Vælg en side

Idrætssamvirket fik rebranding med ny strategi, inbound- og content marketing

Idrætssamvirket er en interesseorganisation for de aarhusianske idrætsklubber. Idrætssamvirket spiller bold imellem klubberne og kommunen og har på dagsordenen at italesætte foreningernes ønsker overfor kommunen. Derfor er de en enormt relevant og interessant spiller med de mere end 400 forskellige sportsklubber der eksisterer i Aarhus kommune. Desværre oplever organisationen også at de ikke bruges i den grad de ønsker, og ønsker samtidig at ramme en større målgruppe i idrætsklubberne. Størstedelen af deres kommunikation kommer ikke længere end til formanden

 

  • Analyse af Idrætssamvirkets brand fra eksisterende og potentielle medlemsforeninger
  • Rebranding ud fra den nye strategi “Det åbne Idrætssamvirke”
  • Bedre formidling og tilfredsstillelse hos medlemsforeningerne med en inbound marketing tilgang 
5Tegnebræt 3800

Lokation: Aarhus

Ansatte: 4

Branche: NGO

Idrætssamvirket Aarhus er en paraply- og interesseorganisation for de århusianske idrætsforeninger, der ønsker at skabe bedre vilkår for den aarhusianske idræt. Idrætssamvirket tilbyder gratis sparring og rådgivning til idrætsforeninger.

Casen kort fortalt

Idrætssamvirket stod med en god portion uddateret online kommunikation – lige fra webside til nyhedsbrev og sociale medier. For at få en forståelse af, hvad medlemsforeningerne ønskede interviewede vi dem og udarbejdede herfra en ny strategi.

“Vi er altså ikke så kedelige, som idrætsklubberne tror”

Idrætssamvirket står overfor 2 udfordringer:

1) De ønskede at ramme en ny målgruppe med deres kommunikation. Størstedelen af deres kommunikation kom via nyhedsbrev, men dette kom oftest ikke længere end til formanden, som ikke videreformidlede budskaberne til resten af bestyrelsen eller andre relevante modtagere. Bl.a. formidler Idrætssamvirket en del kurser, som kunne hjælpe trænere og forældre. Derfor ønskede de at kunne ramme de ledere, som er i leddet under bestyrelsen.

2) Idrætssamvirket oplevede oftest at blive anset som “støvede og ukendte”. De klubber der ønskede hjælp, var altid de samme. Og så oplevede de ofte nogle negative kommentarer om deres 90’er lignende webside, nyhedsbrev samt facebookside.

     

    Vores løsning

    Gennem en analyse af Idrætssamvirkets brand foretaget ved at interviewe en andel af deres medlemsorganisationer (de Aarhusianske idrætsforeninger), kom vi frem til data, hvorfra vi kunne kortlægge Idrætssamvirkets reelle udfordringer, set i modtagerens øjne. Her var bl.a. ønsker om en moderniseret kommunikation og en opfattelse af Idrætssamvirket som værende “støvet”.

    Gennem en rebranding proces, hvor den visuelle identitet blev optimeret og tankerne om et værdisæt med udgangspunkt i åbenhed skabtes det vi kaldte “At åbne Idrætssamvirket op”. I samarbejde med webbureauet iTide har vi som kommunikationskonsulenter skabt en ny platform, hvor der er fokus på at ramme den ønskede målgruppe. Dette gøres ved at lade den imødekommende tone gå igen igennem alt materiale, således der skabes et spændende og intuitivt univers, fremfor et støvet og stringent univers.

    Målet med projektet, var at øge kendskabsgraden hos medlemsforeningerne og sikre at flere foreninger gør brug af Idrætssamvirket, så de bliver relevante i et større omfang. Inbound Marketing har været udgangspunktet for denne case.

    Kort sagt fik Idrætssamvirket

    • Ny inbound marketing strategi ud fra analyse af deres brand
    • Ny identitet og rebranding skaber bevidsthed hos modtageren om den nye strategi
    • Mere imødekommende dialog skaber mere opmærksomhed og dialog fra medlemsforeninger

    Vi hjalp kunden med

    Website ydelser

    indbound marketing

    Læs mere 

    Website ydelser

    content

    Læs mere 

    Itch_WWW_Ydelser_Inbound

    website strategi

    Læs mere 

    ER INBOUND MARKETING NOGET FOR MIG?

    Tag en uforpligtende snak med mig

    Er du  i tvivl om inbound marketing er noget, din virksomhed kan få fordel af? Tag en uforpligtende snak med mig. Som certificeret inbound marketing specialist giver jeg gerne min vurdering. Har du brug for et fif eller råd, så hjælper jeg dig gerne.