5 vigtige SEO trends du skal kende

af | 2. feb 2018 | SEO

“Jeg vil være nr. 1 på Google” er vist en frase, de fleste har tænkt eller hørt i deres virksomhed. Tanken om at være først, når der bliver søgt på ord, der har relevans for ens virksomhed, er noget, der vægtes højt i rigtig mange virksomheder. Men for at få en god placering hos søgemaskiner, skal man lave en god indsats med SEO. Og det er oftest her mange farer vildt – for hvad i alverden gælder egentlig, når det kommer til SEO? Det mytiske land er noget mange betaler sig fra, for det er så teknisk svært, at vi ikke selv kan sikre de gode placeringer. Eller er det? Vi har taget et kig på SEO og forsøger at pege på 5 seo trends for 2018, der er gode at have styr på.


Relevant indhold før alt andet! 

Du har sikkert allerede hørt det 1000 gange. Relevant og fængende indhold er det vigtigste. Det er den samme retning, vi ser ligegyldigt hvilket medie vi befinder os på. Facebook prioriterer relevant indhold, dine blogs skal være relevante og det samme gælder dine nyhedsbreve. Faktum er blot, at man ikke længere kan “snyde” sig til gode resultater. Man skal skabe kvalitet for ens målgruppe, og lykkees det, kan man begynde at kigge på den tekniske del af SEO. Men ligegyldigt hvor mange SEO-tricks, man har i ærmet, får man ikke gode resultater, hvis ens indhold ikke er relevant. Man kan altså betale nok så mange kroner for at få en virksomhed til at SEO-optimere ens indhold, men resultaterne udebliver, hvis indholdet ikke er godt. Et tip hertil er at sikre, at den besøgende (og Google) hurtigt får et overblik over indholdet på den side man besøger. Med en god indledning og nogle fængende overskrifter, som fortæller hvad man kan forvente af sidens indhold, er man altså godt stillet.

Hvis du vil have flere tips til blogging for virksomheder i 2018, kan du se vores blog om dette her.

Key take-away: Keyword-optimering er dette fænomen, hvor man optimerer alt ens indhold omkring et enkelt nøgleord. Dette har tidligere været enormt populært i SEO-verdenen, således at man kunne sikre en god rangering på udvalgte nøgleord. Googles indførsel af RankBrain, har dog betydet at Google nu kan læse og tolke et hav af ord. Som brugere har vores søgninger skiftet fra enkelte ord til mere komplekse sætninger, og dette har Google optimeret mod. Så hellere end at optimere med et enkelt ord, skal du prioritere at optimere imod indhold, som kan besvare din målgruppes behov eller udfordringer.

Lokal SEO er vigtigt 

Driver du en virksomhed, som ikke kun er tilgængelig online? Og prøver du at tiltrække kunder dertil? Så er lokal SEO vigtigere end nogensinde før. Man har tidligere nedtonet betydningen for lokal SEO, men i takt med at Googles Hummingbird system hele tiden bliver mere og mere intelligent, inddrager den også flere data, når vi som personer søger. Og herunder er geografisk placering en af dem. Hummingbird er forresten den algoritme der ligger bag, når vi søger på Google, mens Pigeon er det fragment af systemet, som arbejder med lokal seo. Vi kan forbedre vores lokale SEO blandt andet ved at oprette en virksomhedsprofil på Google My Business 

“If you want to maximize your search traffic from Google, treat your Google Business Page as you would your website, and optimize accordingly.” (Kristopher Jones, LSEO.com)

Ved at oprette denne profil bliver man ikke blot mere synlig på Google, men man bliver også mere synlig for en mere relevant målgruppe. Så det er næsten at snyde sig selv, hvis man ikke bruger lidt tid på dette. 

Billedoptimering får stigende betydning

Husk alt-tekst! Sådan plejer vores seo-program altid at blinke rødt. Og det er bestemt ikke uden grund. Det er vigtigt at vores websider ikke kun indeholder lange tekstfelter, men også suppleres med billeder, tabeller og andet indhold, som kan få vores sider til at leve op. Derfor arbejder Google også på at behandle disse “andre elementer”. Det skal siges at Google ikke er så smart, at den kan scanne et billede, og vurdere hvad der er på billedet. Men ved at give vores billeder sigende filnavne, og tildele dem alt-tekster, så kan søgemaskiner læse hvad billederne viser. Kan vi så samtidig henvise til billedet i et omkringstående tekst, og inkludere nogle af ordene fra vores alt-tekst, så kan Google forstå at der er en logisk kobling mellem billede og tekst, hvilket fortæller Google at det er et billede, der er relevant for vores brugere. Og relevant indhold er jo vores vigtigste prioritet.

OBS: Har du forresten fået rykket din url fra http til https? I oktober 2017 opdatede Google deres system (Fred), således at den prioriterer sider med SSL-sikkerhed, over sider der ikke har SSL. SSL eller HTTPS, betyder at dine data er krypterede og derved bedre beskyttede. Så er du ikke kommet med på https vognen endnu, så er det vidst på tide.  

