8 gode grunde til at vælge HubSpot CRM

af | 17. sep 2019 | HubSpot

10 min læsning
HubSpotFreeCRM

Hvorfor skal du vælge at skifte over til HubSpot CRM? Du har sikkert allerede et CRM eller lignende system til dine salgsprocesser og et automation system til din marketing. Så hvad kan HubSpot, der kan forsvare tiden og pengene til et skift?

Internettet stiller køberne stærkere end nogensinde før. Det bliver en stadig svære opgave for dine sælgere, at lukke de leads som marketing kaster over til dem. Derfor har salg og marketing i højere grad brug for at arbejde sammen.

Forestil dig en situation hvor marketing genererer varme og gode leads til dine sælgere, og hvor sælgerne ved alt om deres leads inden de kontakter dem. Det kan næsten kun påvirke salget i en retning: op.

Desværre bruger de to afdelinger forskellige systemer, der har begrænset eller ingen datadeling. Derfor kan marketing ikke se effekten af deres leads og salg kan ikke finde deres leads’ interaktioner med marketingmaterialet.

Det har måske fungeret fint indtil nu, men hvad hvis det kunne blive bedre? Hvad hvis marketing og salg arbejdede i samme system, så marketing kendte effekten af deres leads, og salg kunne finde alle informationer om et lead’s interaktioner med marketing? Det system findes og hedder HubSpot CRM.

Nu tænker du sikkert: “det var jo en alle tiders salgstale. Jeg har ikke oplevet så god tale, siden jeg sidst var ude for at købe bil”. Og der må jeg give dig ret. Det lyder næsten for godt til at være sandt. Så lad mig i stedet give dig 8 områder, hvor HubSpot CRM hjælper din virksomhed (og i høj grad dine sælgere).

De 8 grunde til at vælge HubSpot CRM

  1. Database
  2. Tidslinje
  3. Email
  4. Tasks
  5. Opkald
  6. Deals
  7. Samtaler
  8. Ads og marketing email

Se hvordan vi kan hjælpe dig til succes med HubSpot CRM

1. Database

HubSpot CRM handler om at gøre dagligdagens opgaver lettere og hurtigere at klare på en intuitiv måde. Systemet gemmer alle kontaktpunkter, så du ikke længere skal bruge tid og besvær på at logge tidspunkterne korrekt. Al data om dine kontakter bliver gemt i 3 forskellige databaser, så du i HubSpot kan vælge mellem at se kontakter, virksomheder eller deals.

Databaserne er nemme at koble sammen, så vil du tilføje en kontakt til en virksomhed eller deal er du kun få klik fra det. Med konstant opdaterede kontaktpunkter er dublikerede kontakter og tidsslugende opdatering af oplysninger fortid.

Som andre CRM er det muligt at skræddersy kontaktsiden til at vise, hvad du har brug for. Til forskel for andre systemer, er HubSpot bygget til hurtig ændring, så det kun tager flå klik at skræddersy hvad du får vist. Kommer der en ny sælger på teamet, kan du desuden gøre indstillingerne til standard på tværs af konti.

Fik jeg nævnt, at systemet automatisk henter data fra din marketing, så sælgerne ikke behøver at bekymre sig om dette?

HubSpot CRM kontakt

Om du har få hundrede kontakter eller flere tusinde, kender du sikkert til det med at lede efter specifikke kontakter på baggrund af nogle kriterier. På grund af filtre, kan du skære i dine data i HubSpot CRM, uden at det påvirker dine kontakter.

Så skal du se alle salgschefer for byggefirmaer i midtjylland der har en årlig omsætning på over 1 mio. kr. og som tilhører en bestemt sælger, så kræver det kun nogle få klik.

Filtrene kan gemmes, så du nemt kan finde tilbage til præcis de data du har brug for. For at gøre det lettere for salgsteams, kan filtrene gemmes lokalt for den enkelte sælger eller globalt for hele teamet.

HubSpot CRM database

 

2. Tidslinje

Med forskellige købsprocesser har dine leads mange forskellige kontaktpunkter med din virksomhed. En kontaktpersons tidslinje er din mulighed for at se, præcis hvilke kontaktpunkter personen har. Du kan filtrere kontaktpunkterne efter kategori, så dine sælgere eksempelvist nemt kan finde frem til præcis det marketingmateriale som personen har interageret med, inden de tager kontakt. Det klæder dine sælgere bedre på til samtalen. Hvis du skal tage et gammelt lead op, giver det også god mulighed for at forstå, hvad der “gik galt” ved sidste kontakt.

HubSpot CRM tidslinje

 

3. Email

Hvad siger du til automatisk tracking og notifikationer på dine mails? Eller måske integration med populære mailprogrammer som Gmail, Outlook og Apple mail, så mails du sender fra disse programmer logges i dit CRM?

Det er netop en af de ting som gør HubSpot så fantastisk. Fremover ved du præcist, hvor ofte dine kontakter har kigget på dine mails.

Det bliver også lettere at skrive mails til dine kontakter med HubSpots templates. Her kan du opbygge skabeloner på de mest brugte mails. Personificerede tokens sørger for at trække data fra CRM-systemet, så mailen tilpasses til den bestemte person du skriver til. Du slipper for at have utallige dokumenter liggende med skabeloner, og kan på kort tid opsætte en yderst personlig mail.

Er det kun en bestemt del af teksten i en skabelon der skal ændres, kan du bruge snippets i stedet for at have utallige forskellige versioner af samme template. Med snippets kan du gemme bestemte formuleringer, så du kan ændre i din tekst blot ved brug af et #.

