3 HubSpot marketing automations, der effektiviserer dit arbejde

Fie Dierichen
skrevet af Fie Dierichen
6 minutters læsning
24. august 2023
Der er tæt på uendeligt mange muligheder, når det drejer sig om at skabe workflows og automations i HubSpot, hvis formål er at gøre dit arbejde nemmere. Men fordi der netop er næsten frit valg på alle hylder, kan det også pludselig blive svært at finde frem til dem, der giver mening for din virksomhed at opbygge.
 
Derfor har jeg sat mig for at komme med tre eksempler på, hvordan marketing automations kan bruges til at skabe værdi på en måde, du måske aldrig har overvejet.
 
Når du er nået til bunden af dette indlæg, ved du, hvordan disse workflows kan bygges:
 
  1. Send en påmindelse til kontakter, der har downloadet dit content offer, men endnu ikke har åbnet det
  2. Lav et "abandoned cart"-flow - men til mødebookinger
  3. Content nurturing: Lav lister baseret på kontakters sidevisninger, og målret dine marketing e-mails
Lad os kaste os i ud det!
 
 

Send en påmindelse til kontakter, der har downloadet dit content offer, men endnu ikke har åbnet det

Du kender det helt sikkert godt. Du eller en kollega har brugt en masse tid på at lave et smaddergodt content offer, der virkelig kan gøre en forskel for modtageren, der netop har downloadet det. Problemet er bare, at modtageren ikke får det åbnet, og nu ligger det bare i indbakken, hvor det forsvinder længere og længere ned ad listen.
 
Hvad kan du gøre ved det?
 
Du laver et workflow, hvor du lige prikker til modtageren og minder om, at dit content offer er klar til at blive læst og skabe værdi.
 
Hvordan?
 
Med dette simple, men effektive workflow:
 
workflow-hubspot-husk-download
 
Hvis du stadig mener, der er en risiko for, at modtageren ikke lige får downloadet dit geniale content offer, efter de har modtaget din påmindelse, kan du selvfølgelig indsætte endnu et delay på X dage og så sende påmindelsen igen.


Lav et "abandoned cart"-flow - men til mødebookinger

Har du en masse klik på dine mødelink, men desværre slet ikke lige så mange der rent faktisk booker et møde med dig? Så er det her lige en marketing automation for dig. Forestil dig B2B-versionen af "Du har glemt noget i din kurv"-emails.

Den her automation kræver lidt arbejde at få sat op, men du vil hurtigt finde ud af, at det er besværet værd, når der pludselig bliver booket flere møder.

 

1. Lav et dynamisk mødelink

Først og fremmest skal du have lavet en Property til din kontakts data, som sørger for at tilføje kontaktejerens mødelink som et felt. BabelQuest har skrevet en rigtig fin guide om lige præcis dynamiske mødelinks, som du kan læse, hvis du skal bruge lidt hjælp til at få det klaret.

 

2. Lav din "forladt mødebooking"-email

Før du kan lave dit workflow, er du nødt til først at have styr på e-mailen, du vil sende afsted til dine kontakter.

Tip: Brug personalization tokens i både emnelinje og indhold for at få e-mailen til at se så personlig og målrettet ud som overhovedet muligt. Så er der markant større sandsynlighed for, at din e-mail rent faktisk bliver åbnet. Og når du så tilføjer kontaktejerens direkte mødelink i e-mailen, er der god mulighed for, at mødet ender med at blive booket alligevel.

contact owner meeting link email

 

3. Lav en date stamp property

Så er det tid til at oprette en property, der registrerer hver gang, dine kontakter besøger en Book Møde-side. Det gør du her:

Settings ➡️Properties ➡️Create Property.

Du vælger disse muligheder:

  • Object type: Contact
  • Group: Automation (eller hvad der er relevant for dig)
  • Label: Skriv noget, der giver mening i forhold til formålet. F.eks. "Dato for vist "Book møde"-side"
  • Field type: Date picker.

date stamp property

 

4. Lav et date stamp workflow

  1. Læg ud med at oprette en enrolment trigger, der indskriver de kontakter, der har set minimum én mødebookingsside. Eksempelvis visning af sider, der indeholder ordet "kontakt" eller "book". Her er der selvfølgelig noget forarbejde i at finde ud af, hvad der binder dine book møde-sider sammen, så du kan få opsat triggeren korrekt.
  2. Du skal huske, at dine kontakter gerne må genindskrives, så de sendes igennem flowet, hver gang de ser en book møde-side uden at gøre mere ved det.
  3. Så er det tid til at lave en "Set property value"-handling og få dit workflow til at indsætte en dato i den property, du har oprettet i trin 3. Her skal du sørge for at markere "Date of step" og ikke "static date", så det er den reelle dato, kontakten har set mødebookingsiden, der bliver sat på.
  4. Bemærk, at feltet, der danner "2. Go to workflow", først bliver gennemgået i trin 6.

workflow mødevisning date stamp

 

5. Lav workflowet, der sender din mail afsted

Endelig er det blevet tid til at lave workflowet, der sørger for, at din "forladt mødebooking"-mail bliver sendt til de rigtige kontakter på det rigtige tidspunkt!