 

Mobiloptimeret sites

Vi er i 2018. Hvis du ikke allerede har fået optimeret din webside til mobil og tablet, så er det på høje tide. I 2017 så vi igen en stigning i antallet af besøg på websider via mobil og tablet, og det kan ikke underkendes, hvor vigtigt det er at have en platform, som er optimeret imod disse devices. Du går simpelthen glip af for meget, hvis du ikke har styr på det. I 2015 udrullede Google “Mobilegeddon“, som var en mobiloptimeret opdatering af deres algoritme. En undersøgelse viste herefter, at sider som ikke er mobiloptimeret, havde et 5% fald i deres organiske trafik. En ting er altså, at Google straffer sider, som ikke er mobiloptimeret. Noget andet er, at brugerne også forlader siden, hvis den er ikke er til at navigere på. Det betyder, at du skal have en responsiv side, som passer til de forskellige platforme, og indhold der tilpasser sig til de forskellige skærmstørrelser, som vores besøgende har. Hvis ikke, kan man godt vinke farvel til alle de besøgende, der kommer via mobil og tablet.

 

Har du fået forlænget din metatekst? 

I december 2017 udvidede Google antallet af tegn, som du kan skrive i din metabeskrivelse. Ved at øge antallet af tegn fra mellem 150-170 og op til 320 tegn, har Google givet os en fordel. Inden vi går i dybden med dette, skal vi dog lige have fastslået metabeskrivelsens betydning. Din metabeskrivelse har INGEN direkte indflydelse på din SEO-rangering. Metabeskrivelsen er sat i verden for at give folk, der søger på Google, en mulighed for at få en beskrivelse af, hvad de kan forvente af din webside. Er du måske nr. 3 på Google, men har skrevet en grundig metabeskrivelse, modsat nr. 1 og 2., så er der stor sandsynlighed for, at du får væsentlig flere besøgende igennem. Og derved øges trafikken og click-trough-raten til din side, hvilket gør, at metabeskrivelsen har en indirekte indflydelse på din SEO-rangering. Et eksempel på, hvordan den forlængede metabeskrivelse ser ud, kan du se på billedet.

 

Tilbage til fordelen, der er ved denne ændring. Du har muligheder for at lave en grundig beskrivelse, der virkelig giver brugeren et indblik i, hvad din side handler om. Derved er der større sandsynlighed for, at brugeren ikke hopper ud igen, hvis altså metabeskrivelsen matcher det indhold, der er på din side. Husk igen – du skal ikke snyde nogen til at komme ind på din side – med halvdårlige slagtilbud eller andet. Det skal være relevant og afspejle det indhold, som de møder på siden – ellers er de hurtigt ude af din side igen. Hertil kan vi tilføje, at korte besøgstider på din hjemmeside og høje bounce-rates har en negativ indflydelse på din SEO-indsats. Så du gør altså kun dig selv en bjørnetjeneste med dårligt indhold. Spørgsmålet er nu – har du styr på dine metabeskrivelser, eller trækker den bare indhold fra din side, som formentlig ikke er særlig sigende? Det er ikke specielt fedt at have den bedste lokation på Strøget, hvis folk ikke ved, hvad du sælger. 

SEO i sin nyeste udformning handler mere end nogensinde før, om at skabe relevant indhold. RankBrain gør, at den kan aflæse og forstå så meget af din sides indhold, på så højt et niveau, at den forstår, hvorvidt det rent faktisk er relevant. Det handler altså om at sikre en god oplevelse for brugeren, startende ved indtastningen af søgeord i Google. Jo bedre oplevelse du kan give brugerne, jo bedre er din SEO – lige fra din rangering på Google, kvaliteten og relevansen af dit indhold, til brugervenligheden, når de browerser igennem din side.

Bliv klogere på SEO med vores forklaring af SEO og begreber her.

 

Har du set de nyeste Content Marketing trends?

I en verden, hvor støjen fra reklamer og budskaber blot bliver mere intens og forstyrrende og hvor kunderne er blevet yderst kritiske medieforbrugere, er det svært for dig som virksomhed at bryde igennem til din målgruppe. Den evige strøm af budskaber, kold canvas og en uhæmmet brug af reklamekampagner hører efterhånden en forgangen tidsalder til. Kunderne har ændret sig, og de forventer spot-on og præcis behovsdækning. 

Med Content Marketing vender du ryggen til den massive overflod af massekommunikation. Du arbejder i stedetmed indhold, der er skræddersyet din målgruppe, der dækker din målgruppes behov og som svarer lige præcis på de spørgsmål og problemstillinger, som din målgruppe måtte have. Kort sagt: I stedet for 1:mange-budskaber, bevæger du dig over i 1:1-budskaber og gør dig dermed helt naturligt mere relevant. Målgruppen kommer dermed til dig – ikke omvendt. 

Hos Itch Marketing tror vi på en filosofi om, at de virksomheder, der er bedst til at hjælpe, inspirere og ikke mindst møde deres kunde lige præcis der, hvor kunden er og med det indhold, kunden mangler, også er de virksomheder, der etablerer de tætteste relationer.

Med denne lette og overskuelige infographic får du lynhurtigt 6 gode grunde til, hvorfor du netop skal arbejde med Content Marketing.

AwarenessStage_Infographic_SoMeCover-01

FÅ SPÆNDENDE INSPIRATION OG NY VIDEN DIREKTE I DIN INDBAKKE

Læs flere af vores blogs

HubSpot blandt de bedste CMS-systemer i 2019

  HubSpot Content Management Software (herefter nævnt CMS) blandt verdens førende CMS-systemer. I hvert fald hvis du spørger mere end 2.500 uafhængige brugere på G2.com. Disse brugere arbejder i alt fra store til små virksomheder, og kommer fra forskellige...

10 måder du hurtigt kan få flere leads med Hubspot

  Det bliver mere og mere udfordrende at få leads. Du skal mere end at skrive spændende blogs der giver værdi, informerer og skaber tillid hos dine besøgende på din hjemmesiden, før de overhovedet overvejer at udfylde en formular på din hjemmeside. Du skal i...