Vælg en side

Det bedste tidspunkt at lave opslag på Facebook, Twitter, LinkedIn og Instagram

af | 9. apr 2019 | Sociale Medier

13 min læsning
HubSpotFreeCRM

Sociale medier, så som Facebook, LinkedIn og Twitter, er en af de bedste måder til at udbrede dit brand og alt det indhold, du skaber. Men det er ikke nok at bare dele indhold på de sociale medier, når du lige har lyst til det. Nogle tidspunkter er væsentlig bedre end andre.

Så hvad er de bedste tidspunkter at dele indhold på de forskellige sociale medie kanaler?

Det er der desværre ikke noget konkret svar på. Forskellige målgrupper gennemgår hvert socialt netværk forskelligt, og virksomheder kan finde forskellige dage og tider, der fungerer bedst for dem. For eksempel, fungerer “tweets” på Twitter rigtig godt fredag kl. 9-10, mens opslag på Pinterest kan skabe gode resultater så sent som kl. 02.

Disse er dog ikke dine eneste (eller bedste) tider. For at kunne planlægge dine dine opslag, så spiller parametre, som hvilken platform du bruger, samt hvordan din målgruppe interagerer med den platform og dine marketingsmål (fx CTR (klik) vs. delinger) ind. Er du en global virksomhed, spiller valg af område/land og de tilsvarende tidszoner, du målretter mod, også ind.

GRATIS TEMPLATE

Administrer og planlæg dine indlæg på sociale medier med vores gratis social media kalender.

Der er dog rigelig data derude på det bedste tidspunkt at poste på Instagram, Facebook, Twitter og LinkedIn. Derfor har vi kigget på, hvad eksperterne af data inden for sociale medier, Sprout & CoSchedule, har af data. De har for nylig set på en kombination af alt den data, de har indsamlet, og har nogle spændende analyser, der forholder sig til både medie og industri. De industrier, de analyserede, omfatter:

  • Globalt
  • Medier
  • Non-profit
  • Tech
  • Sundhed
  • Finans
  • Uddannelse
  • Rekreative aktiviteter

 

Bedste tider at poste på sociale medier

De bedste tidspunkter du kan poste på sociale medier, er forskellige fra det ene sociale netværk til det andet. Samtidig afhænger det i høj grad af hvilken type publikum, du ønsker at ramme. Både Facebook og Twitter har højt engagement om morgenen og om formiddagen, mens et af de bedste tidspunkter du kan poste på Instagram er kl. 10 – 11. LinkedIn henvender sig til et B2B publikum. Derfor er det her ideelt at dele opslag mellem kl. 8 – 10 samt lige efter frokost kl. 13 – 14. Ifølge analyserne, kan man opleve højt engagement på Pinterest helt frem til kl. 04.00.

Mange virksomheder forsøger at ramme et globalt publikum, der blot vokser mere og mere med digitaliseringen, og derfor er forskellige tidszoner blevet en voksende bekymring, især når det kommer til de bedste tidspunkter at poste.

Kigger vi f.eks. på landet, hvor mange af de sociale medier er grundlagt, USA, er dette en større udfordring. Omtrent halvdelen af landets befolkning er i den østlige tidszone og kombineret med den centrale tidszone, så tegner dette sig for over 75% af den samlede amerikanske befolkning. Der altså lever på tværs af forskellige tidszoner.

Dette er for mange virksomheder en overvejelse, hvis man forsøger at indtage det amerikanske marked, og det anbefales her at prøve forskellige tidspunkter i østlige og centrale tidszoner.

I Danmark har vi måske ikke samme udfordringer, men driver du eksempelvis virksomhed i Norden eller Europa, er dette også noget, du måske bør være opmærksom på.

Men en ting er sikkert. I Danmark bruger 78% af befolkningen stadig sociale medier anno 2019.  Størstedelen er stadig på Facebook. Hele 77% har en bruger på dette populære medie. Brugerne er steget på LinkedIn (41%) og Instagram (40%) det seneste år. Twitter ligger i den lavere ende (17%), men vinder også mere og mere indpas, særligt hos politikere og nyhedsmedier. 