HubSpot CRM template

 

4. Tasks

Tasks er din mulighed for at give reminders til dig selv eller andre brugere. I tasks har du mulighed for at oprette køer til dine forskellige opgaver, så tingene ikke bliver blandet sammen. Ved at arbejde i task køer, er det muligt at komme hurtigere igennem dine kontakter.

 

HubSpot CRM tasks

Skal du f.eks. ringe ud til 8 nye leads, kan du have en kø ved navn “nye leads” med task typen “call”. Ved at starte køen kan du gå direkte fra den ene kontakt til den næste. Skulle du gøre tilsvarende ud fra din database, vil det kræve at du klikker dig ind på hver enkelt lead.

Tasks kan oprettes fra flere forskellige steder, så du altid kan sætte en ny opgave op, når du lige har afsluttet det indledende opkald.

 

5. Opkald

Du kan koble din telefon til HubSpot. Dermed kan du ringe direkte fra systemet, og har muligheden for at optage opkaldet eller tage noter undervejs. Noterne bliver gemt på den enkelte kontakt og kan altid findes i tidslinjen. Så har du et vigtigt lead der skal følge op på, og den ansvarlige sælger er syg, vil det være nemt for den der overtager at sætte sig ind i sagen.

HubSpot CRM opkaldHubSpot CRM opkald log

Det er muligt at bruge snippets i din opkaldslog, og efter endt opkald kan du sende tasks til de relevante personer.

 

6. Deals

Der skal være overblik over alle deals, så ingen går tabt. Det kan du få med deal dashboardet i HubSpot. Her kan du se hvilke deals du har, hvor meget de er værd, hvor langt de er kommet og hvem der indgår i den enkelte deal. Så vil du kende parterne i en bestemt deal, kan du åbne den og se al data du har om kontakter og virksomheder.

Deals er også lette at flytte videre i din salgstragt. Så når du lige har afsluttet dit opkald og har sendt en opfølgning, kræver det ikke mere end at du trækker i den bestemte deal, for at flytte den videre i systemet.

Deals kan naturligvis skræddersyes, så deal stages passer til dine salgsprocesser. Det er også muligt at filtrere i deals, hvis du begynder at få så mange, at det kan være svært med overblikket.

HubSpot CRM deals

 

7. Samtaler

Vælger du at bruge HubSpots CRM får du flere muligheder for at interagere med dine potentielle kunder. Under samtaler får du nemlig en gratis chatbot til din hjemmeside, så du kan chatte direkte med besøgende på siden. Den kan være essentiel for at svare på spørgsmål der opstår i øjeblikket og er en kilde til gode varme leads.

HubSpot CRM samtaler

Har du en facebook side med messenger, kan du desuden koble den på dit CRM, så du kan chatte med besøgende direkte fra HubSpot. Det er muligt at koble bestemte personer til dine samtaler, så du sikrer den rigtige kommunikation udadtil.

 

8. Ads og marketing mail

Selvom HubSpot har større marketingpakker du kan købe dig ind på, får dit marketingteam alligevel stillet nogle gode væktøjer til rådighed, gennem det gratis CRM. Du kan opkoble dine annoncer til HubSpot, så du kan pause dem og se aktiviteten på dem fra HubSpot.

Det er også muligt at opbygge og sende nyhedsbreve direkte fra HubSpot. Du får adgang til en fleksibel drag-n-drop mail opbygning, der gør det nemt at sende nyhedsmails ud til dine modtagere.

Du kan læse mere om marketingmails og opkobling af Ads her

Prøv HubSpot allerede i dag

Vi synes det er gode grunde til at vælge HubSpot som dit CRM, og hvis du er kommet hele vejen herned, gætter jeg på, at du også deler vores begejstring.

Heldigvis for dig så er HubSpot CRM gratis, så alle de ovenstående fordele kan hentes uden den helt store investering.

Vil du opleve fordelene med HubSpot?

HubSpot CRM er gratis og tager 5 minutter at komme igang med. 

Ved du alligevel ikke helt hvor du skal starte, så se her hvordan vi kan hjælpe dig til den bedste start med HubSpot.

Skab leads - ipad
Skab leads - ipad

Bliv klogere på inbound marketing med Itch Insights

Dyk ned i inbound marketing sammen med os

Undgå pinlige fejl ved marketing automation

Undgå pinlige fejl ved marketing automation

  Marketing Automation er smart - det er jeg fuldstændig enig i. Nogle gange kan det dog også blive så smart, at det går galt. For automatisering er jo kun så smart som brugerne af systemet. Du har måske hørt flere steder nævne, at automatisering er...

Forny din salgs- og marketingtragt med det inbound Flywheel

Forny din salgs- og marketingtragt med det inbound Flywheel

  Ud med tragten ind med Flywheel Kunderejsen er alfa-omega i dag. Og én af de mest populære måder at illustrere den på, er ved den klassiske salgstragt. For mange er det en go-to model, så du kender sikkert selv tragten som en klassisk illustration af...

Part II: Sådan arbejder du med kundesucces i din virksomhed

Part II: Sådan arbejder du med kundesucces i din virksomhed

  Skal du arbejde med kundesucces? Er kundesucces nyt for dig, kan du med fordel læse sidste uges blogindlæg om, hvad kundesucces er, og hvorfor du bør arbejde med det. Har det allerede fanget din interesse, kan du her læse vores take på 6 trin til at...