi skal have konverteringer. Om det er leads, opringer, salg eller noget 4. er ligegyldigt, men vores website skal drives af et formål – og mod et mål. Ellers er vi tilbage ved det “online visitkort”, og så bør du nærmere spørge dig selv, hvorfor du lige har brugt tiden på at læse denne blog?

 

Hvad er bedre end at have vores kunder fortalte os, hvad deres udfordringer var og hvad de søgte, frem for at vi skulle finde dem og overbevise dem? Intet er bedre. Det er den hellige gral inden for website konverteringer. Men hvordan får vi så værdifuld information ud af vores besøgende?

 

Et værktøj, hvor du skal tage nogle valg, er den bedste måde at både hjælpe dine besøgende frem til den rette information. Men det er også en effektiv måde, at få dine besøgende til at interagere med dit indhold. Arbejder du i et CMS, som eks. Hubspot, så kan du endda opbygge det således, at din bruger får en tilpasset oplevelse, efter at have taget deres valg. Chatbots er desuden et godt værktøj, til at få disse informationer.

 

Elementer, der gør det muligt for dine besøgende at skabe en brugertilpasset oplevelse, og blive ledt rundt på siden ud fra behovsafdækning, gør det ikke kun nemmere for dine bruger. Disse data kan din salgsafdeling også få fingrene i, og så har dine sælgere pludselig er markant bedre chance, for at skabe en ny kunde. Det ændrer faktisk dit lead, fra koldt kanvas til et lunkent eller varmt lead.

 

Har du gjort det hele rigtigt, så fremstår du pludselig som relevant frem for forstyrrende, og dine sælgere får et væsentligt nemmere arbejde.

Brugertilpasset element

 

Et godt eksempel på dette er eksempelvis Impulse Creative, der spørger til din rolle og derefter specifikke udfordringer. Derefter bliver du måske sendt til en relevant landingsside, der behandler dit behov og giver en mulig løsning, og muligheden for at kontakte Impulse Creative, eller downloade noget indhold, der sender dem dybere i købstragten. Du kan eksempelvis se her, hvilke typer af indhold dette kunne være.

 

6. Dit website er altid i udvikling

 

Du kan indsamle så mange data fra dit website. Vi har allerede snakket om konverteringsopsamling, leads, bringe de mest besøgte sider frem osv. Dit website skal ikke være statisk. Du skal være klar på, at den altid skal være under udvikling. I gamle dage var et website ligesom et hus. Du byggede det og så stod det ellers flot. Så skiftede du det måske ud efter 5 år.

 

Men den går ikke længere. Tænk hvis en ændring i din menu eller dine call-to-actions, kunne øge din konverteringsrate med 5%? Vild tanke, ik? Det kan du kun opnå, hvis du er villig til at investere tid og ressourcer i, at holde øje med den data du indsamler, og optimere dit website på baggrund af dette. Det er det, vi kalder et konverteringsoptimeret website, eller mere fancy et inbound website.

 

Der findes masser af systemer, hvor du nemt kan rette i det og samtidig indsamle data. Prøv bare med WordPress, Hubspot CMS, Shopify eller Woocommerce.

Vi er certificerede i at bygge konverteringsoptimerede websites, og har masser af erfaring med alt fra B2B websites til webshops. Se mere om det her. 

Opsummering

Dit website er dit ansigt ud-ad-til. Det er det hele verden ser, når de søger efter dig og dine ydelser. Og tro mig, det gør de. Som vi tidligere har nævnt i andre blogs, så starter 91% af alle købsrejser på Google. Og B2B er næsten samme høje statistik.

 

Så hav for øje, at dit website skal bygges op efter din målgruppes behov – ikke dine egne lyster. Fortsætter du med altid at udvikle på den, og holder øje med de data du indsamler, så garanterer jeg, at du er godt på vej mod at bygge et stærkt konverteringsoptimeret website.

 

Vi er eksperter i konverteringsoptimerede websites

 

Vil du have mere trafik, flere leads og/eller flere konverteringer ud af dit website? Eller er du i tvivl om, hvor du overhovedet skal starte? Tag en snak med os, og find frem til din digitale strategi og hvilken retning, du skal gå med dit nye website. Vi kan hjælpe dig med at accellere din online vækst. 

Growth Driven Design Certification

FÅ SPÆNDENDE INSPIRATION OG NY VIDEN DIREKTE I DIN INDBAKKE

Læs flere af vores blogs

10 måder du hurtigt kan få flere leads med Hubspot

  Det bliver mere og mere udfordrende at få leads. Du skal mere end at skrive spændende blogs der giver værdi, informerer og skaber tillid hos dine besøgende på din hjemmesiden, før de overhovedet overvejer at udfylde en formular på din hjemmeside. Du skal i...

5 Fordele ved at bruge HubSpot CRM

  Tidligere havde sælgere et system, hvor de skulle samle, kategorisere og styre alle deres leads. Alt denne data skulle indsamles og håndteres manuelt. Det er ikke mange år siden, at det var normen for mange sælgere. Tiderne har heldigvis ændret sig, så der nu...

Effekten af din inbound marketing [Gratis skabelon]

  Din inbound marketingmaskine er sat i gang. Hjemmesiden skaffer leads og dine medarbejdere omdanner disse leads til kunder. Men hvor mange potentielle kunder taber du undervejs og hvor mange besøgende skal din hjemmeside have, inden du når din budgetterede...