Samtidig fylder medier som TikTok mere og mere. Så din målgruppe er med stor sandsynlighed tilstede på en af disse sociale kanaler. Derfor er det oplagt at vide, hvornår du bør forsøge at kommunikere til dem.

GUIDE

Gør din hverdag lettere og skab overblik med vores gratis guides, skabeloner og værktøjer. 

1. Bedste tid til at poste på Instagram

Instagram er beregnet til brug på mobile enheder. Ca. 60% af dets amerikanske brugere anvender appen dagligt, og selv om det ser ud til, at de fleste logger på uden for arbejdstiden, er det meget relevant for virksomheder. Ifølge Instagram følger mere end 80% af alle brugere minimum 1 virksomhed på mediet. Instagram bruges i høj grad til at lave og se “stories” (Et koncept Facebook også har taget til sig efter den stigende popularitet hos Instagram). Stories er korte billeder eller videoklip, der forsvinder efter 24 timer. Også promovering og brugen af influcencers er udbredt på Instagram. 

 

  • Som udgangspunkt er de bedste tidspunkter at poste på Instagram på tværs af de forskellige industrier om formiddag og efter frokost.
  • B2B-virksomheder har gennemsnitligt fin klikfrekvens mellem kl. 9 – 16. Før kl. 6 og efter kl. 21 er engagementet lavt. Men pga. Instagram Stories er engagementet blevet større i weekenderne og om morgenen.  
  • Onsdag kl. 10  og fredag kl. 10 – 11 er de bedste tidspunkter at poste på Instagram.
  • Søndag er den dag med lavest engagement.

Vidste du, at inbound marketing kan hjælpe dig med at skaffe flere varme leads? Få en introduktion til leadgerering her og læs hvordan du rammer din målgruppe spot-on.

instagram_global_engagement_itchmarketing
instagram_media_engagement_itchmarketing
instagram_education_engagement_itchmarketing
instagram_tech_engagement_itchmarketing
instagram_nonprofit_engagement_itchmarketing

2. Bedste tid til at poste på Facebook

Modsat Instagram, så er Facebook et medie der benyttes på både computere og mobilenheder – og både på arbejde og i hjemmet. Hvordan det bruges afhænger meget af målgruppen. Facebook er uden sammenligning stadig det største sociale medie i Danmark. 77% danskere har en bruger på Facebook og  64% bruger Facebook dagligt eller op til flere gange dagligt. Virksomhederne er også bevidste om danskernes forbrug af Facebook, og globalt set har 93% af alle marketingsansatte arbejdet med at benytte Facebook for deres virksomhed.

Virksomhederne er dog også bevidste om, at det stadig bliver sværere at skabe synlighed med organiske Facebook-aktiviteter. Derfor kan Facebook gang på gang præsentere større omsætning i annonceringen, hvilket mediet dyrere og mere udfordrende at skabe gode resultater på. Men målgruppen er der, så det er for mange virksomheder stadig investeringen værd. Men hvorfor er det så bedst at ramme dem?

 

  • De bedste tider at poste på Facebook er onsdag kl. 11 og kl. 13 – 14.
  • Torsdag (kl. 9 – 15) er den bedste dag til at poste på Facebook på ugentligt plan.
  • Vil du have et bredere tidsinterval, så er det mest sikkert at lave opslag mellem kl. 10 – 15 i hverdagene.
  • Lørdag har lavest engagement
  • Vil du undgå lavt engagement skal du undgå at poste før kl. 7 om morgen og efter kl. 17 om eftermiddagen.

Se det generelle overblik for posting på Facebook herunder:

facebook_global_engagement_itchmarketing

Har du brug for at skabe overblik over alle dine marketingaktiviteter? Så hent vores marketing skabelon lige her. Den er gratis og hjælper dig med at sikre sammenspil mellem sociale medier, personas og din virksomheds mål.  