  1. Din contact enrolment trigger skal være din date stamp property, som du sætter til at være "known".
  2. Indsæt et delay på et døgns tid eller to. Du vælger selv den tid, der passer jer bedst.
  3. Indsæt så en if/then branch med disse muligheder for at "indfange" de kontakter, der enten har besøgt en mødebookingside og aldrig booket et møde, eller de kontakter, der har booket et møde før, men ikke efter den nyeste mødebookingssidevisning (hold da op, det var et langt ord!). Altså:
    1. Hvis din contact property "last meeting booked in meetings tool" er ukendt, eller
    2. Hvis din contact property "last meeting booked in meetings tool" ligger før en anden property - i dette tilfælde din "Dato for vist "Book møde"-side"-stamp property
  4. Du holder bare din "non met"-branch tom, og så indsætter du din "forladt mødebooking"-email i den positive branch.

workflow forladt mødebooking

 

6: Sæt prikken over i'et i dit date stamp-workflow

Nu er det tid til at vende tilbage til din date stamp property, hvor du kan tilføje et sidste skridt, der sørger for, at kontakter, der kommer igennem date stamp workflowet, bliver sendt over i forladt mødebooking e-mail-workflowet.


Content nurturing: Lav lister baseret på kontakters sidevisninger, og målret dine marketing e-mails

Hvordan lyder det at kunne sende målrettede, værdiskabende e-mails til dine kontakter baseret på de sider, de besøger på dit website? Godt? Så bliver du rigtig glad for denne type workflow!

Her kan du nemlig oprette lister med dine kontakter baseret på de sider, de besøger på dit website - altså deres interesseområder, hvor sandsynligheden for konvertering er markant større.

Når du har dine lister, kan du designe målrettede marketing e-mails, der taler direkte til modtagerens behov, og hvor de føler sig hørt og set af dig.

Sådan her kommer du i gang:

1. Lav en ny contact property

Det første, du skal gøre er at oprette en ny property til formålet.

Gå til Settings ➡️Properties ➡️Contact properties

Her laver du en ny drop-down property, du kalder noget à la "Interesse", så du og dine kolleger nemt kan finde den frem. Den udfylder du med alle de emner, der er relevante for din virksomhed.


drop-down property interesse

 

2. Lav en statisk liste

Når der er styr på din property, skal du lave en liste. Du skal lave en statisk liste, for på den måde kan du sikre, at dine kontakter modtager værdiskabende indhold på tværs af deres forskellige interesser, selv hvis deres property value ændres undervejs.

Lav listen:

Create list ➡️ Static list ➡️Giv den et passende navn, der er nemt at genkende (Jeg har i dette eksempel lavet en liste, der hedder "Static - Interesse - Inbound marketing") ➡️ Save.

Når du har lavet listerne med de forskellige interesseområder, kan du nemt udsende marketing e-mails med fokus på lige præcis dén interesse ud til de kontakter, der er en del af de enkelte lister.

 

3. Lav dit workflow

  1. Næste skridt er, at du skal lave et workflow. Her vælger du muligheden From scratch og Contact-based. Du sætter triggeren til at være, når én eller flere specifikke sider bliver besøgt. Lav en brainstorm, så alle relevante sider bliver koblet på de forskellige interesseområder, du har indsat i din property ovenfor.
  2. Bagefter indsætter du en Set property value som værende din Interesse-property, hvor du vælger den relevante mulighed i drop-down menuen.
  3. Det næste skridt i workflowet er, at kontakten bliver tilføjet til den statiske liste, du allerede har lavet.
  4. Til sidst vil jeg anbefale, at du opretter et delay på X antal dage. Hvis ikke kontakten re-enroller i løbet af denne tid, kan du gå ud fra, at der ikke længere er interesse for produktkategorien/ydelsen, og så kan de fjernes fra listen igen. Det vil selvfølgelig altid være muligt for kontakten at re-enrolle igen på et senere tidspunkt. Note: Det er selvfølgelig ikke et krav, at du indsætter denne del af flowet, hvis du bare gerne vil beholde dine kontakter på listen. Jeg har valgt at gøre det her for at minimere risikoen for, at kontakter unsubscriber fra marketing e-mails, fordi de føler, de ikke længere modtager relevant information, men det er en smagssag!

Når du løbende laver nyt content på dit website, kan du tilføje dem til din enrolment trigger i det interesse-workflow, der matcher emnet i dit content.

workflow interesse hubspot1

 

Når du har lavet et workflow til hver af dine property-interesseemner, og der begynder at komme kontakter ind på listerne, kan du begynde at udforme dine marketing e-mails baseret på de enkelte interesseområder og så sende til listerne. På den måde er du sikker på, at modtageren synes dit indhold er spændende, og du arbejder målrettet mod at få dem tættere på en konvertering.

Jeg håber, at mine eksempler lader dig komme godt i gang med at lave en masse forskellige workflows, der kan gøre dit arbejde nemmere og markant mere effektivt!

Hvis du gerne vil have en snak om, hvordan du bedst udnytter automations i din virksomhed, så er vi altid klar til at tage den med dig! Book et møde med os her.

 

Web_Blog_CTA

 

Få besked ved nye artikler