Få et overblik over din industri på Facebook her.

facebook_consumer_goods_engagement_itchmarketing
facebook_media_engagement_itchmarketing
facebook_education_engagement_itchmarketing
facebook_nonprofit_engagement_itchmarketing
facebook_tech_engagement_itchmarketing
facebook_healthcare_engagement_itchmarketing
facebook_finance_engagement_itchmarketing
facebook_recreational_engagement_itchmarketing

3. Bedste tid til at poste på LinkedIn

LinkedIn er det sociale medie, der er fokuseret på karriere og business. Det afspejler engagementsniveauet også i høj grad. Umiddelbart er det et oplagt sted at skabe relevans og synlighed. Desværre viser statistikkerne, at vi brugere ikke er glade for at engagere os med virksomhedernes opslag på LinkedIn. Derfor er det vigtigt, at du bruger LinkedIn til at dele meningsfuldt indhold, så du rent faktisk bringer noget relevant på tapetet. De bedste tidspunkter at gøre dette er:

 

  • Det bedste tidspunkt at poste på LinkedIn er onsdag kl. 8 – 10 samt formiddagen, torsdag kl. 9 samt kl. 13 – 14 og fredag kl. 9. 
  • Onsdag er generelt den bedste dag at poste på LinkedIn.
  • Engagementet varierer i løbet af dagen, men som udgangspunkt er tirsdag til fredag bedst.
  • Søndag er den dårligste dag at poste på. Fredag til mandag er der LinkedIn ser lavest engagement.
linkedin_global_engagement_itchamarketing

Umiddelbart er det ikke overraskende, at det laveste engagement ses uden for den normale arbejdstid, mens mandag, der oftest er den travleste dag, ikke modtager meget aktivitet. LinkedIn kan være en svær nød at knække, men det er for B2B virksomheder samtidig et enormt stærkt medie, hvis man knækker nødden.

4. Bedste tid til at poste på Twitter

Ligesom Facebook bruger folk Twitter på både mobilenheder og computere, både på arbejde og i hjemmet. Hvordan det bruges, afhænger også meget af publikum – men folk benytter det oftest som et feed, der giver dem noget læsestof i løbet af de daglige pauser.

Twitter er ikke så stort i Danmark, som det er i udlandet, og det er mest benyttet inden for visse brancher i Danmark. Især mediebranchen og inden for politik, ser vi Twitter som et aktivt medie. Til gengæld er der høje forventning til indsatsen på Twitter. 35% af alle brugere, er villige til at boykotte et brand, hvis de ikke får respons på deres kommentarer. Så hvornår er det, at du skal holde øje?

 

  • Det bedste tidspunkt at tweete på er onsdag og fredag kl. 9.
  • Fredag og onsdag er generelt de bedste dage at lave opslag på Twitter.
  • Hvis du tweeter ofte, så anbefales det generelt at gøre det mandag til fredag mellem kl. 8 – 16.
  • Der er en tendens til, at brugere tjekker deres Twitter om morgen for at blive opdateret med nyheder og vigtige tweets.
  • Søndag morgen får du det laveste engagement.

Se herunder engagementet for Twitter i din industri. 

twitter_global_engagement_itchmarketing
twitter_education_engagement_itchmarketing
twitter_consumer_goods_engagement_itchmarketing
twitter_tech_engagement_itchmarketing
twitter_nonprofit_engagement_itchmarketing
twitter_healthcare_engagement_itchmarketing

Begynder jeg så bare at poste på de sociale medier nu?

Alt dette data kan du bruge som en rettesnor, når du skal ud og teste dine opslag på sociale medier. Har du ikke forsøgt disse tidspunkter før, så er det oplagt at teste dem af. Dog er det også værd at påpege, at disse data er indsamlet globalt, og vi kan have andre tendenser på det danske marked (Eller hvor du måtte operere). Samtidig kan det også svinge fra målgruppe til målgruppe.

Så der vil helt sikkert være undtagelser, hvor du skaber bedre engagement på andre tidspunkter end de anbefalede. Men test det af, og se om det øger eller sænker dit engagement.

Blogindlægget er oprindeligt skrevet 9. april 2019, men opdateret 30. september 2020.

Vil du have et overblik over hvornår du bør poste på sociale medier?

Prøv vores gratis social media kalender, der er god til dig, der ønsker et bedre overblik over dine aktiviteter på sociale medier. Den indeholder en masse funktioner, som du med fordel kan udnytte, og skaber overblik på tværs af forskellige medier.

Lyder det som noget for dig? Download den nu. 

Skab leads - ipad
Skab leads - ipad

Bliv klogere på inbound marketing med Itch Insights

Dyk ned i inbound marketing sammen med os